![]() |
Allah'a İtaatte İhlas Ve Gösteriş |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Allah'a İtaatte İhlas Ve GösterişAllah'a İtaatte İhlas Ve Gösteriş A- Allah'ın Emrine İtaat Ve İbadetlerde İhlas îhlas, mükellefin Allah'ın emirlerine sırf O'nun için uyması, insanların kendisini büyük görüp O'na saygı göstermeleri veya dünyevî bir menfaat elde edip yine dünyevî bir zararı izale etme gibi bir niyet taşımamasıdır ![]() a- Kişinin Allah'ın azabından korktuğu için ihlas sahibi olması ![]() b- Kişinin Allah'ın sevabını umduğu için ihlas sahibi olması ![]() c- Kişinin Allah'tan haya ettiği için ihlas sahibi olması ![]() d- Kişinin Allah'ı sevdiği için ihlas sahibi olması ![]() e- Kişinin Allah'ı yüceltme, O'na saygı gösterme ve boyun eğip itaat etmek için ihlas sahibi olması ![]() ![]() ![]() ![]() Salih kul Allah'ı görüyormuş gibi ibadet eder ![]() ![]() ![]() ![]() Büyük kimseleri görmek, onlara saygı göstermeyi, onları yüceltmeyi, onlara karşı son derece edepli olmayı gerekli kılar ![]() ![]() ![]() B- Allah'ın Emrine İtaat Ve İbadetlerde Gösteriş Gösteriş; bir ibadetin düriyevî bir faydanın elde edilmesi veya bir zararın def edilmesi gibi dünyevî bir gayeye ulaşmak için yapılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Şirk olan gösteriş ise, ibadeti hem Allah için hem de yukarıda sayılan dünyevi gayeler için yapmaktır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Allah'a İtaatte İhlas Ve Gösteriş |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Allah'a İtaatte İhlas Ve GösterişAllah'a İtaat Ve İbadetin Duysunlar Dîye Yapılması Bu iki şekilde olur: a- Allah rızası için ibadet yapan kimsenin, kendisini büyük görsünler, yüceltsinler, kendisine faydalı şeyler yapıp zararlı şeyler yapmasınlar diye yaptığı ibadeti açıklayıp insanlara duyurması ![]() ![]() ![]() ![]() b- İbadet yapmayan kimsenin sırf insanlar duysunlar diye yalan söylemesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Herhangi bir ibadeti insanlar görsünler diye yapıp sonra insanlar kendisini ihlaslı zannetsinler diye bunu insanlara anlatan kimse, her ikisinden ötürü de günaha girer ![]() ![]() ![]() Dinine bağlılığı sağlam olduğu için gösterişe kaçmaktan emin olan kimse, insanlar da kendisi gibi yapsınlar diye yaptığı ibadetleri insanlara anlatırsa, hem insanlara anlattığı ibadetlerinden ötürü hem de insanların kendisine uyup bu ibadetleri yapmalarına vesile olduğu için sevap alır ![]() ![]() [Kalbin Amellerinin Gösterişten Uzak Olması] Kalbin amel ve ibadetleri gösterişten korunmuştur ![]() ![]() ![]() Gösteriş tüm ibadetleri boşa çıkarır ![]() ![]() ![]() ![]() Gösterişi veya diğer günahlardan herhangi birini sevmek günah değildir ![]() ![]() I Güzel ahlak ve dosdoğru bir tabiat üzere yaratılan kimse, bu güzel ahlakına uygun amelde bulunduğu ölçüde ecir kazanır ![]() ![]() ![]() ![]() Kötü ahlak ve doğruluktan uzak bir tabiat üzere yaratılan kimse, bu tabiattan ötürü günaha girmez ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ın haram kıldığı herhangi bir şeyi arzulayan kişi tundan ötürü günaha girmez ![]() ![]() ![]() insan fıtratının kerih gördüğü, kalbinin nefret ettiği hayır ve şer olan şeylerden ötürü günah söz konusu değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() , Sevilen bir şeyi kendi yeri dışında kullanan kimse hata etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() BiUniz ki, Resuluilah'ın edebi gibi edeb, onun ahlakı gibi ahlak kimsede yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada gelebilecek bazı sorular ve cevapları şöyledir: Soru: Yönetici olarak meşhur olan birçok kimse dinin bazı emirlerini çiğnemektedir ![]() Cevap: Şayet dinî bir emri terk etmesi yine dinî bir özürden ötürüyse bunda bir sakınca yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() a- Bir kısmı küçük günah işleyen yöneticinin velayetinin sona ereceğini belirtmiştir ![]() ![]() b- Bir kısmına göre yöneticinin küçük günah işlediği bilinince velayetine son verilir ve bundan dolayı yerilir ![]() ![]() c- Bir kısmını hüsnü zannı, Allah'ın haram kıldığı ilgili küçük günahın yöneticiye has olmak üzere mubah olduğu kanaatine götürmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d- Bir diğer yanlış görüş yöneticinin yapmış olması hasebiyle ilgili davranışın Allah'a yaklaştıran bir amel olduğudur ![]() e- Bu konudaki en doğru görüş, velayetlerinin devam edeceği, ancak işledikleri küçük günah ve Allah'ın emrine muhalefet etmiş olmaları hasebiyle günaha girecekleridir ![]() ![]() Yöneticiler hakkında konuştuğumuz bu küçük günahlar şayet devlet başkanı veya hakimden sadır olursa bunların küçük günahtan ötürü kınanmaları caiz değildir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Allah'a İtaatte İhlas Ve Gösteriş |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Allah'a İtaatte İhlas Ve GösterişSoru: Yaptıkları hatalardan ötürü peygamberlere günah nispet ederek onların gıybetini yapmak nasıl caiz olur? Cevap: Bunun, onları ayıplamak ve küçük düşürmek için yapılması haramdır, hatta küfürdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şayet kişi peygamberlerin hatalarını, Allah'ın onları zikretme gayesiyle zikrederse bir sakınca yoktur ![]() ![]() ![]() Soru: Bir kimse ömrünün yarısına kadar velayet hakkına sahip olup, diğer yarısında günahkar olursa, işlediği günahlarla birlikte velayetinin hükmü ne olur? Cevap: Günahlarının mefsedeti, velayetinin maslahatından daha fazla olursa, günahlarıyla sevaplan takas edilir ve arta kalan günahlarından ötürü hesaba çekilir ![]() ![]() ![]() [Dinde ve Allah'a İtaatte İnsanlara Yardımcı Olmanın Şirk Olmaması] İmamın, cemaate geç kalan kimsenin rükua yetişmesi için namazda beklemesi ibadette şirk koşma anlamına gelir mi sorusuna şöyle cevap veririz: Bazı alimler bunun şirk olduğunu düşünmüşlerdir, ancak durum böyle değildir ![]() ![]() ![]() Allah'a itaate ve yaklaşmaya yardımcı olmak, Allah katında en faziletli vesilelerdendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunları ibadette kul ile Allah arasında şirk olarak nitelemeye kimsenin hakkı yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahih bir hadiste şöyle Duyurulmuştur: Birisi tek başına namaz kılıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() imam rükûdayken bir kimsenin cemaate dahil olduğunu hissetmesi halinde o kimsenin rükuya kavuşma faziletine nail olabilmesi için bir müddet beklemesi müstehaptır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada şöyle bir soru sorulabilir: imamın rükuda beklemesi, bu şekilde namaza yetişen kimsenin fatiha okumasına ve kıyamda durmasına engel olmuştur ![]() Buna iki şekilde cevap veririz: birincisi, ibadetin bir kısmını yapmama geri kalan kısımdaki ihlası ortadan kaldırmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak burada müşkil bir durum söz konusudur; rükua yetişemeyen kişi nafile olarak iki secde yapar ve aralarında oturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İzzeddin İbn Abdüsselam Çeviren: Süleyman Kaya/ Soner Duman |
![]() |
![]() |
|