![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında FasılaCemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla Altıncı meseleye gelecek olursak; bu da tek başına namaz kıın namazı -kendisi cemaatle kılmaya gücü yetiği halde- sahih olurmu olmaz mı? sorusudur ![]() 1- Cemaatle namaz kılmak farz mıdır yoksa sünnet midir? şayet biz: “Bu farzdır” desek ![]() 2- Öyleyse bu namazın sıhhatinin şartı mıdır yoksa terkedenin isyanı ile beraber bunun olmayışı ile sahih olur mu? İşte asıl bu iki mesele hakkındadır ![]() İlk meseleye gelince; Fakihler bunun hakkında ihtilafa girmişlerdir ![]() ![]() ![]() “Cemaatla namaza gelince; ben özür olmadığı sürece bunu terketmeye ruhsat vermiyorum” demiştir ![]() ibni Münzir “Evsat” adlı kitapda şöyle demiştir: “Evleri mescide uzak da olsa, körlerin cemaatle namaz kılmak için orada hazır bulunmaları zikrolunmuştur ![]() ![]() ![]() 3Ya Rasulallah! şüphesiz benimle mescit arasında ağaçlıklar ve hurmalıklar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() “Kameti işitiyor musun?” diye sordular ![]() “Evet” dedi ![]() ![]() ![]() ![]() “Öyleyse (mescide) gel ![]() ![]() (212) Ahmed: 3/423; Heysemi: “Mecma” adlı eserinde: “Ricali sahih ricaldır” demiştir ![]() İbni Münzir şöyle demiştir: “Yatsı ve sabah namazlarını cemaatle kılmayanın nifakındanğu da zikrolunmuştur ![]() “Özürsüz olarak cemaatle namaz kılmanın farzlığına zikrettiğim deliller delalet etmektedir ![]() ![]() “Senin için bir ruhsat bilmiyorum ![]() ![]() (213) Ebu Davud: 552, Namaz’da: Cemaatle namazı terkeden hakkında tehditler babında; ibni Mace: 792, Mesacid’de: Cemaattan geri durmak hakkında ağır tehditler babında rivayet etmişlerdir ![]() ![]() Dolayısı ile köre bile bunda ruhsat yok iken, gören bir kimsenin ruhsatının olmayışı daha önceliklidir ![]() İbni Münzir Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (214) Buhari: 8/108, Cemaatle namaz kılma bölümünde: Cemaatle namazın ve başkasının vacibliği babında; Müslim: 651, Mesacid’de: Cemaatle namazın fazileti babında; Muvatta: 1/129, 130, cemaatle namaz bölümünde: Cemaatle namazı tek başına namazdan daha faziletli olduğu babında; Tirmizi: 217, Namaz’da: Nidayı işittiği halde icabet etmeyenin hakkındaki babda; Nesai: 2/107, imamet bölümünde: Cemaatten geridurmak hakkında ağır tehtitler babında rivayet etmişlerdir ![]() şöyle de demiştir: Ebu Hureyre’nin hadisi de bunu desteklemektedir: “Müezzin ezan okuduktan sonra mescitten ayrılan bir adam hakkında Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “şüphesiz ki o adam Ebu Kasıma isyan etmiştir” buyurmuştur ![]() (215) Müslim: 655, Mesacid’de: ezandan sonra mescitten çıkmanın nehyi babında; Ebu Davud: 536, Namaz bölümünde: ezandan sonra mescitten çıkmanın keraheti hakkındaki babda; Nesai: 2/29; ibni Mace: 733; ahmed: 2/506, 537 rivayet tmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında FasılaDolayısı ile kişi cemaatle namaz kılmak ve terketmek hususunda muhayyer olmuş olsaydı, o zaman hazır olması vacip olmayandan geri de kalması (kılmaması)ndan dolayı isyan etmiş sayılmazdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kim nidayı (ezanı) işitirse ve icabetle bulunmazsa onun namazı yoktur ![]() hadisi desteklemektedir ![]() “şafii der ki: “Yüce Allah ezanı namaz ile zikretmiştir ve: “Namaza çağrıldığınız zaman ![]() ![]() ![]() ve: “Cuma günü namaz için çağrıldığınız zaman Allah’ı zikretmeye koşun ![]() diye buyurmuştur ![]() (216) İbni Mace: 793, şu lafızla: “Kim nidayı işittiği halde gitmezse -özür hariç- onun namazı yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hanefiler ve Malikiler şöyle demişlerdir: “Cemaatle namaz kılmak müekked bir sünnettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vacip diyenler şöyle demiştir: |
![]() |
![]() |
![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla“Yüce Allah: “Sende aralarında bulunup onlara namaz kıldırdığında, bir kısmı seninle birlikte namaza dusun ve silahlarını da alsınlar ![]() ![]() ![]() Bu ayette delil getirme konusu şu yönlerle olmaktadır: Birinci Delil: Yüce Allah onlara cemaatta namazı kılmalarını emretmiştir ![]() “Namaz kılmamış olan diğer taifede gelsin, seninle beraber (bir rekat) namaz kılsınlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci Delil: Yüce Allah şöyle buyurmuştur: “Baldırın açılacağı o günde onlar secde etmeye davet edilecekler de, edemeyecekler ![]() ![]() ![]() Yüce Allah onları dünyada secde etmeye davet ettirdiği zaman onlar ile secde arasına bir engel kılıverdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslim’in “sahih”inde ebu Hureyre’den (r ![]() ![]() “Kör bir adam Rasulullah’a (s ![]() ![]() ![]() “Ya Rasulallah! Beni mescide götürecek bir götürenim yoktur” dedi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Nidayı işitiyor musun?” diye sordu ![]() “Evet” deyince, Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “O zaman icabet et” diye buyurdular ![]() (217) Müslim: 653, Mesacid’de: Nidayı işiten kimsenin mescide gitmesi vaciptir babında; Nesai: 21, 109, imame bölümünde: Namazlara çağrıldığı vakit namazları muhafaza etmek ile ilgili babda rivayet etmişlerdir ![]() Nidayı işittiği zaman, evinde o adamı Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ya Rasulallah! şüphesiz ki Medine’de çokça çöllük arazi ve yırtıcı hayvanlar mevcuttur” deyince Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() 3Sen Hayyales-Salah ve Hayyalel Felah-ı” duyuyor musun?” diye buyurdu ![]() “Evet” dedi ![]() ![]() ![]() ![]() “Haydi öyleyse (mescide) git ![]() (218) Ahmed: 3/423; ebu Davud: 553, Namaz’da: Cemaatı terketmenin tehtilleri hakkıdaki babda; Nesai: 2/110, imame’de: Namazlara çağrıldığı vakit onları muhafaza etme hakkındaki babda rivayet etmişlerdir ![]() ![]() Bunu Ebu Davud ve İmam-ı ahmed rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Seleften başkaları da yüce Allah’ın: “Onlar sapasağlam oldukları halde secdeye çağrılıyorlardı” ayeti hakkında şöyle demiştir: Bu müezzinin: “Haydi namaza, haydi felaha” deiş olduğu kavlidir ![]() - Bu icabetin vacip oluşu ![]() - İcabet ancak cemaatle namaz kılmak ile hasıl olmaktadır ![]() ![]() ![]() İbni Münzir “Evsat” adlı kitapta şöyle demiştir: “Bzlere İbni Mesud’dan ve Ebu Musa’dan rivayet olunduğuna göre ikisi şöyle demiştir: |
![]() |
![]() |
![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla3Her kim nidayı işitir sonra da icabet etmezse (özür olması hariç) namazı o kimsenin başından yükselmez ![]() (219) Bunu Heysemi, Mecma: 2/42 adlı kitapta Taberani’nin 3Kebir” adlı eserine nisbetle bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() şöyle demiştir: “Aişe’den şöyle dediği rivayet olunmuştur: “Kim nidayı işitirde icabet etmezse, hayırı istememiş ve ona ulaşmamış olur ![]() (220) Beyhaki: 3/57, rivayet etmiştir ![]() Ebu Hureyre’den şöyle demiştir: “şüphesiz bir Ademoğlunun iki kulağının içine eritilmiş kurşun akıtılması onun nida edeni (ezanı) işitip te sonra da icabet etmeyenden daha hayırlıdır ![]() (221) Ben bunu elinin altında bulunan kaynaklarda göremedim ![]() Bu ve başka hadislerde sahabeye göre icabetin; cemaata katılmak olduğunu, gitmeyenin de icabet etmeyen olduğunu ve dolayısı ilede asil olduğunu göstermektedir ![]() Üçüncü Delil: Yüce Allah şöyle buyurmuştur: “Namazı kılınız, zekatı veriniz ve rükü edenlerle beraber rükü ediniz ![]() Bu ayette delil getirme yönü ise şöyledir: Yüce Allah hiç şüphesiz onlara rükü etmelerini emretmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Durum böyle olunca, sıfata ya da hale mukayyet olan bir emir, ancak bu sıfat ya da hale uygun olarak yerine getirme (cemaatle kılma) ile, emrolunan kişi imtisal sahibi olmaktadır ![]() şayet: “Bu, yüce Allah’ın: “Ey Meryem! Rabbin için kunut yap, secde et ve rükü edenlerle beraber rükü et ![]() ayeti ile çelişmektedir ![]() “Buayet, böylece bunun bütün kadınlara da şamil olduğunu göstermemektedir ![]() ![]() “Namazı kılınız, zekatı veriniz ve rükü edenlerle beraber rükü ediniz ![]() Meryem (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Hani melekler: “Ey Meryem! şüphesiz ki allah seni seçti ![]() ![]() ![]() şayet: “Onların rükü edenler ile birlikte rükü etmeleriyle memur olmaları, onlarla -rükü haline- rükü etmenin vücubuyetini göstermemektedir ![]() “Ey iman edenler! Allah’tan korku ve doğru söyleyenlerle beraber oluuz ![]() Nitekim birliktelik fiilde de ortaklığı icap ettirmektedir ![]() 3Bir defa birliktelik kelimesinin hakikatı, hem öncesi ve hem de sonrasına uygunluk (arkadaşlık) ettiğidir ![]() ![]() ![]() ![]() Dördüncü Delil: “Sahihayn”da sabit olduğuna göre, lafzıda Ebu Hureyre rivayeti ile Buhari de geçen hadiste Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() 3Nefsim elinde olana yemin olsun ki; Ben bir odun alıp onu rmayı, sonra da namazı emretmeyi, ezanın okunması ile beraber, bir kimseyi insanlara imam olsun diye (yerime geçirmeyi) emredip, sonra da (namazı cemaatle) kılmayanlara yönelmeyi, evlerini üzerlerine (o tutuşturduğum odunla) yakmayı içimden geçirdim ![]() ![]() ![]() ![]() (222) Buhari: 2/104, Cemaatle namaz kılma bölümünde: Cemaatle namazın vacibliği babında ve Husumat bölümünde: Bildikten sonra asilen ve hüsumluları evlerinden çıkarma babında; Müslim: 651, Mesacid: Cemaatle namazın fazileti babında; Muvatta: 1/129, 130’da rivayet etmişlerdir ![]() Ebu Hureyre’den gelen bir rivayette Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “şüphesiz münafığa en ağır gelen namaz yatsı ve sabah namazlarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() (223) Buhari: 2/118, Cemaat ile ilgili namaz bölümünde: Cemaatle yatsı namazının faziletine dair babda; Müslim: 651, Mesacid’de: Cemaatle namazın faziletine dair babda ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında FasılaHadisin sıhhati hususunda ittifak edilmiş olup, lafız müslim’indir ![]() İmam-ı ahmed’in rivayetinde Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “şayet evlerde kadınlar ve zürriyyetler (çocuklar vs ![]() ![]() (224) Ahmed: 2/367, İsnadı zayıftır ![]() Cemaatle namaz kılmanın vacipliğini iskat edenler (düşürenler) şöyle demiştir: “Bunlar cemaatle namaz kılmanın vacipliğine delalet etmemektedir ![]() 1- Bir defa bunlar hakkındaki tehdit cuma namazına gitmeyenler hakkındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Keşke insanlara namaz kıldırması için bir kişiye emretsemde sonra cumayı kılmayan kişilerin başına evlerini yakıversem ![]() (225) Müslim: 652, Mesacid bölümünde: Namazı cemaatle kılmanın fazileti babında rivayet etmiştir ![]() 2- Eğer bu caiz ise o zaman mali ukubetlerde caiz olmazdı ![]() ![]() 3- Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demişlerdir ki: 3Hadis cemaatla kılmanın farzlığını düşermeye delalet etmektedir ![]() ![]() ![]() şöyle de demişlerdir: “aynı zamanda Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vacip diyenler ise şöyle demişlerdir: “Bir defa sizin zikrettiklerinizde hadisin delaletini düşürecek bir şey yoktur ![]() ![]() “şüphesiz ki tehdit sadece cumayı terkeden hakkındadır” diye demiş olduğunuz sözü gelecek olursak; evet bu hem cumayı terkeden kimsenin ve hem de cemaatla namazı terkeden kimsenin hakkındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sizin: “şüphesiz ki bu mesuhtur” diye sözünüze gelecek olursak; bu davet, ne kadar da zor ve ne kadarda ispatı zor birkonu ![]() ![]() ![]() Muhakkak ki, insanların çoğu davetin neshi ve icma ile, Rasululah’tan (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhakkak ki Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3Muhakkak ki o kavim Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında FasılaSizin: “Muhakkak ki bu hadis, kendileri (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sizin: “şüphesiz Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Rasulullah’a (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beşinci Delil: “Sahih” adlı eserinde Müslim şunu rivayet etmiştir: “Bir kör adam: “ey allah’ın Rasulü! Beni mescide götürecek bir götürenim yoktur” demiş ve Rasulullah’tan 5s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Nidayı işitiyor musun?” diye sordu ![]() “Evet” dedi ![]() ![]() ![]() ![]() “Öyleyse icabet et ![]() ![]() (226) Sayfa: 112’de geçti ![]() Bu gelen adam ibni Mektum idi ![]() ![]() ![]() Ahmed’in “Müsned”inde ve Ebu Davud’un “Sünen”inde amr b ![]() “Ya Rasulallah! Ben gözleri görmeyen ve evi (mescide) uzak olan birisiyim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Nidayı işitiyor musun?” diye buyurdular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (227) ahmed: 3/423, Sayfa: 110’da geçmişti ![]() (Cemaatle namazın) vacip olmadığını söyleyenler şöyle demiştir: “Buradaki emir müstehaplık belirten bir emir türü olup vaciplik manasında değildir ![]() 3Senin için bir ruhsat bilmiyorum” kavli de “Eğer sen faziletli bir cemaat istiyorsan” manasındadır ![]() ![]() “Mutlak olan bir emir vacipliği gösterir ![]() ![]() ![]() ebu Bekir b ![]() “Evleri mescide uzak da olsa kör olanlara da cemate gitmeleri zikr olunmuştur” ile ilgili sözü işte sözü buna yani cemaatla namaz kılmanın farz olduğuna, mendub olmadığına delalet etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Altıncı Delil: Ebu Davud’un, ebu Hatim’in ve “Sahih” adlı eserinde ibni Hibban’ın ibni abbas’tan rivayet ettiklerine göre Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla“Her kim nidayı (ezanı) işitirse, o kimseyi özür hariç hiçbirşey oraya gitmekten engellemez ![]() Sahabeler: “özür nedir?” dediler ![]() ![]() ![]() ![]() “Korku ya da hastalık kılmış olduğu namaz ondan kabul edilmez” dedi ![]() (228) Ebu Davud: 551, Namaz’da: Cemaatle namazı terketmek hakkındaki tehtitler babında; ibni Hibban: 426, Cemaatle namaz hakkındaki babda; Darekutni: 161’de rivayet etmişlerdir ![]() Vacip değildir diyenler şöyle demişlerdir: 3Bu hadisin iki tane illeti bulunmaktadır: 1- Bir defa bu hadis meğra b ![]() ![]() ![]() 2- ibni Abbas’tan ancak mevkuf (hadis) olarak bilinmektedir ![]() ![]() “Bizlere İsmail b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kim nidayı (ezanı) işitirse ve icabet etmezse, özür hariç o kimsenin namazı yoktur ![]() (229) Hafız şöyle demiştir: “Kasım b ![]() ![]() ![]() ![]() Sıhhat açısından bu hadisin isnadı sana yeter! Yine İmam-ı Münzir (r ![]() ![]() “Bizlere Ali b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (230) İsnadı sahihtir ![]() ![]() ![]() şöyle demişlerdir: “Mağra abdiy’den Ebu ishak Es-Sebii celaletinden dolayı rivayet almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Yedinci Delil: “Sahih” adlı kitabında Müslim’in abdullah b ![]() 3Kim müslüman olarak Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (231) Müslim: 654, 257, Mescid bölümünde: Cemaatle namaz kılmak hidayetin sünnetlerindendir babında; ebu Davud: 550, Namaz bölümünde: Ceaatle namazı kılmamak hakknıdaki tehtitler hakkında babda; Nesai: 2/107, 109; İmamet: Nida edildiği zaman namazları muhafaza etmenin hakkındaki babda rivayet etmişlerdir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında FasılaBaşka bir lafızda ise şöyle demiştir: “şüphesiz ki Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() (232) Müslim: 654, Mesacid bölümünde: Cemaatle namaz kılmanın hidayetin sünnetlerinden olduğu hakknıdaki babda rivayet etmişlerdir ![]() Delalet yönüne gelecek olursak; kendisi cemaatten geri durmayı bilinen nifakları ile münafıkların alametlerinden olduğuna belirtmiştir ![]() ![]() ![]() “Küslüman olarak Allah (c ![]() ![]() ![]() ibaresi ile bu manayla desteklemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sekiinci Delil: “Sahih”inde Müslim’in Ebu Said El-Hudri’den rivayet ettiği hadiste Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “(Namaz kılmak için) üç kişi oldukları zaman onlardan birisun ve imamete en layık olan da kıraati olandır ![]() (233) Müslim: 672, Mesacid: imamete kim en hak sahibi babında; Nesai: 2/77, imamette: Bu kavim toplansa bunlardan hepside (imamlık) konusunda eşit olurlarsa babında rivayet etmişlerdir ![]() İşte bununla deil getirme yönü şudur: Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dokuzuncu Delil: Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() Vabısa b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (234) ahmed: 4/228; ebu Davud: 682, Namaz’da: kişi safın arkasında tek başına kılarsa babında; tirmizi: 231, Namaz’da: Namazı safın arkasında tek olarak kılmak hakkındaki babda; ibni Hibban: 403’de rivayet etmişlerdir ![]() ![]() Ahmed, ehli Sünen, ebu Hatim rivayet etmiş, ibni Hibban “Sahih”inde zikretmiş, Tirmizi de hadisi hasenlemiştir ![]() ![]() “Biz (evimizden yola) çıkmıştık ve Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Sonra da arkasında başka bir namaz kıldık ve namaz bitince safın arkasınnda tek başına durup (cemaate uymuş) bir kimseyi gördü ![]() “Namazına yönel (kıl) ![]() ![]() (235) ibni Hibban, Sahihinde: 401; Ahmed: 4/23; Beyhaki: 3/105 rivayet etmişlerdir ![]() ![]() İmam-ı ahmed’in rivayetine göre hadis söyledi: 3Ben Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Namazına yönel ![]() ![]() (236) ahmed: 4/23 ![]() ![]() İbni Münzir: “Bu hadis ahmed ve İshak’ta sabittir” demiştir ![]() Bunun delalet yönü şudur: “Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konu şöylece açıklanabilir: “Bu tekliğin bulunmasının gayesi münferid olduu içindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Cemaatle namaz kılmak) vacip değildir diyenler şöyle demişlerdir: “Bu hadis ile delil getirmeniz ancak safın arkasındna tek bir kişinin namazının batıl olduğunu ispat ettikten sonra mümkün olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cabir b ![]() “Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (237) Nesai: 1/251, 252, Mevakit: ikindinin ilk vakti babında ve ikindinin sonunun vakti babında, akşamın son vakti babında ve yatsının ilk vakti babında rivayet etmişlerdir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında FasılaNesai’nin rivayetine göre; Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() “ebu Bekre safın arkasında ek olarak ihram (tekbiri) aldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (238) Buhari: 2/222, Namazın sıfatı hakkında: Safın dışında rükü ederse babında; Nesai: 2/118, imamet: Rüküsuz saf durma babında; ebu Davud: 683, Namaz’da: Kişi safda durmadan rükü ederse babında rivayet etmişlerdir ![]() Aynı zamanda şunu da demişlerdir: 3şüphesiz ki ibni abbas, Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (239) Buhari: 2/161, Cemaatle namaz bölümünde: iman kıldırmaya niyet etmezse sonra da bir topluluk gelse ve onlara imam olsa babında ve başka bablarda; Müslim: 763, 187, Misafirlerin namazı bölümünde: Gece namazı ve kıyamındaki namaz babında; ebu Davud: 610, Namaz bölümünde: iki kişiden birisi diğerine iman olursa nasıl ikame ederler babında; Tirmizi: 232, Namaz bölümünde: Bir kişi namaz kılmakta iken yanında da birisi bulunuyorsa babında; Nesai: 104, imamet bölümünde: Bir cemaat iki kişi olursa konusu hakknındaki babda rivayet etmişlerdir ![]() Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (240) Müslim: 3010, Zühd ve Rikak: uzun Cibril hadisindeki babda; ebu Davud: 634, Namaz bölümünde: Eğer elbise dar ise babında rivayet etmişlerdir ![]() Vacip diyenlere gelince, şöyle demişlerdir: 3Bu hadisleri de apaçık sahih hadislere ıt olarak görmek (muarız görmek) ne kadarda acayip bir konu! Çünkü bunlar hiçbir yönle bu hadislere zıtlık teşkil etmemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sizin kadının konumu ile ilgili konumunuz, hiç şüphesiz tersliklerin en bozuk olanlarındandır ![]() ![]() ![]() : “kadınların safının arkasında tek olarak duracak olursa (kadın) o zaman namazı sahih olur öyleyse” denilecek olursa, şöyle denilir: “Böylece değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Safın arkasınnda tek başına duranın namazı yoktur ![]() (241) Sayfa: 121’de geçti ![]() Nitekim bu hadisten erkeklerin arkasında tek başına kadın durduğu vakit konusu çıkmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Muhakkak ki Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (242) Buhari: 1/409, Namaz’da: Satıhlarda, minberlerde ve odunlar üzerinde namaz babında ve Mesacid bölümünde: Minberin ağaçları hakkında marangoz ve istakarlardan yardım isteme babında; Müslim: 544, 545, Mesacid bölümünde: Namazda bir ve iki adım atmanın cevazı hakkındaki babda rivayet etmişlerdir ![]() (243) ebu Davud: 597, 598, Namaz’da: imam kavmin (cemaatin) konumundan da yüksek bir makamda durur babında; şafii: 1/137, 138 rivayet etmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Bekre kıssasına gelecek olursak; burada; safa girmeden önce, rüküdan başını kaldırma olayı yoktur ![]() ![]() ![]() “Safsız olarak rükü eden sonra da, daha imam rüküdan başını kaldırmadan, rükü eder vaziyette safa gidecek olursa” ile ilgili rivayeti ihtilaf etmiştir ![]() 1- Mutlak olarak sahihtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Said b ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla(244) Muvatta: 1/165; Beyhaki: 2/90 ve 3/106, isnadı sahihtir ![]() 2- Bu sahih değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- şayet nehyi bilseydi o zaman namazı sahih olmazdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3Kendileri namaza bir defa o halde namaza başlamamışlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah (c ![]() ![]() ![]() Onuncu Delil: ebu Davud’un “Sünen”inde, İmam-ı ahmed”in “Müsned”inde ebu Derda hadisindeki rivayetlerinde Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “Herhangi bir köyde üç kişi bulunup ta, ezan okunmasa ve onlarda namazı ikame etmeseler, şüphesiz şeytan o kimseleri kaplamıştır ![]() ![]() (245) Ahmed: 5/196; ebu Davud: 547, Namaz’da: Cemaatle namazı terketmek hakkındaki tehditler babında; Nesai: 2/106, 107, imamet bölümünde: Cemaatı terketmek hakknıdaki tehtitler babında rivayet etmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hadisle delil getirme yönü şöyledir: 3Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onbirinci Delil: “Sahih”inde Müslim’in ebu şa’sa el-Muharibi’den rivayet ettiği hadiste şöyle demiştir: 3Bizler mescitte oturuyorduk ![]() ![]() ![]() ![]() 3şüphesiz bu kimse ebu Kasım’a* isyan etmiştir” dedi ![]() “Ben dışarıya çıkan bir kimseyi gördü ve onun hakkında: 3Muhakkak ki bu ebu Kasım’a asi olmuştur” dedi” buyrulmuştur ![]() (*) Ebu Kasım: Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (246) Müslim: 655, Mesacid: ezan okunduğu vakit mescitten çıkmaktan nehy babında rivayet edilmiştir ![]() ![]() (247) Müslim: 655, 659, Kitab bölümünde: Babda geçen bablarda idi ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında FasılaBu hadisle delil getirme yönü şöyledir: “Cemaatle namazı terkedip ezandan sonra mescidden ayrılan kimseyi, Rasulullah’a (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim ibni Münzir bu hadisi cematle namaz kılmanın vacipliğine delil getirmiştir ve: “şayet kişi cemaatle kılmak ve kılmamak hususunda eğer muhayler ise, o zaman hazır olması kendisine vacip olmayanın cemaatten geri durmasında bir asiliğin olmaması gerek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Sana ne oluyor ki bizimle beraber namaz kılmıyorsun? Sen müslüman değil misin?” demiştir ![]() (248) Geçmişti ![]() ![]() Aynı zamanda namaz kılıp sonrada mescide giden kimse hakkında da cemaatle namaz kılmayı emretmiş ve: “Evlerinizde vs ![]() ![]() ![]() (249) ahmed: 4/160, 161; ebu Davud: 575, Namaz’da: Evinde namazı kılan sonra da cemaate yetişse ve onlarla namaz kılarsa babında; Nesai: 2/112, 113, imamet bölümünde: Tek başına kılanın cemaatle beraber sabahı iade etmesi babında; Tirmizi: 219, Namaz’da: Tek başına namaz kılan sonra da cemaate yetişen kimsenin hakkındaki babda; Hadisin isnadı sahihtir ![]() ![]() Onikinci Delil: Sahabelerin icması, (Allah hepsinden razı olsun) ![]() ![]() ![]() “Bizi şüphesiz ki gördüm de ![]() ![]() ![]() 3Bizlere Veki hadisi tahdis etti ![]() ![]() ![]() 3Her kim ezanı işitir ve özür olmadığı halde icabet etmezse, onun namazı yoktur ![]() hmed yine şöyle demiştir: “Bizlere Veki hadisi tahdis etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3Kim münadiyi işitir de özürsüz olarak icabet etmezse, onun namazı yoktur ![]() ahmed dedi ki: 3Bize Veki hadisi tahdis etti ![]() ![]() 3Mescide komşu olanın anamazı ancak mescidde (kabul olur) ![]() 3kim mescide komşudur ki?” diye sorulunca; “Kim nidayı (ezanı) duyarsa o” diye cevap vermiştir ![]() (250) Sayfa: 89’da tahriç geçmişti ![]() Said b ![]() “Huseym bize hadisi tahdis etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kim nidayı işitirse ve gitmezse namazı (özür hariç) başının üstünden yükselmez ![]() abdurrazzak dedi ki: “Enes’den o da Ebu ishak’tan, o da Haris’ten, o da ali4den rivayetü etmiştir ![]() “Her kim mescidin etrafından nidayı işitirse ve kendisinin özrüde olmayın sağlıklı da bulunsa, o kimsenin namazı yoktur ![]() Vaki dedi ki: Abdurrahman b ![]() 3şüphesiz bir insanoğlunun iki kulağına eritilmiş kurşun akıtılması, onun nida edeni (müezzini) işitip sonra da icabet etmeyenden daha hayırlıdır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasılaİmam-ı ahmed dedi ki: 3Bizlere Veki hadisi tahdis etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3Kim münadiyi (müezzini) işitirse ve özür olmadığı halde icabet etmezse hayırı bulamaz ve hayır ona gelmezde ![]() Veki dedi ki: 3Bize şu’be hadisi anlattı ![]() ![]() ![]() 3Kim nidayı işitirse sonra da özürü bulunmadığı halde icabette bulunmazsa, onun namazı yoktur ![]() (251) İsnadı sahihtir ![]() ![]() ![]() Abdurrazzak, Leys’den o da mücahid’den rivayetle şöyle demiştir: “Bir adam ibni abbas’a: “adamın birisi göndüzleri oruç tutuyor, geceleri namaz kılıyor ancak cumaya gitmiyor ve cemaatla da kılmıyor?” diye sordu ![]() “O ateşte’dir”dedi ![]() “O ateştedir” dedi ![]() “Bir aya yakın bir zaman sonra (o konuyu unutunca) yine ondan sorunca yine ibni abbas: “O ateştedir” dedi ![]() (252) Tirmizi: 218 rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() (*) Yanı namazın sahih olması için cemaatle kılınmayı şart koşanlar ![]() ![]() (253) Sayfa: 118, 119’da geçmişti ![]() (254) Tirmizi: 36, Namaz bölümünde: Bir kişi bir kavime iman olsa onlarda imamı kerih görseler babında rivayet etmiştir ![]() ![]() (255) Tirmizi: 1863, Eşribe bölümünde: İçki için kimse hakkındaki babda; ibni Mace: 3377, eşribe bölümünde: Kim içki içerse babında; ebu Davud: 368, Eşribe bölümünde: Sarhoşluktan nehy babında ibni abbas hadisinden rivayet etmişlerdir ![]() ![]() (256) Buhari: 2/110, Cemaat bölümünde: Cemaatle namazın fazileti hakkındaki babda; Cemaatle sabahı kılmanın fazileti hakkındaki babda; Müslim: 650, Mesacid ve namazın konumları bölümünde: Cemaatle namazın fazileti babında; Muvatta: 1/129, Cemaatle namaz hakknıdaki bölümnde: Cemaatle kılınan namazın tek başına kılınandan daha faziletli olduğu babında rivayet etmişlerdir ![]() (257) Buhari: 2/113, 114; Müslim: 649’da rivayet etmişlerdir ![]() (258) Müslim: 656, Mesacid: Yatsı ve sabah namazlarını cemaatle kılma babında rivayet etmişlerdir ![]() (259) ebu Davud: 575, 576, Namaz’da: Evinde namaz kılan sonrada cemaatı yetişip onlarla namaz kılarsa babında; tirmizi: 219, Namaz’da: Tek başına namaz kılanın sonradan cemaate yetişip kılması babında; Nesai: 2/112, 113, imamet’de: Tek başına sabahı kılanın cemaatle beraber iade etmesi hakkındaki babda rivayet etmişlerdir ![]() ![]() (260) Geçen hadis tahricine bakınız ![]() (261) Sayfa: 50’de geçti ![]() (262) Bilat: Medine’nin yakınlarında bilinen bir yerin ismidir ![]() (263) ebu Davud: 579, Namaz’da: Namaz kılarsa kişi sonrada cemaate yetişse iade etmez babında; Nesai: 2/114, İmamet bölümünde: Mescidde cemaatle imala birlikte namaz kılan kimseden namazının düşeceği hakkındaki babda; ahmed: 2/19, 41’de rivayet etmişlerdir ![]() ![]() (264) Ebu Davud: 796, Namaz’da: Namazın nakışlığı hakkındaki babda; ahmed, Müsned; ibni Hibban: “Sahihinde” ve başkaları ammar b ![]() ![]() ![]() (265) önce geçen hadis bu sözün manasında bulunmaktadır ![]() (266) Buhari: 4/481, Kısaltmanın babları bölümünde: Oturanın namazı babında ve ima ile oturarak kılan babında; Tirmizi: 371, Namaz’da: Oturarak namaz kılanın ayakta kılanınkinin yarı sevabı olduğu ile ilgili babda; ebu Davud: 951, Namaz’da: Oturarak namaz kılmanın hakkında babda; Nesai: 3/223, 224, Gece namazı, güdüz de nafileler hakkındaki bölümde: Kendisi yan yatan olduğu halde oturanın ayakta olana fazileti babında rivayet etmişlerdir ![]() (267) Buhari: 2/483, Namaz’da kasr hakkında: Oturmaya gücü yetmiyorsa yan yatarak kılar babında; Tirmizi: 372, Namaz bölümünde: Oturarak kılanın ayakta kılanın namazının yarı ecri aldığı babda; ebu Davud: 952, Namaz’da: Oturarak namaz hakkındaki babda rivayet etmişlerdir ![]() (268) Müslim: 656; Muvatta: 1/132; ebu Davud: 555; Tirmizi: 221 ![]() (269) Müslim: 1164, Oruç’da: Sevval’da altı gün oruç tutmanın müstehap olduğu babında; Tirmizi: 759, Oruç’da: şevval ayında altı gün oruç tutmak ile ilgili babda; ibni Mace: 1716, Oruç’da: şevval ayında altı gün oruç tutma hakkındaki babda; ebu Davud: 2433, Oruç’da: şevval ayında altı gün oruç hakkındaki babda rivayet ettiler ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla(270) Muvatta: 1/144, Namazın kasr edilmesi bölümünde: Hazır ve seferde iken iki namazın cem edilmesi babında; Müslim: 705, 49, Misafirlerin namazı bölümünde: Mukim iken iki namazın arasını cem etme babında; ebu Davud: 1210’da rivayet etmişlerdir ![]() (271)-(272)-(273) Bunların tahriçleri için sayfa: 130’a bakınız ![]() (274) Buhari: 2/121, Cemaatle namaz hakkındaki babda, imam kendisine uyulması için kılınmıştır babında; Müslim: 411, Namaz bölümünde: Cemaatın imama uyması babında; Tirmizi: 361, Namaz bölümünde: imam oturarak kılarsa onlarda oturarak kılarlar babında; şafii “Risale” adlı eserde ‘rak’ 696, rivayet etmişlerdir ![]() (276) Buhari: 6/290, 292, Enbiya bölümünde: Yüce Allah’ın: “Yüce allah ibrahimi halil edindi” ayetinin babında; Müslim: 520, Mesacid bölümünde: Mescitler ve namazın yerleri babında; Nesai: 2/32, Mesacid bölümünde: Hangi mescit daha önce bina edilmiştir hadisi ile ilgili babda rivayet etmişlerdir ![]() (277) Nesai: 2/56, Mesacid bölümünde: Develerin sulama yerlerinde namaz kılmanın ruhsatı hakkındaki babda rivayet etmiştir ![]() ![]() (278) Bu hadisin tahrici sayfa: 110’da geçmişti ![]() (279) Sayfa: 79’da geçmişti ![]() (280) Buhari: 2/200, 202, Namazın sıfatı bölümünde: İmam ve uyanlara kıraatin vacibliği babında ve “Namazında rüküyu tam yapmayana Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() (281) Müslim: 395, Namaz’da: Her rekatta Fatiha’nın okunmasının vacip olduğu babda; Muvatta: 1/84, Namaz’da: imam sesli okumadığı zaman kıraatın imamın arkasında okuma babında rivayet etmişlerdir ![]() ![]() ![]() (282) Buhari: 2/200, 202, Namazın sıfatı bölümünde: Kıraatın vacipliği babında; Müslim: 394, Namaz’da: Her rekatta Fatiha4yı okumanın vacipliği babında; ebu Davud: 822, Namazda; Tirmizi: 247, Namaz bölümünde; ibni Mace: 837; Nesai: 2/137, 138’de rivayet etmişlerdir ![]() (*) Tesmi: “Semi Allahu limen hamideh” demektir ![]() ![]() (283) Ebu Davud: 869, Namaz’da: Rükü ve secdesinde kişi ne der babında; ibni Mace: 887, Namazın ikamesi hakkındaki bölümde: Rükü ve secdede tesbih babında; Darimi: 1/299, Rüküda neler denilir babında rivayet ettiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (284) Buhari: 2/200, Namazın sıfatı babında; amin demenin babında; Muvatta: 1/88, Namaz4da: imamın arkasında amin demek hakkındaki babda rivayet ettiler ![]() (285) Buhari: 1/278, abdest’de: Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (286) Tirmizi: 302, Namaz bölümünde: Namazın vasfı hakkındaki babda; ebu Davud: 857, 858, 859, 860, 861, Namaz’da: Rükü ve secdesinde sırtını dümdüz yapmayan hakkındaki babda; Nesai: 2/193, İftitah bölümünde: Rüküda zikretmenin terki hakkındaki ruhsat babında; ahmed: 4/340; şafii “Um” adlı eserde: 1/88; Darimi: 1/305, 306, rivayet etmişlerdir ![]() ![]() ![]() (287) Müslim: 218, Hacc bölümünde: Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla(288) ahmed: 1/123, 129; şafii: 1/69; ebu Davud: 61, Taharet bölümünde: abdestin farzı babında; Tirmizi: 3; ibni Mace: 275, rivayet etmişlerdir ![]() ![]() (289) Ahmed: 4/122; Ebu Davud: 855, Namaz’da: Rükü ve secdesinde sırtını tam yapmayanın namazı babında; Tirmizi: 265, Namaz’da: Sırtını rükü ve secdesinde tam yapmayanın namazı hakknıdaki babda; ibni Mace: 870, Namazın ikameti babında; Namazdaki rükü hakkındaki babda rivayet etmişlerdir ![]() ![]() ![]() (290) ahmed: 4/23; ibni Mace: 971 ![]() ![]() (291) Ahmed: 4/428, 444; ebu Davud: 862, Namaz’da: Sırtını dümdüz yapmayanın namazı hakkındaki babda; Nesai: 2/214, Namaz’da: Kargalar gibi hızlı hareket etmenin nehyi babında; ibni Mace: 1429, Namazın ikameti bölümünde: Namaz kıldığı mescitte bir mekana konması hakkındaki babda rivayet etmiştir ![]() ![]() (292) Bu lafızla rivayet bulamadım ![]() ![]() (293) Müslim: 622, Mesacid’de: ikindi namazını erkene almanın faziletliliği babında; Tirmizi: 160, Namaz’da: ikindi namazında acele etmenin hakkındaki babda; Nesai: 1/254, Mevakit bölümünde: ikindiye ertelemedeki tehtitler babıda rivayet etmişlerdir ![]() (294) Sayfa: 119’da geçti ![]() (295) İbni Huzeyme, Sahihinde: 665; İsandı Hasen’dir ![]() ![]() ![]() ![]() (296) Buhari: 2/227, Namazın sıfatı da: Rüküyu tam yapmazsa babında ve secdeyi tam yapmazsa babında; Nesai: 3/57, 59, Namazın eksiltilmesi babında rivayet etmişlerdir ![]() (297) ahmed: 5/310, Bunu Hakim sahihlemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() (298) Ben bunu “müsned”de bulamadım ![]() ![]() ![]() (299) Bendeki kaynaklarda bulamadım ![]() (300) Buhari: 2/11; Namazı vakitleri bölümünde: Namazı vaktinden zai etme babında rivayet etmişlerdir ![]() (301) Buhari: 2/11, Namazın vakitleri bölümünde: Namazı vaktinden zai etme babında rivayet etmiştir ![]() (302) Buhari: 706, Ezan bölümünde: Namazın icaz edilmesi ve tam kılınması babında; Müslim: 469, Namaz’da: Tamamlamak hususunda imanlara namazı hafif kıldırmaları hakkındaki babda; Tirmizi: 237, Namaz bölümünde: Kişi imam olduğu vakit insanlara namazı hafif tutması hakkındaki babda; Nesai: 2/94, imamet bölümünde: imamın hafif tutması hakkındaki babda rivayet etmişlerdir ![]() (303) Buhari: 2/169, Cemaatle namaz bölümünde: Çocuğun ağlaması sırasında namazı hafif tutan babında; Müslim: 469, 192, Namaz’da: Tamamlamak hususunda imamların namazları hafif tutmaları babında; tirmizi: 376, Namazda; Nesai: 2/95, İmamet bölümünde: imamın hafif tutması ile ilgili babda rivayet etmişlerdir ![]() (304) ebu Davud: 888, Namaz’da: Rükü ve sücud miktarı babında; Ahmed: 3/162, 163; Nesai: 2/224, 225, İftitah’da, secde de tesbihat adetlerinin babında rivayet ettiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (305) Buhari: 2/248, Namazın sıfatı bölümünde: İki secde arasında bekleme babında; Müslim: 472, Namaz’da: i’tidalli olmak namazın rükünlerindendir ve tamam etmek hakkında namazı hafifletmek babında rivayet etmişlerdir ![]() (306) ebu Davud: 853, Namaz’da: Rükü da kıyamı uzatmak ve iki secde arasınnda (beklemeyi uzatmak) babında rivayet etmiştir ![]() ![]() (307) Buhari: 2/239, Namazın sıfatı bölümünde: Rüküdan başı kıldırınca mutmain olma babında; Müslim: 471, Namaz’da: itidalli olmak namazın rükünlerindendir ![]() ![]() (308) Buhari: 2/239, Namazın sıfatında: Rüküdan başı kıldırınca mutmain olma babında; Müslim: 471, 194, Namaz’da: İtidalli olmak namazın rükünlerindendir ![]() ![]() (309) Buhari: 2/228, Namazın sıfatı bölümünde: Rüküda sırtın dümdüz edilişi babında rivayet etmiştir ![]() (314) Buhari: 2/209, Namazın sıfatı bölümünde: Sabah namazındaki kıraat babında; Müslim: 647, Mesacid’de: Sabah namazında tekbirin mestehaplığı babında; Nesai: 2/157, İftilah bölümünde: Sabah namazında altmış ile yüz ayet okuma babında rivayet etmişlerdir ![]() (315) Müslim: 455, Namaz’da: Sabah namazında kıraat hakknındaki babda; ebu Davud: 648, 649, Namaz’da: ayakkabı ile namaz babında; Nesai: 2/176, İftitah bölümünde: Bazı sureler babında rivayet ettiler ![]() ![]() (316) ayetin manası: “Ve tomurcukları üstüste binmiş büyük ve yüksek hurma ağaçlarında” (Kaf Suresi: 10) (Mütercim) (317) Müslim: 457, Namaz’da: Sabah namazındaki kıraat babında; Tirmizi: 306, Namaz’da: Sabah namazı hakkındaki kıraat babında; Nesai: 2/157, İftitah’da: Sabah namazında “Kaf” suresi ile başlama babında rivayet ettiler ![]() (318) Müslim: 458, Namaz’da: Sabah namazında kıraat babında rivayet etti ![]() (319) Müslim: 409, Namaz’da: Sabahın kıraati babında; ebu Davud: 806, Namaz’da: Öğle ve ikindi namazında kıraatın kadri babında; Nesai: 4/166, iftitah’da: ilk rekattaki kıraat babında rivayet ettiler ![]() (320) Müslim: 458, 169, Namaz’da: Sabah namazındaki bab hakkında rivayet etmiştir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cemaatle Namaz Kılmanın Hükmü Hakkında Fasıla(321) Buhari: 2/210, Namazın sıfatında: Sabah namazında kıraati sesli okumanın babında rivayet etti ![]() (322) Buhari: 2/203, Namazın sıfatı bölümünde: akşam namazındaki kıraat baında; Müslim: 462, Namaz’da: Sabah namazındaki kıraat babında; Muvatta: 1/78, Namaz’da: akşam ve yatsı kıraati hakkındaki bablarda rivayet ettiler ![]() (323) Buhari: 3/205, Namazın sıfatı bölümünde: akşam namazının kıraati babında; ebu Davud: 812, Namaz’da: akşam namazının kıraatinin kadri babında; Nesai: 169, 170, iftilah’da: akşam namazında “Elif lam mim sad” ile başlayıp okuma babında rivayet etmiştir ![]() (324) Nesai: 2/170, İftitah’da: akşam namazında “Elif lam mim sad” ile okuma babında rivayet etmiştir ![]() ![]() (325) Nesai: 2/169, İftitah’da: akşam namazında “Ha mim Ed-Duhan”ı okuma babında rivayet etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (326) Buhari: 2/206, Namazın sıfatı bölümünde: akşamda cehren okuma babında ve tefsir bölümünde, tur suresi babında; Müslim: 463, Namazda: Sabah namazında kıraat babında rivayet ettiler ![]() (327) Buhari: 2/208, Namazın sıfatında: Yatsıda cehren okuma babında ve yatsıda kıraat babında; Müslim: 464, Namaz’da: Yatsıda kıraat babında; Muvatta: 1/79, 80, Namaz’da: akşamla yatsının kıraati babında; ebu Davud: 1221, Namazda: Seferde namazın kıraatinin kasrı babında; Tirmizi: 310, Namazda: Yatsı namazının kıraati babında; Nesai: 2/173, iftitah’da: Bunda “Vettini vezzeytuni” ile okuma babında rivayet etmişlerdir ![]() (328) Buhari: 2/208, Namazın sıfatında: Yatsıda cehren okuma babında ve yatsıda okuma ve secde etme babında; Müslim: 578, Mesacid: Tilavet secdesi babında rivayet ettiler ![]() (329) ahmed: 5/355; tirmizi: 309, Namaz’da: Yatsı namazının kıraati hakknıda gelenler babında rivayet ettiler ![]() ![]() ![]() ![]() (330) Buhari: 2/164; İmam namazı uzattığında, kişinin de bir ihtiyacı olduğu vakit çıkar ve namaz kılar babında; Müslim: 465, 179, Namaz’da: Yatsı namazının kıraati babında rivayet ettiler ![]() ![]() (331) Müslim: 454, Namaz’da: Öğle ve ikindinin namazlarının kıraatleri hakkındaki babda rivayet ettiler ![]() (332) Buhari: 2/216, Namazın sıfatında: Sen iki rekatla Fatiha’ları okur babında ve ikindi namazının kıraati babında; Müslim: 451, Namaz’da: Öğle ve ikindi namazının kıraati babında; ebu Davud: 708, Namaz’da: Öğle namazının kıraati babında; Nesai: 2/164, 165, İftitah bölümünde: Öğle namazının ilk rekatında kıyamın uzatılması babında rivayet etmişlerdir ![]() (333) Ebu Davud: 800, Namaz’da: Öğle namazının kıraati babınnda rivayet ettiler ![]() ![]() (334) ahmed: 4/356 ![]() ![]() (335) Buhari: 2/217, Namazın sıfatı bölümünde: ilk rekatta uzatır babında ve öğlenin kıraati babında; Müslim: 453, Namaz’da: Öğle ve ikindinin kıraati babında; ebu Davud: 803, Namaz’da: Sen iki rekatın hafif tutulması babında rivayet ettiler ![]() (336) Müslim: 452, Namaz’da: Öğle ve ikindinin kıraati babında; ebu Davud: 804, Namaz’da: Son iki rekatın hafif tutulması babında rivayet edilmiştir ![]() (337) Müslim: 452, 157, Namaz’da: Öğle ve ikindi namazlarının kıraati babında rivayet ettiler ![]() (338) Müslim: 459, Namaz’da: Sabah namazının kıraati babında; Ebu Davud: 806, Namaz’da: Öğle ve ikindi namazlarının kıraatleri hakkındaki miktar babında; Nesai: 2/166, İftitah’da: ikindi namazının ilk iki rekatının kıraati babında rivayet ettiler ![]() (339) Müslim: 460, Namaz’da: Sabah namazının kıraati babında rivayet etmiştir ![]() (340) Ahmed: 5/103; ebu Davud: 805, Namaz’da: Öğle ve ikindi namazlarının kıraatleri hakkında miktar babında; Tirmizi: 307, Namaz’da: Öğle ve ikindinin kıraati babında; Nesai: 2/166, iftitah bölümünde: ikindi namazındaki ilk iki rekatın kıraatın babında rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() (341) Nesai: 2/163, iftitah’da: Öğlenin kıraati babında rivayet etti ![]() (342) ebu Davud: 807, Namaz’da: Öğle ve ikindi namazının kıraatinin miktarı babında rivayet etti ![]() ![]() ![]() (343) 2/163, 164, İftitah bölümünde: Sabah namazında kıraat babında rivayet etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (344) Muvatta: 1/82, Namaz’da: Sabah namazının kıraati babında; İsnadı kopuktur ![]() ![]() ![]() ![]() (345) Muvatta: 1/82, Namaz’da: Sabah namazının kıraati babında rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (346) buhari: 2/168, Cemaatle namazda: uzattığı zaman kim imamı şikayet ederse, imamın kıyamda rükü ve secdeyi de tam yapmanın hafif tutulması ile ilgili babda ve İlim bölümünde: Öğüt ve öğretme de kızkınlık babında; Müslim: 466, Namaz’da: Tamam yapmak hususunda imamlara namazları hafif tutmaları ile ilgili babda rivayet ettiler ![]() (347) Buhari: 2/168, Cemaatle Namaz’da: Tek başına kişi namaz kıldığında istediği kadar uzatır babında; Müslim: 467, Namaz’da: Tamamlama hususunda imamlara hafif tutma emri hakkındaki babda; Muvatta: 1/134, Cemaatla namaz bölümünde: cemaatle namazda amel babında; ebu Davud: 794, 795, Namaz’da: Namazın tahfifi babında; Nesai: 2/94, İmamet’de: imamın tahfifi ile ilgili ne gerekir babında; Tirmizi: 236, Namaz’da: imam olunca insanlara hafif tutması ile ilgili gelenler babında ![]() (348) Müslim: 468, Namaz’da: Namazın hafif tutulması ile ilgili imamlara emir babında rivayet ettiler ![]() (349) Müslim: 468, 187, Namaz’da: imamlara namazı hafif tutmaları ile ilgili emir babında rivayet etmiştir ![]() (350) Sayfa: 147’de geçmişti ![]() (351) Sayfa: 147’de geçmişti ![]() (352) Ahmed: 4/217; ebu Davud: 531, Namaz’da: Müezzinlikten ecir (ücret) alma babında; Nesai: 2/23, ezan’da: ezanından ücret almayan müezzinin edinilmesi babında rivayet etmiştir ![]() ![]() (353) Ebu Davud: 885, Namaz’da: Rükü ve secde miktarı; Ahmed: 5/6’da rivayet ettiler ![]() ![]() (354) Ebu Davud: 4904, edeb bölümünde: Hased babında rivayet etti ![]() ![]() ![]() (355) Sayfa: 142’de tahrici geçmişti ![]() (356) Nesai: 2/166, İftitah: Kıyamın ve kıraatın hafif tutulması ile ilgili babda rivayet ettiler ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|