![]() |
İmanın Tadını Almanın Anlamı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmanın Tadını Almanın Anlamıİmanın Tadını Almanın Anlamı Abdulcelil CANDAN İman emn/güven kökünden gelip if’al babından mastardır ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() İmanın tasnifi A ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() B ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() İmanın ayrıntıları konusu makalemizin hacmini aşacağından, özet olarak değinmekle yetineceğiz ![]() ![]() Hadislerde İmanın Tadının İşlenişi İmanın tadını konu alan şu iki hadis-i şerifi ele alacağız ![]() A ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() B ![]() ![]() ![]() Hadislerde Söz Konusu Edilen İmanın Tadını Almanın Anlamı İman, Allah’ın müminlere ihsanda bulunduğu en büyük nimettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmanın tadı öyle bir şeydir ki, kalbe bir defa yerleşti mi bir daha ondan ayrılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() İmanın tadını alan, Allah’ı Rab, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Gördün ya, Allah hoş bir sözü kökü sabit, dalı gökte güzel bir ağaca benzeterek nasıl temsil yaptı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mümin imanın tadını aldığında onunla tatmin olur; bir kere tadan çocuğun, annesinin memesini bırakmadığı gibi onu bir daha bırakmaz, onsuz yaşamaz; onu kanına, kemiğine işler ![]() ![]() İbn Hacer Askalanî, hadislerde geçen halavetu’l-iman/imanın tadı ifadesini rağbet edilen tatlı bir şeye benzetir ![]() ![]() “İmanın tadını almak” ifadesinin anlamı, ibadetlerden lezzet ve haz almaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci hadis, imanın tadını almayı, imanın zıttı olan, onu zedeleyen hareketleri terk etmeye bağlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk hadiste geçen ilk iki haslet; tahalli, yani faziletlerle bezenmeye, son haslet de tahliye; yani günah ve münkerattan uzaklaşma ve beraatı beyan eder ![]() İmanın tadını almak için kalbin sağlam olması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İmanın Tadını Almanın Anlamı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmanın Tadını Almanın Anlamıİman ve görüş farkı; Allah’a iman olduğu gibi, tağut ve şeytana da iman söz konusu olabilir ![]() ![]() İmanın tadını alanların kazanacakları gerçek iman, dil ve zihin ile gerçekleşen bir şey değildir Bu iman; bazen inanç, bazen itikat, bazen akide, bazen de yakin olarak karşımıza çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İman, kâinatın bir yaratıcısı olduğunu bilmekten ibaret değildir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İmanın Tadını Almanın Anlamı |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmanın Tadını Almanın Anlamıİstenen İman; O halde kast ettiğimiz iman nedir? Kastettiğimiz iman, Allah’ın varlığını kabul eden iman değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tat veren iman uyuşuk, zayıf, değişen bir görüş değildir; bilakis diri, faal, uyanık bir inançtır ![]() ![]() Bu iman zalim, sömürgeci ve zorbaları rahatsız eder, tahtlarını sallar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İman, Allah’a ve indirdiklerine tereddütsüz inanmak ve hayata geçirmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bakımdan mümin dünyanın en rahat ve emin insanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Kalbin imandan payı, tereddütsüz inanma ve teslim olma, ihlas, şükür, Allah için sevme, O’nun için nefret etme gibi konulardır ![]() ![]() Resul-i Ekrem, Harise adındaki sahabiyle karşılaşır ve “Ey Harise nasıl sabahladın?” der ![]() –Gerçek mümin olarak ![]() –Ey Harise, her söylemin bir şahidi var, imanının şahidi nedir? –Dünyaya gereğinden çok önem vermem, gündüzü oruç, geceyi de ibadetle geçiririm ![]() ![]() –Ey Harise, imanında samimisin, imanın kalbini aydınlatmıştır ![]() ![]() Tat veren iman, Allah katında da çok değerlidir ![]() –Kimlerin imanını ilginç görürsünüz? Ashab: –Meleklerin imanını ![]() Resul-i Ekrem: –Onlar olamaz; çünkü onlar devamlı Rablerinin huzurundadırlar, iman etmeleri zaruridir ![]() Ashab: –O halde peygamberlerin imanıdır ![]() Resul-i ekrem: –Onların da olamaz; çünkü kendilerine vahiy iniyor ![]() Ashab: –Biz ashab topluluğunun imanıdır ![]() Resul- Ekrem: –Hayır, iman getirmeniz çok ilginç değildir; zira aranızda bulunmaktayım, vahyin nüzulüne şahit olmaktasınız ![]() ![]() ![]() ![]() Ateş, tat veren imanı söndüremez, sahibini yakamaz, bilakis kendisi ateşi söndürür ![]() –Allah’ım sana itaat etmeseydim, beni benden daha güçlü bir şeyle cezalandırır mıydın? –Benden daha güçlü bir şey var mı? –Evet, ey kulum tek bir şey var: O da sevenlerin ateşidir, yani kalp ateşi ![]() ![]() Rivayete göre, mümin sıratı geçerken cehennem: –Ey mümin geç, nurun neredeyse alevlerimi söndürecek ![]() Tabiîn ulemasından Ebû Müslim Hûlânî, yalancı peygamber Esved el-Ansi tarafından yakalanır ve kendisine, “Sen benim Peygamber olduğuma şahadet getirir misin?” der ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Netice, iman, dille tekrarlanan bir söylem değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İman, kelimenin yapısından da anlaşılacağı gibi, dünya ve ahret güvenliğini sağlayan güçtür ![]() ![]() Kimya ve iman etme duyuları bozulan modern insanın, imanın tat ve hazzını almaya ihtiyacı bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O halde dünyayı, ahireti, her ikisini, mutluluğu, huzuru, düşmana karşı galip gelmeyi, hayatımızın ıslahını, ekonomik başarıyı istiyorsak imanımızı güzel ve leziz tat verecek seviyeye yükseltmeliyiz ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|