Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Yazılar & Hikayeler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
alem

Âlem

Eski 08-01-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Âlem




ÂLEM


Kâinat, mahlûkât, mevcûdat, mümkinât mâsivâ, felek, yaratılmışların tümü, kısacası Cenâb-ı Allah'ın dışında kalan ve yeryüzü ile gökyüzündeki maddî, manevî bütün eşya ve varlıklar Kâinat, bütün yaratılmışlar, havadis, evrende var olan her şey âlemi oluşturmaktadır Kâinattaki bütün varlıkların her bir türü de ayrı bir âlem oluşturmaktadır Cinler âlemi, ins âlemi, ruhlar âlemi, hayvanlar âlemi, melekler âlemi gibi Bu saydığımız âlemlerin her biri de kendi arasında bir çok âlem ve türe ayrılmaktadırlar Bütün bunlar yani kâinat, kendisinden başka bir varlığın mevcut
olduğuna tanıktır Bunlar Allah'ın varlığının en büyük delili ve alâmeti olduğundan dolayı âlem adını almıştır

Kur'an "Âlemlerin Rabbi" derken, kâinattaki bütün varlıklar ve sınıflar olan "Âlemîn'i kasdetmektedir Âlem kelimesi genellikle Kur'an-ı Kerim'de çoğul olarak kullanılmaktadır Bunun yanında İslâm, dünya ve ahiret âlemleri olarak da iki ayrı âlemden söz etmektedir Dünya ve ahiret âlemleri içinde bulunan bütün varlıklar o âlemi oluşturmakta; hepsi
birden ise kâinatı meydana getirmektedir Bunların da yaratıcısı Allah'tır Dünya ve ahiret âlemleri ele alındığında kelime itibariyle yakın manasına gelen dünya önce; sonra anlamına gelen ahiret ise, sonra yaşanacak bir âlemdir Dünya âleminin diğer adı "Fâni" yani "geçici âlem"; ahiretin diğer adı ise "bâkî âlem"dir Bu iki âlem yalan âlem (dünya) ve gerçek âlem (ahiret) şeklinde kullanıldığı gibi, mükellefiyet ve sorumluluk dünyası ceza ve mükâfaat âlemi şeklinde de ifade edilmektedir Dolayısıyla dünya ilk âlem, ahiret de son âlem oluyor

Cenâb-ı Hakk A'râf suresinde; "Şüphesiz Rabbiniz yeri, göğü altı günde yaratan, sonra Arş'a hükmedendir O, gece ile onu durmadan takip eden gündüzü bürür Emrine âmade olan güneş, ay ve yıldızları da yaratmıştır İyi biliniz ki yaratmak ve (insanlara) emretmek yalnız ona özgüdür Âlemlerin Rabbi olan Allah yüceler yücesidir " (A'raf, 7/54)
buyurarak kâinatın, âlemin nasıl yaratıldığını, bunun yönetiminin kimin elinde, hükmetme hakkının kimde olduğunu bildirerek âlemin ikiye ayrıldığını, bunlardan birinin 'Emir âlemi', diğerinin 'Halk (yaratma) âlemi' olduğunu ifade buyurmaktadır

Emir âlemine, ğayb, melekût, ceberût rûhânî, nûrânî, ulvî ve manevî âlem adı verildiği gibi, halk âlemine de şehâdet, mülk, zulmânî, cismânî, maddî ve süflî âlem her iki âlem birlikte ve aynı anda mevcut bulunmaktadır Emir âlemi rûhânî ve mânevî alem denilmektedir Emir ve halk alemleri yaratıldıktan sonra içiçe olmuş insanın bu iki âlemdeki ilişkileri de birbirleriyle sürekli münasebet halinde bulunmuştur Şu halde halk âlemi maddî ve cismânîdir Bunun için aynı zaman ve mekân içinde birlikte bulunmaları mümkün olmaktadır Aynen ruh ile bedenin birlikte bulundukları gibi Emir, yani ruhânî âlem zaman ve mekâna gerek duymamaktadır Mutasavvıfların üzerinde durdukları âlem budur Onlar rûhânî âleme sâlih amel, ilhâm, aşk ve keşf ile nüfuz etmeye çalışmaktadırlar Mutasavvıflar birçok hususta 'felsefe'nin etkisinde oldukları için âleme bakışları da felsefi ekollerin görüşlerini yansıtır Alem hakkındaki görüşleri daha çok Yeni Eflâtuncuların görüşüne benzemektedir Bunun için âlemdeki beş mertebeden söz ederek bunlara "Hazarât-ı Hamse" adını verirler onlara göre âlemin beş ayrı mertebesi vardır:

1-Ulûhiyyet Mertebesi 2-Ruhlar mertebesi (Emir âlemi), 3-Misâl âlemi, 4-Cisim âlemi, 5-İnsan-ı Kâmil (olgun insan)

İslâm mutasavvıf ve düşünürleri bu çerçeve içinde meseleyi değerlendirirken beş ayrı kanaat ileri sürmüşlerdir:

1-Bu âlem var olması imkân dahilinde olan âlemlerin en iyisidir Bundan daha güzelinin yaratılması mümkün değildir Buna "mutlak iyimserlik" denir

2-Bu âlem var olması imkân dahilinde olan âlemlerin en kötüsüdür Ebû A'lâ el-Maarri'nin savunduğu bu görüşe de "mutlak kötümserlik" denir

3-Bu âlemde iyilik ve kötülük bir arada mevcuttur Fakat iyilik daha çoktur Onun içinde buna "nisbî iyimserlik" adı verilmiştir

4-Bu âlemde iyilik ve kötülük bir arada mevcuttur Fakat kötülük iyiliğe nazaran çok daha fazladır Buna da "izâfî karamsarlık" denir

5-Bu, çözülmesi asla mümkün olmayan bir problemdir Onun için insanlar bu hususta görüş belirtemezler Dolayısıyla çekimser kalınıp "bu konuda tavakkuf etmek gerekir", denilmektedir

Filozofların âlem hakkındaki görüşlerine gelince; Yunan filozofları bu meseleyi çözmek için çok uğramışlardır Yunan filozoflarının âlem hakkındaki görüşlerine İslâm filozofları da çok büyük önem vermişlerdir Aristo bu kâinatın ezelî olduğuna inanıyordu Ona göre, bu âlemin şekil itibariyle değil de asıl maddesi ezeli idi Bunun aslî maddesi önceden
mevcut olup Allah buna sonradan şimdiki şeklini vermiştir Bu yaratmadan sonra da âlem kendi kendini yönetmiştir

Eflâtun ise meseleye daha değişik bakmıştır Ona göre biri ideler, diğeri gölgeler âlemi olmak üzere iki âlem var olup, bunlar birbirlerine bağlıdır Duyu organlarımızla algıladığımız madde âlemi ideler âleminin bir gölgesidir Dolayısıyla bu maddî âlemin varlığı ideler âlemine bağlıdır

İslâm filozofları ise, eski Yunan felsefesini, İslâm'ın kâinat hakkındaki ahenk anlayışı ile mezc ederek İslâm'a sokmuşlardır Buna bağlı olarak, Kâinatın ezelî olduğu inancını taşıdıklarından dolayı İmam Gazzâlî ve İbn Teymiyye gibi Ehl-i Sünnet çizgisini koruyan âlim ve düşünürler filozofları tekfir etmişlerdir Farabî, İbn Sina ve İbn Rüşd gibi filozoflar akıl âlemi, nefis âlemi ve tabiat âlemi gibi üç ayrı âlemden söz etmektedirler Bunlara karşı İslâm'ın saf ve gerçek akîdesini korumağa çalışan İmam Gazzâlî ise, Mülk âlemi, Melekût âlemi ve Ceberût âlemi diye üç âlemi kabul etmiştir

Âlem-i A'lâ: En yüce âlem demek olup kâinatı yaratan Rabbü'l-âlemînin Rubûbiyet âlemidir

Âlem-i Berzâh: Berzah, iki şey arasına giren engel, iki nesneyi birbirinden ayıran şey demektir Dünya ile ahiret
arasına girdiği için ölüm ânından kıyamete, insanların tekrar dirilmelerine kadar geçecek olan
zamana da Berzah denilmiştir

İslâmî bir terim olarak âlemi berzah ise insanların ölüm anından itibaren ruhlarının gittiği ve kıyamete kadar geçici olarak bulunduğu yere denirN Bilmen, Muvazzah İlm-i Kelam, s 247) Bu, ahiret hayatının ilk merhalesidir

Ölümle beden hayâtiyetini kaybeder Fakat ruh ölmez Ruh bedeni terkedince daha üstün bir âlem olan âlem-i berzaha intikâl eder Kıyamette, insanların tekrar diriltilmesine kadar orada kalır

İnsan ruhunun üç safhası vardır:

a-Dünyada bedenimizdeki durumu,

b-Öldükten sonra âlem-i berzahdaki durumu,

c-Ahirette tekrar dirilme ile başlayan durumu

Dünyada ruhumuz bedenimizle beraberdir Mutluluk ve mutsuzluğu, keder ve sevinci ruhumuz bedenimizle beraber tadar Ahirette, tekrar dirilince de durum böyle olacaktır

Âlem-i berzah'da ise azap ve nîmeti tadan sadece ruhtur Gerçi insan bu dünyada yaptığı iyi veya kötü amelinin karşılığını ahirette tekrar dirildikten sonra görecektir Ama berzah âleminde de bunu az veya çok tadacaktır Kur'an-ı Kerîm'in bildirdiğine göre âlem-i berzah'da Firavun ve yandaşları gibi kâfirler azap görecekler (el-Mü'min, 40/45-46), güzel amel işleyen müminler ise Allah'ın mükâfat ve nîmetine mazhar olacaklardır (Âli İmran, 3/169-171)

Ruhun âlem-i berzahdaki durumu insanın uyku hâline benzetilebilir İnsanın uyku hâli nasıl ki yaşayışla ölüm arasında başka bir âlemdir; bunun gibi âlem-i berzah da dünya hayatı ile ahiret hayatı arasında ve fakat tamamen değişik bir âlemdir

Âlem-i Ceberût: Tasavvuf; bir terim olarak Ceberût; cebir ve zorlama demektir İlâhî kudret ve iradenin etkili
olduğu âleme ceberût âlemi adı verilmiştir Burada insan veya başka hiç bir 'mahlûk'un güç ve iradesi etkili değildir Kelime olarak İbrânice'de kudret anlamına gelen "Geburah" kelimesinden geldiği bilinmektedir Ceberut âlemi; mülk âlemi ile Melekût âlemi arasında kabul edilmektedir Yani orta âlem olan Ceberût âlemi, üstte olan Lâhût âlemi ile altta olan Melekût âleminin ortasıdır (Cürcanî, Kitabu't-Ta'rîfât, Ceberût mad) Bu da Eflâtun'un ideler âleminin
aynısıdır

Başka bir tarife göre ise, Ceberût Âlemi Allah'ın takdîrinin yâni 'kaza'sının bulunduğu yerdir

Âlem-i Emr: Maddî olmayan, akıl ve hisle kavranmayan âlemdir Âlem-i Emr ile Âlem-i Halk'ın üstündeki her şey akla ve hisse kapalıdır Ruh ve Melekler bu âleme dahildir Buna Âlem-i Ğayb ve Âlem-i Melekût adı da verilmektedir

Âlem-i Ervâh: Ruhlar âlemi demek olup insan ruhlarının beden vasıtasıyla dünya hayatına kavuşmadan ve öldükten sonra bulundukları yere verilen isimdir Dünyaya gelip insanın bedenine giren ruh daima bu aslî vatanını özlemektedir Bu ayrılık döneminde yani dünyada insan bedeninde bulunurken garîb sayılır Burada yaratılmış bulunan ruhlar, hem kendilerini hem de diğer ruhları tanırlar

Âlem-i Esmâ' ve Sıfat: Cenâb-ı Allah'ın isim ve sıfatlarının oluşturduğu âleme verilen isimdir

Âlem-i Halk: Mahlûkât yani yaratılmışlar âlemidir Âlem-i Emr'in karşıtı olan Âlem-i Halk; madde, eşya ve a'yan âlemidir Burada sebep-sonuç ilişkisi geçerli olup her şey akıl ve duyu organlarıyla bilinebilir Âlem-i Halk, Alem-i Emr'e bağlıdır Çeşitli sebep ve hikmetlere binâen tedricî bir şekilde yaratılmıştır Buna aynı zamanda Âlem-i Mülk veya Âlem-i şehâdet de denilmektedir

Âlem-i Kübra: En büyük âlem anlamında olup buna Âlem-i Ekber adı da verilmektedir Âlem-i Suğrâ'nın aksi olarak görülen Âlem-i Kübrâ'ya dış görünüşe göre kâinat denmektedir Buna göre Âlem-i Suğra da insanın kendisidir Bunun için felsefe ve tasavvufta bu iki âlem şöyle ifade edilir: "Âlem büyük bir insandır İnsan ise küçük bir âlemdir" Bu da insan yapısı ile kâinat arasındaki benzerlikten kaynaklanmaktadır Zîra insan maddî bir vücûda, duyan bir ruha ve düşünen bir akla sahiptir İnsanı kuşatan kâinat da bu üç âlemden ibarettir

Âlem-i Melekût: Tasavvufi bir tabir olup, Âlem-i Mülk ile Âlem-i Ceberûttan sonraki âlemdir Buna 'Ğayb Âlemi' adı da verilir Mana ve ruh âlemidir İslâm filozof ve mutasavvıflarına göre Melekût âlemi duyularla algılanan kâinatın dışında kalan, yalnız düşüncede yaşayan ve görünmeyen varlıkların bulunduğu âlemdir

Âlem-i Misâl: Ruhlar âlemi ile cisim âlemi arasında bulunan bir geçiş âlemidir Bunun diğer adı 'Alem-i Berzah'tır

Âlem-i Mülk: Âlem-i Halk olarak da bilinen Âlem-i Mülk dünyanın kendisidir Buna Âlem-i Şehâdet de denilmektedir

Âlem-i Suğra: En küçük âlem demektir Bu da insanın kendisidir Âlem-i Kübrâ'nın karşılığı olarak kabul edilir İnsan küçük âlem; âlem ise, büyük insandır İnsan ile kâinat arasında ilişki kuranlar kâinatta var olan her şeyin bir benzerinin insanda da var olduğunu kabul etmişlerdir Bu da bir felsefe ve tasavvuf tabiridir

Şamil

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.