|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
asrî, hayat, medinede, saadet, sosyoekonomik, öncesi |
![]() |
Asr-İ Saadet Öncesi Medinede Sosyo-Ekonomik Hayat |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadet Öncesi Medinede Sosyo-Ekonomik HayatASR-I SAADET ÖNCESİ MEDİNEDE SOSYO-EKONOMİK HAYAT Prof ![]() ![]() MUHAMMED 1908 Yılında Hindistan'ın Haydarabad/Deccan HAMİDULLAH Şehrinde doğdu ![]() ![]() ![]() Devletler Umumî Hukuku" konusunda master tezi hazırladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkçeye Tercüme Edilmiş Eserleri: - islâm'ın Hukuk İlmine Yardımları - İslâm 'a Giriş - lmam-ı Azam ve Eseri - Hz ![]() - İslâm Fıkhı ve Roma Hukuku - Modern İktisat ve İslâm - Kur'ân-ı Kerim Tarihi ve Türkçe Tefsirler Bibli-ografyası - İslâm Peygamberi - Resulullah Muhammed - İlk İslâm Devleti - İslâm Müesseselerine Giriş - Hz ![]() ASRI SAADET ÖNCESİNDE VE HZ ![]() ![]() ![]() ![]() Giriş Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Araplar genellikle göçebe olup, mevsimlere ve yağmur yağış dönemlerine göre oradan oraya göçerlerdi ![]() ![]() En büyük şehirlerin nüfûsu, on bini aşmıyordu ![]() ![]() Tipik bir köy olarak incelemek üzere (islâm'ın arefesinde ve başlangıcında olmak üzere), birçok sebepten ötürü Medine'yi (hic¬retten önceki adıyla Yesrib'i) seçtim: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci Bölüm MEDİNE'NİN SOSYAL YAPISI I ![]() Arabistan yarımadasında, Kızıldeniz kıyısında, Yanbû' limanına uzak olmayan bir yer vardır ki, Kur'ân-ı Kerîm'de iki isimle adlandırılmıştır: Medine ve Yesrib; fakat aynı yerin çok iyi bilinen iki adı daha vardı: Tâbat ve Taibah ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Medine'de yaşayanların menşei açıkça bilinmemektean ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Medine halkı, Evs ve Hazrec diye iki kardeş kola ayrılmış olan Benû Kailah Arap kabilesi, şu veya bu aşiretin tabiiyetine girmiş olan başka birkaç arap ve umumiyetle Benû Kaynuka, Benû Nâdir ve Benû Kurayza diye gruplandmlan Yahudilerden oluşuyordu, (Bu Yahudi kabileleri, menşe itibariyle hepsi kuyumcu, hurma çiftçisi ve çömlekçi idiler) ![]() ![]() Benû Kailah arap kabilesi, şecere itibariyle Yemen'deki Azd-lara dayanıyordu ![]() ![]() Yahudilere gelince, onların Medine'ye göçlerini izah etmek daha da güçtür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde, sayıları en fazla elli civarında olduğu görünen az sayıda Hıristiyan da vardı ki, bunlar Evs kabilesinin içindeydiler ![]() ![]() ![]() Tarıma elverişli toprağı olmayıp, kuyumcu ve tüccar olan Benû Kaynuka' müstesna, diğer bütün Yahudilerin çiftçi oldukla¬rı anlaşılıyor ![]() Her topluluk, bir diğerinden birkaç kilometre uzaklıkta bir koy oluşturuyordu ![]() ![]() Sık sık iki katlı olmak üzere, evler volkanik lâv düzlüğü üze¬rinde inşâ edilmiş olup; çoğu kez, her aşiretin «hudutları» dâhilinde iki veya üç katlı muhkem kuleler vardı ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadet Öncesi Medinede Sosyo-Ekonomik Hayat |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadet Öncesi Medinede Sosyo-Ekonomik HayatII ![]() Benû Kaila arapları sürekli olarak iki kola ayrılmışlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Medine Yahudileri üzerinde daha fazla durmak yersiz; çünkü bir müddet sonra bunların hepsi oradan göç ettiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() islâm'dan önce, arap ve Yahudi kabilelerinin tasarrufları vardı: Araplar çiftçi; Yahudiler ise, çoğunlukla ithalâtçı-ihracatçı, kuyumcu ve faizle çalışan bankerler idiler ![]() III ![]() Eski zamanın kabileleri, çağımızın devletlerinden daha az bağımsız değillerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yabancı bir kabileyle yapılan antlaşmaya dâir, aşağıdaki vak'ada geniş bilgi vardır: Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() IV ![]() Diğer Araplar gibi, genellikle Medîneliler de putperest idiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Medîneliler, Mekke'deki Kabe'ye yapılan haccın faydasına, yâni farziyetine inanıyorlar ve her sene ona iştirak ediyorlardı; fa¬kat rivayete göre,- Kabe karşısındaki Safâ-Merve arasındaki sa'y'i yerine getirmiyorlardı ![]() Bu putperestler, biraz geniş düşünüyor -ve hurafelerine göre yabancıların putlarını da kabul ederek, kendilerininki gibi onla¬ra da saygı gösteriyorlardı ![]() Buna kâhinleri de katmak lâzımdır ki, çok karmaşık ve halle¬dilmesi zor meselelerde, onlara başvurulur, onların ilham sonucu hikmetlerine (!) inanılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kâhinin, yalnız Yahudilerin yaşadığı Hayber'e gitmesin¬den, bizzat bu kâhinin de, Yahudi olduğu ve Mekke gibi uzak böl¬gelerdeki Arapların bile kendisine güven besledikleri düşünülebi¬lir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadet Öncesi Medinede Sosyo-Ekonomik Hayat |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadet Öncesi Medinede Sosyo-Ekonomik HayatV ![]() Ziraî hayattan sözetmeden önce, biraz Medine bölgesinde bu¬lunan köylerdeki kişisel yapıdan, mesleklerden ve zenaattan bah¬sedelim ![]() Birden çok erkekle evlenme yoktu amma, birden çok kadınla evlenme âdeti bölgeye hâkimdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öyle anlaşılıyor ki, çeyizin dışında, koca, karısına {sudak, mehr, ecr v ![]() ![]() ![]() Medine ile ilgili mîras ve veraset hakkındaki bilgilerimiz ol¬dukça azdır ![]() ![]() ![]() Mirasın dağıtımı sırasında, taşınır ve taşınmaz mallar ara¬sında bir ayırım yapılıp yapılmadığını bilmemiz için elimizde ke¬sin veriler yoktur; muhtemelen böyle bir ayırım yoktu ![]() ![]() ![]() Küçük yetimler, baba akrabalarının himayesine alınıyordu ![]() Mesleklere gelince, liste oldukça kabai'iktır: Sadece ihtisas hâline gelmiş ticaret dükkânları değil, çarşılar bile vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Borçlar için rehin uygulanıyordu; bilhassa gıda maddeleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dokumacı kadın ve erkekler, terziler, parfüm satıcıları, ma¬rangozlar da zikredilmekte ki, ormandan odun kesip yakmak için satan oduncular da ayrıca zikre değer ![]() «Hâlen devenin karnında olan hayvanın da döllenmesine ka¬dar» (hablu'l-hablât) gibi, uzun süreli antlaşmalar da vardı ![]() Umûmun menfaati için vakfedilmiş içme su kuyuları, meyve¬likler v ![]() ![]() ![]() Gerçek mahsul alınmadan önce, hurma ağaçlarından bekle¬nen mahsul satılıyordu; hattâ meyveler olgunlaşmadan ![]() ![]() Özellikle düğünler sırasında, profesyonel kadın berberlerinin bulunması kaçınılmazdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sadece bayramlar sırasında (özellikle düğünlerde) görülen profesyonel şarkıcılardan değil, aynı zamanda ölümler sırasında ağlayan profesyonel ağlayıcılardan da bahsedilmektedir ![]() ![]() Meşhur bir rivayet,[23] bir düğün esnasında, çoğunluğunu kü¬çük kızların teşkil ettiği şarkıcıların, kabilenin savaşlarda cesu-râne bir şekilde ölmüş kahramanlarına âit destansı şiirler oku¬duklarını haber veriyor ![]() ![]() ![]() Ve nihayet, ilkel şekilde çalışan küçük hekimlerden haber ve¬rilmektedir ki, bunlar her kabilede bulunuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şâirler ve hatipler vardı ki, bunlarda özellikle ses ve uyumlu bir ahenkle şiir söylemeye değer verilirdi ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadet Öncesi Medinede Sosyo-Ekonomik Hayat |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadet Öncesi Medinede Sosyo-Ekonomik Hayatİkinci Bölüm MEDİNE'NİN EKONOMİK YAPISI I ![]() Medine'nin kuzey-batı «banliyösü»nde bir orman uzanmaktaydı ki, günümüzde bile bu orman mevcuttur ![]() ![]() ![]() Aynı istikâmette, bütün aşiretlerin çobanlarının sürülerini otlatabilecekleri güzel çayırlıklar vardır ![]() ![]() II ![]() Medine bölgesi, geniş ve fakat büyük çoğunluğu volkanik lâvlarla ve eski volkan püskürtmelerinin yaktığı taşlarla kaplı olan bir ovadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arazi sulaması, hayvan sulamasından çok daha fazla su ge¬rektirdiğinden, öyle büyük kovalar kullamlıyoi'du ki, sadece develer bunları çekebiliyordu (nâdiha) ![]() ![]() Medine bölgesinde bilhassa hurma bahçeleri vardı ![]() ![]() ![]() Şüphesiz sâdece hurma meyvesi ve hurma ağacı için değil, aynı zamanda bu meyvenin ve bu ağacın her parçası için Arap dili inanılmaz şeklilde zengindi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Efsâneleri; Allah'ın, Adem'i yaratmasından sonra, geriye ka¬lan balçıktan hurmanın dişisini yarattığım söylüyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonra ilim, bu inançları kuvvetlendirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() «Bu tesirin tekâmülü, asma ve hurma ağacına varıncaya kadar tedricen devam eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde botanikçiler, «aşk»tan dolayı, bâzı bitkiler ara¬sında, meselâ kürnub ve habala[29] arasında kin ve geçimsizliğin ol¬duğunu söylerlerse de biz, bu konunun teferruatına girmiyoruz ![]() Hurma ziraatı çok gelişmişti ![]() ![]() ![]() Tabii ki, hurma mahsûlünün bütün sene taze kalması ve çürümemesi için, küçük bir konserve endüstrisi bile vardı, hattâ bir şarap yapma endüstrisi de mevcuttu: Hurmalardan alkollü iç¬kiler elde ediliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğerlerinin yanında, buğday ve arpa zirâatı da zikredilmektedir ![]() ![]() Medîne'de-hattâ genel olarak eski Arabistan'da- toprakların müşterek olarak işletildiği intibaı bende uyanmadı ![]() ![]() Fakat toprak sahiplerinin, topraklarının bir kısmını «topraksızlara kiraladıklarına ve ücret veya kira olarak, mahsûlün bir kısmını aldıklarına dâir bolca malzeme vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat bu kiralamalardan bir tanesi, bana göre hususiyet ar-zetmektedir: Bâzan bir arazi parçası kiraya verilir; ve toprak sahibi sâdece mahsûlün kendi payına düşeni almakla kalmayıp, kiralanan arazi içinde bir tarlayı işaretler ve çiftliğinin diğer kısımları gibi orayı da işletirdi ![]() ![]() ![]() ![]() III ![]() Sulama için özellikle kuyular vardı ![]() ![]() ![]() îslâm öncesine âit su depolarına ve su dağıtan borulara âit harabelerde olduğu gibi; meselâ: Medine'nin güneyinde, Küba'da bulunan, Ka'b ibnu'l-Eşref e âit malikânede (sarayda), günümüzde bile mevcuttur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() IV ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Medine'de kendilerinin Arap'lar karşısında güçsüz ve ümitsiz bir şekilde kaybolduklarını hisseden, Yahudi komşuları, yalnızca şunu diyebiliyorlardı: «Bekleyin, çok yakında beklenen Peygam¬ber gelecek ve biz ona tabi olarak sizi mahvedeceğiz!» ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhacir olarak gelişmiş olan Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu anayasa birçok meseleyi kapsamaktadır: Müşterek sa¬vunma, adalet mekanizması, bölgedeki çeşitli din mensuplarına, özellikle Yahudilere âit vicdan hürriyeti, yasama v ![]() ![]() ![]() « ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() kan parasını en güzel bir yardım severlik ve adaletle, ortaklaşa ödeyeceklerdir; ister fidye, ister diyet olsun» ![]() Ve bu bölüm şöyle tamamlanıyor: «Mü'minler, kendi himayelerinde olup ağır mesuliyetlerle yü¬kümlü olanlardan en güzel bir yardımseverlikle, diyetleınni olsun, fidyelerini olsun, ödenmedik hiç kimse bırakmayacaklar» ![]() Sigortalar, iki ağır vecîbeyle ilgiliydi: birisi diyet, diğeri kur¬tuluş fidyesi idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ikinci mühim hâdise, vatanlarını terketmiş olan gelirsiz muhacirler meselesiydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() V ![]() Medine bölgesi, müreffeh ve verimli olmasına rağmen, bütün ihtiyaç maddelerini üretemiyordu ![]() ![]() Fakat birinci derecede Önemli ihtiyaç maddeleri arasında, ipekli veya pamuklu kumaşlar bir yana; buğday, arpa ve zeytin yağma ihtiyaç vardı ![]() ![]() ![]() ![]() tslâm'dan önceki dönemde, Medine halkı, kamu kuruluşları¬nın yokluğundan dolayı, parçalanmış bir durumdaydı; fakat bu durum, geçici yabancılar için bir mesele teşkil etmiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() islâm öncesi dönemden evvel, ürün yetişmeden önce, hattâ bazan birkaç sene önceden satıldığına dâir atıflar vardır ![]() ![]() VI ![]() En küçük tartı âletinin, yarım kilo civarında olan mudd oldu¬ğu görülüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yağ bidonları yarım sâ' ihtiva ediyordu ki, bunlara qist deni¬liyordu ![]() ![]() Arazi, kumaş v ![]() ![]() ![]() ![]() VII ![]() Şüphesiz mahallî bir para birimi yoktu ![]() ![]() ![]() ![]() 1A0 ine tekabül ediyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadet Öncesi Medinede Sosyo-Ekonomik Hayat |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadet Öncesi Medinede Sosyo-Ekonomik Hayat[1] Prof ![]() ![]() ![]() [2] Jonas, 4/11 ![]() [3] Krş,Les Grands Empires, Recueils de la SociğU Jean Bodin, 1973, s ![]() ![]() [4] Prof ![]() ![]() ![]() [5] Nabuna'id ve kitabesi için bkz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [6] Prof ![]() ![]() ![]() [7] Krş ![]() ![]() ![]() ![]() [8] Prof ![]() ![]() ![]() [9] Hamidullah, Le ProphUe de I'Islam, s ![]() ![]() Prof ![]() ![]() ![]() [10] Krş ![]() ![]() ![]() [11] Krş ![]() ![]() ![]() [12] Krş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [13] Prof ![]() ![]() ![]() [14] Krş ![]() ![]() ![]() [15] İslam öncesi Mekke de bu husustan kesinlikle bahsedilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [16] İbn Habib, A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [17] Krş ![]() ![]() ![]() [18] Krş ![]() ![]() ![]() [19] Krş ![]() ![]() [20] Krş ![]() ![]() ![]() [21] Krş ![]() ![]() ![]() [22] Krş ![]() ![]() ![]() [23] Krş ![]() ![]() [24] Prof ![]() ![]() ![]() [25] Prof ![]() ![]() ![]() [26] Krş ![]() ![]() ![]() [27] Krş ![]() ![]() [28] El-Fevzu'l-esgar, Beyrut baskısı, s ![]() ![]() [29] Krş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [30] Krş ![]() ![]() ![]() [31] Krş ![]() ![]() [32] Prof ![]() ![]() ![]() [33] Prof ![]() ![]() ![]() [34] Kendi türünde, muhtemelen ilk olan bu anayasa, eksiksiz olarak günümü-'ze kadar gelmiştir (Krş ![]() ![]() ![]() ![]() [35] Krş ![]() ![]() [36] Krş ![]() ![]() [37] Krş ![]() ![]() [38] Prof ![]() ![]() ![]() [39] Krş ![]() ![]() [40] Prof ![]() ![]() ![]() [41] Prof ![]() ![]() ![]() [42] Prof ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|