![]() |
Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi: |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi:Tarihu;l-İslam ![]() İmam Zehebi: Tarihin tarifi: Dil yönünden Tarih: Bir olayı vakitle bildirmeye tarih denilir ![]() ![]() Kitabı şu gün tarihledi) diye ifade edilir, ve "kitabı falan günü yazdı," anlamında yazılma gününü bildirmek demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine bu kelimenin pi' Ei-Erah kelimesinden türediğide söylenir ![]() ![]() ![]() ![]() Terim olarak Tarih: İnsanların doğum, ölüm, seyahat yaptıkları isler, geçmiş olaylar, insanların hakkında yapılan m kötü ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Haldun meşhur "Mukaddimesinde bunu şöyle ta'rif eder: «Bilki, tarih ilmi faydaları pek çok, yolu çok kıymetli, gayesi çok şerefli bir fen olup, bize mazideki geçmiş milletlerin ahlakî yapılarındaki oluşum ve değişimleri, Peygamberlerin Sîretlerini, kıralların devletleri ve siyasetlerini Öğretip din ve dünya ahvalinde bunlardan istifade etmek için son derece faydası olan bir bilgidir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi: |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi:Tarih'in Önemi: Bizden önce yeryüzünü ma'mur eden, bizim varis olduğumuz şeylere sahib olan, bu ümranda bir iz bırakmak için bir hayatı hebaeden insanları tanımak, tanımaya yaklaşabilmek yüzde ellilik bir nis-bete ulaşmasada bütün insan oğlunun müşterek arzusudur ![]() Değil geçmişte, hayali bile cihan değen, nice muzzam hadiseler, kendi öz geçmişimizdeki mazi bulutlarını, aradaki sisi dağıtma imkanı olsa ne kadar tatlı anılar gözümüzün önüne filim şeridi gibi yığılır ![]() Meçhule ait meseleler, bütün insanlarda araştırma arzusunu kamçılayan, bilemediğini öğrenme hırsı veren bir olgudur ![]() Hele hayatlarını öğrenmek istediğimiz insanlar Tarih'te iz bırakan, medeniyetlerin gelişim, değişim ve yenilenlemelerinde büyük etkileri olan insanlar olursa o zaman bu arzu vazgeçilmesi mümkün olmayan bir eğitim ve öğretim haline dönüşür ![]() Devletleri idare edip ![]() ![]() Tarih bizzat insanın kendi hayatıyla alakalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Millet bizatihi kişilerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğreneceğimiz din tarihi olacak olursa onun önemi büsbütün başka bir hadisedir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi: |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi:Tarih Kapsamına Giren Şeyler: Tarih geçmişte cereyan eden hadiselerin nakli olduğundan, gayet geniş bir kapasitesi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dîni ilimlerin incelenmesi ise başlı başına tarih konusudur ![]() «Benim Tarİhü'l İslam adlı ansiklopedik tarihimde bahsi geçen fenİere gelince; ben bunları gayet kısa olarak ele alıp onların layıkıyla hakkını vermedim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahavfnin "El-İlan bit-Tevbih" adlı eserinin 151 ci sayfasında bizzat Zehebî'nin el yazısından bunları okuduğunu ve bu kitaba tam kırk ayrı tabakadan insanın tarihlerinin verildiğini anlatır ![]() Günümüzde tarih: Yazının icadıyla bu güne gelinceye kadar insan oğlunun evreminde meydana gelen her türlü olayları, gelişmeleri ve bilimleri, belirli metodlar kullanarak inceleyen ilme Tarih deniyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni tarih anlayışına göre insanlık tarihini devrelere ayırıp bunlara çağ adını verirler, tik çağ, orta çağ, yeni çağ, yakın çağ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tabi materyalist kafa ile tarih bir çok yanlışlık ve tahminlerle doldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bize göre tarih Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() «Ey iman edenler! Zandan çokça kaçının! Çünkü zannm bir kısmı günahtır ![]() Böylece Allah, tahmine dayalı, hiçbir ilmiliği olmayan fikir ortaya atmaktan sakınmayı emredip bunu haram kılıyor ![]() ![]() İşte materyalist batı insanı, teknoloji silahının azametini kavrar kavramaz bütün dünyayı emrine almayı, dünyanın bütün nimetlerinin kendilerinin öz malı olduğuna inanarak onu kimin elinde olursa olsun ele geçirmek için bütün yollara başvurmayı meşru saydılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bizde denedikleri ve yüzde elli başarılı oldukları gibi Avrupalı hakim güç, Afrikalının kara derisini görünce, ne olur ne olmaz, okurlarda başımızda bela olur diye Afrikalının tarihini Afrikalıdan önce yazıp «beyaz adam eti yiyerek geçinen» bir mahluk şeklinde takdim ederek tarihlerini kapkara katrana buladılar ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi: |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi:Amerika ise koskoca İnka medeniyetinin, Kızilderilinin yok edilen kültürü, elinden alınan yurtları üzerinde kuruntuyla dünyaya insanlık dersi vermeye başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tam yetmiş yıl Kuzey Asya ve Kuzeydoğu Avrupa'yı kasıp kavuran Sovyet İmparatorluğu dağılıp geri çekilirken en az yirmi milyonTürk insanının kanını içmenin, o ülkeleri 70 yıl geri bırakmanın suçlusudur ![]() ![]() Osmanlının çökertilmesi için en az ikimilyon vatan evladının kanı heba edildi ![]() ![]() İlahi, altıyüz bin müslüman birden boğazlandı! Yanan can, yırtılan îsmet, akan seller biitiin kandı ![]() ![]() Burada Rahmetli dedeciğimin nlattığı bir hatırayı nakledeyim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ölüm pahasına gelen hürriyet geldiği, devletini kurup yurdunu istila eden pespaye kafiri kovduğu gün, aynı zalim Avprupalımn hakkımızda verdiği bütün hükümleri esir gibi kabul edilişi, ettirilişi bir yana; bu öksüz millet o zaman Avrupalı olmak için her şeyi feda etmeye iman etmiş bir aydın gurubunun müthiş ve amansız bir hücumuna maruz kaldı ![]() ![]() ![]() Müslüman tarihçilerin bu tür şeyleri yapmaları yukardaki ayet ve pek çok hadisle yasaklandığından kültür tahrifi söz konusu olamaz ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi: |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi:İslam Tarihinin Kaynakları Elimizdeki mevcut İslam Tarihlerine baktığımız zaman müelliflerin bilhassa şu altı dalda ayrı ayrı yada umûmi Tarih olarak bir arada eser verdiklerini görüyoruz ![]() 1- İslam öncesi peygamberler ve milletler tarihi ![]() 2- Peygamberimize ait sîre ve meğazi tarihi ![]() 3- Ölüm, doğum yada dönem sırasına göre (tabakat) sahabe ve alimlerin hayatlarını esas alan tarihler ![]() 4- Yıl yada devletler sırasına göre siyasi tarihler ![]() 5- Ayet ve hadislerde haber verilen gelecek asırlar içerisinde vu-kû'u beklenilen olaylar tarihi ![]() ![]() Bunların dışında Yahya b ![]() ![]() ![]() 6- Daha sonraları türü unutulan şehir tarihleri ![]() ![]() İşte bu altı çeşit tarihin kaynaklarıda ayrı ayrı membâları gerektirmektir ![]() ![]() 1- İslam öncesi dönemin kaynaklan: Bu dönem yaratılış, kainatın ve insanların yaratılışı gibi bölümlerle insan oğlundan önceye dayandığı için bu tür bir bilginin hiç bir şekilde Vahiy dışında tam doğru olarak bilinmesi düşünülemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam tarihçileri bu bölümde müttefik bir usul koymamışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() [size="4"]«Benden size bir ayet bile ulaşsa onu tebliğ edin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Kesîr gibi rivayette sahih haberi ön planda tutanlar, bu dönem için ayet ve hadis kullanmaya çok önem verip yahudi ve hıris-tiyan kaynaklara güvenmemişlerdir ![]() 2- Siyer ve Meğazi kaynaklan: Bunlarda israiliyyat ve yabancı kaynak kullanılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Sahabe, Tabiin, Tebei Tabiin ve ondan sonra gelen alimlerin tabakatları: Bunların ilki olan sahabelerin hayatları için yegane kaynak, tabiînin onlara dair bize ulaştırdıkları bilgilerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tabiin ve sonrakiler hakkında kaynaklar güvenilir inşaların birbirleri hakkında söyledikleri ile bizzat kendilerinin ortaya koydukları eserlerleridir ![]() 4- Yıl veya devletler sırasına göre olanların kaynaklan: Bizatihi ya müşahadeye yaha müşahedenin nakillerine dayanır ![]() ![]() 5- Fiten vel-Melâhim, Kıyamet Tarihi: Bunlar sadece ayet ve hadislerden alınır ![]() ![]() ![]() ![]() 6- Şehir ismine göre yazılan Tarih: Bunlar ya şehrin adıyla yada o şehrin fethedilişini anlatacakmış gibi yazılan kitaplardır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi: |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi:Tarihü’l-İslam’ın Kaynakları Zehebî merhum bu kitabını yazarken baştaraftada açıkladığı gibi kırk kadar eseri gözden geçirdiğini söyler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi: |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi:Modern Tarih Anlayışındaki Kaynaklar Mejtum-Zeki Velidî Togan bey kıymetli eseri "Tarih'te UstlTün-de (özetleyerek) bunları şöyle verir: (Sayfa 36 ve devamı) 1- Müşahedeler ve Hatıralar ![]() 2- Haberler ve (Şifahi haberler, tarihi şiirler, destanlar, hikayeler, tarihi destanlar, menkıbeler, hikayeler ve anekdotlar, Fıkralar ![]() ![]() ![]() 3- Kalmtılar ![]() 4- Heykel ve Resimler ![]() 5- Umumi Tarihi Kütüphaneler ![]() Kitabı okurkende görüleceği gibi her tarafında olmasa bile Zehebî bunların pek çoğunu bu eserinde gayet ustalıkla kullanır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi: |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi:İlk İslam Tarihi Kaynaklari Ve Tenkidleri 1- Ebân b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Şurah-bîl b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mamafih Mûsâ b ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Urve b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [size="4"]4- Vehb b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbni İshak Kitabü'l Mebde' inde bu zatın rivayetlerine yer verirken Vakıdî ona temas etmez ![]() 5- Asım b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6- Zührî (Muhammed b ![]() ![]() ![]() Bugünkü şekline "Siyre"'yi ilk koyan zat budur Zehebî onun 50 yada 51'ci yılda doğduğunu, başta İbni Ömer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7- Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() 8- Musa b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9- Muhammed b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbni İshakın bu büyük eseri "Siyer ve Meğazî"si ne hikmetse önceleri çok yaygın iken sonradan zayi oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10- Vakidî: Vakidî çok meşhur bir Meğazi yazarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 11- Muhammed b ![]() ![]() İbni Sa'd, hicri 168 yılında Basra'da doğup sonra Bağdad'a gelerek vakidinin derslerine devam etmiş, Kofe'ye, Medine'ye ve civar yerlere ilim talebi ile gitmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Sa'd bir çok talebede yetiştirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Sa'dın en meşhur eseri 8 cilt halinde neşredilen "Tabâkat" adlı tarihidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 12- Halife b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 13- Ebûl Velîd Muhammed b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 14- Muhammed b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam tarihini ilk orjinal tarih düzeyine çıkaran odur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tefsiri ise 30 cilt olup her cüz'ü bir cilttir ![]() ![]() ![]() ![]() Onun "Tehzîbü'l Âsar'T'ını mütalâ etmek şerefine erdim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taberî Tarihinde ve Tefsirinde fıkıhtaki dirayetini ortaya koymaz ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi: |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi:İmam Beyhakî, Nişapur vilayetinin Beyhak kazasına bağlı Hus-revcerd köyünde 384 yılında dünyaya gelmiş ve Beyhak'ta büyümüş tür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Müstedrek, ve Ulumü'l Hadis ve nice eserler sahibi Hafız "Hâkim" diye tanınan Muhammed b ![]() ![]() 2- Muhammed b ![]() 3- Ebû Abdurrahman es-Sülemî ![]() 4- Abdülmelik b ![]() 5- Ebû İshak et-Tûsî, 6- Abdullah b ![]() 7- Abdürrahman b ![]() ![]() ![]() 8- İmamü'l Haremeyn'in babası Abdullah b ![]() ![]() 9- Ali b ![]() ![]() ![]() 10- Ömer b ![]() 11- Ebû Tahir ez Ziyâd, 12- Ebû'l Feth Nasır b ![]() 13- Ebû'l Kasım Hasen b ![]() ![]() Beyhakî, sadece eser yazan değil, aynı zamanda çok kıymetli talebelerde yetiştirmiş birisidir ![]() l- Ebî Abdillah el Ferâvî 2- Abdülcebbâr b ![]() 3- Ali b ![]() 4- Zahir b ![]() 5- İbni Ebî Mes'ûd es Sâidî, 6- Ebül Meali Muhammed b ![]() 7- Husrevcerd kadısı Hüseyin b ![]() ![]() 8- İsmail b ![]() 9- Beyhakî'nin torunu Ubeydullah b ![]() ![]() 10- Hafız Ebû Zekeriyya Yahya b ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi: |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi:Eserlerine gelince bize ulaşan 26 kitab adı vardırki her biri sahasında dev ve ansiklopedik eserlerdir ![]() 1- Sünen'i Kübra: 9 dev cilt muazzam bir eser olup Şafiî fıkhına göre tertiplenmiş bir hadis kitabıdır ![]() ![]() ![]() 2- Sünen'i Suğra 4 cilttir ![]() 3- Delâiîinnübüvve 7 cilttir ![]() 4- Şu'bü'l îman önce muhtarasarı basılmıştır ![]() ![]() 5- El Medhal ile's Sünen 6- Ahkamü'l Kur'an 7- Menakıbüş Şafii 8- El Ba's ven Nüşür, 9- Edep 10- Zühd 11- İtikad, 12- Tergîb ve Terhîb 13- Fazailü-s Sahabe 14- İmam Ahmed b ![]() 15- Yenâbi'ül Usul ![]() ![]() ![]() Konumuzla ilgili Delâil'ine gelince: Bu eser sahasında kanaatimce en güzel eserdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 16- Ebû Nuaym ve Delailûn Nübüvve'si: İsmi ve künyesi: Âhmed b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebû Nuaym itikadda aşırı derecede Eşari kabul edilmiş bu yüzden bir takım müteassıp hanbelilerin hücumumna uğramıştır ![]() ![]() ![]() «Ebû Bekr b ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun sebebi Ebû Nuaym'ın el-Muaddel ile aynı mezhepte olmayışı idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi: |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi:Eserlerine gelince bunların 10 adedinin ismi ![]() ![]() 1- Hilyetü'l Evliya (lOcilt Matbudur) 2- Delâlinnübüvve (Matbudur) 3- Ahbâru İsfahan (Matbudur) 4- Tabakat'ül Muhaddisin 5- Mar'rifetüs-Sahâbe 6- Eş Şuarâ ![]() 7- Sifatü'l Cenneti, 8- Tıbbü-n Nebevi, 9- El Müstahraç ale'l Buhârî, 10- El Müstahraç ale'l Müslim ![]() İslam alimlerinden Beyhakî ve Ebû Nuaym dışında 30 kadar kimsede "Delâin'n Nübüvve" adında eser yazmışlardır ![]() Zehebî bunların dışında yukardada arzettiğim gibi bir çokveser-den istifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() Zehebî sahabeden sonraki dönem için her tabakada geçen âlimlerden bizzat kendi dönemini yazanlar varsa onlara dayanır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi: |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihu;L-İslam,Tarih'in Tarifi:Konuyu Bitirirken Ben burada tarih kıritiği ve kaynaklan inceleme metodunu ele almayacağım ![]() ![]() Allaha şükür ifadesi olarak şunu belirteyim ki: İsİam tarihi ile ilgili kitapları takriben 15 yıldır doğru dürüst okumamıştım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada şunu yine itiraf edeyim, Bu adı geçen zevatın eserleri kelimemin tam anlamıyla "Şah eserleredir ![]() ![]() Ülkemizde son devirlerde İslam tarihi üzerine irili ufaklı pek çok eser yayınlandı ![]() ![]() İnanıyorum ki Zehebî'nin bu "Târihü'l İslam" adlı harika eserinin neşredilmesi bundan sonra Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ülkemizde böyle kritikli bir tarih ilk defa neşrediliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|