Prof. Dr. Sinsi
|
Yüce Allah'ın, Hz. Mûsâ (A.S)'İ Koruması
Yüce Allah'ın, Hz Mûsâ (a s)'i Koruması ve Firavunun Sarayında Yetiştirmesi:
Hz Mûsâ (a s)'ın annesi, oğlunu gizli olarak doğurmuştu [24] Annesi, Yüce Allah'ın korumasına güvenmiş olduğundan dolayı oğlunu rahatlık içerisinde emzirmeye devam etti
Hz Mûsâ (a s)'m annesi, Firavunun kan döken zebanilerinin, oğlunu bulup öldürecekleri hususunda korkuya düşünce, bir sandık yapıp onun içerisine biraz pamuk döşedi Daha sonrada oğlunu, sandığın içerisine koyup sandığın ağzını kilitledi ve sandığı Nil Nehrine bıraktı Kızma da sandığı uzaktan takip etmesini emretti Hz Mûsâ (a s)'m annesi, bunların hepsini, her şeyden münezzeh Allah'ın (ilham veya rüya vasıtasıyla olan) vahyi ile yapmıştı [25] Hz Mûsâ (a s)'m annesi, her şeyden münezzeh Allah'ın bu çocuğu koruyacağını, onu tekrar kendisine döndüreceğini ve Firavunun gözü önünde olsa bile onu öldürmeye güç yetirenleyeceğine kesin olarak inanmıştı
Hz Mûsâ (a s)'m annesi, sandığı Nil Nehrine bırakınca su, sandığı alıp götürür bir vaziyette iken dalga sandığı bir yukarı kaldırıyor, bir aşağı indiriyordu En sonunda sandık, bu şekliyle Firavunun sarayına ulaştı Firavunun cariyeleri bir ara Nil nehrinde yıkanır ve süslenir bir vaziyette iken Nil nehrinde kendilerine doğru akıp gelmekte olan -Hz Mûsâ (a s)'ın içinde bulunduğu- sandığı durdurup aldılar Onlar, sandığın içerisinde bir mal olabileceğini zannetmişlerdi Cariyeler, sandığı buldukları şekilde alarak efendileri olan Firavunun karısı Asi-ye'ye götürdüler Sandığı açtıklarında, içerisinde bir çocuk buldular
Yüce Allah, anında Hz Mûsâ (a s)'m sevgisini, Asiye'nin kalbine atmıştı Asiye'nin kocası olan Firavun, bu olayın üzerine çıka geldiğinde, onların yanında bir çocuk gördü ve onu, öldürmeyi isteyerek hemen cellatlarına onu öldürmelerini emretti [26] Bunun üzerine Asiye, Firavuna, çocuğu kendisi için sağ bırakmasını istedi Çünkü Asiye'nin çocuğu olmuyordu
Nitekim Yüce Allah, Kur'ân-ı Kerîm'de, Asiye'nin bu sözünü şöyle anlatmaktadır:
"(Bu çocuğu öldürme! Belki o,) hem benim için ve hem de senin için göz aydınlığı (huzur kaynağı) olur Onu öldürmeyin Belki size faydası dokunur veya onu oğul ediniriz "[27]
Günün birinde Asiye, Firavuna, Hz Mûsâ (a s)'ı uzatarak: "Hem benim ve hem de senin için "göz aydınlığı" olan bu çocuğu al" demişti Firavun ise Asiye'ye: "Bu çocuk, senin için göz aydınlığıdır [28] Benim ona ihtiyacım yoktur" diye karşılık verdi
Bazılarının naklettiğine göre: "Eğer Firavun, Hz Mûsâ (a,s) için; "benim içinde göz aydınlığıdır" demiş olsaydı; belki Allah, onu, Hz Mûsâ (a s) ile iman etmeye ulaştırırdı Tıpkı Asiye'nin böyle söylemesinden dolayı hidayete ermesi gibi Fakat Firavun ise Asiye'nin aksine, bu sözü söylemeyi terk ettiğinden dolayı mesut olamadı ve hidayete eremedi Aksine o, azgın ve zalim bir kimse olarak hayatını sürdürdü [29]
[24] Çünkü Hz Mûsâ (a s)'in doğduğu yıl, İsrail oğullarından doğan çocukların öldürüldüğü yıldı Bundan dolayı da annesi, Hz Mûsâ (a s)'ı gizli olarak emziriyadu (ç)
[25] Eş'ariler, Hz Mûsâ (a s)'ın annesine gelen bu vahye dayanarak onun, 'kadın bir Peygamber' olduğunu iddia etmişlerdir Fakat Eş'ariierin bu görüşü gerçeğe uygun değildir Bu konuyla ilgili geniş açıklamalar için b k z: Prof Dr Süleyman Toprak ve Prof Dr Şerafeddin Gölcük, Kelam, s 289-290 (ç)
[26] Firavunun, Hz Mûsâ (a s)'ı gördüğünde onu öldürmeye kalkışrnasınmsebebi, Hz Mûsâ (a s)'ın İsrail oğullarına ait bir çocuk olması endişesinden dolayı idi Çünkü kendisinin tahtmı gördüğü rüyada İsrail oğullarından doğıcak bir çocuk ele geçirecekti Bununla ilgili olarak b k z: Said Havva, el-Esas-ı İî't-Tefsir, 10/481 (ç)
[27] Kasas: 28/9
[28] Çünkü bu çocuk, Asiye'nin iman etmesine sebep olacaktı, (ç)
[29] Bununla ilgili olarak b k z: İbn Cerîr et-Taberî, Tarih, 1/202; İbnul-Esîr, el-Kâmil, 1/173 (ç)
Muhammed Ali Sâbûnî, Peygamberler Tarihî, Ahsen Yayınları: 395-397
|