08-02-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
(Secdeye Nasıl Kapanılır Konusu Hakkında)
(SECDEYE NASIL KAPANILIR KONUSU HAKKINDA) FASILA
Sonra da tekbir getirir ve secdeye varır, iki elini de kaldırmazdı Nebi (s a v ) iki dizini de ellerinden önce (yere) koyardı Bunu bu şekilde rivayet eden Vail bin Hucr (r a )280 Enes bin Malik’dir 281 İbni Ömer’de O’ndan (s a v ), O’nun iki dizinden önce ellerini koyduğunu rivayet etmiştir Bunda Ebu Hureyre’ye de ihtilaf etmiştir 282 “Sünen”de Nebi (s a v ) şöyle buyurmuştur: “Sizden biriniz secde ettiği vakit, devenin çöktüğü gibi çökmesin İki dizinden önce ellerini koysun ”283
(281) Darekutni ve hakim rivayet etmiştir Hakim: Hadis Buhari ve Müslim şartlarına göre sahihtir” demiştir Beyhaki: “Bunu El-Ala bin Attar” tek başına rivayet etmiştir Kendisi de meçhul birisidir
(282) Hakim rivayet etmiş, sahihlemiştir Zehebi’de onaylamış, ibni Huzeyme’de “sahih” adlı eserinde: 627 rivayet etmiştir İsnadı da sahihtir
(283) Ebu Davud: 840 ve 841 Namaz’da ellerden önce dizler nasıl koyulur babında Tirmizi: 269 namazda, secdede ellerden önce dizleri koyma hakkındaki babda, Nesei: 2/207 iftitah da rivayet etmiştir İsnadı hasendir Hafiz ibni Hacer: “Buluğul Meram” adlı eserinde: “Ebu Hureyre’nin hadisinin Vail hadisinden daha kuvvetli olduğunu” söylemiştir “Sünni Tirmizi”de; 2/58 bu hadis hakkında talik yapan Allame Ahmed şakir şöyle demiştir: “Bu iki hadisin taliki hakkında alimlerin görüşlerinden zahir olan, Ebu Hureyre (r a )’nin sahih bir hadis olduğu ve Vail hadisinden daha sahih bulunduğudur Bu aynı zamanda kavli bir hadis olup ameli hadisten daha tercihe şayendir Bazı lafızlarda da “Sizden biriniz secde ettiği zaman devenin çöktüğü gibi çökmesin, iki dizinden önce ellerini koyun” buyurulmuştur Bu apaçık bir delildir Bununla beraber için de ibni Kayyim’inde bulunduğu bazı alimler: Bunu garib bir illetle talil etmeye yönlendirmişler bunun metninin raviye girdiği (karıştırdığını) sanmışlardır Onun lafzının sıhhatidir Sonra bu bazı zayıf hadislere de destekçi çıkmaktadır Öyleki deve çöktüğü vakit dizlerinden önce ellerini koyar Dolayısı ile deveye benzemeden nehy olayı husule gelmiştir Yani ellerden önce dizleri koyup secde eder Bu da doğru olmaz Çünkü nehy ancak çöküp hızlıa yere atılmakta meydana gelir Deve de bunun aynısını yapmaktadır Ancak onun dizleri elleri olup ayaklarında olup ayak kısmı değildir Bu nitekim: “Lisanı Arab” kitabında da belirtilmiştir: 1/417 İbni Kayyım’ın dediği gibi: Gramerciler bunu açıklamamıştır” demesi de doğru değildir Bak: “Nebi (s a v ) namaz şekli” Nasruddin Elbani: 147’de Mekteb-i İslamiyye matbaasında
Makberi’den rivayete göre Nebi (s a v ) şöyle buyurmuştur: “Biriniz secde ettiği zaman iki ellerinden önce dizlerini koymakla başlasın ”284 Nitekim Ebu Hureyre’nin rivayeti buna zıt düşmektedir Vail ve ibni Ömer hadisleri de çelişmektedir Bir kısım taife ibni Ömer’in hadisini seçmiş iken bir kısım taife de Vail’in hadisini tercih etmiştir Bir taife de mensuh olduğuna hükmetmiş ve: “Önceden dizlerden önce eller koyulurdu Sonra da öncelikle dizlerin koyulması ile nesh olmuştur” demişlerdir Bu ibni Huzeyme’nin izlediği görüş olup, kendisi: “Delail” adlı eserde bunu zikredip: Secde de ellerin koyulmasını (öncelikle) mensuh olduğunu, iki elden önce dizlerin koyulması konusunda nesh eden olduğunu belirtmiştir Sonra da İbrahim bin İsmail, O da Yahya bin Seleme bin Kubeyl’den, O da babasından, O da Seleme’den, O da Musab bin Sad’dan şu yolu rivayet etmiş ve: “Bizler dizlerden önce elleri koyardık Şimdi ise ellerden önce dizleri koymakla emrolunduk”285 demiştir
(284) Beyhaki: 2/100 İsnadında Abdullah bin Said El-Makberi vardır Kendisi zayıftır
(285) İbni Huzeyme “Sahihinde”: 628 rivayet etti İsnadı gerçekten çok zayıftır Çünkü İbrahim ve babası İsmail zayıftırlar Hafız: “Feth” adlı eserinde: 2/291 bu rivayete işaret edip şöyle demiştir: “Ancak İbrahim bin İsmail bin Yahya bin Seleme bin Kuheyl O da babasından gelen etraftaki (rivayette) ikisi zayıftırlar
Şayet bu hadis sabit olsaydı şifa (vesilesi) olurdu Lakin Yahya bin Seleme bin kuheyl hakkında Buhari: “Onda münkerler vardır” demiştir İbni Main’de: “O bir şey değildir Hadisi de yazılmaz” demiştir Nesei de: “Hadisi metruktur Bu kıssa Yahya ve başkasının vehm ettiği bir kıssadır Muhakkak ki bilinen ancak Musab bin Sad O da babasından gelen rivayet olup, dizlerden önce ellerin koyulmasındaki tatbikin nesh olduğunu belirtmiştir Bu ravi de hıfz etmemiştir “Dedi ki: “Mensuh olan dizlerden önce ellerin koyulmasıdır ”
Önce eller koyulur diyenler: “İbni Ömer’in hadisin sahih olarak gelmiştir Bu Ubeydullah’dan O da Nafi’den gelen rivayettir” demişlerdir İbni Ebi Davud dedi ki: “Bu hadis ehlinin görüşüdür Onlar: -ki kendileri başlarından daha ilmi çok olanlardır- “Bu kesin nakl olunandır Bu sünnettir” demişlerdir Bunu Medine ehli rivayet etmiştir Onlar bu konuyu başkalarından daha iyi bilmektedirler
|
|
|