![]() |
Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişiKİŞİLİĞİN ÜST TABAKASI VE İŞLEYİŞİ Kişiliğin üst tabakasında değerler alanı yer alır ![]() ![]() ![]() Fakat bunları tek başlarına yeterli görmez ![]() ![]() Değerlerin bilgisi konusu, zihinsel faaliyetten ayrı düşünülemez ![]() ![]() Güdü ve eğilimlerin, değerlerin buyruklarına uyması yolunda enerji harcamaya cehd ve gayret diyoruz ![]() ![]() I) DEĞERLER: KAYNAKLARI VE BAĞLAYICILIKLARI Değer ve normlar, toplumsallaşma, psikolojik ve moral gelişme, metafizik âlemle dolaylı ilişki kurma süreci içerisinde kazanılır ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçek anlamda bireyin benliğinde yer eden, kabul gören, benimsenen değerler, bireyin üstünde, bireysel güdü ve eğilimleri aşan değerlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Kişiliğin önemli katmanlarından birisi olan değerler alanı doğuştan mevcut değildir ![]() ![]() Davranışlar, değer ve normlar açısından ele alındığında "kuralsal (normatif) davranış" adını alır ![]() ![]() Değerlerin kaynağının yanında, bu kaynağın birey için ifade ettiği güç çok önemlidir ![]() ![]() ![]() Değer ve normların bilgisi, ideal bir kişilik kazanmak için gerekli olsa da yeter sebep değildir ![]() ![]() Onlar emreder, yasaklar fakat motive edemezler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buraya kadar vermiş olduğumuz genel yaklaşımların ardından toplum, vicdan ve din teşekküllerini ayrı ayrı ele alacağız ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişiA) VİCDAN "Elini vicdanına koy", "vicdanının sesini dinle" gibi deyişler günlük hayatta sık sık kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vicdanın doğuştan olduğunu kabul edenlerin yanında, insanın hayatta edindiği tecrübeler sonucu vicdanın kazanıldığını, onun alışkanlıkların bir eseri olduğunu ileri sürenler vardır ![]() Vicdan, kişinin kendisinin ve diğer insanların ortak amaçlarına uygun değer yargıları geliştirebilme melekesi-dir ![]() ![]() ![]() Kişilik bütünlüğü içerisinde, doğru ve yanlış kararlarının kaynağını teşkil eden kısma Freud, üst-ben (super-ego) adını verir ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an her insanda doğuştan, evrensel bir eğilim olarak vicdanın varlığını kabul eder ![]() İnsanda, yanlış bir iş ve düşünceye niyet ettiği zaman, bu yüzden onu kınayan, azarlayan bir meleke vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah her nefse bir iyilik kötülük, kâr ve zarar duygusu vermiştir ![]() ![]() ![]() İşlenen davranışın iyi mi kötü mü, doğru mu yanlış mı olduğu konusunda karar verme mercilerinden birisi de vicdandır ![]() ![]() Fakat, Kur'an'ın hitap ettiği vicdan boş, ham ve ilkel bir halde, başka kılavuzu olmayacak şekilde bırakılmış vicdan değildir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişiB) SOSYAL ÇEVRE Doğumdan sonraki gelişme aşamasında insanlar arası etkileşim süreci içindeki çevresel ve sosyal etkenlerin kişilik üzerindeki rolü çok büyüktür ![]() ![]() ![]() Bireyin topluma nasıl uyum sağladığı kişilik açısından önem arzeden bir husustur ![]() ![]() ![]() Hangi tutum ve davranışların doğru ve uygun sayılacağını, ne tür hareketlerin "iyi" ya da "kötü" diye niteleneceğini toplumun değer yargıları belirler ![]() ![]() ![]() Modern psikoloji dilinde toplumsal değer yargılarından oluşan değerler sistemine süperego adı verilir ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim, sosyal uyumun ve buna bağlı olarak toplumsal normların kişilik oluşumundaki rolünü doğrular ![]() ![]() ![]() Düşünce ve eylem planında Kur'an'ın getirdiği değerlere uyan, bununla da yetinmeyip "iyiliği" teşvik ve telkin eden, "kötülükten" sakındıran bir toplumun normları "kişilik" için elbette tamamlayıcı bir unsurdur: "Siz insanların iyiliği için ortaya çıkarılmış en hayırlı ümmetsiniz; iyiliği emreder, kötülükten men'eder ve Allah'a inanırsınız ![]() Sadece kendi başlarına hayırlı insanlar olmakla kalmayıp, bütün insanlar için de hayırlı kimselerdir ![]() ![]() ![]() Kur'an'ın getirdiği değerlerin hâkim olmadığı bir toplumun kişilik teşekkülüne tesiri menfi olacaktır: "Yeryüzünde bulunanların çoğuna uyacak olursan; seni Allah'ın yolundan saptırırlar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişiC) DİN Din bir yönüyle sosyolojik bir gerçeklik olarak değerlendirilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat bu, şekil değişikliğinin mümkün olmasına rağmen dinî değerlerin bilgisinin kaynağı ve ardındaki otorite gerçekte Yüce Allah'tır ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim vicdanın işlevine ihtiyatlı bir şekilde itimat gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Din ile temellendirilen değer yargılarının kaynağı mutlak varlık olan Allah'tır ![]() ![]() ![]() ![]() Yaratılış gereği psikolojik ve sosyal şartlardan etkilenebilen bir varlık olan insanın koyduğu değerlerin mutlak olamayacağı apaçıktır ![]() ![]() Değer sadece tesbit edilen kurallar manzumesi olmayıp aynı zamanda yükümlülük yükleyen, mecbur tutan, bağlayıcılığa sahip bir güçtür ![]() Sözkonusu yükümlülüğü mümkün kılan, değerdeki "aşkınlık" vasfıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Evrensel, mutlak değerler koyma yetkisinin gerçek sahibi Yüce Allah'tır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim, bütünüyle bir değerler manzumesidir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişi |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişi(D) ZİHİNSEL OLGU Dikkat ve algı, öğrenme, belleme, düşünme, imgeleme, hatırlama ve unutma, zekâ gibi hususlar psikolojinin zihinsel olgu çerçevesinde değerlendirdiği insana ait özelliklerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akıl, şuur, tefekkür, tezekkür, ulu'l-elbâb, ilm Kur'an'da zihinsel faaliyeti ifâde eden kavramlardandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akıl, aslında hapsetmek, tutmak manasına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() "Ulu'l-elbâb", olgun akıl sahibi, gerçek akıl sahibi, parlak zekâsıyla, güzel kavrayışıyla ileri görüşlü olan şeklinde zihinsel faaliyetleri ihtiva eden bir kavramdır ![]() Bir şeyi duyu yoluyla bilmeye şuur denilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() "Tezekkür" kavramıyla düşünmek, hatırlamak, yâ-detmek, bellemek gibi muhtevalar kastedilir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişi |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişi(E) İRADE İrâde insanda tabiî ve hissî bir özelliktir ![]() ![]() ![]() ![]() İrade, zihinsel hayatın tezahürlerinden ayrı düşünülemez ![]() ![]() ![]() ![]() Üzerinde düşünülen, muhakeme edilen işin yapılmasında veya yapılmamasında bir seçme söz konusu ise birisi tercih edilir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir iman ve itaat kurumu olan din, insanların hür vicdanlarıyla seçip bağlanacakları teşekküllerdendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her iradî hareket belli bir amaç ve ihtiyaçtan kaynaklanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an'ın öngördüğü kişilikte tutum ve davranışlar belli bir niyete dayanmak durumundadır ![]() ![]() "Hata ettikleriniz hususunda sizin üzerinize bir vebal yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Değerlerinin kaynağı olarak Kur'an'ı, otorite olarak Allah'ı seçen kişilerin irâdeleri, onları belli kurallara uygun davranışlarda bulunmaya zorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İradî bir tutum ve davranışın ortaya çıkmasında aşağı yukarı kişiliği oluşturan bütün elemanların işe karıştığını görüyoruz ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişi |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişi(F)ÇABA (CEHD-GAYRET) Çaba olgusu yalnız hareketten ibaret değildir, belki enerji harcamayı gerektiren bir eylemdir ![]() ![]() Kişilik yapısı bütünlük arzeden her normal insanın inancı, aklı, vicdanı, değer yargılarına, kabul ettiği normlara uygun tercih yapmasını emrederken, fizyolojik güdüleri, kötü eğilimleri, belki sosyal çevresi değer ve normlara uymayı terke zorlar ![]() ![]() Arzu ve eğilimlerle kurallar arasında bir çatışma vuku bulduğunda kurallara uygun bir tutum ve davranışı tercih etmek çok kolay değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Gayret, çaba olgusunun Kur'an'daki mürâdifi "mücâhede"dir ![]() ![]() "Ey iman edenler! Allah'tan korkun, O'na yaklaşmaya yol arayın ve yolunda cihad edin ki, kurtuluşa eresiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişi |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kişiliğin Üst Tabakası Ve İşleyişi(G)GÜNAH Günah duygusu, insanların büyük çoğunluğunun tecrübe ettiği evrensel bir olgudur ![]() ![]() İnsanın günah işlemeye eğilimli oluşunun temelinde, kendini toplum içinde, çevrede ve emirler karşısında gösterebilmenin ancak başkaldırma, itaatsizlik ve arzularını tahakkuk ettirmekten geçtiği duygusudur ![]() ![]() Kur'an'ın öngördüğü kişilikte güdü ve eğilimlerin değerlere göre şekillenmesi zorunludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günahkar insan günaha niyetlendiğinde beşerî eğilimlerinin kontrolsüz dürtüsü ile kabul ettiği değerler arasında bir çatışma yaşar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ferdiyetçi, bencil ruh yapısına sahip olmakla birlikte günahkâr ile Allah arasındaki ilişki kesintiye uğramaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim'de doğrudan ya da dolaylı olarak günah'olgusuna işaret eden pek çok kavram mevcuttur ![]() ![]() Meselâ, "İyilik ve Allah'ın yasaklarından sakınma üzerinde yardımlaşın, günah ve düşmanlık üzerine yardımlaşmayın ![]() ![]() A ![]() |
![]() |
![]() |
|