![]() |
Risale-İ Nur'da Tevazu, Ucb Bahsi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Risale-İ Nur'da Tevazu, Ucb BahsiRİSALE-İ NUR'DA TEVAZU, UCB BAHSİ Kardeşlerim, belki ben öleceğim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Madem mesleğimiz a'zamî ihlastır; değil benlik, enaniyet, dünya saltanatı da verilse, baki bir mes'ele-i imaniyeyi o saltanata tercih etmek a'zamî ihlasın iktizasıdır ![]() Bir şey daha kaldı, en tehlikesi odur ki: îçinizde ve ahbabınızda, bu fakir kardeşinize karşı bir kıskançlık damarı bulunmak, en tehlikelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Bu dürüs-u Kur'aniyenin dairesi içinde olanlar, allame ve müçtehidler de olsalar; vazifeleri -ulüm-u imaniye cihetinde- yalnız yazılan şu Sözler'in şerhleri ve izahlarıdır veya tanzimleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İ'lem Eyyühel-Aziz! Enaniyetten neş'et eden şirk-i hafî katılaştığı zaman, esbab şirkine inkılab eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci Esas: Ey kardeşlerim! Sizler biliyorsunuz ki; bizim mesleğimizde benlik, enaniyet, şan ü şeref perdesi altında makam sahibi olmaktan, öldürücü zehir gibi ondan kaçıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hakikat için, hem bu zamanda enaniyet ziyade hükmettiği içın, haddimden çok ziyade olan hüsn-ü zanları kendime almıyorum ![]() ![]() ![]() ![]() Bu zaman ehl-i hakikat için, şahsiyet ve enaniyet zamanı değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ve keza mümkinatın da iki vechi vardır: Birisi: Enaniyet ile vücuddur ![]() ![]() îkincisi: Enaniyetin terkiyle ademdir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu fıravuncukların enaniyetini kabartan mahviyetkarane söz söylemek caiz olmadığından, bilmecburiye o mütekebbirlere karşı izzet-i ilmiyeyi muhafaza etmek için, söylenmeyecek ve izharı münasib olmayan uhrevî hizmetlerimi Cenab-ı Hakk'ın afvına güvenerek izhar ettim ![]() Cemaat itibariyle görüyoruz ki: Bir şahs-ı muhteris, bir intikamıyla veya müntakim bir muhalefetle, arzuyu tazammun eden bir fikir ile demiş ki: "Îslam parçalanacak" veyahut "Hilafet mahvolacak ![]() ![]() ![]() Bir insanın müteaddid şahsiyeti olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dördüncü Sebeb: Bazan tevazu', küfran-ı nimeti istilzam ediyor; belki küfran-ı nimet olur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Risale-İ Nur'da Tevazu, Ucb Bahsi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Risale-İ Nur'da Tevazu, Ucb BahsiBunun çare-i yeganesi ki; ne küfran-ı nimet çıksın, ne de iftihar olsun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 39- Dünyaca havas tanınan insanlardaki meziyet, sebeb-i tevazu' ve mahviyet iken; tahakküm ve tekebbüre sebeb olmuştur ![]() ![]() 93- Her adam için, heyet-i ictimaiyede görmek ve görünmek için mertebe denilen bir penceresi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 94- Zaîfin kavîye karşı izzet-i nefsi, kavîde tekebbür olur; kavînin zaîfe karşı tevazu'u, zaîfte tezellül olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nasıl ki amellerin hayatı niyet iledir ![]() ![]() ![]() ![]() Her bir nimetin iki vechi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() îkinci vechi ise, in'am edene bakar ki, keremini izhar, derece-i rahmetini ilan, in'amını ifşa, esmasına şehadet eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir adam hediye olarak bir palto birisine veriyor ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci Hatvede: ayeti işaret ettiği gibi: Tezkiye-i nefs etmemek ![]() ![]() Belki evvela ve bizzat yalnız zatını sever, başka her şeyi nefsine feda eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü Hatvede: dersini verdiği gibi: Nefsin muktezası, daima iyiliği kendinden bilip fahr ve ucbe girer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci Hastalık: "Ucb"dur ![]() Arkadaş! Ye'se düşen adam, azabdan kurtulmak için, istinad edecek bir noktayı aramaya başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hem insanın vücudu ve cesedi bile onun değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ve keza esbab içerisinde en eşref, en kuvvetli bir ihtiyar sahibi insan iken, efal-i ihtiyariye namıyla kendisine mal zannettiği efalin ekl, şürb gibi en adi bir fiilin husulünde, yüz cüz'ünden ancak bir cüz'ü insana aittir ![]() Ve keza insanın elindeki ihtiyar pek dardır ![]() ![]() Ve keza şuurî olmaksızın, senin lehine ve aleyhine çok fiiller cereyan etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü Hastalık: "Gurur"dur ![]() Evet gurur ile insan maddî ve manevî kemalat ve mehasinden mahrum kalır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ey fahre meftun, şöhrete mübtela, medhe düşkün, hodbinlikte bîhemta sersem nefsim! Eğer binler meyve veren incirin menşei olan küçücük bir çekirdeği ve yüz salkım ona takılan üzümün siyah kurucuk çubuğu; bütün o meyveleri, o salkımları kendi hünerleri olduğu ve onlardan istifade edenler o çubuğa, o çekirdeğe medh ve hürmet etmek lazım olduğu, hak bir dava ise; senin dahi sana yüklenen nimetler için fahre, gurura belki bir hakkın var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ey insan! Madem hakikat böyledir; gururu ve enaniyeti bırak ![]() ![]() ![]() Beşinci Mes'ele: Nasıl ki bir cemaatın malı bir adama verilse zulüm olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|