08-02-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Allah'a Cc İtaat
ALLAH'A CC İTAAT
Hiç kimsenin kendine ait bir uzvu yok etme hakkı yoktur Çünkü insan bedeni üzerinde kişinin kendi hakkıyla Rabbinin hakkı müşterektir Alim, hakim, müftü ya da devlet başkanının dilini kesmesi, insanların konuşmasından faydalanamadığı sair kimselerin dilini kesmesi gibi değildir Savaşta düşmana ağır darbe indiren kahraman birisinin kendi elini veya ayağını kesmesi, savaşta pek yararlılık göstermeyen bir kimsenin kendi el ya da ayağını kesmesinden daha büyük günahtır
Bedendeki bazı uzuvların diyet cezası açısından denk olması, kesilmeleri halinde alınacak günahın da denk olmasını gerektirmez Gözlerin çıkarılması, kulakların koparılmasından daha kötüdür Ayakların kesilmesi, ayak parmaklarının kesilmesinden daha büyük günahtır Yine baş parmak ile işaret parmağının kesilmesi, serçe parmakla yanmdakinin kesilmesinden daha büyük günahtır
Bu konuda aslolan, ortadan kaldırılan maslahatın ve gerçekleşen mefse-detin derecesinin ne olduğudur Menfaati daha fazla olan bir uzvun kesilmesinin günahı da daha fazladır Aklı ya da dili ortadan kaldırmak serçe parmakları ya da kulakları kesmek gibi değildir
Adil devlet başkanını veya hakkı gözeten hakimi ya da ehil bir müftüyü öldüren kimse için hem adam öldürme günahı hem de öldürdüğü kimsenin müslümanlann maslahatını sağlayıp mefsedetlerini izale etmesine engel olma günahı vardır Aynı şekilde babasını öldüren kişi hem adam öldürme hem de babaya itaat etmeyip karşı gelme günahlarına girmiş olur Zira babanın öldürülmesiyle her iki mefsedet de meydana gelmiş olur Her ikisi de umre için ihrama girmiş ve Ramazan orucu tutarlarken Kabenin içinde annesine tecavüz eden oğul, zina ettiği, Ramazan ve umreye saygısızlık ettiği, annesine itaatsizlik yaptığı, Kabe'nin saygınlığım bozduğu için ayrı ayrı günaha girer Dünyada da hem had cezasına çarptırılır, hem kefaret olarak köle azat eder, kurban keser, hem de Kabe'nin saygınlığını bozduğu için tazir cezasına çarptırılır Bu kimsenin kafir olduğuna hükmetmek bile uzak ihtimal değildir, çünkü tüm bu günahları Kabe'nin içinde işlemiştir Onun yaptığı işeyip pislemek suretiyle Kabe'nin saygınlığını bozmaktan daha az bir şey değildir
Kim bir peygamberi öldürür veya ona zina iftirası atarsa öldürdüğü ya da iftira attığı için değil onu küçümsediği için küfre girmiş olur Kim Allah (cc) veya Hz Peygamber'e onları küçümsemeksizin söylemedikleri bir sözü is-nad ederse cehennemdeki yerini hazırlasın Ancak küçümseme sözkonusu olmadığından küfre girmiş olmaz
Kıble ehli olup Allah hakkında yalan söyleyen kimse, söylediği vasıflara Allah'ın gerçekten sahip olduğuna inanıyorsa Haşevî ve Mutezilîler gibi doğru olan görüşe göre bundan ötürü küfre girmiş olmaz Çünkü o kimsenin Allah'ı hafife alıp küçümsemesi söz konusu değildir Bilakis O'nu yücelttiğine, O'na saygı gösterdiğine inanmaktadır Kelam-ı nefsi inkar eden kimsenin durumu da böyledir Allah'ı küçümseme gibi bir düşüncesi yoktur Çünkü o kimse, Allah'ın fiiliyle kelamını bildirdiğine ve keîam-ı nefsin manalarını kullarına ulaştırdığına inanmaktadır
Açıkça Allah'ı küçümseme içeren her söz, fiil, şüphe, zan, inanış küfürdür Fer'î bir hükmü inkar eden kimse, şayet hükmün delili zannî ise küfre girmiş olmaz Şayet delil kat'î olup inkar eden kimse delilin kat'î olduğunu bilmeyen cahil biriyse yine küfrüne hükmedilmez Ama ona bu hükmün kat'î delille sabit kesin bir hüküm olduğu bildirilir Şayet delilin, hükme kesin olarak delalet ettiğini biliyorsa dini yalanladığı için küfre girdiğine hükmedilir
Ahiretle ilgili bir rivayet inkar edildiğinde şayet şefaat, mizan, kabir azabı ve Allah'ın birliğine inananların cehennemden çıkacağıyla ilgili hadislerde olduğu gibi rivayet zannî ise kişinin küfrüne hükmedilmez Ama ölülerin dirileceği, insan bedeninin yeniden bir araya getirileceği, hesabın olacağı, mükafat ve cezanın olacağı hususlarında olduğu gibi rivayetin kaynağı kat'î ise ve kişi bunu biliyorsa küfre girdiğine hükmedilir Şayet kaynağı bilmiyorsa ona bildirilir, bundan sonra yine inkar ederse küfrüne hükmedilir
İzzeddin İbn Abdüsselam
Çeviren: Süleyman Kaya/ Soner Duman
|
|
|