![]() |
Kerimane Karşılaşma |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kerimane KarşılaşmaKerimane karşılaşma Sürekli büyük ameller ve yüce teşebbüsler, yüce ruh sahipleri tarafından meydana gelir ![]() ![]() Kerimane (yiğitlik ve cömertçe) karşılaşma; başkalarını da etkisi altına alan yüce tabiatı, yüce azimliliği ve yüce ruhiyeyi göstermektir ![]() ![]() Karşılaşmalarda cömertlik ve yiğitlik, sosyal ilişkilerde bu çeşit büyüklüklerden biridir; kendini görmemek ve başkalarının özel hayat kitaplarında kendine bir yer açmak, bir gönlü ele geçirmek ve yoksul düşen birisi için bir sığınak olmak! Zayıflar ve Yiğitler Kırık gönüller, merhem olacak birinin peşinde bu tarafa ve o tarafa bakarlar ![]() ![]() ![]() Eğer toplumda, kalplerinde mahrumların ve zayıfların aşkı olan özgür insanlar olmasalar, zalimler onların günlerini karartırlar ve dertsiz zenginler de fakirlere daha çok kara günler yaşatırlar ![]() Eski zamanlarda, yiğit ve mert insanların bulunmasının sırrı, insanlara hizmet etme, korumasızlara yardımda bulunma ve sığınaksızlara sığınak olma ruhiyesi olmuştur ![]() Merhum Feyz-i Kaşanî ne güzel söylemiştir: Gel, birbirimizin munisi, dostu, dert ortağı olalım, Birbirimizin can dostu, yıpranmış hastası olalım ![]() Gece olunca, birbirimizin mumu alalım ve birbirimiz için yanalım, Gündüz olunca da, birbirimizin el ve ayağı ve çalışmada beraber olalım ![]() Birbirimizin devası, şifası, birbirimiz için, birbirimizin fedaisi olalım, Birbirimizin kalbi, canı, canânı ve gönül dostu olalım ![]() Yiğitlik ve civanmertlik, bir insanın en güzel süsüdür ![]() ![]() [color="green"]“İnsan, yiğitlik ve civanmertlikten daha güzel hiçbir ziynetle süslenmemiştir ![]() Mertlik ve Yiğitliğin Anlamı Halkın vaziyetine, onların ihtiyaç, mahrumiyet ve mazlumiyetlerine karşı duyarsızlık ve endişesizlik, mertlik ve müslümanlıktan uzak bir durumdur ![]() ![]() Yiğitlik ve mertlik ilkeleri, kudret ve imkan sahibi olanların, mahrumların başlarını okşamalarını, onların kollarından tutmalarını, yataktan ve yerden kaldırmalarını, onlara izzet bahşetmelerini ve saygı göstermelerini gerektirir ![]() ![]() Mertlik, bir topluma onurlu bir yaşam bahşeden önemli ve değerli bir sıfattır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu seciye ve pratik hasletin kökü, ruha ve düşünceye dayanır ve oradan davranışa, sosyal ahlâka ve diyaloga sirayet eder ![]() İmam Ali (a ![]() [color="green"]“İnsanın aşağılıktan uzak olması, civanmertliktir ![]() Zulüm ve hakaret, saygısızlık ve tekebbür, bencillik ve haksızlık, kin beslemek ve intikam almak, cimrilik ve kıskançlık, sertlik ve kötü davranmak, vefasızlık, yalan ve iki yüzlülükten başka aşağılık nedir ![]() Fedakarlık ve geçinmek, affetmek ve idare etmek, bahşetmek ve okşamak, çok sabırlı ve tahammüllü olmak, yüce himmet ve güzel ahlâk, tek renklilik ve vefalı olmak, sadakat ve teselli olmaktan başka da mertlik nedir? Size göre; “namert”, “alçak” ve “hor-hakir” kimdir? Yiğitlik ve mertlik hangisidir? Hace Abdullah Ensari şöyle der: Suyun üzerinde gidersen çer çöp olursun, Havada uçarsan bir sinek olursun, [color="green"]Gönül kazan ki insan olasın ![]() Allah-u Teâla işte bunu beğenir, kabul eder ve mükafatlandırır ![]() ![]() ![]() Mevlana’nın dediği gibi: Bin defa yaya olarak Ka’be’yi tavaf etsen, [color="green"]Hak katında kabul olmaz eğer bir gönlü kırarsan! Bir hadiste Emir’ül-Müminin Ali (a ![]() ![]() [color="green"]“Yiğitliğin düzeni, kardeşlerin sürçmelerine tahammül etmek ve komşulara iyi bakmaktır ![]() Nişanelerden Bazıları Ne yiğitlik iddia ile, ne de civanmertlik sözledir ![]() ![]() ![]() Rivayetlerden gelen, yiğit ve mertlerin nişanelerinden bazıları şunlardır: 1- Affetme Yüce ruhlu insanlar, affeden ve bağışlayan bir ruha sahiptirler ![]() ![]() Hz ![]() ![]() [color="green"]“İntikam almada acele etmek, büyük insanların ahlâklarından değildir ![]() Yine Hz ![]() ![]() [color="green"]“Affetmede acele etmek, büyük insanların ahlâklarındandır; intikam almada acele etmek ise, alçak insanların ahlâklarındandır ![]() 2- İyiliği Başlatmak Bazen, birisi insandan bir şey ister, insan da cevap verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [color="green"]“Kerim insan, ihsanı başlatandır ![]() 3- Kötülüğe İyilikle Cevap Vermek Yüce bir ruh ve büyük bir affetme kabiliyetini isteyen bu davranış, kötülük yapan ve kaba konuşanlara karşı senin iyilik yapman, ihtiram ve saygı göstermen ve senden yüz çevirip ilişkilerini kesenlerden ilişkilerini kesmemen ve bağları korumandır ![]() [color="green"]“Kerim (civanmert), kötülüğe iyilikle cevap veren kimsedir ![]() Evet… affetmede varolan lezzet intikamda yoktur ![]() 4- Kudretliyken Affetmek Civanmert, kudretli olduğu ve intikam alabileceği vakit, vazgeçer ve affetmeyi tercih eder ![]() Ali (a ![]() [color="green"]“Kerim (civanmert ve cömert) insan, güç bulduğunda affeder; zengin olduğunda bağışta bulunur; kendisinden bir şey istenildiğinde, karşılar ![]() 5- Mahrumların Dert Ortağı Olmak Civanmertler; muhtaçlara bakarlar, onları himaye ve teselli ederler ve kendilerini başkalarının rahatlık ve sıkıntılarına ortak sayarlar ![]() Sadî’nin dediği gibi: Sen ki başkalarının sıkıntılarından gamsızsın, İsmini adam koymaları yakışmaz ![]() Birçok mertlik hikayeleri halkın diline düşmüş olan arif ve ünlü kahraman “Puryay-ı Veli”[11] bir rubaide şöyle demiştir: Nefsinin başında emir isen, mertsin, Başkasının üzerinde titiz değilsen mertsin ![]() Düşenleri ayakla ezmek, değil mertlik, [color="green"]Düşenin elinden tutarsan, mertsin ![]() Civanmertlik; güzel huyluluk, affedicilik, halkçılık ve yoksullara bakmanın ta kendisidir ![]() ![]() Ey keramet sahibi! Selametin şükrü olarak, Bir gün, sor zavallı dervişin halini ![]() Yiğitlik, büyüklük ve cömertçe davranma örneklerinin cilvelerini görmek, büyüklerin ve güzel ahlâklıların davranış aynasında daha görülmelidir ![]() Civanmert ve Kerimlerin Mektebinde Yiğitlik ve civanmertlik; sosyal ilişkilerde cömertçe karşılaşmanın göstergelerinden biridir ![]() ![]() Ama, daha iyi bir zihni hazırlığımız olması için Hz ![]() ![]() ![]() “Üç şey mürüvvettendir: - Darlıkla beraber cömertlik ![]() - Zilletsiz bir tahammül ![]() [color="green"]- Sual ve isteklerden uzak olmak ![]() Saib-i Tebrizî’nin dediği gibi: Talep elini birinin önüne uzattığında, Haysiyetinden geçmen için köprü kurmuşsun ![]() Yüce tabiatlılık, dilek, istek ve ihtiyaçları şunun-bunun yanında açmamak, yüksek ruhlu insanların nişanelerindendir ![]() ![]() İslam tarihi ve büyüklerin biyografisinde, unutulmamış birçok birikimler vardır ![]() ![]() 1- Peygamber ve Civanmertlerin Sözleşmesi [color="green"]Allah Resulü’nün peygamberlikten önceki gençlik döneminin en seçkin kesimlerinden biri, bir sözleşmeye iştirak etmesi ve üye olmasıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Allah Resulü (s ![]() ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() Mekke fethedildiğinde, müslümanlar galip olarak Mekke’ye girdiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Hz ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [color="green"]“Eğer Amr’ı öldüren Ali’den başkası olsaydı, devamlı kardeşime ağlardım ![]() ![]() 4- Hz ![]() ![]() Emir’ul-Müminin Ali (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düşman ve esirlerine bile bu şekilde muhabbet ve lütufta bulunuyordu ![]() Ali’den başka kim dedi ki oğluna; benim katilim, Şu an senin esirin, esire iyi davran! İşte Ali (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5- Muaviye’nin Ordusuyla Sıffin savaşında, Muaviye’nin ordusu Fırat nehrini ellerine geçirdiklerinde, Ali (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6- Aşura, Mürüvvetin Tecelligahı [color="green"]Aşura hamaseti, keramet, büyüklük ve Ehl-i Beyt’in başkalarıyla kerimane davranış örnekleriyle doludur ![]() ![]() ![]() ![]() [color="green"]Aşura günü, işte bu Hürr b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Hüseyin (a ![]() “Eğer dininiz yok ve ahiret gününden de korkmuyorsanız, en azından hür insanlar olun ![]() Yüce bir ruh ve civanmertlik hasletine sahip olan İmam Hüseyin (a ![]() ![]() [color="green"]Kerbela’nın yiğit bayraktarı ve İmam Hüseyin (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() Irmağa ayak bastı, kuru dudakla dışarı çıktı Mürüvvete bak, civanmertlik gör, gayreti seyret! 7- İmam Hasan (a ![]() Muaviye’nin propagandalarının tesiriyle Ehl-i Beyt düşmanı olan Şamlı bir adam, Medine’de İmam Hasan (a ![]() ![]() İmam Hasan (a ![]() ![]() “Herhalde yabancısın! Bizden bir şey istiyorsan sana verelim, kılavuz istiyorsan sana yol gösterelim, istersen yükünü maksadına ulaştıralım, açsan seni doyuralım, çıplaksan seni giyindirelim, muhtaç isen ihtiyacını giderelim, kovulmuşsan ve sığınacağın bir yer yoksa sığınak verelim, ihtiyacın varsa karşılayalım, evimize gelirsen, gidene kadar seni misafir edelim ve…” Şamlı adam, bu sözleri işittiğinde ve bu davranışı gördüğünde ağladı ve şöyle dedi: “Şehadet ederim ki, sen Allah’ın yeryüzündeki halifesisin ![]() ![]() ![]() ![]() [color="green"]Sonra İmam’ın evine gitti, orada bulunduğu sürece Hazretin misafiri idi ve Ehl-i Beyt dostlarından oldu ![]() Bu, düşmanı bile dosta çeviren kerimane davranışın mucizesidir ![]() 8- İmam Seccad (a ![]() Hişam b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şehid Mutahhari şöyle yazıyor: “Hişam, herkesten daha çok, Ali b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [color="green"]“Düşene tekme indirmek ve düşman zayıf düştüğünde ondan intikam almak bizim ahlâkımız değildir ![]() ![]() İmam (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dost ve düşmana karşı cömert davranış ve civanmertlik örnekleri, özellikle İslam mektebinin önderleri ve onların sahabelerinin hayatlarında geniş bir yer kaplamaktadır ![]() Bu konuya, İmam Seccad (a ![]() ![]() ![]() [color="green"]“Allah’ım, Muhammed ve âline salat eyle ve beni; beni aldatana karşı dürüst ve samimi davranmaya; beni terkedene iyilikle karşılık vermeye; benden esirgeyeni bağışla ödüllendirmeye; benimle ilişkisini keseni, ilişkide bulunmakla mükâfatlandırmaya; gıybetimi edene, güzellikle anmakla muhalefet etmeye ve iyiliğe teşekkür edip kötülüğe göz yummaya muvaffak eyle ![]() Bu çeşit cömert davranış, ahlâk, büyüklere yaraşan tavır, yiğitlik ve civanmertlikten bir kısmının bizim yaşamımızda da tecelli etmesini, toplumun ve halkın sosyal ilişkilerinin yüzünü güzelleştirmesini ümit ederiz ![]() [1] Gurer’ul-Hikem, c ![]() ![]() [2] a ![]() ![]() ![]() ![]() [3] Münacat, Hace Abdullah Ensari, Mekalat bölümü, s ![]() [4] Külliyat-ı Şems, bölüm ![]() ![]() [5] Gurer’ul-Hikem, c ![]() ![]() [6] a ![]() ![]() ![]() ![]() [7] Mizan’ul-Hikme, c ![]() ![]() [8] a ![]() ![]() [9] a ![]() ![]() [10] Gurer’ul-Hikem, c ![]() ![]() [11] Ferheng-i Farsi, Muin, A’lam bölümü [12] Çekide-i Endişeha, c ![]() ![]() [13] Mizan’ul-Hikme, c ![]() ![]() [14] Furuğ-i Ebediyet, c ![]() ![]() [15] Meğazî-yi Vakıdî, c ![]() ![]() [16] Zindegani-yi Hz ![]() ![]() [17] Bihar, c ![]() ![]() [18] Şerh-i İbn-i Ebi’l- Hadid, c ![]() ![]() [19] Hayat’ul-İmam el-Huseyn, c ![]() ![]() [20] A’yan’uş-Şia, c ![]() ![]() [21] Maktel’ul-Huseyn, Mukarrem, s ![]() [22] Menakıb, İbn-i Şehraşub, c ![]() ![]() [23] Dastan-i Rastan, c ![]() ![]() [24] Sahife-i Seccadiye, 20 ![]() |
![]() |
![]() |
|