![]() |
Tarih Boyunca Din Ve Şeriat |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarih Boyunca Din Ve ŞeriatTARİH BOYUNCA DİN VE ŞERİAT Allah'ın Rasûlü Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() Bunun yanında O, hâkimiyetin tamamen, kâinatın yaratıcısı ve hâkimi Allah'a ait olduğu ve herkes için iyilik, fazilet ve adalet üzerine bina edilmiş bir yönetim biçimini de ihtiva eden mükemmel bir sosyal sistem oluşturdu ![]() 1- İlâhî kanunların hâkimiyeti; 2- İnsanlar arasında adalet; 3- Bütün vatandaşların eşitliği; 4- Bütün devlet meselelerinde istişare (ğûrâ); 5- Doğru davranışlarında otoriteye itaat {ma'ruj); 6- Herkes için iyiliği {ma'ruf) emr ve kötülüğü {mün-ker) men hak ve vazifesi ve 7- Makam İstek ve hırsının yasak olması ![]() Bu; renk, ırk, inanç ve milliyetine bakılmaksızın insanlara eşit muamele edildiği, hakların ve özgürlüklerin kesin bir şekilde kanun teminatı altında bulunduğu âdil ve faziletli bir sistemdi ![]() Peygamber 'den sonra gelen Hulefa-i Râşidînin herbiri, inandıkları ve insanlara tavsiye ettikleri şeyleri kendi nefslerinde yaşadılar ve valilerine, yüksek dereceli memurlarına, insanların iyiliği için adaletle davranmalarını emrettiler ![]() ![]() Fakat Hulefa-i Râşidînden sonra İslâm toplumu, zaman içinde bu temel vasfını kaybetti ve saltanata dönüştü ![]() İlk temel değişiklik, halifeliğin halkın istek ve rızasından bağımsız hale gelip monarşiye dönüşmesiyle birlikte, istişare şeklindeki meşrutî prensipte meydana geldi ![]() İkinci değişiklik, halifelerin hayat tarzlarında meydana geldi ![]() ![]() Üçüncü değişiklik, insanlar için kullanılmak üzere Allah'tan bir emanet olan kamu hazinesinin (Beytülmal) yapısı ve kullanılışında ortaya çıktı ![]() ![]() Dördüncü değişiklik, ifade hürriyetinin son bulması idi ![]() Ortadan kalkan beşinci prensip, hâkimlerin {Kadı) yönetimden bağımsızlığı oldu ![]() ![]() Altıncı prensip olan istişarenin yerini istibdat ve zulüm aldı ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|