![]() |
Zelletü'l-Kâri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Zelletü'l-KâriZELLETÜ'L-KÂRİ Zammı süreyi okurken hata edilse ve o hatayı düzeltmek için baştan alınırsa sehiv secdesi gerektirmez ![]() ![]() Namaz içinde Fâtiha okunduktan sonra hangi âyet veya sûreyi okuyacağı bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi icab eder ![]() ![]() Eğer böyle bir bekleme olmamışsa kıraatın öncsinde tin suresinden, ortasında asr suresinden, sonunda ise tekrar tin suresinden ayetler okumakla kıraat gereçekleşir bunun için sehiv secdesi gerekmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namazda kıraatte bulunurken dil kayması veya yanılma sonucu kelime ve harflerde yapılan hatalarla ilgili hükümler: Fatiha yada bir sûre okurken dilin kayması veya yanılma sonucu kelime ve harflerde bir takım hatalar yapılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kıraatte dil kayması: Fıkıh dilinde buna zelle-i kâri' denir ![]() ![]() A) Bir Kelimedeki Harfi Diğer Kelimedeki Harf İle Bitiştirmek : Bir kelimedeki son harfi diğer kelimenin başındaki harfle bitiştirmek namazı bozmasa da kelimelerin rahat teleffuzunu ve ahengini bozar ![]() “İyyake na'budu”yu “iyyakene'abdu” şeklinde (kâf) harfini (nun) ile bitiştirmek ![]() “ğayri'l-mağdubi aleyhim”i ğayri'l-mağdûbia leyhim” biçiminde (ba) harfini (ayn) harfiyle bitiştirmek, “semi'allahu limen hamidehu”yu “semi'allahuli men ha-mideh” şeklinde (he) harfini (lam) ile bitiştirmek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() B) Bir Harfi Başka Bir Harf Yerine Okumak : Bir harfi başka bir harf yerine okumak mânayı değiştiriyorsa ve iki harf arasında mahreç yönünden bir yakınlık da mevcut değilse, namazı bozar ![]() Ama iki harf arasında mahreç yakınlığı bulunduğundan onları birbirinden ayırt etmek ve telaffuzda bu yüzden sıkıntısız okumakta meşakkat varsa, namazı bozmaz ![]() Şimdi bu iki hususa birkaç örnek verelim: Mahreçleri birbirine çok yakın olup ayırt edilmeleri meşakkatli olanlar : (za) ile (dad), (sad) ile (sin), (ta) ile (te) gibi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O halde bazı harfleri rahat teleffuz edemeyen kimse, mazur sayılmayacağından gayret göstermesi gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() C) Bir Harfi Hazfetmek : Kıraatta bir harfi olduğu gibi okumayıp kaldırmaya «hazf-i harf» denir ![]() ![]() ![]() “le-kad câethüm rusulüna” yerine “le-kad câehüm rusülühü” okunur da “caet” fiilinin sonundaki (te) harfi hazfedilirse, mâna bozulmayacağından namaz sahihtir ![]() “fe-mâ lehüm lâyü'minûne” yerine “fe-mâ lehüm yü'minûne” okunur da fiili olumsuz yapan (lâ) edatı hazfedilirse, mana bozulacağı için namaz sahih olmaz ![]() ![]() D) Kelimeye Bir Harf İlâve Etmek : Kelimede bir harf fazla etmek mânayı bozarsa, namaz sahih olmaz; bozmazsa namazın cevazına fetva verilmiştir ![]() “Venhe anil münkeri” yerine “venha anil münkeri” okursa, mana bozulmayacağından namaz sahihtir ![]() ![]() “Ve zerabiyyü mebsusetün” yerine “ve zerabîbün mebsusetün” okunursa, mâna bozulacağından namaz sahih olmaz ![]() E) Bir Kelimeyi Başka Bir Kelime Yerine Kullanmak : Kur'ân'da bir kelimeyi bir başka kelime yerine koyup okumak da mânayı bozup bozmadığı, iki kelime arasında mâna yakınlığı bulunup bulunmadığı, Kur'ân'da o kelimenin bulunup bulunmadığı gibi bir takım meselelerle ilgilidir : a) Değiştirilen kelime ile diğer kelime arasında mâna yakınlığı ve Kur'ân'da da yeri varsa namaz bozulmaz ![]() ![]() ![]() b) İki kelime arasında mâna yakınlığı var, ama Kur'ân'da o tür bir kelime yoksa, İmam Ebû Hanîfe ile İmam Muhammed'e göre namazı bozmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Değişik kelimeyle asıl kelime arasında mâna yönünden bir yakınlık olmamakla beraber Kur'ân'da da öyle bir kelime yoksa namazı ittifakla bozar ![]() d) Değişik kelimenin Kur'ân'da yeri var, fakat iki kelime arasında mâna yönünden bir yakınlık olmamakla beraber, itikad edildiği takdirde küfrü gerektiren bir anlam taşıyorsa, namazı bozar, fukahanın bu hususta görüş birliği vardır ![]() ![]() “Va'den aleyne innâ künnâ failîn” yerine “ğafilîn” kelimesini koymak gibi ![]() ![]() ![]() ![]() Kelime asıl nispet edileceği isimden başkasına nispet edilerek okunursa, Kur'ân'da o nispet edinilen kelime varsa, İmam Muhammed’e göre namazı bozmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() F) Doğrudan Doğruya Bir Kelime Fazla Olarak Okumak: Bir kelimeyi diğer bir kelimenin yerine değil, doğrudan doğruya fazla olarak getirip okumak, mânayı bozuyorsa -Kur'ân'da yeri olsa bile- namaz sahih olmaz ![]() «Vellezîne âmenû billahi” yerine “vellezîne amenû ve keferû” okumak suretiyle cümlede “keferû” kelimesini fazladan kullanmak, mânayı tamamen bozmaktadır ![]() ![]() “İnnemâ nümlî lehüm lî yezdadû ismen”de “ismen ve cemalen” şeklinde “cemal” kelimesini fazla olarak kullanmak da namazı ittifakla bozar ![]() ![]() ![]() Manayı bozmaz, Kur'ân'da da o tür kelime bulunuyorsa, o takdirde namaz sahih olur ![]() “İnne'llahe bi-ibadihî lehabirün basir” âyetine bir (kâ-ne) kelimesini ilâve ederek okumak, “innellahe kâne bi ibadihî habîran basîra” demek, âlimlerin icmaıyla namaz bozulmaz ![]() ![]() “fîhâ fakihetün ve nahlün ve rumman” cümlesine bir de “tuffah” kelimesini ilâve ederek okumak ![]() ![]() G) Aynı Harfin Tekrarı Tekrar edilen harf, muda'afın izharı ise namaz bozulmaz ![]() “Ve men yertedde” yi “ve men yertedid” şeklinde okumak gibi ![]() Muda'if’i izhâr değil de, mânayı bozuyorsa namaz da bozulur ![]() “El-hamdu lillahi” cümlesini, “Elle'l-hamdu lillahi” şeklinde okumak gibi ![]() Kelimeyi tekrar etmek de böyledir: Mâna bozulursa, namaz da bozulur ![]() “Rabi'l-âlemîn” i, “rabbi rabbî'l-âlemîn” şeklinde okumak veya “mâliki yevmi'd-dîn” i, “mâliki mâliki yevmî'd-dîn” biçiminde okuyarak “mâlik” kelimesini tekrarlamak gibi ![]() Ne var ki kelimenin tekrarı halinde namazın bozulacağını ve sahih olan kavlin de bu olduğunu söyleyenler de var ![]() H) Kelimeler arasında takdim - Te'hir yapmak : Kıraatte hatâ yaparak bir kelimeyi öne almak ya da geriye almak mânayı bozmuyorsa, namaz da bozulmaz ![]() “Lehüm fihâ zefîrün ve şehîk”i, “lehüm fîhâ şehıkun ve zefîr” biçiminde okumak gibi ![]() Dikkat edilirse burada “şehık” kelimesi “zefir” kelimesinin önüne geçirilmiştir ![]() ![]() ![]() “innel ebrare lefi naîm ve înne'l-füccare lefi cehîm” yerine “İnne'l-ebrare lefî cehîm ve inne'l-füccare lefî naîm” okumak gibi ![]() Burada dikkat edilirse, mana tam aksine olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() İki kelimenin diğer iki kelime üzerine geçirilmesi veya geriye bırakılması da böyledir; mânayı bozmadığı takdirde namaz sahih sayılır ![]() “Yevme tebyaddu vücuhun ve tesvaddu vücuhun” yerine, “yevme tesvaddu vücuhun ve tebyaddu vücuhun” okumak gibi ![]() Dikkat edilecek olursa burada sonra gelmesi gereken iki kelime öne alınmıştır ![]() ![]() ![]() İ) Bir Âyeti Diğer Bir Âyetin Yerine Almak: Bir âyeti diğer âyet yerine alıp okur ve sonunda vakfın tam ölçüsüyle duracak olur da sonra asıl okuyacağı âyeti getirip başlar veya diğer âyetin bir kısmını okur da sonra asıl okuyacağı âyeti getirip başlarsa namazı bozulmaz ![]() “İnne'l-ebrare lefi naim” âyetini okuyacağı yerde dili kayıp “ve'l-asrı inne'l-insane” okur ve sonunda tam bir vakfe yaparsa veya, “ve't-tinî ve'z-zeytuni ve tur-i sinine ve hazel'-beledi'l-'emîn” i okuduktan sonra tam bir vakfe yapıp sonra, “lakad halakne'l- insane fi ahseni takvim” yerine “lakad halekne'l-insane fi kebed” okursa, namaz bozulmaz ![]() Ama bunlarda ve benzeri yerlerde âyetin sonunda vakf-ı tam yapmadan diğerine geçip okursa, sahih olan kavle göre namazı bozulur ![]() ![]() J) Yeri Olmadığı Halde Vakıf, Vasıl Ve İbtida Yapmak: Durulması gerekmeyen yerde durmak (vakıf yapmak), başlanması gerekmeyen yerde başlamak mânayı bozmadığı takdirde namaz bozulmaz ![]() “inne'llezîne amenû ve amilu's-sâlihati” yi okuyup vakfettikten sonra “ulâike hüm hayrü'l-beriyye” ye başlamak bu cümledendir ![]() ![]() ![]() Bunun gibi vasıl yapılmayacak yerde vasıl yaparsa namaz bozulmaz, ama uygun değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Şehidellahu lâ ilahe” deyip vakfettikten sonra “illâ huve” derse, dış görünüşü itibariyle mâna bozuluyorsa da bir ilâve yapılmadığından namaz bozulmuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() K) İ'rabda Hata Yapmak: İ'rabda hata yapmak mânayı bozmadığı takdirde namazı da bozmaz ![]() “lâ ter'faü asvâteküm”ü “lâ turfeû asvateküm” şeklinde okuyarak (te) harfini ötre okursa, mânayı fahiş biçimde bozmadığından namaz da bozulmuş sayılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() «Âdeme Rabbisi isyan etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O halde bu konuda Müteahhîr'inin görüşlerinde de Müslüman halk için kolaylık vardır, fetvâya daha uygundur ![]() ![]() ![]() L) Şedde Ya Da Meddi Terk etmek: Bilindiği gibi Arap sözlüğünde gerek i'rabın, gerekse şeddenin mânayı değiştirme yönünden önemli yeri vardır ![]() ![]() Bazı istisnaî kaideler bunun dışındadır ![]() ![]() ![]() O halde fatihayı okurken iyyake na'budü yerine iyyake na'budu der ve böylece şeddeyi düşürürse, namaz bozulmaz ama bu tarz bir okuyuş kıraat ilmine ve adabına aykırıdır ![]() ![]() Medd'i terk etmek, mânayı bozuyorsa namaz fâsid olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun gibi idğam yapılacak yerde onu terk etmek, yapılmayacak yerde idğam yapmak doğru değildir ![]() ![]() “lillezîne setuğlebûne”yi “kul lillezîne setuğğabûne” şeklinde okuyarak (ğayn) harfini idğam etmek mânayı fahiş biçimde bozduğundan namaz da bozulur ![]() ![]() ![]() ![]() İmâle yapılmayacak yerde imâle yapmak veya yapılacak yerde onu terk etmek, kıraat yönünden hatalıysa da namazı bozmaz ![]() ![]() ![]() M) İbn Mes'ud Ve Diğer Ashab'ın Mushafı: Bilindiği gibi, elimizdeki Mushaf, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() N) Kelimenin Bir Kısmını Okuyup Gerisini Okumamak Kıraat esnasında kelimenin yarısını ya da üçte birini okuyup geriye kalan kısmını okumamak namazı bozar mı bozmaz mı? Bunun cevâbı kesin değildir ![]() ![]() ![]() “el-hamdu” diyeceği yerde “EL” deyip durur sonra “Hamdu” diyerek tamamlarsa, veya Fatiha, ya da Zammı Sureyi okumadığını sanarak (EL) diye başlar ve sonra okuduğunu hatırlayarak vazgeçerse veya kelimenin bir kısmını hatırlar gerisini hatırlayamadığı için onu bırakıp başka bir kelime hatırlarsa, bütün bunlarda namaz bozulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kelimenin bazı harflerini yeri olmadığı halde esreyle okursa, namaz bozulmaz ![]() ![]() ![]() O) İlâhî İsimlere Nispet Edilen Fiilin Te'nîs Getirilmesi : Allah (C ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu kurala göre Allah (C ![]() ![]() ![]() ![]() O halde namazda kıraati yerine getirirken isnad eden fiili müzekker biçiminde değil, müennesle ilgili olarak teleffuz ederse namaz bozulur mu? Fıkıhçılar bu konuda farklı hüküm getirmişlerdir: Muhammed bin Ali bin Muhammed El-Edîb'e göre namaz bozulur ![]() Çünkü “lem yelid velem yuled” dahil her yerde fiil müzekker getirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Buna bir örnek verelim: “hel yenzurune illa en yetiyehumullahu fi zulelin” deki “yetiyehüm” ü “te'tiyehüm” şeklinde okumak bu cümledendir ![]() El-Fevaid kitabında deniliyor ki: «Namazda kıraatte fahiş hata yaptıktan sonra dönüp onu doğru okuyan kimsenin namazı bozulmaz ![]() ![]() (Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/275-286 ![]() |
![]() |
![]() |
|