Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Yazılar & Hikayeler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
karşılaşma, kerimane

Kerimane Karşılaşma

Eski 08-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Kerimane Karşılaşma




Kerimane karşılaşma



Sürekli büyük ameller ve yüce teşebbüsler, yüce ruh sahipleri tarafından meydana gelir İyiliğe iyilikle karşılık verdiğimiz ve başkasının güler yüzlülüğüne güler yüzlülükle cevap vermemiz, normal bir davranıştır
Kerimane (yiğitlik ve cömertçe) karşılaşma; başkalarını da etkisi altına alan yüce tabiatı, yüce azimliliği ve yüce ruhiyeyi göstermektir Kötülüğe iyilikle karşılık vermek, sertlik ve kabalığa karşı da muhabbet ve sevgi göstermek gibi
Karşılaşmalarda cömertlik ve yiğitlik, sosyal ilişkilerde bu çe­şit büyüklüklerden biridir; kendini görmemek ve başkalarının özel hayat kitaplarında kendine bir yer açmak, bir gönlü ele geçirmek ve yoksul düşen birisi için bir sığınak olmak!

Zayıflar ve Yiğitler

Kırık gönüller, merhem olacak birinin peşinde bu tarafa ve o tarafa bakarlar Sığınaksız garibanlar, ya­şamın darlıklarında, özgür insanların himmet ve cö­mertliklerinin gölgesinde dinlenirler Çilekeş maz­lumlar, yiğit insanların yumuşak elleri ve okşama­larıyla sevinir, onların himaye ve yardımlarıyla neşeli ve ümitvar olurlar
Eğer toplumda, kalplerinde mahrumların ve za­yıfların aşkı olan özgür insanlar olmasalar, zalimler onların günlerini karartırlar ve dertsiz zen­ginler de fakirlere daha çok kara günler yaşatırlar
Eski zamanlarda, yiğit ve mert insanların bulunmasının sırrı, insanlara hizmet etme, korumasızlara yardımda bulunma ve sığınaksızlara sığınak olma ruhiyesi olmuştur
Merhum Feyz-i Kaşanî ne güzel söylemiş­tir:
Gel, birbirimizin munisi, dostu, dert ortağı olalım,
Birbirimizin can dostu, yıpranmış has­tası olalım
Gece olunca, birbirimizin mumu alalım ve birbirimiz için yanalım,
Gündüz olunca da, birbirimizin el ve ayağı ve ça­lışmada beraber olalım
Birbirimizin devası, şifası, birbirimiz için, birbi­rimizin fedaisi olalım,
Birbirimizin kalbi, canı, canânı ve gönül dostu ola­lım
Yiğitlik ve civanmertlik, bir insanın en güzel sü­südür Emir’ül-Müminin Ali (as)’ın buyurduğu gibi:
[color="green"]“İnsan, yiğitlik ve civanmertlikten daha gü­zel hiçbir ziynetle süslenmemiştir

Mertlik ve Yiğitliğin Anlamı

Halkın vaziyetine, onların ihtiyaç, mahrumiyet ve mazlumiyetlerine karşı duyarsızlık ve endişesizlik, mertlik ve müslümanlıktan uzak bir durumdur Bu yüzden, halkın gamını yemek, mazlumları korumak ve yoksullara yardım etmek müslümanlık ve mertli­ğin ta kendisidir
Yiğitlik ve mertlik ilkeleri, kudret ve imkan sa­hibi olanların, mahrumların başlarını okşamalarını, onların kollarından tutmalarını, yataktan ve yerden kaldırmalarını, onlara izzet bahşetmelerini ve saygı göstermelerini gerektirir Bu, gücün ve zenginliğin zekatıdır
Mertlik, bir topluma onurlu bir yaşam bahşeden önemli ve değerli bir sıfattır Başkalarıyla bir araya gelmelerde oluşan büyüklük ve asalet, mahrumları düşünmekle beslenen ve onların sevgilerini yürekle­rinde taşıyan hür insanların yiğitlik ve civanmertlik­lerinden kaynaklanmaktadır Böyle bilgelerden mah­rum bir yaşamda ne lezzet, ne de güzellik vardır Ci­vanmertlerden mahrum olan bir toplum, ölüm tozları yüzlerinin üzerine konmuş demektir
Bu seciye ve pratik hasletin kökü, ruha ve düşün­ceye dayanır ve oradan davranışa, sosyal ahlâka ve diyaloga sirayet eder
İmam Ali (as) şöyle buyuruyor:
[color="green"]“İnsanın aşağılıktan uzak olması, civanmertliktir
Zulüm ve hakaret, saygı­sızlık ve tekebbür, bencillik ve haksızlık, kin besle­mek ve intikam almak, cimrilik ve kıskançlık, sertlik ve kötü davranmak, vefasızlık, yalan ve iki yüzlü­lükten başka aşağılık nedir
Fedakarlık ve geçinmek, af­fetmek ve idare etmek, bahşetmek ve okşamak, çok sabırlı ve tahammüllü olmak, yüce himmet ve güzel ahlâk, tek renklilik ve vefalı olmak, sadakat ve teselli olmaktan başka da mertlik nedir?
Size göre; “namert”, “alçak” ve “hor-hakir” kimdir? Yiğitlik ve mertlik hangisidir?
Hace Abdullah Ensari şöyle der:
Suyun üzerinde gidersen çer çöp olursun,
Havada uçarsan bir sinek olursun,
[color="green"]Gönül kazan ki insan olasın
Allah-u Teâla işte bunu beğenir, kabul eder ve mükafatlandırır Çünkü kırık kalpler, Allah sevgisinin tecelli ettiği yer ve O’nun dergahına ümittirler İşte civanmertlik, o kalplere sükunet bah­şetmektedir
Mevlana’nın dediği gibi:
Bin defa yaya olarak Ka’be’yi tavaf etsen,
[color="green"]Hak katında kabul olmaz eğer bir gönlü kırarsan!
Bir hadiste Emir’ül-Müminin Ali (as), mürüvvet ve civanmertliğin çerçevesi ve iskeletini, her şahısın sahip olduğu yiğitlik ölçüsünün değerini ölçüp biçebilecek bir miyar çizmiştir
[color="green"]“Yiğitliğin düzeni, kardeşlerin sürçmelerine tahammül etmek ve komşulara iyi bakmaktır

Nişanelerden Bazıları

Ne yiğitlik iddia ile, ne de civanmertlik sözledir Amel ve davranış, her insanın mertlik ve namertliği­nin şahididir Yiğitlik de sadece amelle olup, sev­giyle pekişen ve insanlar tarafından kabul görülen bir değerdir, söz ve şiarla değil
Rivayetlerden gelen, yiğit ve mertlerin nişanelerinden bazıları şunlardır:

1- Affetme

Yüce ruhlu insanlar, affeden ve bağışlayan bir ruha sahiptirler Ama, hakir ve aşağılık kimseler, hemen intikam almak isterler
Hz Ali (as) şöyle buyurmaktadır:
[color="green"]“İntikam almada acele etmek, büyük in­sanların ahlâklarından değildir
Yine Hz Ali (as)’ın sözlerinden öğrenelim:
[color="green"]“Affetmede acele etmek, büyük insanların ahlâkla­rındandır; intikam almada acele etmek ise, alçak insanların ahlâklarındandır

2- İyiliği Başlatmak

Bazen, birisi insandan bir şey ister, insan da cevap verir Ama civanmertlik ahlâkı, başkalarının onu­runu muhafaza etmen ve sorunlarından önce, ihti­yaçlarını gidermen için çabalamandır Bu haslet, mertlik ve yiğitliktir ve yüce bir ruhun nişanesidir Hz Ali (as)’ın tabiriyle:
[color="green"]“Kerim insan, ihsanı başlatandır

3- Kötülüğe İyilikle Cevap Vermek

Yüce bir ruh ve büyük bir affetme kabiliyetini is­teyen bu davranış, kötülük yapan ve kaba konuşan­lara karşı senin iyilik yapman, ihtiram ve saygı göster­men ve senden yüz çevirip ilişkilerini kesenlerden ilişkilerini kesmemen ve bağları korumandır Burada şu ulvi sözü kulaklarımıza küpe yapmamızın yeridir:
[color="green"]“Kerim (civanmert), kötülüğe iyilikle cevap veren kim­sedir
Evet… affetmede varolan lezzet intikamda yok­tur

4- Kudretliyken Affetmek

Civanmert, kudretli olduğu ve intikam alabileceği vakit, vazgeçer ve affetmeyi tercih eder
Ali (as) şöyle buyuruyor:
[color="green"]“Kerim (civanmert ve cömert) insan, güç bulduğunda affeder; zengin olduğunda bağışta bulunur; kendisinden bir şey istenildiğinde, karşılar

5- Mahrumların Dert Ortağı Olmak

Civanmertler; muhtaçlara bakarlar, onları himaye ve teselli ederler ve kendilerini başkalarının rahatlık ve sıkıntılarına ortak sayarlar
Sadî’nin dediği gibi:
Sen ki başkalarının sıkıntılarından gamsızsın,
İsmini adam koymaları yakışmaz
Birçok mertlik hikayeleri halkın diline düşmüş olan arif ve ünlü kahraman “Puryay-ı Veli”[11] bir rubaide şöyle demiştir:
Nefsinin başında emir isen, mertsin,
Başkasının üzerinde titiz değilsen mertsin
Düşenleri ayakla ezmek, değil mertlik,
[color="green"]Düşenin elinden tutarsan, mertsin
Civanmertlik; güzel huyluluk, affedicilik, halkçı­lık ve yoksullara bakmanın ta kendisidir Bütün bunlar, Allah’ın vermiş olduğu kudret ve imkanlara karşı bir şükür ifadesidir Hafız’ın dediği gibi:
Ey keramet sahibi! Selametin şükrü olarak,
Bir gün, sor zavallı dervişin halini
Yiğitlik, büyüklük ve cömertçe davranma örneklerinin cilvelerini görmek, büyüklerin ve güzel ahlâklı­ların davranış aynasında daha görülmelidir Bu güzel dav­ranış ve tarihî numunelerden bazı örnekler sizlere takdim ediliyor:


Civanmert ve Kerimlerin Mekte­binde

Yiğitlik ve civanmertlik; sosyal ilişkilerde cömertçe karşılaşmanın göstergelerinden biridir Civan­mertlerin ahlâk ve davranışlarında görülen örneklerin zikredilmesi daha çok etkili olduğundan, ev­liyaların davranışlarından birkaç tarihî örneğe işaret ediyoruz
Ama, daha iyi bir zihni hazırlığımız olması için Hz Ali (as)’ın bu konudaki sözüne istinat ede­lim Hazret şöyle buyurmuştur:
“Üç şey mürüvvettendir:
- Darlıkla beraber cömertlik
- Zilletsiz bir tahammül
[color="green"]- Sual ve isteklerden uzak olmak
Saib-i Tebrizî’nin dediği gibi:
Talep elini birinin önüne uzattığında,
Haysiyetinden geçmen için köprü kurmuşsun
Yüce tabiatlılık, dilek, istek ve ihtiyaçları şunun-bunun yanında açmamak, yüksek ruhlu insanların nişanelerindendir Yüzlerini tokatlarıyla kırmızı tutanlar ve yoksulluk ve darlıklarını, onurlarını korumak için başkalarına açıp söylemeyenler, bu gruptandırlar
İslam tarihi ve büyüklerin biyografisinde, unutulmamış birçok birikimler vardır Bunların her biri birer civanmertlik dersi ve gönül gözünü kendine çeken bir tablodur Bu bölümde bu örneklerden birkaçına işaret edilecektir:

1- Peygamber ve Civanmertlerin Söz­leşmesi

[color="green"]Allah Resulü’nün peygamberlikten önceki gençlik döneminin en seçkin kesimlerinden biri, bir söz­leşmeye iştirak etmesi ve üye olmasıydı Bir grup Kureyşli civanmert, mazlumların ve çaresizlerin haklarını müdafaa etmek için toplanıp ahitleştiler Bu, “Hılf’ul-Fudul” olarak meşhur oldu Bu grup, korumasız ve kimsesiz insanların hakları çiğnendi­ğinde, onların yardımına koşmak için kendilerini sorumlu biliyorlardı Allah Peygamberi (saa) bu sözleşmeden azamet, iyilik ve iftiharla bahseder ve onun değerini düşürmezdi

2- Allah Resulü (saa) ve Genel Af

Peygamber (saa)’in büyüklük, mürüvvet ve müdârâsından diğer bir örnek de, katı düşmanları olan Mekke müşriklerine karşı bile genel af ilan etmesiydi
Mekke fethedildiğinde, müslümanlar galip olarak Mekke’ye girdiler Mekkelilerin, O Hazreti ve müslümanları çok fazla incitmelerine, defalarca İslam’ı yok etmek için ordu sevk etmiş olmalarına ve kendileri de kendilerini her türlü intikam alınmaya müstahak görmelerine rağmen, büyüklük ve kerim bir tavırla karşılaştılar Allah Resulü (saa) hepsini bağışladı[15] “Gidiniz, hepiniz özgürsünüz” cümle­siyle hepsini affetti, af ve geçinme suyunu, kin ateşi­nin üzerine döktü Düşmana karşı bu çeşit davranışı da, onun yüksek ruhunun bir nişanesiydi

3- Hz Ali (as) Hendek Savaşı Meydanında

Hz Ali (as)’ın yiğitlik ve civanmertliği tarihte numunedir ve numuneleri de çoktur Hendek Savaşı’nda, “Amr b Abduved” gibi şecaatli rakibiyle karşılaştığı ve onu yere serip öldürdüğünde, Amr’ın kız kardeşi, kardeşinin cesedinin yanına geldi ve onun kıymetli zırhını cesedinin üzerinde görünce, “Onun katili kimdir?” diye sordu “Ali b Ebi Talip” dediler O zaman şöyle dedi: “Onu büyük ve yiğit birisi öldürmüştür” Sonra kardeşinin yasında şu içerikte şiirler okudu:
[color="green"]“Eğer Amr’ı öldüren Ali’den başkası olsaydı, de­vamlı kardeşime ağlardım Ancak, ne yapayım, onu öldüren öyle biridir ki, onu öldürmesinden Amr’a bir ayıp ve âr yoktur

4- Hz Ali (as)’ın Kendi Katiline Karşı Yiğitliği

Emir’ul-Müminin Ali (as), kendi katilinin, İbn-i Mülcem olduğunu bilmesine rağmen, ona dokunmadı, cinayetten önce kısas etmedi Mert­liği o dereceye ulaştı ki, oğlu İmam Hasan (as)’a: “O şu anda elinizde esirdir, onunla iyi geçinin, eğer ben dünyadan göçersem ona sadece bir darbe vurunuz” dedi Aynı zamanda ona, kendi yemeği olan süt ve yemekten veril­mesini de emretti[17]
Düşman ve esirlerine bile bu şekilde muhabbet ve lütufta bulunuyordu Şehriyar’ın dediği gibi:
Ali’den başka kim dedi ki oğluna; benim katilim,
Şu an senin esirin, esire iyi davran!
İşte Ali (as)’ın bu yiğitlikleriydi ki onu: “Ali’den başka yiğit yoktur” lakabı ve iftiharına ulaştırdı

5- Muaviye’nin Ordusuyla

Sıffin savaşında, Muaviye’nin ordusu Fırat neh­rini ellerine geçirdiklerinde, Ali (as)’ın yaranları­nın sudan istifade etmelerini engellediler Susuzluk, Hz Ali (as)’ın ordusunu (ölümle) tehdit ediyordu O Hazret’in heyecan ve aşk veren konuşma­sının ardından İslam askerleri düşmana amansız bir hamle yaptılar ve Fırat’ı ellerine geçirdiler Onlar da aynı şekilde karşılık verebilir ve Muaviye askerleri­ni susuzluktan helak edebilirlerdi Ama Ali (as), Muaviye’nin askerlerinin Fırat suyun­dan istifade edebilmeleri için bir yer açmalarını em­retti[18] Bu da, mütevaciz Şam ordusu ve Muaviye gibi bir düşman karşısında bile Hz Mevla’nın ci­vanmertliğinden bir örnek idi

6- Aşura, Mürüvvetin Tecelligahı

[color="green"]Aşura hamaseti, keramet, büyüklük ve Ehl-i Beyt’in baş­kalarıyla kerimane davranış örnekleriyle doludur Hürr’ün susuz asker­leri gelip İmam’ın üzerine yolu kapattıkları vakit, Hüseyn b Ali (as), o bin kişilik gruba, hatta atlarına da kendi sularından vermelerini emretti
[color="green"]Aşura günü, işte bu Hürr b Yezid, batıl ordusundan ayrılmaya ve Hüseyin b Ali (as)’a katılmaya karar verdiğinde, İmam onu kabul etti ve onun geçmiş hatalarını görmezlikten geldi Hürr, İmam Hüseyin (as)’ın civanmertlik kucağına sığındı, tövbe etti ve tövbesi de kabul edildi
İmam Hüseyin (as) Kufe ordusuna şöyle bu­yurdu:
“Eğer dininiz yok ve ahiret gününden de korkmuyorsanız, en azından hür in­sanlar olun
Yüce bir ruh ve civanmertlik hasletine sa­hip olan İmam Hüseyin (as), düşmanı da mertliğe, savun­masız olan kadınlar ve çocuklara hücum etmekten sakınmaya davet etti
[color="green"]Kerbela’nın yiğit bayraktarı ve İmam Hüseyin (as)’ın vefalı kardeşi Hz Ebu’l- Fazl (as), yiğitlik ve ci­vanmertliğin en büyük örneğiydi Özellikle, susamış dudaklarla Fırat nehrine gidip su tulumunu suyla doldurduğunda, o berrak sudan içmek isterken, İmam Hüseyin ve çadırdaki çocukların su­suzluğunu hatırladığından onu içmekten vaz­geçerek kendine hitaben şöyle dedi: “Ey nefs! Hüse­yin’den sonra hayatta kalmayasın! O ve yaranları ölüm ve şahadet üzeredirler ve sen akan ırmağın soğuk suyundan içmek mi istiyorsun? Hz Ebu’l- Fazl, avcına aldığı suyu tekrar nehre döktü ve susamış dudaklarla Fırat’tan dışarı çıktı ve şahadete kavuştu
Hz Ebu’l- Fazl (as), yiğitlik meydanında bir pehlivan, gayret ve civanmertlik soyundan şanlı bir fertti
Irmağa ayak bastı, kuru dudakla dışarı çıktı
Mürüvvete bak, civanmertlik gör, gayreti seyret!

7- İmam Hasan (as) ve Şamlı Adam

Muaviye’nin propagandalarının tesiriyle Ehl-i Beyt düşmanı olan Şamlı bir adam, Medine’de İmam Hasan (as)’ı görünce, küfür ve lanet etmeye başladı
İmam Hasan (as) ona herhangi bir karşılık vermedi Söz­leri bittiğinde, Hazret ona selam verdi ve gülümseyerek şöyle buyurdu:
“Herhalde yabancısın! Bizden bir şey istiyorsan sana verelim, kılavuz istiyorsan sana yol gösterelim, istersen yükünü maksa­dına ulaştıralım, açsan seni doyuralım, çıplaksan seni giyindirelim, muhtaç isen ihtiyacını giderelim, kovulmuşsan ve sığına­cağın bir yer yoksa sığınak verelim, ihtiyacın varsa karşılayalım, evimize gelir­sen, gidene kadar seni misafir edelim ve…”
Şamlı adam, bu sözleri işittiğinde ve bu davranışı gördüğünde ağladı ve şöyle dedi: “Şehadet ederim ki, sen Allah’ın yeryüzündeki halifesisin Al­lah, kendi risaletini nerede karar kılacağını daha iyi bilir Sen ve baban benim nazarımda en nefret edilen insanlardınız Ama şimdi, sen benim yanımda en sevgili insansın
[color="green"]Sonra İmam’ın evine gitti, orada bulunduğu sürece Hazretin misafiri idi ve Ehl-i Beyt dostlarından oldu
Bu, düşmanı bile dosta çeviren kerimane davranışın mucizesidir

8- İmam Seccad (as) ve Civanmertlik

Hişam b İsmail, Emeviler’in devlet adamlarından ve Medine hakimi idi Hükümeti döneminde, çok zulümler yaptı; özellikle Ali taraftarları ve onların o dönemde büyükleri olan İmam Seccad (as)’a yapmıştı Azledildiği vakit, yeni hakimin fermanıyla onu Mervan-ı Hakem’in evinin önüne götürerek, ondan zulüm görmüş ya da ondan bir çirkinlik işitmiş olan herkesin gelip intikam almasını duyurdular
Şehid Mutahhari şöyle yazıyor:
“Hişam, herkesten daha çok, Ali b Hüseyin (as) ve Alevilerden endişeliydi Kendisi, bütün o zulümlere, kötülüklere ve büyük babalarına okuduğu lanetlere karşı, Ali b Hüseyin (as)’ın intikamının öldürmekten az olmaya­cağını düşünüyordu Ancak diğer taraftan, İmam (as) Alevilere şöyle buyurdu:
[color="green"]“Düşene tekme indirmek ve düşman zayıf düştüğünde ondan intikam almak bizim ahlâkımız değildir Aksine, bizim ahlakımız, düşenlere yardımda bulunmaktır
İmam (as) kalabalık bir Alevi topluluğuyla Hişam b İsmail’in yanına geldikleri vakit, onun yü­zünün rengi attı Her an ölümü bekliyordu Ancak, onun beklentisinin aksine, İmam (as), bir müslümanın normal olarak bir müslümanla karşılaştığı gibi yüksek bir sesle şöyle buyurdu: “Es-selam-u aleyküm” Sonra onunla musafaha etti, onunla ilgilendi ve şöyle dedi: “Eğer yapabileceğim bir iş olursa, hazırım” Bu olaydan sonra, Medine halkı artık onu azarlamadılar
Dost ve düşmana karşı cömert davranış ve civan­mertlik örnekleri, özellikle İslam mektebinin önder­leri ve onların sahabelerinin hayatlarında geniş bir yer kaplamaktadır
Bu konuya, İmam Seccad (as)’ın Sahife-i Seccadiye’deki duasının bir bölümüyle son verelim Bu dua, İmam (as)’ın ruhî yüceliğini ve O’nun kerimane şahsiyetinin tecellisini göstermektedir:
[color="green"]“Allah’ım, Muhammed ve âline salat eyle ve beni; beni aldatana karşı dürüst ve samimi davranmaya; beni terkedene iyilikle karşılık vermeye; benden esirgeyeni bağışla ödüllendirmeye; benimle ilişkisini keseni, ilişkide bulunmakla mükâfatlandırmaya; gıybetimi edene, güzellikle anmakla muhalefet etmeye ve iyiliğe teşekkür edip kötülüğe göz yummaya muvaffak eyle…”
Bu çeşit cömert davranış, ahlâk, büyüklere yara­şan tavır, yiğitlik ve civanmertlikten bir kısmının bizim yaşamımızda da tecelli etmesini, toplumun ve halkın sosyal ilişkilerinin yüzünü güzelleştirmesini ümit ederiz


[1] Gurer’ul-Hikem, c 6, s 96, Danişgah baskısı

[2] a g e, c 3, s 260

[3] Münacat, Hace Abdullah Ensari, Mekalat bölümü, s 35

[4] Külliyat-ı Şems, bölüm6, s 298

[5] Gurer’ul-Hikem, c 6, s 185

[6] a g e, c 5, s 81

[7] Mizan’ul-Hikme, c 8, s 367

[8] a g e, 365

[9] a g e

[10] Gurer’ul-Hikem, c 7, s 346

[11] Ferheng-i Farsi, Muin, A’lam bölümü

[12] Çekide-i Endişeha, c 2, s 257

[13] Mizan’ul-Hikme, c 9, s 113

[14] Furuğ-i Ebediyet, c 1, s 151

[15] Meğazî-yi Vakıdî, c 2, s 835

[16] Zindegani-yi Hz Muhammed, Resulî Mehellatî, s 453

[17] Bihar, c 42, s 289

[18] Şerh-i İbn-i Ebi’l- Hadid, c 3, s 331

[19] Hayat’ul-İmam el-Huseyn, c 3, s 74

[20] A’yan’uş-Şia, c 1, s 603

[21] Maktel’ul-Huseyn, Mukarrem, s 336

[22] Menakıb, İbn-i Şehraşub, c 4, s 19

[23] Dastan-i Rastan, c 1, s 74

[24] Sahife-i Seccadiye, 20 Dua

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.