![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?Namazı Terkeden Küfren mi? Yoksa Hadden mi? Öldürülür Faslı Üçüncü meseleye gelecek olursak; bu da: “Namazı tekeden tıpkı savaşlı ve zanı gibi hadden mi öldürülür? Yoksa mürted ve zındık gibi küfren mi öldürülür” sorusudur ![]() ![]() ![]() 1- Tıpkı mürtedin öldürüldüğü gibi öldürülür ![]() Bu; Said b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Hadden öldürülür, küfür olarak değil ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?Namazı Terkedenin Kafir Olmayacağını Söyleyenlerin Delilleri şimdi bizler her iki fırkanın da delillerini zikredelim: Namazı terkedenin kafir olmayacağını söyleyenler şöyle demişlerdir: “Namaz kılmayan bu kişi hakkında İslam’ın hükmü, onun İslam içerisinde olduğu hükmünün sabitliğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Her kim Allah’tan başka hiçbir ilahın olmadığına, O’nun tek ve ortağı bulunmadığına, Muhammed’in de O’nun kulu ve Rasulü olduğuna şehadet ederse, İsa’nın (a ![]() ![]() ![]() (43) Buhari: 6/342; Enbiyalar hadislerinde: “Ey kitap ehli! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunu Buhari ve Müslim “sahihayn”larında rivayet etmişlerdir ![]() Enes’den (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ey Muaz!” diye buyurdu ![]() ![]() ![]() “Buyur ya Rasulallah emrine amadeyim” dedi ![]() ![]() ![]() ![]() “şüphesiz ki kul: “Lailahe illallah, Muhammeden Rasulullah” demeye şehadet ederse Allah (c ![]() ![]() diye buyurdu ![]() ![]() ![]() “Ya Rasulallah! Bunu insanlara haber vereyim de müjdelensinler?” deyince Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “O zaman da tevekkül eder (yan gelip yatarlar) ![]() diye buyurdular ![]() ![]() ![]() ![]() (44) Buhari: 1/199-200, İlim bölümünde: Anlamazlar korkusundan dolayı kim bir kavim dışında başka bir kavim için ilimle hastır babı; Müslim: 32, İman’da: Tevhid üzere ölenin cennete gireceği babında, hadisteki “teessümen” kelimesinin manası, ilmini gizlemiş, korkusu olmasın diye manasındadır ![]() Bu sahihliği hususunda ittifak edilen bir hadistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “şefaatıma en saadetli olan “La ilahe illallah” sözünü kalbiyle ihlaslı olarak söyleyen kişidir ![]() (45) Buhari: 1/173, İlim bölümünde: Hadise (konuşmaya hırslı olma babında ve Rikak bölümü: Cennet ve cehennemin sıfatı babında rivayet etmiştir ![]() Bunu Buhari rivayet etmiştir ![]() Ebu Zerr’den rivayetle, Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “Ümmetim için istedim ![]() ![]() diye buyurdu ![]() “İnsanları müjdeleyeyim mi?” dedi ![]() ![]() ![]() ![]() “Evet” dedi ve o da gitti ![]() ![]() ![]() “şüphesiz sen bunu insanlara söyleyecek olursan ibadetle yan gelip yatarlar” dedi ve: “Hadi dön git” diye seslendi ![]() ![]() “şayet onları azaplandıracak olursan, şüphesiz onlar senin kullarındır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?Ahmed b ![]() ![]() (46) Ahmed: 5/170; Nesai: 2/177, İftitah bölümünde: Ayetin çokça okunuşu babında; İbni Mace: 1350, Namazın ikamet olunuşu bölümünde: Gece namazında okuma ile ilgili babda; Hakim: 1/241’de rivayet etmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Yine “Müsned”de Aişe’den (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah katında divanlar üçtür ![]() ![]() ![]() ![]() “Her kim Allah’a ortak koşarsa, Allah hiç şüphesiz cenneti ona haram kılar ![]() Allah’ın bir şey hazırlamadığı divana gelince; bu da kul ile Rabbi arasında olup, terkettiği oruç ya da terkettiği namazı olup (bundan dolayı) nefsine işlediği zulümdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (47) Ahmed: 6/240 hadiste Sıdka b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine “Müsned”de Ubade b ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (48) Ahmed: 5/315-319; Bunu başkaları da rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() “Müsned”de yine Ebu Hureyre (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kıyamet gününde kulun ilk olarak hesaba çekileceği ameli farz namazlar olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() (49) Hadis sahih’tir ![]() ![]() Ehli Sünen rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Her kimin son sözü “Lailahe illallah” diye bitmişse cennete girer ![]() (50) Müsned: 5/233- 247; Ebu Davud: 3116, Cenaze bölümünde: Telkin etme babında; Hakim: 1/351, rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başka bir lafızda ise: “Her kim “Lailahe illallah” sözünü bilir olarak ölürse cennete girer ![]() (51) Müslim: “26” İman’da: Tevhid üzere ölenin kesinlikle cennete gireceği hakkında delil babı ![]() “Sahih”de geldiği üzere Itban b ![]() “Muhakkak ki Allahu Teala: Gerektiği gibi umarak “La ilahe illallah” diyee ateşi haram kılmıştır ![]() diye buyrulmuştur ![]() (52) Buhari: 1/433-436, Namaz bölümünde: Mesatler evlerdedir babında; Teheccüd bölümü: Cemaatle nafile namazı babında; Müslim: 33, İman’da: Tevhid üzere ölenin kesinlikle cennete gireceği hakkında delil babı ![]() şefaat hadisinde ise yüce Allah şöyle buyurmuştur: “İzzetim ve Celalim hakkı için ![]() ![]() Başka bir rivayette ise: “Hiçbir hayır işlememişse de ateşten çıkar ![]() diye buyurulmuştur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?(53) Buhari: 13/296, Tevhidde: Allah’ın kıyamet gününde nebilerle ve başkalarıyla kalanı babı ve “Ben elimle yarattığımda ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Sünen” ve “Müsned”lerde şu rivayet mevcuttur: “Bitaka (kart) sahibi, doksan dokuz tane tescil edip neşr olunur ve bunlardan her birisi gözün uzanacağı kadar (çoktur) ![]() ![]() (54) Müsned: 2/213-221-222; Tirmizi: 2641, İman’ın kapıları: La ilahe illallaha şehadet edenin ölümü hakkında bab; İbni Mace: 4300, Zühd’de: Kıyamet günü Allah’ın rahmetini umma babı; isnadı ise sahihtir ![]() Nitekim bu kartda şehadet kelimesinden başka bir şey zikredilmemiştir ![]() ![]() “Hiç bir hayır işlememişse de ateşten çıkar ![]() hadisi yetmektedir ![]() ![]() (55) Bu geçen şefaat hadisinden bir parçadır ![]() Dolayısıyla bu ve benzer hadisler kişiyi tekfirlikten ve ebedi ateşte kalmaktan alıkoymaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çünkü kelime-i tevhidle kul vahdaniyet şahit olmakta, Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?Namazı Terkedenin Kafir Olacağını Söyleyenlerin Delilleri Kafir sayanlar şöyle demişlerdir: “Namazı terkedenin kafir olmayacağı hakkında delil getirmiş olduğunuz hadisleri, bizzat (hadislerin) korunması kendileri vesilesi ile olmuş olan sahabeler, namazı terkedenin küfrüne bizzat hüküm vermişlerdir ![]() Ebu Muhammed b ![]() “şüphesiz Ömer’den, Abdurrahman b ![]() ![]() “Vakti çıkana dek kasten bir vakit farz namazı terkeden kişi kafir ve mürted olmuştur” demişlerdir ![]() (56) Muhalla: 2/242’de (279) nolu mesele ![]() Demişlerdir ki: “Bizler bu konuda, sahabelerden aksi bir görüş bildiren kimseyi bilmiyoruz ![]() ![]() Birinci delil: Kitaba gelince bu konuda yüce Allah şöyle buyurmuştur: “Biz müslümanları o günahkarlar gibi kılar mıyız hiç? Ne oldu size; nasıl hüküm veriyorsunuz? Acaba sizin bir kitabınız var da ondan mı okuyorsunuz? Beğenip seçtiğiniz her şey mutlaka sizindir diye (orda mı yazıyor) yoksa sizin bizim üzerimizde: Ne hüküm ederseniz muhakkak sizindir” diye kıyamet gününe kadar sürecek yeminleriniz mi vardır?” ayetinden: “Baldırın açılacağı o günde onlar secde etmeye davet edilecekler de, edemiyecekler ![]() ![]() ![]() Evet bu ayetin delalet yönü: şüphesiz ki Allahu Teala müslümanları bir defa mücrimler gibi kılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (57) Buhari “Sahihin”de, 8/508; Ebu Said’den (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci Delil: Yüce Allah (c ![]() ![]() “Her bir nefis kazandıkları karşılığında rehin alınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir defa bu hasletlerden her birisinin, kendilerini sakar’a (ateşe) sürükleyen, kendilerini mücrimlerden ya da topluluklarından kılan -şayet bunların hepsi teker teker mustakil de olsa delalet apaçık zahirdir ya da her dört haslet de bulunsa- işte bu onların küfürlerinin ve akıbetlerinin tehditliliğini ve sakatlığını göstermektedir ![]() ![]() ![]() Bilinen şu ki: Namazı ve -kendisi ile beraber zikr olunanları- terketmek din gününü yalanlamadaki akıbet hususunda şart olmayıp bilakis akıbet hususunda tek başına olması bile yeterli olmaktadır ![]() ![]() ![]() Nitekim bu hasletlerden her biri mücrimliği gerektirecek olsa, şüphesiz yüce Allah günahkarları (mücrimleri) müslümanların zıddı kılmıştır ![]() ![]() “Muhakkak ki mücrimler sapıklıkta ve çılgın ateş içindedirler ![]() ![]() Başka bir ayette ise şöyle buyurmuştur: “şüphe yok ki o mücrimler, iman edenlerden bir kısmına gülerler ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?Dolayısı ile mücrimleri mü’minlerin, müslümanların zıddı olarak kılmıştır ![]() Üçüncü Delil: Allahu Teala’nın şu ayeti: “Namazı dosdoğru kılınız, zekatı veriniz, Rasule itaat ediniz ![]() ![]() Bu ayetin delalet yönü; yüce Allah onlarda rahmetin hasıl olmasını bu zikredilen hasletlere bağlamıştır ![]() ![]() ![]() Dördüncü Delil: Allahu Teala’nın şu ayeti: “Yazıklar olsun o namaz kılanlara ki onlar namazlarında tembellik etmektedirler ![]() şüphesiz selef namazdaki sehvin manası hakkında ihtilafa girmişlerdir ![]() Sa’d b ![]() ![]() “(Buradaki sehu) namazın vakti çıkıncaya dek namazı terketmektir ![]() ![]() Muhammed b ![]() “Bize, Süfyan b ![]() ![]() ![]() Onlarda Mussab b ![]() ![]() ![]() ![]() “şüphesiz ki bunlar namazların vaktinden tehir edenler ![]() (58) Bunu Suyuti “Dunil Mensur”: 6/400, adlı eserinde Ebu Ya’laya, İbni Cerir’e, İbni Münzir’e, İbni Ebi Hatim’e “Evsed” adlı eserde Taberani’ye, İbni Merdaveyhe, “Sünenin”de Beyhaki’ye nisbet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hammad b ![]() ![]() ![]() ![]() “Ey babacığım! Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() “Bu böylece değildir ![]() ![]() ![]() (59) Bunu, Suyuti, “Darul Mensur” 6/400, adlı eserinde Ebu Yala, İbni Cerir, İbni Münzir, İbni Merdeveyh, “Süneninde” Beyhaki’ye nisbet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?Hayyava b ![]() “Bana Ebu Sahr, kendisinin Muhammed b ![]() “Onlar ki namazlarında sehiv (tembellik) içidedirler ![]() ayeti hakkında soru sorduğunu haber vermiştir ![]() “Bu sehv’den maksat namazı terketmektir” dedi ![]() ‘Hak sahibinden malı kısıtlayıp men etmektir” dedi ![]() ![]() “Müşriklere yazıklar olsun ki onlar zekatı vermezler ![]() ![]() Bir ayette de: “Çok yalancı ve çok günahkar olan her bir kimsenin vah haline! O, Allah’ın ayetleri kendisine okunurken işitir de sana onları işitmemiş gibi büyüklük taslayarak ısrar eder ![]() ![]() ![]() diye buyrulmuştur ![]() “şedid olan bir azaba düccar olmalarından dolayı kafirlere yazıklar olsun ![]() diye buyurulmuştur ![]() Ancak iki yerde hariç ![]() “Ölçü ve tartıyı eksik yapanların vay haline!” (Mutaffifin: 83/1) ayeti ile: “İnsanları arkadan çekiştiren, yüzlerine karşı onlarla alay eden her kişinin vay haline!” (Hümeze: 104/1) Bu iki ayetlerde “yazıklar olsun” sözü ölçü ve tartı da aldatma yapanla, arkadan kaşgöz hareketleri ile dalga geçenlerle talik edilmiştir ![]() ![]() Namazı terkedene “yazıklar olsun”un verilmesi ise; kafirlerin “yazıklar olsun” kapsamına girmelerinden ya da fasıkların kapsamına girmelerinden olmaktadır ![]() 1- Sad’a b ![]() “şayet namazı terketseler kafir olurlardı ![]() ![]() (60) Bak: 2 nolu rakamın talikine ![]() ![]() 2- Küfrüne dair delillerden zikredeceğimiz bu konuyu açıklığa kavuşturmaktadır ![]() Beşinci Delil: Yüce Allah’ın şu kavli: “Onlardan sonra bir topluluk yerlerine geldi onlar namazları zai ettiler ve şehvetlerine uydular ![]() ![]() şu’be b ![]() “Bize Ebu İshak hadisi anlattı ![]() ![]() ![]() ![]() Muhammed b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Bana da Lokman b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “şayet bir kaya parçası cehennemin kenarına atılacak olsa yetmiş (bin yıllık yoldan) sonra ancak “ğay”a ve “Esame”ye ulaşır ![]() diye buyurdu ![]() “Cehennemin en altında bulunan iki tane kuyudur ![]() ![]() (61) Suyuti bunu “Darul Mensur”: 4/278, adlı eserinde, İbni Cerir, Taberi, İbni Merdiveyh “Bas” adlı eserde Beyhaki’ye nisbet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?İşte bu yüce Allah’ın kitabında buyurduğu: “Yakında “ğayy” ve “esam” ile karşılaşacaksınız ![]() ayetlerinin manasıdır ![]() Muhammed b ![]() “Bizlere Hasan b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “şüphesiz cehennemin kenarı ile dibi arası bir tas ya da kaya atılacak olursa elli bin yıl kadar mesafesi olur ![]() ![]() ![]() ![]() “Ey Ebu Umame! Bunun altında bir şeyler var mıdır?” diye sordu ![]() “Evet “⁄ay” ve “Esame” vardır” dedi ![]() Eyyub b ![]() ![]() “şüphesiz cehennemde “ğayy” diye isimlendirilen bir vadi vardır ![]() ![]() ![]() “Yakında ğayy ile karşılaşacaklar ![]() İşte bu ayetin delalet yönü; muhakkak ki Allahu Teala bu alış mekanını namazını zai eden ve şehvetine uyanlar için kalacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayette başka bir delil daha vardır ![]() “Yakında ğayy ile karşılaşacaklar ancak tevbe eden, iman edip salih amel işleyen hariç ![]() diye buyurduğu ayetidir ![]() ![]() ![]() Altıncı Delil: Yüce Allah’ın şu ayeti kerimesi: “şayet tevbe eder, namazı kılar ve zekatı verirlerse o zaman dinde kardeşlerinizdirler ![]() Dinde kardeş olmaları namaz kılma fiilleriyle bağlantılı olmuştur ![]() ![]() “Mü’minler ancak kardeştirler ![]() ayeti ile de mü’min olamamaktadırlar ![]() Yedinci Delil: Allahu Teala’nın şu ayeti kerimesi: “Tasdik etmedi ve namaz kılmadı lakin yalanladı ve yüz çevirdi ![]() İslam, haberi tasdik edip emrede uymayı gözettiği zaman yüce Allah bunun için iki zıt faktör kılmıştır ![]() ![]() Ayette: “Lakin yalanladı ve yüz çevirdi” diye buyurulmşutur ![]() ![]() Katade’den rivayetle Said şöyle demiştir: “Tasdik etmedi ve namaz kılmadı” demek; Allah’ın kitabını tasdik etmedi, Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() “Sana layıktır ![]() ![]() ![]() Tehdit eseri üzere yine bir tehdit ![]() ![]() ![]() ![]() Sekizinci Delil: Yüce Allah’ın şu ayeti: “Ey iman edenler! Mallarınız ve evlatlarınız sizleri Allah’ın zikrinden alıkoymasın ![]() ![]() İbni Cüreyc: “Ben Ata b ![]() ![]() Bu ayette delil getirme yönü; şüphesiz ki Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?1- Bunu, yenilik ve teceddüde delalet eden fiilin dışında hüsranlığa ve gereksinimlerinin sabitliğine delalet eden isim lafzı ile getirmek ![]() 2- Bu ismin -kendileri için isimlendirilenin tam oluşması için- elif ve lam ile sadır olması ![]() ![]() 3- Yüce Allah’ın bunun haber ve mübtedasını marife (bilinirlik) olarak kılması ![]() İşte bu da haberin mubte’da’da intisar alametinden olmaktadır ![]() “İşte onlar felaha uğramış kimselerdir ![]() aynı zamanda: “Kafirler işte onlar zalim olanlardır ![]() ve: “İşte onlar gerçek mü’minlerdir ![]() ayetlerinde ve benzerlerinde olduğu gibi ![]() 4- Mübteda ve Haber’in arasına ayrık zamiri sokmak ![]() ![]() a) İsnadın kuvvetli olması ![]() b) Dayanan zamirin dayandırılana hasslığı ![]() “Muhakkak ki Allah, O’dur zengin olan, Hamid olan ![]() ve: “Allah, işte O işiten, görendir ![]() ve: “Muhakkak ki Allah, O’dur ⁄afur olan, Rahim olan ![]() Dokuzuncu Delil: Yüce Allah’ın: “Bizim ayetlerimize ancak, kendilerine ayetlerle öğüt verildiğinde secdeye kapanan ve Rabblerini hamd ile tesbih edenler iman eder ![]() ![]() Bu ayette delil getirme yönü; şüphesiz Allahu Teala; Allah’ın ayetten zikrolunduğu vakit Rabblerini hamd ile tesbih edip secdeye varmayan kimselerden iman mefhumunu kaldırmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Namazı kılınız ![]() ayetine, sadece bunu ikamet eden (kılan) iltizam eder ![]() Onuncu Delil: Yüce Allah’ın şu ayeti: “Onlara: Ruku edin denildiğinde onlar ruku etmezler ![]() Bu ayeti de: “Yeyin, metalanın biraz! şüphesiz ki sizler mücrimlersiniz ![]() ayetinden sonra zikretmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?Buna göre bizler şöyle diyoruz: “Gerçekten, yüce Allah’ın namazı emrettiğini doğrulayacak bir kimsenin, namazı zaten devamlıca terkinde ısrarlı olacağı söz konusu olamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hiçbir zaman kalben hükümlerine ve amellerine, kişiye (doğruca) ulaştıramayacak ne bir bilgiye ve ne de bir kişinin sözüne uy! İç muhasebenle de iyice düşünki; kişinin kalbi vaad ve tehdide, cennet ve cehenneme, namazın, yüce Allah’ın kıldığı bir farz; oluşuna, terkedeni de cezalandırıp, akıbet vereceğine, kişiyi namazı kılmaktan hiçbir şeyin engellemeyeceğine, kişi terkettiği zaman -sıhhatinde, afiyetinde olsun- olmasın Allah’ın onu bildiğine, iyice aklı açık olmalı ve temmül etmesi gerekir ![]() İşte bu kadarı, imanı sadece tasdik olarak gören kişilerden gizli kalmış birer konudur ![]() ![]() ![]() “İman tasdik etmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim yüce Allah şöyle buyurmuştur: “Muhakkak ki onlar seni yalanlamazlar ![]() Yani (Ya Muhammed!) Senin sadık olduğuna inanırlar ![]() “Lakin zalimler yüce Allah’ın ayetlerini bile bile inkar ederler ![]() Nitekim “cahd”: Bile bile inkar; ancak hakkı bildikten sonra olmaktadır ![]() “Kalpleri onlara inandığı halde zulümle büyüklenmeleri sebebi ile onları inkar ettiler ![]() Musa (a ![]() ![]() “Andolsun ki, bunları birer ibret olmak üzere göklerin ve yerin Rabbinden başka kimsenin indirmediğini bilmişsindir ![]() Bir ayette de Allah (c ![]() ![]() “Onlar bunu tıpkı oğullarını bildikleri gibi bilmektedirler ![]() ![]() Bunlardan (bu konuyu açıklamak hakkında) daha açık birer delil de; yahudilerden iki fırka Rasulullah’a (s ![]() ![]() ![]() ![]() “Biz senin şüphesiz nebi olduğuna şahitlik ederiz” dediler ![]() ![]() ![]() ![]() “Öyleyse bana tabi olmanızı kısıtlayan nedir?” diye buyurdular Onların ikisi de: “Muhakkak ki, Davud, zürriyyetinde nebilerin bitmemesi için dua etmiştir ![]() ![]() (62) Tirmizi: 2734, istizan bölümünnde: El ve ayağın öpülmesi hakkında babda; Aynı zamanda, Tefsirul Kur’an bölümünde: Beni İsrail suresi hakkında babda; Nesai: 2/172, Kanın haramlılığı bölümünde; İbni Mace’de bundan bir parça tahriç etmiştir: 3705 de Edeb bölümünde: Erkeğin başka bir erkeğin elini öpmesi babında; Ahmed: 4/240’da rivayet etmiştir ![]() ![]() Onlar şüphesiz Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı zamanda Ebu Talib’in küfrüde böylecedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?1- Doğruluğuna iman ![]() 2- Kalbin sevmesi ve teslim olması ![]() Bu yüzden Allahu Teala İbrahim’e (a ![]() ![]() “Ey İbrahim! Rüyanı gerçekleştirdin ![]() Nitekim İbrahim (a ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı zamanda Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() “Ferc ya bunu tasdik eder (zina yapar) ya da yalanlar (kabul etmez, zinayı terkeder) ![]() (63) Buhari: 11/22; İstizan bölümü: Ferc olmadan organların zina etmesi babında; aynı zamanda kader bölümünde: “Haramun ala karyetin ehleknaha” babında; Müslim: 2657, kader bölümünde: Zinanın ve başkasının insanoğluna kılındığı hazzın miktarı babında rivayet edilmiştir ![]() Burada tasdik fercin bir ameli olarak kılınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Hasan şöyle demiştir: “İman temenni ve tehayyülden ibaret değildir ![]() ![]() ![]() (64) İbni Ebi şeybe: “İman” adlı eserde -93- rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sözün maksadı şu ki; kılındığı zaman mükafat, terkedildiği zamanda tehdit bulunan namazın vacibiyeti konusu, kesin bir tasdikle sadece amel ve teslimiyet olmadan olması olanaksız bir şeydir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?Namazı Terkedenin Kafir Olacağını Söyleyenlerin Sünnetten Delilleri Faslı İkinci Deli; Sünnetten bu konuya delile gelince; bunun da bazı yönleri mevcuttur ![]() İlk Delil: “Sahih” adlı eserinde Müslim’in Cabir b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kişi ile küfür arasında namazın terki vardır ![]() (65) Müslim: 82, İman’da: Namazı terkedene küfür isminin beyanı babında; Ebu Davud: 4678, sünnette: İrca’yı red etme babında; Tirmizi: 2622 İman’da: Namazı terkeden hakkındaki babda rivayet etmişlerdir ![]() Bunu Ehli Sünen rivayet etmiştir ![]() ![]() İkinci Delil: Yezid b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Bizimle onlar arasındaki ahid namazdır ![]() ![]() (66) Tirmizi: 2623 İman’da: Namazı terkeden kimse hakkında bab; Nesai: 1/231-232; Namaz’da: Namazı terkedenin hükmü babında; Ahmed: 5/346; Hakim: 1/6’da bunu sahihlemiştir ![]() ![]() İmam-ı Ahmed ve Ehli Sünen rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() Üçüncü Delil: Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kul ile küfür ve iman arası namaz bulunmaktadır ![]() ![]() (67) Münziri: “Tergib ve Terhib” 1/379, adlı eserde şöyle demiştir: Hibetullah Et-Taberi’nin rivayet ettiği sahih isnatlıdır ![]() ![]() Hibetullah Et-Taberi rivayet etmiş ve: “Müslim’in şartına göre hadisin isnadı sahihtir” demiştir ![]() Dördüncü Delil: Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendisi bir gün namazı hatırlatmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() “Her kim namazı muhafaza ederse onun için (bu) bir nur ve burhan olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (68) Ahmed: 2/169; İbni Hibban: 254, Bu hadisi Heysemi “Mecma” adlı eserinde 1/292, Taberani’nin “Kebir ve Evsad” eserlerine nisbette bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Ahmed “Müsned”inde, Ebu Hatim ve İbni Hibban “Sahihin”de rivayet etmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?Beşinci Delil: Ubade b ![]() ![]() “Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() “Allah’a bir şeyi ortak koşmayın ![]() ![]() ![]() Bunu “Sünen”de Abdurrahman b ![]() ![]() (69) “Tergib ve Terhib” 1/379 adlı eserde Münziri bu hadisi Taberani’ye ve “Namaz kitabı” adlı eserde Muhammed b ![]() ![]() ![]() Altıncı Delil: Muaz b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Her kim kasten farz namazı terkederse ondan Allah’ın zimmeti beri olmuş olur ![]() İmam Ahmed rivayet etmiştir ![]() ![]() (70) Sayfa: 25’de tahrici geçmişti ![]() Yedinci Delil: Ebu Derda’nın rivayet ettiği hadis ![]() ![]() “Her kim kasten namazı terkederse işte ondan Allah’ın zimmeti beri olmuş olur ![]() Bunu Abdurrahman b ![]() ![]() (71) Sayfa: 25’de tahrici geçmişti ![]() Sekizinci Delil: Muaz b ![]() ![]() ![]() ![]() “İşin başı İslam, direği ise namazdır ![]() (72) Tirmizi: 2619, İman bölümünde: Namazın hürmeti hakkında babda; İbni Mace: 3973, Fitneler bölümünde: Fitneden dili kaçındırmak babı; Ahmed: 5/231, Abdurrazzak o da Muammer’den olan hadisten ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısaltılmış sahih bir hadistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() şüphesiz bunu bu haliyle Ahmed’de delil getirmiştir ![]() Dokuzuncu Delil: “Sahihayn”da, Sünen’de ve Müsned’lerde Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “İslam beş şey üzerine bina edilmiştir ![]() ![]() (73) Ahmed: 2/26-93-120’de rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmed rivayet etmiştir ![]() ![]() ![]() 1- Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?2- Bu rükünlerin olmasında, Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onuncu Delil: Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() “Her kim namazımızı kılar, kıblemize döner, kestiklerimizden yer ise işte o müslüman bir kimsedir ![]() ![]() (74) Buhari: 1/217, Namaz bölümünde: Kıbleye dönmenin fazileti babında rivayet etmiştir ![]() Bu hadisin delalet ettiği yön iki vecihledir ![]() 1- Bu üç özellikle Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Kişi doğuya namaz kılsa, kendisi müslümanların kıblesine doğru -anlatıldığı halde- kılmazsa müslüman olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() Onbirinci Delil: Abdullah b ![]() ![]() “Bize Yahya b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi? |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Terkeden Küfren Mi? Yoksa Hadden Mi?Namazı Terkedenin Kafir Olacağına Dair İcma’dan Deliller Faslı Sahabenin icmasında gelecek olursak; İbni Zenceveyh dedi ki: Bize Ömer b ![]() ![]() ![]() “Ubeydillah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ömer’in evine girdiğimiz vakit alimin kavuşup kaplayacağından (korkuya kapıldı) hava da sarıya çalana dek bu korku ondan gitmedi ![]() “İnsanlar namaz kıldılar mı?” dedi ![]() ![]() “Namazı terkedenin İslam’ı yoktur ![]() Başka siyakında ise: “Namazı terkedinin İslam’da nasibi yoktur ![]() demiştir ![]() (79) Sayfa: 21’de geçmişti ![]() Sonra da abdest suyu istetti ![]() ![]() “Bu sahabelerin yanında söyleyen bir söz idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hafız Abdulhak El-Eşbili “Namaz” kitabında şöyle demiştir: şüphesiz sahabenin çoğunluğu ve sonrası, bütün vakti çıkana dek kasten namazı terkedenin kafir olacağına dair hüküm vermişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|