![]() |
Aklınıza Gelen Herşey Güzel, Ama Her Şey... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Aklınıza Gelen Herşey Güzel, Ama Her Şey...Mehmed Paksu Aklınıza Gelen Herşey Güzel, Ama Her Şey ![]() ![]() ![]() Allah’ın yarattığı her şey güzel, her şey şahane, her şey mükemmel ![]() ![]() ![]() Şu anda aklınıza gelen, gelmeyen en çirkin şey bile güzeldir ![]() Çirkinlik yetmez; “en kötü, en pis, en şerli, en berbat şey dahi güzeldir” diyebiliriz ![]() Ölüm mü dersiniz, en korkunç bir kaza mı dersiniz, en dayanılmaz bir hastalık mı dersiniz, en çekilmez ve taşınmaz bir ihtiyarlık mı, körlük, sağırlık, dilsizlik mi dersiniz, şeytan, Cehennem, azap ve gazap… Aklınıza ne geliyorsa hepsi, ama hepsi de güzel, hem de ne güzel! Bu genelleme ilk anda ters gelebilir, anlamsız olabilir, pek akla yatkın olmayabilir, hatta saçma ve rast gele söylenmiş bir söz olarak bile anlaşılabilir ![]() “Bu da nerden çıktı?” diyebilirsiniz ![]() “Bunu da mı duyacaktık?” diyeniniz bile olabilir ![]() “Daha neler!” diye burun kıvıranlar bile çıkabilir ![]() “İyice kafam karıştı, bu işten bir şey anlamadım” diyenleriniz de vardır mutlaka… Ama ne yapalım, hakikat böyle ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni bir şey söylüyor değilim ![]() ![]() Ne dersiniz? Bunlar bizden gizlenmiş olabilir mi? Kitap satırları arasında, kenarda köşede kalmış olabilir mi? Veya yüksek ilim sahibi ulema arasında konuşulan çok derin bir mesele özelliği taşıyor olabilir mi? Bunların hiçbirisi değil ![]() ![]() Açın Secde suresini, okuyun 7 ![]() “O Allah ki, her şeyi en güzel şekilde yarattı” diyor âyet ![]() “Her şey” diyor, “külle şey’in” anlamında ![]() “Her şey”in içine ne giriyor? Ne girmiyor, neler girmiyor; dışarıda ne kalıyor ki? Her şeyi en güzel yarattı Bütün varlıkları, âlemi, en küçüğünden en büyüğüne, en basitinden en mükemmeline varıncaya kadar, hatta en kötüsünden en iyisine kadar her şeyi Allah yarattı ![]() ![]() Bakınız, Kur’ân “hasen/güzel” demiyor “ahsen/en güzel” diyor ![]() Yine Kur’ân’ın ifadesiyle Allah “Ahsenü’l-Hâlıkîn/En Güzel Yaratıcıdır ![]() Allah çirkin bir şey yaratmaz, ne yaratmışsa güzeldir ve de en güzelidir ![]() Bu durumda çirkin bir şey yok mudur? Mutlaka vardır, hem de o kadar çok var ki, akla, hayale gelmeyecek kadar, sayıya, hesaba sığmayacak kadar çok var ![]() O zaman bir tezat, bir çelişki, bir aykırılık olmuyor mu? Hayır olmuyor ![]() ![]() Dolayısıyla “çirkin” olan şeylere, “güzellik” demek daha doğrudur, daha yerinde olur ![]() Çünkü çirkinin çirkinliği olmasaydı, güzelliğin güzelliği olmazdı, anlaşılmaz ve bilinmezdi ![]() Bir kere, “Her şey zıddıyla bilinir” kuralı akla geliyor ![]() Hastalık olmazsa sağlık anlam taşımaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu örnekleri yüzlere, binlere çıkarabilirsiniz, peşpeşe sıralayabiliriz ![]() Çirkinlikler güzelliği parlatır Bir de güzelliğin derecesi, içine çirkinliğin girmesiyle anlaşılır ![]() “Az güzel”, “orta halli güzel”, “çok güzel”, “çok çok güzel”, “üstüne yok”, “şahane”, “dünya güzeli”, “bakmaya kıyamazsın”… Bütün bu ifadeler güzelliğin içine çirkinlik girince değeri ve derecesi anlaşılıyor ![]() Sıcak için de aynı ölçü geçerlidir ![]() ![]() İyilik kavramında da aynı derece söz konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bize göre, bizim alışageldiğimiz şeylere göre çirkin, kötü ve istenmeyen şeyler de gerçek anlamda güzeldir ve iyidir ![]() Mesela hastalık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah’ın isimleri açısından bakıldığı zaman da hem sağlığın, hem hastalığın bulunması gerekir ![]() ![]() Bu arada Allah’ın Cemîl ismini anlamak iki şekilde mümkün: Birisi, güzellikleri görünce, ikincisi de çirkinlikleri görünce ![]() ![]() ![]() Güzellikler doğrudan bizi Allah’ın güzelliğini anlattığı gibi, çirkinlikler de dolaylı olarak güzelliği parlatır, ortaya çıkarır ve gözler önüne serer ![]() Ölüm güzel mi, çirkin mi? Belki en sevilmeyen, en hoşlanılmayan, konuşulması bile istenmeyen bir güzellik daha vardır: Ölüm güzel mi, çirkin mi? Ölüm tabii ki güzeldir ![]() ![]() Çünkü Allah’ın bir ismi “Muhyî” (hayatı veren) ise diğer ismi de “Mümît”tir (ölümü veren) ![]() Kur’an ne diyor: “En güzel isimler Allah’a aittir ![]() ![]() ![]() Ölümü verdi, onu sonsuza aldı, ölümsüz bir hayatı ihsan etti ![]() Çekirdeğin ölümü bir ağaç olarak boy atmasıdır, tohumun ölümü bir çiçek olarak açmasıdır; insanın ölümü de sonsuza adım atması ve ebedi bir hayata geçmesidir ![]() Bir de Azrail’i düşünün ![]() Bir kere çirkin olamaz, çünkü melektir, masumdur, suçsuz ve günahsızdır ![]() İkincisi, güzel olan Allah’ın güzel bir emrini yerine getiriyor, kendi başına bir iş yapmıyor ![]() Üçüncüsü de, yaptığı iş güzeldir ![]() ![]() Kabir mi dediniz? Kabir her ne kadar karanlık, yalnızlık ve bir vahşet yatağı ise de, mümin için ebedi saadetin kapısıdır, Cennet’e açılan bir penceredir, Allah’ın sevdiği ruhani varlıklarla buluşmadır, Allah’a kavuşmadır ![]() Dünyayı bitiren, yok eden, bir tarafa atan, insanı da korkutan, ürküten, çirkin görünen ve acıtan ölüm ve kabir böyle güzel olursa, diğer çirkin ve şer gibi görünen şeylerde, gerçek anlamda çirkinlikten ve şerden söz etmek mümkün değildir ![]() Allah adına kâinata bakan bir insan her şeyi güzel görür ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hakikatleri Yunus’ça söylemek gerekirse şu mısralar gelir akla: Cana cefa kıl, ya vefa, Kahrın da hoş, lütfun da hoş Ya derd gönder yahut deva, Kahrın da hoş, lütfunda hoş ![]() Gelse celalinden cefa, Yahut cemalinden vefa, İkisi de cana safa, Kahrın da hoş lütfun da hoş ![]() |
![]() |
![]() |
|