![]() |
Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke Toplumu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke ToplumuASR-I SAADET ÖNCESİNDE MEKKE TOPLUMU Prof ![]() ![]() İHSAN SÜREYYA Tarihçi, yazar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugüne kadar yayınlanan eserleri: Osmanlı Devleti'nin Yıkılışında Yemen İsyanları, Birkaç Sahife Tarih,Tarih Şuuru, Tunus Hatıraları, Peygamber Ordusunun Tarihi (tercüme )3îslâm Müesseselerine Giriş (tercüme), îlk İslâm Devleti -Makaleler- (tercüme), İslâm Öncesi Mekke Dönemi ve Hz ![]() ![]() ![]() ![]() GİRİŞ İslâm, tarihleri genellikle İslam Öncesi Mekke dönemine cahiliye dönemi demektedirler ![]() Onun için biz de, o dönemi daha iyi anlayabilmek gayesiyle, araştırmamıza cahiliyye'nin ne olduğu konusu üzerinde durarak başlamak istiyoruz ![]() Arapça cehile kelimesinden türeyen ve anlamı 'bilmeme' olan cahiliyye'nin ıstılah mânâsı genellikle îslâm öncesi dönemde Mekke Şehir devletindeki dinî, içtimaî ve siyasî hareketlerden, îslâm dinine aykırı düşen fiillere denir ![]() ![]() Gerek îslâm tarihinin ve gerekse diğer îsîâmî ilimlerde geçen cahiliyye tabirinin kullanım alanlarına baktığımızda, bunun dindeki sapıklıklar olduğu görülür ki, bugünkü anlamda cehaletle, yâni kültürel, ya da sosyal bilgisizlikle çok fazla ilgili değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cahiliyye kelimesi Kur'an-ı Kerim'de de söz konusu edildiğinden, bu kelimenin geçtiği ayetleri ele alır, incelersek, cahiliyyeden ne kastedildiği iyice anlaşılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Önce âyetleri ele alalım: Cahiliyye kelimesi, Kur'an-ı Kerim'de dört yerde geçmektedir ![]() 1- "Bir grup da (münafıklardı) ![]() ![]() ![]() ![]() 2- "Onlar hâlâ cahiliyye (devrinin islâm dışı) hükmünü mü arıyorlar? Şüphesiz ehl-i yakın (iyi kanaat sahibi olan) bir kavim için, hükmü Allah(u Teâlâ)dan daha güzel olan kimdir?"[3] 3- "Ey peygamber kadınları, siz (diğer) kadınlardan (herhangi) biri gibi değilsiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4- "O kâfirler kalplerine o taassubu, o cahiliyye taassubunu yerleştirdiği sırada idi ki hemen Allah, resulünün ve mü'minlerin üzerine kuvve-i ma'neviyyesini indirdi, onları takva sözü üzerinde durdurdu ![]() ![]() ![]() Yukarıda zikrettiğimiz âyet-i kerimelerin ışığı altında, neye cahiliyye denebileceğini şu şekilde sıralayabiliriz ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() işte bu azılı cahili grubun Özelliği şuydu: Allah yolunda mücadeleden alıkoymak! 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "(Habibim) sana da hak olarak kitabı (Kuranı) kendinden evvelki kitab(lar)ı tasdik edici (ve doğrultucu) ve ona karşı bir şahid olmak üzere gönderdik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah, gerek müslümanlarm ve gerekse onların idaresi altında bulunan gayr-ı müslimlerin mutlaka Allah'ın koymuş olduğu hükümlerle idare olunmalarını emrettikten sonra, bunu böyle kabul etmeyenlerin, cahiliyye dönemindeki şirk kanunlarını istediklerini söylüyor ve Hz ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Hicretin 6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Mekkeli kâfirler, bir inanç ve sistemi değil, kibri, gururu, övünmeyi ve inadı kalplerine yerleştirerek Resûlullah'a ve beraberinde bulunanlara karşı dikilip onları Mescid-i Haram'dan alıkoyup gönderdikleri kurbanların yerine ulaşmasına engel olan o cahiliyyet taassubunu kalplerine yerleştirmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nasıl olur da, Allah'ın evi, onu ziyaret etmek için gidenlere yasaklanır? Allah'ın evini kim yasaklayabilir ki? Hacc ve Umre için böyle bir yasak koyanlar hakkında Allah şöyle buyuruyor: "Allah'ın mescidlerinde O'nun adının anılmasını men edenlerden, onların harab olmasına sebep olanlardan daha zalim kimdir? Onların (hakkı) oralara korkak korkak girmekten başkası değildir ![]() işte bu hareketler, cahiliyye insanlarının hareketleridir ![]() Cahiliyye'nin ne olduğu, ayet-i kerimelerde bu şekilde anlatılırken, Peygamber Efendimiz (s ![]() ![]() ![]() ![]() Bir hadis-i şerifte, şöyle buyuruyor Resûlullah (s ![]() ![]() ![]() "îz ve yara bırakacak şekilde dayak atıp, cahiliyye davası güdenler, bizden değildir ![]() Böylece, birilerine ağır dayak çekip işkence yapmak cahiliyye davası gütmek oluyor ![]() "Öldürmek istediğiniz, kuduz bir köpek dahi olsa, ona işkence yapmayınız ![]() El parmaklarına büyük büyük yüzükler takmayı da cahiliyye sayan Resûlullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tabiî cahiliyye'nin en belirgin özelliği şirk'ti; yâni Allah'ın yanında başka güçler tanımaktı ![]() ![]() Kısaca toparlarsak diyebiliriz ki; cahiliyye İslâm zıddı olan bütün hareketlere denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genel olarak cahiliyye'den ne anladığımızı bu şekilde belirttikten sonra, bu cahiliyye hükümlerinin sürdüğü Mekke Şehir devletinin yapısını ele alalım ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke Toplumu |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke ToplumuBirinci Bölüm KABE'NİN İNŞASI Mekke tarihi üzerinde, en eski ve en muteber kaynağımız olan Ahbâru Mekke yazarı Ezrakî, yeryüzünde ilk defa inşa edilen binanın Kabe olduğunu yazıyor ![]() ![]() Nitekim Allahu Te'âlâ Kur'an-ı Kerim'de bu hususu açıkça Peygamberine bildirmiştir ![]() »Şüphesiz âlemler için çok feyizli ve hidâyet kaynağı olmak üzere, konulan ilk ev (mabed) elbette Mekke 'de olandır ![]() Adem (a ![]() ![]() ![]() Allah bu konuda şöyle buyuruyor: «Ve demiştik ki: «Ey Adem, sen eşinle beraber cennette yerleş, ondan (Cennetin yiyeceklerinden) neresinden isterseniz, ikiniz de bol bolyeyin ![]() ![]() ![]() Halbuki Allahu Teâlâ, Şeytan'in bu düşmanlığını daha önce ona bildirmiş 'onu bu konuda uyarmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hususu Kur'an-ı Kerim şöyle anlatıyor: «Andolsun, sizi (evvelâ) yarattık, sonra size şekil verdik, sonra da meleklere: «Adem'e (yahud Adem için Allah'a) secde edin» dedik ![]() ![]() ![]() îşte Şeytan, Allah'a ve onun en güzel yarattığı insana karşı bu şekilde düşmanlığını gösterdiği için Allahu Teâlâ, onun düşmanlık ve oyunlarına karşı, Adem (a ![]() ![]() «Biz de: «Ey Adem, demiştik, hiç şüphesiz ki bu, senin de, zevcenin de düşmanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ne varki Şeytan, Adem'i ayartmış ve Adem, Allah'ın onu uyarmasına rağmen, şeytanın yalanlarına kanarak Allah'ın «yaklaşmayın!» diye emir buyurduğu ağaca yaklaşmış, böylece âsî olmuştur ![]() «Nihayet şeytan onu fitledi: «Ey Adem, dedi, seni ebedîlik ağacına, zeval bulmayacak bir devlete (ulaştırmaya) delâlet edeyim mi?» İşte bunun üzerine ikisi de ondan yediler ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'a karşı yaptığı bu isyandan ötürü çok üzülen Adem (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adem'in, cennet gibi bir yerden, onun hiç benzeri olmayan dünyaya atılışının sebebi, gördüğümüz gibi şeytanın telkin ve tavsiyelerine uymasından ileri gelmişti ![]() ![]() Şeytan, bütün yaratıklar içinde ilk defa "tanrı olma" iddiasında bulunan, Allah'ın kanunlarına karşı çıkandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ın kanunlarını tanımama ve kendisini tanrılaştırma cüretini gösteren firavunların, nemrutların, calutların, zalimlerin, diktatörlerin, Allah nizamının düşmanlarının lideri olan şeytan hakkında Allah şöyle buyurdu: «Bunlardan kim «Tanrı o değil, benim» derse, cehennemle cezalandırırız ![]() ![]() Yâni Allah diyor ki, «kim benim kanunlarımı tanımayıp, benim kanunlarıma zıt kanunlar koyarsa; insanları kendi elleriyle yaptıkları put heykelleri önünde saygıya durdurup veya diz çöktürüp veya etek öptürüp veya secde ettirerek Bana kulluktan uzaklaştırırsa, o cehennemliktir; çünkü o böyle yaparak tanrılık taslamıştır» ![]() Firavunun yaptığı da bundan farksızdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() «Musa'nın haberi sana geldi mi? Hani Rabbi ona, kutsal olan Tuva vadisinde seslenmişti: «Firavuna git; çünkü o, azdı, sapıttı ![]() Ona de ki: "Temizlenme isteğin var mı? Seni Rabbine yönelteyim, böylece (O'ndan) korkmuş olursun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O halde görüyoruz ki, Allah'a karşı gelmede, ona isyan etmede, O'nun kanunlarım tanımamada, hem Şeytamn, hem de bu yolda onu izleyenlerin, yöntemi değişmemekte; menfaatları kaybolacak diye, esas kanun koyucu olan Allah'ı görmezlikten gelip, vatandaşlarını, reayalarını kandırarak, kendileri, işlerine gelecek ve de sömürü düzenlerini en güzel bir şekilde devam ettirecek kanunlar koymaktadırlar ![]() îşte Allah'a karşı ilk defa isyan bayrağı açan şeytamn iğvası-na kapılan Adem (a ![]() ![]() ![]() «Yâ Rabbi bana ne oldu? Artık meleklerin seslerini dahi duyamıyor, onları hissetmiyorum» ![]() «Ey Âdem bu senin hatandı ![]() ![]() ![]() Bunun üzerine Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Hadisede görüldüğü gibi Adem (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada esas üzerinde durulması gereken husus, şeytan'm düşmanlığını bilmesine rağmen,[26] Adem (a ![]() ![]() ![]() Kur'an1 da belirtildiği gibi,[27] Allah, Adem'e ve eşine, Cennet'in bütün nimetlerini helâl kılmıştı, "istediğiniz her şeyi, dilediğiniz gibi yeyin; sadece şu ağaca yaklaşmayın!" demişti onlara ![]() ![]() ![]() Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Haramdan yeme ve haram işleme konusunda, şeytan her insanı teşvik etmede; kendisine meyilli olanlarla işbirliği yapmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yâni Şeytan, şöyle diyor Hz ![]() "Ey Adem, Allah siz insanları ölümlü yarattı ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Artık şeytan'm işi bitmişti ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu suretle kendi emrini çiğneyen Adem ve Havva'yı, Allah cezalandırarak, dünyanın en ağaçsız, en kurak kayalıklarına Mekke'ye atıverdi ![]() Halbuki Allah (c ![]() ![]() ![]() işte bizler, o atanın çocuklarıyız ![]() ![]() ![]() ![]() Dünya, cennet gibi değil ![]() Allah, kendisine karşı işlenen günâhlara karşı, dilerse dünyada cezasını verir, dilerse hesap günü dediğimiz Ahiret gününde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adem (a ![]() ![]() ![]() Adem (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarihlerin bize verdiği bilgilere göre, Mekke'ye yerleşen Hz ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke Toplumu |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke Toplumuİkinci Bölüm MEKKE DEVLETİNİN DİNÎ YAPISI Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazan Mekke'yi herhangi bir Arap kabilesinin idare etmesine karşı, oranın otoritesini ele geçiren ve insanları idare eden müstakil ailelerin de olduğunu yine tarih kitaplarından öğreniyoruz ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında, o günün Mekke'sini anlatmaya çalışırken bugünün kavramlarını kullandığımızda zorluk çekiyoruz ![]() ![]() ![]() işte, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu son Peygamberden sonra da, peygamber gönderilmeyeceğini, Allah şöyle buyuruyor: «Muhammed, adamlarınızdan hiç birinin babası değildir ![]() ![]() ![]() islâm, Allah'ın insanlar için seçmiş olduğu tek din ve tek nizamdır [34] ki, onun ilk çağrısı Adem (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mekkeliler, ibrahim (a ![]() ![]() ![]() Muhtemelen Hz ![]() «İbrahim: Rabbim, demişti, bu şehri emniyetli kıl ![]() ![]() Put deyince, sadece taşlardan yontulmuş ya da bronzdan dökülmüş heykelleri anlamairiak gerekir ![]() ![]() O halde put nedir? Put, insanlara zoıia kabul ettirilmek istenen ideolojilerin, dimağlardan silinmemesi, devamlı olarak onunla karşı karşıya kalınması ve bu ideolojileri sahiplenen imtiyazlı grubun, bu putlar vasıtasiyle elde ettikleri menfaatlann, makamların kaybolmaması içindir ![]() Dolayısiyle her put heykeli, belli bir insanın düşüncelerini simgeler ![]() ![]() Kendilerine saygıya durulan put heykellerinin zararları olmasaydı, Hz ![]() ![]() Herkesten fazla Hz ![]() ![]() ![]() «İbrahim, babasına ve kavmine: "Siz nelere kulluk ediyorsunuz? Onlar da, "Put heykellerine (esnam) kulluk ediyor ve devamlı olarak onların izinde gidiyoruz ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle değilse, Hz ![]() Fakat o, ateşe atılma pahasına, rejimlerinin simgeleri olan Leykelleri kırıyor ve onlarla alay etmek için de, "bu heykelleri en büyük olan falan heykel - ibrahim onu kırmayarak baltasını onun 'oynuna asmıştı [37]kırdı" demişti ![]() ![]() ![]() Bazı akıl ve vicdan sahipleri, gerçekleri görüp kabul ettiler, Latta kendi kendilerine zalim olduklarını itiraf ettiler ![]() ![]() ![]() "Onu yakın ve ilâhlarınıza yardım edin!"[39] Nitekim dediklerim yaptılar ve onlara "Hâlâ Allah'ı bırakıp la size hiçbir şeyle ne fayda, ne de zarar veremeyecek olan put heykellerine mi kulluk yapacaksınız?"[40] diyen Hz ![]() ![]() Bu heykeller bir zihniyeti temsil etmiyor idiyseler, Nemrut'un askerleri taş parçaları için neden Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nemrut devletinin adamları, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() işte Babilonya'daki putperestlik bu şekildeydi ki, islâm öncesi Mekke döneminin putperestliği de aşağı yukarı böyleydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sakinlerinin ekseriyeti bu şekilde putperest olan Mekke'de, çok az sayıda hıristiyan; ve belki de tek-tük yahudi vardı ![]() Bunun dışında, kendilerine hanif denen bazı insanlar da vardı ki, bunlar putlara tapmayan ve Allah inancına sahip kimselerdi ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim de Hz ![]() «İbrahim ne yahudi, ne de bir hıristiyandı ![]() ![]() ![]() Hanif denen bu kimselerin en tanınmışları; Ubeydullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu haniflerin dışında kalanlar, yukarıda dediğimiz gibi, Mekke devletinin çoğunluğunu teşkil eden putperestler, yâni müşriklerdi ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() «(Sen habibim, onlara) deki: «Kimindir o yer ve ondaki (bütün yaratıklar)^ biliyor musunuz?» «Allah'ındır» diyecekler ![]() ![]() ![]() ![]() Mekke'liler, Allah inancıyla beraber taptıkları bu put heykellerinin bir kısmını Kabe'ye, diğerlerini de başka yerlere yerleştirmişlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarihçimiz Ezraki'nin rivayetine göre [45] Kabe'nin içinde ve dışında tam 360 tane put heykeli bulunuyordu ![]() ![]() ![]() Mekke Şehir devletinin putperestliği, o kadar değişikti ki; yukarıda zikrettiğimiz gibi, hem Allah'ı tanıyorlar, hem de put heykellerine tapıyorladı ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke Toplumu |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke ToplumuII ![]() Şirk, Allah'ın en sevmediği insan hareketi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() işte Mekke şehir devletinde yaşayan insanların Allah'a ortak koşması böyleydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onların bu mânâsız din tatbikatı hakkında Kur'an-ı Kerim şöyle buyuruyor: «Onların Beyt (Kabe) huzurundaki ibâdetleri, ıslık çalmaktan ve el çırpmaktan başka bir şey değildi ![]() Mekkeliler, Kabe etrafında el çırparak, ıslık çalarak Allah'a kulluk yaptıklarına inanıyorlardı ![]() ![]() ![]() Mekkeliler ise, günde en az bir defa, Kabe'yi ziyaret ederlerdi ![]() ![]() Kısaca Mekeliler, bütün işlerine, put heykellerine saygıya durarak başlıyorlardı ![]() Bayramları, devletin ileri gelenlerinin put heykellerine saygı göstermeleriyle başlıyor, devletin en önemli işleri görüşülmeden, heykellere saygıya duruyorlardı ![]() Ülkenin milli şairi seçildiğinde, nasıl bunun alamet-i farikası olan nişanını aldıktan sonra put heykeline gidip saygıya duruyorsa; ticarî ya da siyasî bütün kuruluşlar, önemli toplantılarından önce put heykellerine gidip saygıya durur, ondan sonra işlerine bakarlardı ![]() ![]() ![]() Adetâ put heykeli Önünde saygıya durmadan, bir şey icra edilmezdi Mekke'nin şirk düzeninde ![]() ![]() ![]() Nitekim Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bana böyle güzel bir oğlan veren Allah'a hamdolsun; Beşikte, büyük çocuklara efendilik yapan bu çocuğu, En güzel erkâna sahip olan bu evde (Kabe'de) korurum ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ın son peygamberini, Mekkeli insanlara göndermesinin sebebi, bu insanların, Allah yanında başka güçler, ideolojiler, otoriteler, kanun koyucuları tanımalarıydı ![]() «Hüküm ve iktidar, ancak ve ancak Allah'ındır»[51] Bu şekilde şirkle karışık bir dine sahib olan Mekke'nin dinî merkezini, yukarıda gördüğümüz gibi, Allah'ın evi olan Kabe teşkil ediyordu ![]() ![]() ![]() içinde ve dışında 360 tane put heykeli bulunmasına rağmen, Kabe'nin adı yine Beytu'llah, yani Allah'ın evi idi ve etrafında dönülerek tavaf yapılır, ibâdet edilirdi ![]() ![]() Günümüzde, en çok birbirine karıştırılan kavramlardan iki tanesi de, şirk ve putperestliktir ![]() Bunlardan putperestlik, politeizm dediğimiz çok tanrılı inanç sistemidir ki bu inanç sisteminde, müte'âl (aşkın) mânada bir Tanrı inancı yoktur ![]() ![]() ![]() Şirk'te ise durum tamamen farklıdır ![]() ![]() ![]() Fakat atalarından tevarüs ettikleri inançlarıyla bu şekilde Allah'ı tanıyan Mekkeliler, bazı insan ve ideolojileri, sistemleri ve düşünceleri, heykeller şeklinde putlaştırarak, yâni ilâhlaştırarak, onlarda güç ve kudret olduğuna inanarak, yaşama ilhamlarını onlardan alarak, bu pratiklerinde, icabında Allah'ı terk ediyor veya hiç olmazsa, ilahlaştırdıkları ve bu ilahları heykeller şeklinde somutlaştırdıkları sistem ve ideolojileri, bu ideolojilerin, bu ilkelerin kurucuları olan bazı insanları Allah'a ve O'nun çeşitli sfatlarıyla izah edilen gücüne ortak ediyorlardı ki, şirk budur ![]() ![]() Allahu Teâlâ'ya ilk defa isyan eden Şeytanın durumunu tekrar hatırlayacak olursak, şirk'i daha güzel anlarız ![]() Yukarıda belirttiğimiz gibi, Allah Adem (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur1 an'da da hadise anlatıldığı gibi, Şeytan, Adem (a ![]() ![]() ![]() "Ben ondan (Adem'den) daha üstünüm! (Çünkü) beni ateşten yarattın, onu çamurdan yarattın ![]() Görüldüğü gibi, Şeytamn bu hareketiyle kâfir olması, onun Allah'ı inkâr etmesinden dolayı olmuyor ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde bile Allah'ın varlığını kabul etmiyen çok az insan vardır ![]() ![]() ![]() ![]() III ![]() Mekkeliler, kendilerine bir ayrıcalık tanımak üzere Hums denen bir müessese kurmuşlardı ![]() ![]() ![]() îşte, yukarıda gördüğümüz gibi, Mekke Devletinde karmaşık bir din anlayışı hakimdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat, ne zaman birisi çıkıp gerçek dinden sözediyor, o zaman diğer bütürvsahte dinler ve bu dinlerin müntesipleri ona karşı birleşiyor, onunla mücadele ediyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke Toplumu |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke ToplumuÜçüncü Bölüm MEKKE'NİN SOSYAL YAPISI I ![]() Mekke Şehir devletinin kendine özgü bir idare tarzı vardı ![]() ![]() Bu bakanlıkların en Önemlileri Sikâye (su işleri), Sefir-münafir (hariciye işleri), Sidane (Kabe perdedarlığı), Rifade (mali işler), Kiyâde (sancaktarlık ve askeri işler), Nedve (bir nevi bakanlar kurulu) ve Me'âkil (sigorta işleri) gibi idari müesseselerdi ![]() Aslında bu idari müesseselerin hepsi de, dolaylı veya dolaysız olarak Kabe'yle, yani dinle ilgiliydiler ![]() Bunları kısaca değerlendirecek olursak: 1) Meselâ Sikaye bakanlığı, Kabe'ye dolayısiyle Mekke'ye gelen hacıların su ihtiyaçlarını temin ediyordu ![]() ![]() 2) Sefir-Münafir müessesesi, bir bakıma Mekke şehir devlerinin Hariciye Bakanlığı olup, diğer devletlerle olan ilişkilerle ilgilenirdi ![]() ![]() ![]() 3) Kabe'nin örtüsü ile ilgilenen Sidane ise, başlı başına bir bakanlığı andırıyordu ![]() ![]() ![]() 4) Rifade kurumu, Mekke şehir devletininmali işlerini düzenliyor, keza hacıların masraflarıyla ilgileniyordu ![]() 5) Kiyade, komutanlık demek olup, Mekke devletinin askeri işlerini deruhte eden Savunma Bakanlığı anlammdaydı ![]() ![]() ![]() 6) Nedve, toplantı demektir ![]() ![]() ![]() ![]() "Bilindiği gibi Daru'n-Nedve, Mekke şehir devletinin parlamentosu niteliğinde idi ![]() ![]() ![]() Geceleri, yabancılar olsun, Mekkeliler olsun, Daru'n-Ned-ve'de toplanırlar ve bugün kulüplerde yapıldığı gibi, orada konuşurlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7) Me'akil, denen Sigorda müessesesi ise, Mekkelilerin sigorta bakanlığı demekti ki, bilhassa Öldürme ve öldürülmelerdi, tarafeynin durumlarını, varsa; bu sigortalardan diyetlerini ödüyordu ![]() Genellikle ticaretle uğraşan Mekke şehir devleti, komşu devletlerle de ticari ilişkiler içerisindeydi ![]() «(Bari) Kureyş'liler emn-ü selamete, kış ve yaz kendilerini sey-rü seferde esenliğe (ve garantiye) kavuşturduğundan dolayı, şu beytin (Kabe'nin) Rabbine kulluk yapsınlar onlar ![]() ![]() Mekke Şehir devletinin bu komşu devletlerinden büyük olanları vardı; küçük olanları vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demek ki bu iki devlet, insanları eziyor ve Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uzak Doğu'da değişik hanedanlarla insanları ezmekte olan Çin imparatorluğu bir yana bırakılacak olursa, o dönem emperyalizminin Batı'daki, yani Asya, Avrupa ve Afrika'daki temsilcileri, Bizans Rum imparatorluğu ile, Iran Sasani imparatorluğu idi ![]() Milâdi 7 ![]() ![]() Bu iki sömürücü devletin tebaalarım teşkil eden milletler, tıpkı Firavun döneminde olduğu gibi, sindirilmiş, uydulaştmlmış ve kendilerini krallarının ya da şahlarının uğruna her an Ölüme atabilecek şekilde eğitilmiş, yâni köleleştirilmişlerdi ![]() Dünya borsası bu iki süper devletin elinde bulunduğundan, sadece Iran ve Bizans dinarları geçerliydi ticaret pazarlarında ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Iran ve Bizans devletlerine bağımlı durumda bulunan küçük ve de uydu devletlerden bir tanesi de Mekke şehir devletiydi; o da Iran ve Bizans paralarını kullanıyordu ticaretinde ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke Toplumu |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke ToplumuII ![]() Yukarıdaki bölümlerde Mekke şehir devletini idare eden bakanlıklardan birinin de Sikâye, yani su işleri olduğunu söylemiştik ![]() ![]() Allahu Teâlâ, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() «Ey Rabbimiz, ben evlâtlarımdan kimini senin mukaddes olan evinin yanında, ekinsiz (ziraate elverişsiz) bir vadiye yerleştirdim ![]() ![]() ![]() ![]() Hacer'in yanında bir su tulumu vardı ![]() ![]() ![]() Hacer, biraz su bulma ümidiyle etrafinı arıyor, bir şey bulamıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() işte bugün dahi, gerek Hacc ve gerekse umre esnasında, Hacer'in bu çabalarını yâdetmek için sa'iy yapılmaktadır; yâni Kabe tavaf edildikten sonra, Safa tepesinden başlamak üzere Merve tepesine kadar olan yerde koşulur ki, bu koşu, yâni sa'iy hacc ve Umre'nin erkânından sayılmaktadır ![]() Bir mucize olmuş, Allah, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hacer, Allah'ın bu lütfuna şükrediyor, oğlu ismail'e o sudan içiriyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hacer ve oğlu ismail, Zemzem suyunun başına yerleşerek, orada yaşamaya koyuldular ![]() ![]() Bu arada Hz ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O günden itibaren de, kurban kesmek müslümanlar için güzel bir sünnet oldu ![]() ibrahim (a ![]() ![]() ![]() ![]() Kurban kesme, Allah'a olan kulluğun bir göstergesi olduğundan, durumu müsait olan bütün müslümanlarm bu sünneti yerine getirmeleri iyi olur ![]() Şu veya bu kurumun hesabına değil, sadece Allah için kurban kestiğinin şuurunda olarak boğazla kurbanlığını! Ona şefkatle davran, şefkati öğren akıttığın kanlardan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() «Babacığım, sana emredileni yap ![]() Zamanla başka kabileler de gelip Mekke'ye yerleşmişler ve fakat yapılan savaşlar neticesinde mağlup olan bir kabile, zemzem kuyusunu doldurarak kaybolmasına sebebiyet vermişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke Toplumu |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke ToplumuIII ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rivayetlere göre[70] Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() IV ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() V ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki bölümlerde gördüğümüz gibi Kabe ilk defa Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Tufandan sonra sadece temeli kalan Kabe'yi Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kabe'nin Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Birincisi: Duvarlarının çoğu yıkılmış olan Kabe'yi sel sularından korumaktır ki, bu rivayette bulunanlar, Kabe'nin sel sularıyla yıkıldığını söylerler ![]() ikincisi, buhurla Kabe'yi tütsülemek isteyen bir kadının ateşinden çıkan bir kıvılcımın, yangına sebep olduğu ve bu yüzden tekrar tamirine ihtiyaç görüldüğü şeklindedir ![]() Bu sıralarda Kabe, toprak terpiçlerle duvarları yapılmış; kapısı yerde ![]() ![]() ![]() ![]() Kabe temele kadar yıkıldıktan sonra Kureyş tarafından iş bölümü yapılarak tekrar inşasına başlandı ![]() Kabe, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kabe duvarı Haceru'l-Esved'in konacağı yere kadar yükseltildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hacerul-Esved'in konmasından sonra duvarın örülmesine devam edildi ve tavanı da yapılarak örtüsü örtüldü ![]() Haceru'l-Esved, Kabe'nin en önemli kısmını teşkil eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Haceru'l-Esved, Allah'ın yeryüzündeki sağ elidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() insan; Allah'a bağlı olduğuna,O'na teslim olduğuna, herşeyi O'nun rızası için yaptığına ve yapacağına, O'nun sevdiklerini seveceğine, sevmediklerini sevmiyeceğine, O'na isyan edenlere itaat etmiyeceğine, O'nun ahkâmı için çalışacağına, her hareketini O'nun rızasını kazanmak için düzenleyeceğine bu uğurda gerekirse şehit oluncaya kadar mücadele vereceğine dair; yeryüzünde ilk yapılan bu evin duvarı içinde bulunan ve Allah'ın yeryüzündeki sağ elini temsil eden Haceru'l-Esved'e elini koyarak yemin ediyor, biat ediyor ki, buna istilâm denir ![]() "Şüphesiz âlemler için, çok feyizli ve ayn-ı hidayet olmak üzere, konular ilk ev (ma'bed) elbette Mekke'de olandır"[84] îşte bu mâbeddeki istilâmı iyi anlamalı, sadece Kabe'yi tavaf ederken değil, bütün ibâdetlerimizde, sadece Allah rızasını gözetmeliyiz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke Toplumu |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadet Öncesinde Mekke ToplumuNETİCE Yukarıdaki bölümlerde, ayrıntılarını gördüğümüz gibi, islâm öncesi Mekke toplumunda, Allah inana olmasına rağmen, hakim din, şirk'ti ![]() ![]() Milâdi 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() insanlar, heykelleştirdikleri atalarının ilkelerini kutsallaş-ürmış; dünyevi işlerinde, Allah'ı değil bu ilkeleri göz önüne alıyorlardı ki şirk buydu ![]() Bir Kralı olmamasına rağmen, bünyesinde bulundurduğu bağımsız bakanlıklarla bir şehir devleti olan Mekke, aynı zamanda bir ticaret merkezi olmasından, ve de bütün Arap yarımadasında bilinen Kabe orada bulunduğundan, bir başka önemi haizdi ![]() Ve bütün bunlardan en Önemlisi, Allah'ın, son Peygamberini, oradan, yâni Kentlerin Anası (Unımu'1-kurâ) olan Mekke'den seçmiş olmasıydı ![]() ![]() BİBLİYOGRAFYA Kur'an-ı Kerim ![]() Muteber Hadis kaynakları ![]() Ibn îshak, Siret, Muhammed Hamidullah neşri, Rabat,1976 ![]() IbnHişam, es'Siretu'n-Nebeviyye, Mısır, 1955 ![]() Ezraki, Ahbâru Mekke, Beyrut,1969, 3 ![]() ![]() Ibn Sa'd, Tabakat, Beyrut,1960 ![]() Ya'kubî, Tarih, Beyrut,1960 ![]() Ibn Kuteybe, el-Maarif, Beyrut,1970 ![]() Taberi, Taruhu'l-Umemi ve'l-Mulûk, Beyrut, tarihsiz ![]() Mes'udi, Murâcu'z-Zeheb, Beyrut,1973 ![]() Ibnu'1-Esir, el-Kâmilu fi't-Tarih, Beyrut, 1967 ![]() Es-Suheyli, er-Ravdu'l-Unf, el-Kahire,1967 ![]() ed-Diyarbekri, Tarihu'l-Hamis, Beyrut, tarihsiz ![]() Ibn Kesir, es-Siretu'n-Nebeviyye, el-Kahire,1964 ![]() el-Kila'i el-Endelusi, el-îktifâ, el-Kahire,1970 ![]() Yakut el-Hamevî, Mu'cemu'l-Buldân, Beyrut, tarihsiz ![]() Bedruddin el-Aynî, Umdetu'l-Kârî ft şerhi'l-Buharî, Matbaatu'l- Amire baskısı ![]() Muhammed Hamidullah, Le Prophete de l'Islam, Paris, 1978 4 ![]() ![]() Muhammed Hamidullah, İslam Müesseselerine Giriş, Istan-bul,1981 ![]() Muhammed Hamidullah, Hz ![]() ![]() ![]() 1 I 128 Asr-ı Saadet Öncesinde Mekke Toplumu Abdulmelik b ![]() Bağdad,1959 ![]() Corci Zeydan, Kitabu'l-Arab Kable'l-îslam, Mısır,1908 ![]() ![]() avant l'Islam, (Main et Saba), Louvain,1951 ![]() J ![]() ![]() Caetani, îslam Tarihi, Hüseyin Cahit tercümesi, lstanbul,1924 ![]() R ![]() ![]() Demombynes, Mahomet, Paris,1968 ![]() Maxime Rodinson, Mahomet, Paris,1961 ![]() Francesco Gabrieli, Mahomet, Paris,1965 ![]() Süleyman Ateş, Kur'ân-ı Kerim'in Evrensel Mesajına Çağrı, İstanbul, 1990 ![]() Ali Bulaç, îslâm ve Demokrasi, İstanbul, 1993 Süleyman Ateş, Kur'ân-ı Kerim'in Evrensel Mesajına Çağrı, İstanbul 1990 Sırma, İhsan Süreyya, îslâm Öncesi Mekke Dönemi ve Hz ![]() ![]() ![]() Sırma, İhsan Süreyya, îslami Tebliğin Mekke Dönemi ve işkence, İstanbul, 1994, 24 ![]() ![]() İstanbul 1993,16 ![]() ![]() ________________________________________ [1] Prof ![]() ![]() ![]() [2] K ![]() ![]() ![]() [3] K ![]() ![]() ![]() ![]() [4] KK ![]() ![]() [5] K ![]() ![]() ![]() [6] Âl-i İmrân, 154 ![]() [7] ÂI-İ îmrân, 166-169 ![]() [8] K ![]() ![]() ![]() ![]() [9] Bk ![]() ![]() ![]() ![]() [10] Bk ![]() ![]() [11] K ![]() ![]() ![]() [12] Buhari, Cenaiz, 36 ![]() [13] Buharı, İdeyn, bâb, 19 ![]() [14] Buharî, îmam, bâb, 22 ![]() ![]() [15] Prof ![]() ![]() ![]() [16] K ![]() ![]() ![]() [17] K ![]() ![]() ![]() ![]() [18] K ![]() ![]() ![]() [19] K ![]() ![]() ![]() [20] K ![]() ![]() ![]() ![]() [21] Bk ![]() ![]() ![]() ![]() [22] K ![]() ![]() ![]() [23] K ![]() ![]() ![]() [24] K ![]() ![]() ![]() [25] Ayrıntılar için bk ![]() ![]() ![]() ![]() [26] Bk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [27] Bk Bakara sûresi, 35-36 ![]() ![]() [28] Bk ![]() ![]() ![]() ![]() [29] Bir Fransız yazan romanlarından birinin adı çok ilginç: Şeytan Emekli Olmaz ![]() [30] Ezrakî, Ahbâru Mekke, s ![]() ![]() [31] Prof ![]() ![]() ![]() [32] Prof ![]() ![]() ![]() [33] K ![]() ![]() ![]() [34] K ![]() ![]() ![]() [35] K ![]() ![]() ![]() ![]() [36] K ![]() ![]() ![]() [37] K ![]() ![]() ![]() [38] Bk ![]() ![]() ![]() ![]() [39] Aynı sûre, 68 ![]() [40] K ![]() ![]() ![]() ![]() [41] K ![]() ![]() ![]() [42] K ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [43] İbn Hişam, Sire, II, 238 ![]() ![]() [44] K ![]() ![]() ![]() [45] Ezraki, Ahbaru Mekke, 1,121 ![]() ![]() [46] Ezrakî, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [47] Prof ![]() ![]() ![]() [48] K ![]() ![]() ![]() [49] İbn Kesir ![]() ![]() [50] İbn Kesîr, a ![]() ![]() ![]() ![]() [51] K ![]() ![]() ![]() [52] BK ![]() ![]() ![]() [53] K ![]() ![]() ![]() ![]() [54] Bunu diyenler, haddizatında "hakimiyet kayıtsız-şartsız bir zümrenindir" prensibini uygulamaktadırlar ![]() ![]() [55] Prof ![]() ![]() ![]() [56] Bu konudaki ayrıntılar için bk ![]() ![]() ![]() [57] Prof ![]() ![]() ![]() [58] Geniş bilgi için bk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [59] Muhammed Hamidullah İslâm Müesseselerine Giriş, s ![]() ![]() [60] Ay ![]() ![]() ![]() [61] Kur'ân-ı Kerim, Şu'ara sûresi, 67 ![]() [62] Muhammed Hamidullah, İslâm Müesseselerine Giriş, s ![]() ![]() [63] K ![]() ![]() ![]() [64] İslâm'dan önceki devir, yani cahiliye devri hakkında etraflı bilgi için bk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [65] Ezrakî, a ![]() ![]() ![]() ![]() [66] K ![]() ![]() ![]() [67] K ![]() ![]() ![]() [68] îbn îshak, Siret, Rabat, 1976 ![]() ![]() ![]() ![]() [69] Îbn Hişam, Sire, 1,145 ![]() Prof ![]() ![]() ![]() [70] Bkz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [71] Ya'kubî,a ![]() ![]() ![]() ![]() [72] Yakubî, a ![]() ![]() ![]() [73] Prof ![]() ![]() ![]() [74] Fazla bilgi için bkz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [75] İbn Hişam, a ![]() ![]() ![]() ![]() Prof ![]() ![]() ![]() [76] Bkz ![]() ![]() ![]() ![]() [77] Tafsilat için bkz ![]() ![]() ![]() [78] Bugünkü durumda kapı, yerden 1, 5-2 m ![]() ![]() [79] el-Ezrakî, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [80] îbn Hişam, Sîre, 1,196 ![]() [81] Bkz ![]() ![]() [82] Ezkarî, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [83] Bkz ![]() ![]() ![]() [84] K ![]() ![]() ![]() ![]() [85] Prof ![]() ![]() ![]() [86] Prof ![]() ![]() ![]() [87] Prof ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|