![]() |
Doğru Ve Geçerli İman |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Doğru Ve Geçerli İmanDOĞRU ve GEÇERLİ İMAN Büyük âlimlerden biri demiştir ki: "İlim bir nurdur; bu nur kalbe indiği zaman, ışığını bilinecek şeylere ulaştırır ve onunla bir irtibat kurar ![]() ![]() Sahih (doğru) ve Hak katında geçerli itikad, şu anlayışlardan uzak olmalıdır: Ta'tîl, ilhâd, teşbih, tecsîm, tekyif, nakz, hulul, ittihâd, ibâha ve diğerleri ![]() Ta'tîl, Allahu Teâlâ'nın sıfatlarını varlığını inkâr eden görüştür ![]() İlhâd, hak ile bâtılı karıştırıp bozuk inanca sahip olmaktır ![]() Teşbih, Allahu Teâlâ'yı varlıklara, varlıkları da Allah'a benzetmektir ![]() Tecsîm, Allahu Teâlâ'nın cisim olduğunu söylemektir ![]() Tekyif, Allahu Teâlâ'nın nasıl ve nice olduğunu bilmenin akıl ve araştırma yoluyla mümkün olduğunu söylemektir ![]() Nakz, doğru inanca ters görüşlere sahip, olmaktır ![]() Hulul, Allahu Teâlâ'nın varlıkların içine girdiğine inanmaktır ![]() İttihâd, Allahu Teâlâ'nın varlıklar ile birleşip bütünleştiğine inanmaktır ![]() İbâha, belirli bir dereceye yükselen kula her türlü haram işlerin serbest olduğuna, onun mükellefiyet bağından kurtulduğuna inanmaktır ![]() Sahih bir imanda, Allahu Teâlâ'yı her türlü ayıp ve kusurlardan, varlıklara benzeme hallerinden uzak tutma, O'nu yüceltme ve akılla idrak edilemeyecek bir ululuğa sahip olduğu inancı bulunmalıdır; Sahâbe-i Kiramın (r ![]() ![]() Bu imanın delili, Kur'an, sünnet ve ümmetin ittifakıdır ![]() Sonra bu âlim şöyle demiştir: "Kulun şunu bilmesi gerekir: Allahu Teâlâ zâtı ve sıfatlarıyla birdir, tektir, hiç kimseye bir ihtiyacı yoktur; her şey O'na muhtaçtır ![]() O'nun zâtında ve sıfatlarında kendisine benzeyen, ortak olan hiçbir varlık yoktur ![]() ![]() Sıfatları, sonradan yaratılmamıştır ![]() Varlığının bir evveli yoktur; O, ezelîdir ![]() ![]() ![]() Bütün varlıkları hayatta ve ayakta tutan O'dur ![]() O, ezelî ve ebedî olarak celâl (yücelik) ve cemâl (güzellik), kemâl sıfatlarına sahiptir ![]() ![]() Yüce Allah cisim, cisme bağlı, cisimle irtibatlı bir varlık değildir ![]() O, ruh ve onunla irtibatlı bir varlık da değildir ![]() Yüce Allah, şekil ve ölçüsü belirli bir cevher olmadığı gibi, cevherler O'nun vücuduna girmiş de değildir; O, bütün varlıkları yoktan yaratandır ![]() Yüce Allah, tektir, hiçbir varlığa muhtaç değildir, kimseyi evlat edinmemiş ve kimse tarafından da doğrulma-mıştır ![]() Hiçbir varlık, O'nun dengi ve benzeri değildir ![]() Yüce Allah hareket etmekten, bir yerden bir yere intikalden, yönden, bir mekânda bulunmaktan uzak ve yücedir ![]() ![]() ![]() ![]() Cüneyd-i Bağdâdî'ye, "Allahu Teâlâ'nın yakınlığının nasıl olduğu?" sorulunca şöyle demiştir: "O, kullarına bir bitişme olmadan yakındır; onlardan bir ayrılma olmadan uzaktır ![]() ![]() Hiçbir şey O'nun benzeri ve dengi olmadığı gibi, O'nun yakınlığı ve beraberliği de hiç kimsenin beraberliği ve yakınlığına benzemez ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Doğru Ve Geçerli İman |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Doğru Ve Geçerli İmanBAZI SIFATLARIN YORUMLANMASI Şunu bil ki, bir kimse, "Allah arşa istiva etti™ âyetin-deki istivayı, kelimenin zahirî mânasına göre yorumla-sa, Allahu Teâlâ'yı cisme benzetmiş olur; çünkü istiva, bir şeyin üzerine yükselmek ve yerleşmek mânasında-dır ![]() Bunda şek ve şüpheye düşse, yine Allahu Teâlâ'yı cisme benzetme düşüncesinde olur ![]() Eğer, Allahu Teâlâ'nın kesin olarak arşa yerleşmesinin imkânsız olduğunu, bunun başka bir mânada olduğunu söylerse, zahirî mânayı yorumlamış olur ![]() ![]() Âyet ve hadislerde geçen Allahu Teâlâ'nın nüzulü/inmesi de böyledir ![]() 51 el-A'râf 7/54; Yûnus 10/3 ![]() kelime olarak hareket etmek ve bir yerden bir yere intikal etmektir ![]() Eğer böyle bir durumun Allahu Teâlâ için mümkün olmadığı söylenirse, nüzul kelimesi Allahu Teâlâ'ya uygun mânada tevil edilmiş ve yorumlanmış olur ![]() ![]() Bil ki, sakıncalı bir inanca düşme korkusu ile, müte-şâbih (mânası kapalı ve gizli) âyetleri, uygun şekilde tevil edip yorumlamaktan yüz çevirmek, kişiyi, şüpheye, bozuk görüşlere, avam halkın ayağının kaymasına, dinin temelleri hakkında şüphelere ve yüce Allah'ın kitabındaki bazı âyetleri tehlikeli düşüncelere arzetmeye sebep olur ![]() Bütün hamdler sadece yüce Allah'a aittir ![]() Bu anlattığımız doğru ve sahih itikad, kalbi selim hale gelen kimselere aittir ![]() ![]() Allahu Teâlâ en iyisini bilir ![]() İmam Gazali ![]() |
![]() |
![]() |
|