![]() |
Ahde Vefa Ve Sözünde Durmak |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ahde Vefa Ve Sözünde DurmakAHDE VEFA VE SÖZÜNDE DURMAK Yemîn, mîsâk, söz verme, ittifak, bir şeyi korumak, halden hâle onu muhafaza etmek, tavsiye etmek anlamlarında kullanılan bir terim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahd hem Allah'ın insanlara teklif etmiş olduğu hükümler ve hem de insanların Allah'a karşı veya Allah namına diğerlerine karşı yerine getirmeyi taahhüt etmiş oldukları hususlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah ile insanlar arasında birçok ahidler vardır ![]() ![]() ![]() Nitekim Allah’u Teala:“Bir de Rabbin, Âdemoğullarından, bellerindeki zürriyetlerini alıp da onları kendi nefislerine şahit tutarak: Ben sizin Rabbiniz değil miyim?" dediği vakit, "pekâlâ Rabbimizsin, şahidiz" dediler ![]() ![]() ![]() ![]() Allah’u Teala,kulları ile yaptığı bu ahde uymayanların kendi aleyhlerine,yani sonuçları çetin bir azab olacak sonuçla sonuçlanacak bir durumlar karşılaşacaklarını, ahdine uyanlara ise vereceği mükafatın onların leyhlerine tezahür edecek bir güzellikle sonuçlanacağını : “Kim ahdi bozarsa ancak kendi aleyhine bozmuş olur ![]() ![]() ![]() Ahde vefa konusunda İslâm son derece titiz davranır ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah'ın ahdini misak ile belgeledikten sonra bozanlar ve Allah'ın birleştirilmesini emrettiği bağlantıları koparanlar ve yeryüzünü bozguna verenler varya, işte lanet olsun onlara! Ve yurdun kötüsü de onlaradır ![]() ![]() Allah’u Teala,İnsanların Kur’an-ı Mübinde belirtilen yasaklar ile hududunu aşarlarsa şeytana ibadet etmiş, onun çemberine girmiş olacaklarını doğru yolun ancak verilen ahde uymakla gerçekleşeceğini de: "Ey Âdemoğulları! Şeytana tapmayın, o size apaçık bir düşmandır ve bana kulluk edin, doğru yol budur, diye size and vermedim mi?"[color="RoyalBlue"] buyurulacak Bir Müslüman’ın sözü gerçekten Allah'a verilmiş bir sözdür ![]() ![]() ![]() [size="4"]"Allah'ın ahdini az bir pahaya satıp değişmeyin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AHDE VEFADA MÜ’MİN VE MÜNAFIKLARIN SIFATLARI Yalanla iman bir kalpte bulunmaz ![]() ![]() ![]() Allah’a gerçek manada iman eden kul, artık kendisine iman ettiği Allah’a döner, ayrıca iman ettiği Allah’ın müjdelerine erişmek ve tehdit ettiği şeylerden korumak için uğraşır ![]() ![]() Şanı yüce olan Allah’u Teala Mü’minleri şöyle vasfeder: “Onlar ki, Allah'ın ahdini yerine getirirler ve antlaşmayı bozmazlar ![]() “Ve onlar ki, Allah'ın riayet edilmesini emrettiği şeye riayet ederler ve Rablerine saygı gösterirler ve hesabın kötülüğünden korkarlar ![]() Allah‘u Teala,Gerek zatına ve gerekse insanlara karşı verilen ahdin yerine getirilmesi gerektiğini ve kurtuluşa eren müminlerin sıfatları sayarken: [color="Pink"]"Onlar emanetlerini ve ahidlerini yerine getirirler ![]() ![]() “Müminlerdendir o erler ki Allah'a verdikleri ahde sadakat gösterdiler ![]() ![]() ![]() “Onlar; rabbimiz Allah dediler, sonra dosdoğru oldular ![]() “Resûlüm sen, emrolunduğun gibi dosdoğru ol ![]() ![]() ![]() ![]() Doğruluk; düşüncede, sözde, niyette, iradede, azimde, vefâ ve amelde doğruluk şeklinde tezâhür eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugünkü beşeri sistemlerin işleyişi gerek toplumsal düzeyde gerek fert olarak, yalancılık temeline dayalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir sahabi Hz ![]() ![]() ![]() Doğruluğun tersi bir durum yalancılıktır ![]() Yalan, kişinin gerçeği saklayıp bildiğinin aksini söylemesidir ![]() ![]() ![]() Yalan rûhî bir hastalıktır, Müslümanların kendilerini bundan korumaları gerekir ![]() ![]() Şanı yüce olan Allah’u Teala Münafıkları da şöyle vasfeder: [size="4"] “Allah'a verdikleri sözü tutmadıkları ve yalan söyledikleri için, O da bu yaptıklarının sonucunu kıyamet gününe kadar yüreklerinde sürüp gidecek bir münafıklığa çevirdi ![]() [size="4"]“Şüphesiz ki münafıklar cehennem ateşinin en aşağı tabakasındadırlar ![]() ![]() ![]() Ayet-i celilelerin gösterdiği nurlu ifadelerini,Peygamber efendimiz(s ![]() ![]() ![]() [color="RoyalBlue"] Ebu Hureyre(r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir başka rivayetle gelen haberde de: [color="RoyalBlue"]Amr b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hadis-i şeriflerin beyanlarından da anlaşılacağı üzere münafıklık alametleri taşıyan kimseler,bahsedilen hususları yapa gelen kimselerdir ![]() HER YERDE VAADLERE SADIK KALMAK Aile ve iş çevresinde yalan vaadlerde bulunmamak gerekir ![]() Safvân İbnu Süleym (r ![]() "Evet!" buyurdular ![]() "Evet!" buyurdular ![]() "Pekiyi yalancı olur mu?" diye sorduk ![]() ![]() İmam Gazali(r ![]() ![]() ![]() ![]() Yalan konuşmak ve yalan yere yemin etmeye gelince; bunlar günahların en kötülerindendir; ancak bazı durumlarda yalana izin verilmiştir ![]() Söz, insanı maksadına götüren bir vesiledir ![]() ![]() ![]() ![]() Zira Esmâ Bintu Yezid (r ![]() ![]() ![]() "Ey insanlar! Pervanenin ateşe atılması gibi sizi yalanın peşine düşmeye sevkeden şey nedir? Halbuki, üç yer hariç yalanın her çeşidi âdemoğluna haramdır: Bu üç yere gelince: 1 ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Bir başka rivayette ise: Ümmü Gülsüm Bintu Ukbe (r ![]() ![]() ![]() [size="4"]"Halk arasını düzelten ve bunun için hayır kastiyle söz ulaştıran veya hayır kastiyle (yalan) söyleyen, yalancı değildir" buyurduğunu işittim, demiştir ![]() Ayet ve hadis-i şeriflerin beyanıyla,yalan ve mesnetsiz vaade bulunmak yerilmiş bir tutum olması her mü’minin toplumun her katmanında ve Rabb’i olan ilişkisinde uzak durması gerekir ![]() Toplumumuzda,yalan ve onun iç dinamiklerinin oluşturduğu kötü sonuçları o kadar masum bir almıştır ki,adeta bu fiiller ile yaşamak büyük bir beceri ve sanatkarane davranış olmuştur ![]() Ailemiz ile olan ilişkilerimizde yalan ve yalan yere vaadler sanki oyalamaca olarak kullanılan bir metot olmuş,bu algılama o kadar hayatımızda yer almış ki,sanki doğru ve hakikat ehli olmak çok bilmişlik ve doğrucu başı olmak gibi bir suçlamaya kadar varmıştır ![]() Halbuki Allah’ın Resulü(s ![]() ![]() Abdullah İbnu Amir (r ![]() ![]() ![]() "Hele bir gel sana ne vereceğim!" dedi ![]() "Çocuğa ne vermek istemiştin?" diye sordu ![]() "Ona bir hurma vermek istemiştim" deyince, Aleyhissalatu vesselam: [size="4"]"Dikkat et! Eğer ona bir şey vermeyecek olursan, üzerine bir yalan yazılacak!" buyurdular ![]() Hal böyle olunca hane halkı içinde bu kadar hafif olmasa da,mü’minin kendini temize çıkaracak ve çevresindekileri oyalayacak kendisine göre ne kadar masum yalanlar ve asılsız vaadlerde bulunur bir düşünmek gerekir ![]() Kur’an-i ahlak ve sünneti gerçeklerin arka plana atıldığı bu zaman diliminde yapılan bu haram fiillerin manevi hayatımıza olan zararları ve hayırlı ve iyi birer birey olması için çırpındığımız evlatlarımıza bizlerden kalan kötü bir mirasın onlar üzerindeki etkilerini hiç mi hiç düşünmüyoruz ![]() Aile hayatımızda böyle davranırken acaba toplumun diğer katmanlarında başka bir türlü mü davranıyoruz? Hayır,çünkü yaratılmışların en şereflisi olan insanoğlu şaka ile dahi olsa kazandıkları alışkanlıklarını ve ahlaklarını çok kolay terk edemezler ![]() ![]() ![]() Bir fikir jimnastiği yaparak toplumda sıkça yapıla gelen yanlış uygulamaları bir değerlendirelim ![]() Beşeri ihtiyacımıza binaen kendimize en yakınımız hissettiğimiz insanlardan bin bir rica ve minnetle,yüzümüzü kızartarak istediğimiz yardım çağrılarını… Onların bu yardıma cevap vermeleri için koşulan ön şartlara hiç mi hiç aldırış etmeden sadece işimizin görülmesi için asılsız vaadlerde bulunmak ve yalan sözler vermek…vb ![]() Yapılan bu sahteciliğin sonuçlarını hiç mi düşünmüyoruz? Bizim bu sorumsuz davranışlarımız yüzünden,içinde bulunmuş olduğumuz toplumdan soğuyup terk edenleri… Saf duygularıyla kandırıldığını hissedenlerin,herkesi bu tarzda insan zannedip, dürüst ve ahlakı bakımdan faziletli sayılanların ihtiyaçlarına koşmadıklarında ve toplumdaki diğer insanları da aynı kategoriden saymalarında… Müslümanların kardeş olduğu hakikatini ,kötü zihniyetli insanların aldatmaları yüzünden ”Bu zamanda bu türlü insan bulmak kolay değil” diyerek su-i zanna sahip olmalarına verdiğimiz katkıyı…vb etkiler yüzünden birbirlerine vebalı gibi bakan Müslümanları unutmamak gerekir ![]() Çok küçücük menfaatler karşılığı söylenen yalan ve yalan vaadlerde bulunmanın sonuçları,kardeşler arasındaki masumane duyguların kaybolup yerine menfaatperest duyguların hakim olmasıdır ![]() Yapılan bu çirkin fiillerin hepsi şeyta-ı lainin birer fitnesidir ![]() [color="RoyalBlue"]Allah’u Teala,şeytanın bu ahlakını“O size hep çirkin ve murdar işleri emreder,” olarak bildirir ve bunu hangi usulle yerine getirdiğini de: “İblis şöyle dedi: "Rabbim! Beni saptırdığın için, mutlaka ben de yeryüzünde onlara günahları süsleyeceğim ve onların hepsini mutlaka azdıracağım!" [size="4"] [size="4"]"…and içerim ki,ben de onlar(ı saptırmak) için senin doğru yolunun üstüne oturacağım ![]() ![]() [color="RoyalBlue"]Allah’u Teala’ya verdikleri ahidlerine uymayanları:"Sana uyan azgınlardan başka,” Ahidlerine uyan mü’minlerin üzerinde hiçbir etkisinin olmayacağını da:’”kullarımın üzerinde hiçbir nüfuzun yoktur ![]() ![]() İşte bu hakikati bilen Allah dostları günahların anası hükmündeki fiilleri ve onlara asla yaklaşmamamız gerekliliğini de: Şâh Kirmânî(k ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ahde Vefa Ve Sözünde Durmak |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ahde Vefa Ve Sözünde DurmakKALBİ TERBİYE VE AHDE VEFA İLİŞKİSİ Kalp terbiye olmadan ilacını içmeden ,mertliği dert edinmeden gereğini yapmadan insandaki kötü sıfatlar değişmez ![]() Ebu Saîd el-Hudrî, Ebu Kebşetu’l-Enmarî yoluyla ve ayrıca Huzeyfe tarikiyle, Resulullah (s ![]() ![]() “Kalpler dört çeşittir: 1- Temiz kalp ![]() ![]() ![]() 2- Kararmış ve ters döndürülmüş kalp ![]() ![]() 3- Kılıflara konmuş ve ağzı bağlanmış kalp ![]() ![]() 4- Kendi haline bırakılmış kalp ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Salih, Ebu Hureyre yoluyla, Resulullah(s ![]() ![]() “Kul, bir günah işlediği zaman kalbinde siyah bir nokta oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cafer b ![]() ![]() “Kul, bir günah işlediği zaman, bu günah yüzünden kalbinde siyah bir nokta oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı manayı ihtiva eden bir başka haberde ise: İmam Mâlik'e ulaştığına göre, İbnu Mes'ud (r ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu tür insanları Allah’u Teala: [size="4"]“Kalplerinde hastalık vardır ![]() ![]() ![]() ![]() [color="RoyalBlue"]İbnu Mes'ud (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [color="RoyalBlue"]Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her iki hadis-i şerifin birinci kısmında bahsedilen doğru kimselerin hasıl olabilmesi için,ikinci kısımda bahsedilen yalancıların nefsin terbiyesi ve kalbin tezkiyesi konusunda: “Ey iman edenler,Allah’tan korkun ve sadık kullarımla beraber olun ![]() ![]() Zira Allah’u Teala’nın sadık kulları emirleri harfiyen yerine getirmek için ömürlerini feda etmişler,nehy ettiklerinden sakınmak için ise dünyanın bütün lezzetlerine sırf onun için sırt çevirmişle, kul olabilmeyi her şeyin üstünde görmüşlerdir ![]() Sıdk (içte ve dışta doğruluk), işin temelidir ![]() ![]() ![]() “İşte onlar, Allah’ın kendilerine özel nimet verdiği peygamberler, sıddıklar, şehitler ve salihlerle beraberdirler ![]() İşte Allah’u Teala bu zümreyi şöyle medheder: [size="4"]“Müminler içinde Allah'a verdikleri sözde duran öyle erler vardır ki,kimi sözlerinde sadık olurlar,bu yolda canlarını verirler ![]() ![]() Sıdkın en azı, içle dışın bir olmasıdır ![]() Sadık, sözünde doğru olan kimse demektir ![]() Sıddık ise, bütün sözlerinde, işlerinde ve hallerinde doğru olan kimse demektir ![]() [size="4"]Cüneyd şöyle demiştir: “Gerçek sıdk, seni yalandan başka bir şeyin kurtarmadığı bir yerde bile doğru söylemendir ![]() Ayetinin övdüğü sadık insanlardan örnekler ![]() Ebu Amr Zeccâc’ın şöyle anlattığı nakledilir: “Annem öldü, kendisinden bana bir ev miras kaldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir sene sonra adam benim yanıma geldi, meclisimize katıldı ve ölene kadar benden ayrılmadı ![]() [size="4"]Mevlânâ Nizâmeddin Hâmûş'tan işittim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [color="Pink"]-En'am suresi ayet-152 [color="Pink"]-A'raf suresi ayet-172 [color="Pink"]-Fetih suresi ayet-10 [color="Pink"]-Ra'd suresi ayet-25 [color="Pink"]-Yâsin suresi ayet-60 [color="Pink"]-Nahl suresi ayet-95 [color="Pink"]-Rad suresi ayet-20 [color="Pink"]-Rad suresi ayet-21 [color="Pink"]-Mü'minûn suresi ayet-8 [color="Pink"]-Azhab suresi ayet-23 [color="Pink"]-Zümer suresi ayet-30 [color="Pink"]-Hud suresi ayet-112 [color="Pink"]-Kadı Beydâvî,Envârü't-Tenzîl,I 580;Elmalılı Hamdi Yazır,Hak Dini Kur'ân Dili,IV,2829 [color="Pink"]-Müslim,İman,62;Ahmed b ![]() [color="Pink"]-İbn Mâce,Tahâre,4,Dârimî,Vudu',2 [color="Pink"]-Tevbe suresi ayet-77 [color="Pink"]-Nisa suresi ayet-145 [color="Pink"]-Zebidi,Tecrid-i Sarih,Kitabü’l-İman,I,44,hadis no:31 [color="Pink"]-Zebidi,Tecrid-i Sarih,Kitabü’l-İman,I,44,hadis no:32 [color="Pink"]-Muvatta,Kelâm,19,(2,990);İbrahim Canan,Kütüb-i Sitte,XIV,547,Hadis No:5202 [color="Pink"]-Gazali,Hak Yolun Esasları,172-173 [color="Pink"]-Tirmizi, Birr 26, (1940);İbrahim Canan,Kütüb-i Sitte,XIV,552,Hadis No:5209 [color="Pink"]-Zebidi,Tecrid-i Sarih,VIII,111,hadis no:1156 Buhari,Sulh,2;Müslim,Birr,101,(2605);Ebu Davud,Edeb,58, (4921);Tirmizi,Birr,26,(1939);İbrahim Canan,Kütüb-i Sitte,XIV,554,Hadis No:5210 [color="Pink"]-Ebu Davud,Edeb,88,(4991) [color="Pink"]-Bakara suresi ayet-169 [color="Pink"]-Hicr suresi ayet-39 [color="Pink"]-A’raf suresi ayet-16-17 [color="Pink"]-Hicr suresi ayet-42 [color="Pink"]-Kuşeyri,Risale,127 [color="Pink"] Ahmed b ![]() ![]() ![]() ![]() [color="Pink"]-Mutaffifîn suresi ayet-14 [color="Pink"]-Müslim, İman, 231; Tirmizî, Tefsir, 83; İbn Mace, Zühd, 29; Muvatta, Kelam, 18; Ahmed b ![]() [color="Pink"]-el Mekki,Kutu’l-Kulub,II,11 [color="Pink"]-Muvatta,Kelam,18,(2,990) [color="Pink"]-Bakara suresi ayet-10 [color="Pink"]-Buhari,Edeb,69;Müslim,Birr,102,103,(2606,2607);Mu v atta,Kelam,16,(2,989);Ebu Davud,Edeb,88,(4989); Tirmizi,Birr,46,(1972) [color="Pink"]-Zebidi,Tecrid-i Sarih,XII,146 hadis no:1997;Buharî,Rikak,38;Müslim,Birr,29;Ebu Davud,Edeb,80;Tirmizî, Birr,46;Ahmed,Müsned,I,399;Ebu Ya’la,Müsned, nr:5138;İbnu Hıbban,Sahih,nr:272,273 [color="Pink"]-Tövbe suresi ayet-119 [color="Pink"]-Nisa suresi ayet-69 [color="Pink"]-Azhab suresi ayet-23 [color="Pink"]-Feridüddin Atar,Tezkiretü’l-Evliya,II,39 [color="Pink"]-Şeyh Şafi,Reşahat,476 |
![]() |
![]() |
|