Prof. Dr. Sinsi
|
İlahi Armağan -57- Meclis
57 MECLİS
Bu konuşma Cuma sabahı medresede yapıldı
Konuşma tarihi: Hicrî 17 Ramazan 545, Milâdî 1150
Evlatlar! Zerre miktar dahi olsa, sözlerimi tasdik ediniz Siz evinizde ve mülkünüzde istediğiniz gibi hareket etmekte serbestsiniz Sizden yalnız doğruluk ve ihlâs istiyorum Bunun yararı sizedir Sizi, sizin iyiliğiniz için istiyorum; benim için değil
İç ve dış konuşmalarınızı bir kayda bağlayınız Çünkü sizi daima gözeten melekler var O melekler daima dışınızı murakabe eder Hak ise içinizi  
Ey daireler ve köşkler yapan, ömrünü dünyayı tamirle geçiren adam! İyi niyete sahip olmadan hiçbir iş görme Dünya binasını yapmanın temeli, iyi niyettir Nefsinle, kötü arzunla yaptığın binadan hayır gelmez Cahil kişi, binasını, kötü arzusu, tabiî isteği, nefsi, iyi olmayan alışkanlığı ile yapar; hikmete, ilâhi hükümlere, kazaya ve ilâhî fiil tecellisine uymaz Bu yüzden iyi bir arkadaşa sahip olamaz Yaptığı evde de rahat edemez Kendisi yorulur, yapar, başkaları oturur Sonra, kıyamet olunca onu: “Bunu niçin yaptın, kime iyilik ettin, ettinse neye ettin?” diye iğneden ipliğe hesaba çekerler
Razı olma yolunu ara Hâl-i hazır kısmetinle yetin Senin olmayanı arama Peygamber (s a v) Efendimiz şöyle buyurur: “Allah Teâlâ'nın, kuluna dünyada en büyük cezası; kulun kendine has olmayanı aramasıdır ”
Yanıma geliyorsun; fakat hakkımda iyi düşüncen yok Bu yüzden sözlerimle felaha ermen kabil olmuyor
Yazık sana, Müslüman olduğunu iddia edersin, hâlbuki Hakk'a karşı itirazların var Ve Allah'ın iyi kullarına karşı duruyorsun; dolayısıyla davanda yalancısın
İslâm demek, Allah'ın kaza ve kaderine teslim olmak ve O'nun fiil tecellisi önünde sessiz durmaktır Ayrıca kitabın hüküm hududunu aşmamak ve Peygamberin (s a v) âdetlerine uymaktır Peygamberimiz’e salât ve selâm olsun Kitab’a ve Sünnet’e uyman sahih olduğu takdirde İslâm kelimesi sana yakışır
Uzun emelli olmanın şomluğu odur ki: Seni Allah'a isyana ve O'nun emrine muhalif hareket etmeye iter Ümitlerini her ne zaman kırarsan hayır gelir; ona yapış Kurtuluş, felah istiyorsan, emelini kısalt ve hayrı görünce de yapış, bırakma
Kader hangi şeyi getirirse onu almak, azına çoğuna bakmadan razı olmak iyidir Ki, şeriatın da buna uygun şekilde bir emir vermiş olması elzemdir İslâm dininin hoşnut olduğu bir işte, nefse, hayvanî arzulara, hevese ve şeytana yer yoktur Bu sözle nefsin tamamen yok olacağını kast etmiyorum Nefis ve diğer hayvanî arzular baki kalır Ancak kula bu uğurda yardım gelir; nefsini ve diğer iyi olmayan duyguları yener Çünkü içimizde peygamberlerden sonra masum olan kimse yoktur
Hak Teâlâ'dan yardım gören kimsenin nefsi, hak isteklere uyar olur Tabiat ateşi söner Şeytanı hapse atılır, eline bir şey verilmez Ve o kulu kandırmak için çevresinde gezemez
Tevekkülün asıl mânası odur ki, sebeplere vukuf olmaya  Yâni işlerde sebebin sözü geçmeye  Tevhidin de hakikî manası odur ki, iyilik ve kötülükte Hakk'ın kudretinden gayri kimsenin sözü geçmeye  
Sen ki, nefis, boş arzu ve bir sürü yersiz âdetle dolusun; ne tevhidden haberin olur, ne de tevekkülden  Önce acılık, sonra tatlı  Kırılmak  Sonra cebir, sonra ölüm, daha sonra sonsuz hayat  Önce zillet, sonra izzet; önce fakirlik, sonra zenginlik  Tam bir yokluk, sonra icat  Şu hâlde sana bir şey yok Ancak saydıklarımız bitince olagelen bu hâllere sabırla karşı koyarsan Hak'tan istediğin her dilek yerine gelir Aksi hâlde senin için bir şey olmaz
Hangi şey ki, seni Hak'tan ayrı kılar, o senin için şomdur İsterse namaz ve oruç nevinden olsun  Ancak farz ve sünnet bundan hariç  Farz olan orucu yerine getirdikten sonra, nafile olarak kalbinde huzur olmadan, aç ve susuz kalarak oruç tutarsan, sana fayda sağlamaz Hakk'ı daim kendine yakın bilmeden ve O'nunla hoş hâl bulmadan, O'nun sohbetinde kendini toparlamadan her işin boş olur: Perdelere, halka, nefsine ve harama köle olursun
İrfan sahibi olmaya bak Marifet âlemine geçen insan, Hakk'ın yakınlık bayrağı altında bulunur; ilmi ve sırrı, O'nun kaza ve kaderinde deveran eyler Güçsüz durumda kendi hareketi olmadan işleri çevrilir, hareketi olmadan hareket ettirilir Kendi isteği olmadan sükûna erdirilir Hulâsa o kul, haklarında: “Biz onları sağa ve sola çeviririz ” (el-Kehf, 18/18)
Buyrulan zümreye dâhil olur O kullarda bir acizlik olunca, hemen hareket kudreti verilir Hareket kudretle olur Güçsüzlük anında teslim olmak ve sessiz durmak icap eder; Hakk'ın kudreti o zaman yetişir
Varlığın varsa hareket edersin; yoksa sükûna gömülür beklersin Beklemen de olmaz Hükümde hareket vardır; bilgide ise sessizlik  
Nefsi, hevâyı, tabiatı, bütün halkı bırakırsan, özün sıhhat bulur
Senin kârına ve zararına malik olmayan halka bağlanma Rabb’inden başkası sana nasip veremez Sonuna kadar O'nun hizmetinde kal O'na itaat et Yasaklarını sakın yapma, Hak'tan gayrisi kalmasın; böylelikle halkın en zengini hâline gelirsin Ve herkesten aziz, Âdem Peygamber gibi olursun Her şeye emir verilir, sana secde ederler Bu, halkın ötesinde bir iştir Avam halkın buna aklı ermez; bu iş onların aklının ötesindedir Avamın aklı ermediği gibi havastan da çoğunun aklı ermez Bu hâl Âdem'deki varlığın bir zerresi olup onun tüm varlığından bir parçadır
Ey aklı az, her şeyi derinliğine düşün, anla, sonra al Allah yolcuları halka karıştı, öğrendi; sonra onlardan ayrıldı Yanlış anlama; kalpleri ile ayrıldılar Halkın ıslâhı için onlar halkla olur, dış yönlerini halka verirler İç âlemlerini ise Hakk'a hizmet için harcarlar Onlar, hikmet icabı halkla yaşar, onlarla olur ve onlarla tevbe ederler; ama kalp âlemleri onlardan tamamen ayrıdır O zâtların kalbi, halktan ve bütün eşyadan soyunmuştur Zahirdeki meşgaleleri, hikmetlerin hükmüdür Her ne zaman giydikleri kirli olsa yıkarlar, temizler ve koku sürerler Ve her ne zaman bir yerleri yırtık olsa, diker ve iliştirirler Onlar halk arasında hoştur Sanki düz ovada yükselen bir dağ  Kalpleri daima Yaratan ile  Kendilerini Hakk’ın kudret eli önüne serer, O'nun ilim deryasında yüzerler
Allah’ım, gıdamız zikrin olsun Zenginliğimiz ise yakınlığın Âmin!
|