![]() |
Namazı Hissetmek |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı HissetmekNamazı Hissetmek İçin Ne Yaptınız? Soru: Selef-i Sâlihîn gibi günde yüz hatta birkaç yüz rek'at nafile namaz kılmak bir yana, şimdilerde çoğu insanlar farz namazları bile adeta geçiştiriyorlar? Bu önemli ibadeti yerine getirirken sadece şekle takılıp kalmamak, onun ruhunu formalitelere kurban etmemek ve namazlarımızı derin bir kulluk şuuruyla eda edebilmek için bir kez daha nasihatinize muhtacız?! ![]() ![]() Cevap: İman ve namaz aynı döl yatağında neş'et etmişlerdir; namaz, imanın ikiz kardeşidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Hissetmek |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı HissetmekNamaz Âşıkları Âbidlerin Rehberi Peygamber Efendimiz'in (sallallahu aleyhi ve sellem) namaza göstermiş olduğu alâka, O'nun izini takip edenlerin gönüllerinde de “ibadetlerin özü”ne karşı derin bir iştiyak uyarmıştır ![]() ![]() Öyle ki, Fudayl bin İyâz'ın ifadeleriyle söyleyecek olursak, Sahabe efendilerimiz, benizleri atmış, yüzleri sararmış bir şekilde sabahı karşılarlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Huzûr-ı ilâhîde bulunmanın manasını idrak etmiş ve Kur'an'ın tadını almış bir sahabînin şu hali onların namaza karşı iştiyaklarını göstermesi açısından ne kadar müthiştir: Peygamber Efendimiz, Zâtü'r-Rik'â gazvesinde Ammâr bin Yâsir ile Abbâd bin Bişr'i bir konak mahallinde gece nöbeti için vazifelendirmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Hissetmek |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı HissetmekHer Gün Yüzlerce Rek'at Namaz Evet, sahabe efendilerimiz ibadete, özellikle de namaza asla doymuyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() Müslim b ![]() ![]() ![]() ![]() İşte, bu namaz sevdalılarının yaşadığı zaman diliminde günde yüz rek'at namaz kılmak adeta sıradan bir iş gibiydi ![]() ![]() O dönemde, otuz-kırk sene, yatsının abdestiyle sabah namazını eda eden Vehb b ![]() ![]() ![]() ![]() Cüneyd-i Bağdâdî hazretleri, otuz sene cemâatle namazı ve hatta ilk tekbiri hiç kaçırmamıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bişr b ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında, tabakâta (Hak dostlarını derecelerine göre sıralayıp, hayatlarını ve eserlerini anlatan kitaplara) bakılsa, bu konuda daha pek çok örnek bulmak mümkün olacak ve selef-i salihîn arasında günde yüzlerce rek'at namaz kılanların sayısının hiç de az olmadığı açıkça görülecektir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Hissetmek |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı HissetmekBir Seviye ve Gönül İşi Bu arada, şu hususu da ifade etmeliyim: Tabiî ki, dinde asla zorluk yoktur; İslam “yüsr” (kolaylık) üzere vaz' edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim, Nur Müellifi, “Bir tek saat, beş vakit namaza abdestle kâfi gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu itibarla, bir mü'min hiç olmazsa farz namazlarını mutlaka “ikâme” keyfiyetiyle eda etmelidir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Hissetmek |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı HissetmekNamazın Özü ve Manası Namazın özü, Cenâb-ı Hakk'ı tesbîh, ta'zîm ve O'na şükürdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evet, namazı hakkıyla ikâme etmek istiyorsanız, tekbîrle beraber mâsivâdan sıyrılmalı ve gönlünüzü sadece O'na açmalısınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Hissetmek |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Hissetmekİbadetlerimizin Çehresindeki Solgunluk Diğer taraftan, şayet kendinizi i'lâ-yı kelimetullaha adadığınıza inanıyorsanız, böyle bir vazifenin ve ona adanmışlığın ne ifade ettiğini de iyi düşünmeli ve ona göre bir tavır belirlemelisiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zaten, müslümanlar olarak bizim en büyük dertlerimizden birisi ibadetlerimizin çehresindeki bu solgunluktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında, Müslümanlık bir farklılığın sesi ve soluğudur; hakiki bir mü'min namaz kılarken, onun rükûuna bakan ona hayran olmalı, secdedeki halini gören neredeyse bayılmalı, Mevlâ-yı Müteâl karşısında inlemesini duyan kendisinden geçmeli ve onunla beraber secdeye kapanmalıdır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Hissetmek |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı HissetmekTesir, Allah'la Münasebete Vâbestedir Ayrıca, i'lâ-yı kelimetullah yolunda ortaya konan gayretlerin muvaffakiyetle neticelenmesi ancak Allahü Azimüşşân'ın kabulüne ve O'nun değerlendirmesine vâbestedir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu açıdan da, Kur'an'ın hâdimleri, Hak nezdindeki kıymetlerini Allah'la münasebetlerinde aramalı ve şeklî, sûrî şeylerin dergâh-ı ilahîde bir kıymet ifade etmediğini bilmelidirler ![]() ![]() ![]() Öyleyse, iman hizmetine adanmış ruhlar, hem “Ey iman edenler! Niçin yapmadığınız şeyleri söylüyorsunuz?” (Saff, 61/2) itâbına (azarlama) muhatap olmamak, hem de “Neden insanları çağırdığınız hakikatleri hakkıyla temsil etmemek suretiyle yalancı durumuna düşüyor ve İslam'ın çehresini karartıyorsunuz?” sualine maruz kalmamak için azamî gayret göstermelidirler ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Hissetmek |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı HissetmekNamaz Kahramanı Olabilmenin Üç Şartı 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dolayısıyla, namazın hakikatini idrak etme hususunda da yüce himmetli olmalı; Cenâb-ı Hak'tan selef-i salihînin ibadet aşk u iştiyakını, onlardaki kulluk temkinini dilenmeli ve namazı şuurluca ikâme edebilmek için inâyet-i ilahiyeyi talep etmeliyiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evet, peygamberâne bir ibadet ufkuna mazhar olmayı istemek peygamberlik istemek demek değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() Şayet, namaz kahramanlığına adaysanız, sizi o ufka taşıyacak bütün argümanları kullanmayı ihmal etmemelisiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|