![]() |
Adli Yargı Teşkilatı-Hukuk |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Adli Yargı Teşkilatı-HukukADLİ YARGI TEŞKİLATI Yargı yetkisi, Türk Milleti adına bağımsız mahkemelerce kullanılır ![]() ![]() A) Hüküm Mahkemeleri Hüküm mahkemeleri ikiye ayrılır ![]() ![]() I ![]() Bakacakları davalar, belirli kişi ve iş gruplarına göre sınırlandırmamız olan, bilakis, hilafı yazılı olmadıkça medeni usul hukukuna giren her türlü işe bakan mahkemelere genel mahkemeler denir ![]() ![]() Özel mahkemede bakılacağına dair özel bir kanun hükmü bulunmayan her dava, genel mahkemelerde görülür ![]() ![]() 1-) Sulh Hukuk Mahkemeleri Her ilçede bir sulh hukuk mahkemesi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() 2-) Asliye Mahkemeleri Asliye mahkemeleri ikiye ayrılır ![]() ![]() a-) Asliye Hukuk Mahkemeleri Her ilçede ve il merkezinde bir asliye hukuk mahkemesi vardır ![]() ![]() Her ilçede suulh hukuk mahkmesi için ayrı, asliye hukuk mahkmesi için ayrı olmak üzere iki hakim yoktur ![]() ![]() ![]() b-) Asliye Ticaret Mahkmeleri Ankara, İstanbul, İzmir, Mersin ve Bursa il merkezleri ile Kadıköy ilçesinde ayrı asliye ticaret mahkemeleri vardır ![]() ![]() Bir yerdeki asliye hukuk mahkemeleri ile ticaret mahkemeleri arasında iş bölümü kanunla düzenlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() (1) Baki Kuru, Ramazan Arslan, Ejder Yılmaz, Medeni Usul Hukuku, Ankara 1991, s ![]() (2) Kuru vd, s ![]() (3) İlhan Özay, Günışığında Yönetim, İstanbul 1994, s ![]() (4) Kuru vdı, s ![]() II ![]() Belirli kişiler arasında çıkan uyuşmazlıklara veya belli bir çeşit uyuşmazlıklara bakmak için kurulmuş olan mahkemelere özel mahkemeler denir ![]() ![]() Özel mahkemelerin baktıkları işler, genel değil özeldir ![]() ![]() ![]() Özel mahkemelerin kuruluşu mutlaka ayrı bir kanun hükmü ile düzenlenir ![]() ![]() ![]() B-) Ceza Mahkemeleri Ceza mahkemeleri ikiye ayrılır: 1) Genel Mahkemeler, 2) Özel Mahkemeler ![]() I ![]() Genel mahkemeler ülkemizde sulh ceza, asliye ceza ve ağır ceza mahkemeleridir ![]() 1-) Sulh Ceza Mahkemeleri Türk ceza kanunu’nu yürürlüğe koyan ve kısaca “Yürülük Yasası” olarak adlandırılabilecek olan yasanın 29 ![]() ![]() a) Kabahat türünden suçlar sulh mahkemesinin yetkisi içindedir ![]() ![]() b) Özel yasalarda sulh mahkemesinin yetkisi içinde olup açıklanan cürümler c) Aslında asliyelik olmalarına karşılık, asliye teşkilatı olmayan yerlerdeki sulh mahkemelerinin yetkisi içinde sayılan ve Yürürlük Yasası’nın 23 ![]() ![]() d) 3005 sayılı Meşhut Suçların Mahkemesi Yasası’nda (m ![]() ![]() 2-) Asliye Ceza Mahkmeleri Genel mahkemelerin yetki bölüşümü içinde asıl yetkili olan mahkeme asliye ceza mahkemesidir ![]() ![]() ![]() 3-) Ağır Ceza Mahkemeleri C MUK’nın (Ceza Mahkemeleri Usulü Kanunu) 421 ![]() ![]() ![]() ![]() Ağır ceza mahkemesinin yetkisi belirlenirken, olayda cezanın artırılması veya eksiltilmesini gerektiren nedenlerin varlığı halinde, savcılık yaptığı araştırmanın sonucuna göre ve kendi kabulü çercevesinde yetkili mahkemeyi belirlemelidir ![]() (5) T ![]() ![]() (6) Erdener Yurtcan, Ceza Yargılaması Hukuku, İstanbul 1996 s ![]() (7) Yurtcan, s ![]() (8) Faruk Erem, Ceza Hukuku, İstanbul 1997, s ![]() II ![]() 1-) Devlet Güvenlik Mahkemeleri Anayasanın 143 ![]() ![]() ![]() Anayasanın gerekçesinde DGM’lerin kuruluş nedeni, uzmanlığı gerektiren bir yargılamaya duyulan ihtiyaç, çabuk ve isabetli karara ulaşmak olarak belirtmiştir ![]() DGM’lerin görev alanı şu şekilde oluşmuştur ![]() a) 6136 sayılı ateşli silahlar ve bıçaklar ile diğer aletler hakkında kanun ile Türk Ceza Kanunu’nun 264 ve 403 ![]() b) Anayasanın 120’inci maddesi gereğince olağanüstü hal ilan edilen bölgelerde, olağanüstü halin neden olan olaylara ilişkin suçlar ![]() Bu suçları işleyenler ile bunların suçlarına iştirak edenler, sıfatları ne olursa olsun DGM’lerde yargılanacaklardır ![]() 2-) Trafik Mahkemeleri Karayolları Trafik Kanunu’na göre (m ![]() ![]() ![]() ![]() 3-) Döviz Mahkemeleri Türk parasının kıymetini koruma kanununa giren suçlarda yargılama yapan mahkemelerdir ![]() ![]() ![]() ![]() İDARİ YARGI TEŞKİLATI İdari yargı yerleri, gerek yapıları gerek bu kuruluşlarda yargı görevini yerine getiren yargıçlar açısından, adliye mahkemelerinden ve adliye yargıda görev yapan yargıçlardan farklıdır ![]() ![]() Milli Güvenlik Konseyi döneminde, 1982 yılında idari yargı alanı yeniden düzenlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (9) Yurtcan, s ![]() (10) Yurtcan, s ![]() (11) Yurtcan, s ![]() (12) A ![]() ![]() Ülkemizde idari yargı yerleri üçe ayrılabilir ![]() ![]() A-) İlk Derece Mahkemeleri İlk derece idari mahkemeler, bölge idari mahkemeleri içinde yer alan idare mahkemeleri ile vergi mahkemeleridir ![]() ![]() ![]() 1-) İdare ve Vergi Mahkemeleri Böyle idare mahkemelerinin yargıç çevresi içinde yeterince idare mahkemelerince vergi mahkemeleri bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() Bölge idare mahkemeleri, idare mahkemeleri ve vergi mahkemeleri hakkındaki ysa, görev yönünden idari yargıdaki durumu tersine çevirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk derece mahkemesi olan vergi mahkemeleri, özel görevli mahkemelerdir ![]() ![]() ![]() a) Genel bütçeye, il özel idareleri belediye ve köylere ait vergi, resim ve harçlar ile mali yükümler ve bunların zam ve cezaları ile tarifelere ilişkin davaları, b) (a) bendindeki konularda 6183 sayılı Amme alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un uygulanmasına ilişkin davaları, c) Diğer kanunlarla verileb işleri çözümlemekle görevlidir ![]() Bir başkan ve iki üyeden oluşan idare ve vergi mahkemeleri, üye tam sayısı ile toplanır ve oy çokluğu ile karar verir ![]() ![]() İdare ve vergi mahkemelerinin olağan çalışma yöntemi, kurul olarak toplanıp karar vermelidir ![]() ![]() ![]() 2-) Bölge İdare Mahkemeleri a) Bölge İdare Mahkemelerinin Yapısı Bölge İdare Mahkemeleri, bölgelerin coğrafya ve iş durumlarına göre, İçişleri, Maliye ve Gümrük Bakanlığı’nın görüşü alınarak Adalet Bakanlığı’nca kurulur ve yargı çevreleri belirlenir ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() (13) Ayfer Buğur, İdari Yargı Mevzuatı, Ankara 1998, s ![]() (14) A ![]() ![]() (15) Gözübüyük vdı, s ![]() (16) Buğur, s ![]() vekalet eder, ayrı sebeplerle üye noksanlığı ise, bölgedeki idare ve vergi mahkemesi hakimlerinden kıdem sırasına göre tamamlanır ![]() ![]() ![]() ![]() b) Bölge İdare Mahkemelerinin Görevleri Bölge idare mahkemelerinin iki ana görevi vardır ![]() ![]() Ancak, 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yeni düzenlemeye göre, İdare ve vergi mahkemelerinin; 1) İlk ve orta öğretim öğrencilerinin sınıf geçmelerine ve notlarının tesbitine ilişkin işlemlerden, 2) Valilik, kaymakamlık ve yerel yönetimler ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarının taşra teşkilatındaki yetkili organlar tarafından kamu görevlileri hakkında tesis edilen geçici görevlendirme, görevden uzaklaştırma, yolluk, lojman ve izinlere ilişkin idari işlemlerden, 3) 3091 sayılı Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanunun uygulanmasından, 4) 2022 sayılı 65 yaşını doldurmuş muhtaç, güçsüz ve kimsesiz Türk vatandaşlarına aylık bağlanması hakkında kanun ile 3294 sayılı sosyal yardımlaşma ve dayanışmayı teşvik kanunu gereğince kamu kurum ve kuruluşları tarafından sosyal yardım amacıyla bağlanan aylık ve yapılan sosyal yardımlarla ilgili uygulamalardan, 5) 213 sayılı vergi usul kanunu uyarınca verilen iş yeri kapatma cezalarından, Kaynaklanan uyuşmazlıklarla ilgili olarak verdikleri nihai kararlar tek hakimle nihai kararla, başka kanunlarda aksine hüküm bulunsa dahi, mahkemelerin bulunduğu yargı çevresindeki bölge idare mahkemesine itiraz edilebilir ![]() Böylece bölge idare mahkemeleri, bir yandan idare ve vergi mahkemelerinin verdiği kararlara karşı temyiz görevi yapan, diğer yandan da idare mahkemeleri ile vergi mahkemeleri arasında çıkan görev ve yetki uyuşmazlıklarını gideren bir mahkeme olmaktadır ![]() Bölge idare mahkemeleri, yukarıda sayılan görevlere ek olarak idare ve vergi mahkemeleri ile tek yargıç tarafından verilen yürütmenin durdurulması kararlarına karşı yapılan itirazları inceler ve kesin olarak karara bağlar ![]() c) Bölge İdare Mahkemelerinin İşleyişi Bir başkan ve iki üyeden oluşan bölge idare mahkemeleri üye tam sayısı ile toplanır ve oy çokluğu ile karar verir ![]() ![]() d) Başkan ve Üyeler Bölge idare mahkemeleri ile idare ve vergi mahkemelerinin başkan ve üyeleri yargıç statüsündedir ![]() ![]() ![]() (17) Özay, s ![]() (18) Sıddık Sami Onar, İdare Hukukunun Umumi Esasları, Ankara 1973, s ![]() (19) Gözübüyük vdı, s ![]() (20) Sait Güran, Yargı Denetiminin Kapsamı, İstanbul 1987, s ![]() İdari yargıç yetiştirilmesinde iki kaynaktan yararlanılır ![]() 1) Belli idari görevlerde bulunmuş, idare ve vergi alanında deneyim kazanmış kamu görevlileri yargıçlık mesleğine Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu’nca alınmaktadır ![]() 2) Yüksek öğrenimini hukuk, ya da proğramlarında hukuk öğretimine yer veren, siyasal bilimler, iktisat, maliye, yönetim bilimi alanında yapmış olanlar, hizmete alınarak, staj ve hizmet içi eğitim ile yetiştirilerek yargıçlık mesleğine Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu’nca alınmaktadır ![]() Vergi mahkemelerinde görev yapacak yargıçların özellikle, vergi alanında deneyim kazanmış, mali yönetim, vergi hukuku, muhasebe ve idari yargı alanlarında yeterli bilgiye sahip olmaları, hizmetin yürütülmesi yönünden zorunludur ![]() B-) Yüksek Mahkemeler 1-) Anayasa Mahkemesi a-) Kuruluşu Anayasa Mahkemesi anbir asil ve dört yedek üyede kuruludur ![]() Cumhurbaşkanı, iki asıl ve iki yedek Yargıtay, iki asıl ve bir yedek üyeyi Danıştay, birer asıl üyeyi Askeri Yargıtay, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi ve Sayıştay genel kurullarınca kendi Başkan ve üyeleri arasında üye tam sayılarının salt çoğunluğu ile her boş yer için gösterecekleri üçer aday içinden; bir asıl üyeyi ise Yükseköğretim Kurulun kendi üyesi olmayan Yükseköğretim kurumları öğretim üyeleri içinden göstereceği üç aday arasından; üç asıl ve bir yedek üyeyi üst kademe yöneticileri ile avukatlar arasından seçer ![]() Yükseköğretim kurumları yöneticileri ve avukatların Anayasa Mahkemelerine asıl ve yedek üye seçebilmeleri için kırık yaşını doldurmuş, yükseköğrenim görmüş veya öğrenim kurumlarında en az onbeş yıl öğretim üyeliği veya kamu hizmetinde en az onbeş yıl fiilen çalışmış veya onbeş yıl avukatlık yapmış olmak şarttır ![]() Anayasa Mahkemesi, asıl üyeleri arasından gizli oyla ve üye tam sayısının salt çoğunluğu ile dört yıl için bir Başkan ve bir Başkanvekili seçer ![]() ![]() ![]() b-) Görev ve Yetkileri Anayasa Mahkemesi, kanunların, kanun hükmünde kararnamelerin ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasaya şekil ve esas bakımından uygunluğunu denetler ![]() ![]() ![]() c-) Çalışma ve Yargılama Usulü Anayasa Mahkemesi, Başkan on üyeyle toplanır, salt çoğunluk ile karar verir ![]() ![]() ![]() Anayasa Mahkemesi Yüce Divan sıfatıyla baktığı davalar dışında kalan işleri dosya üzerinde inceler ![]() ![]() (21) Onar, s ![]() (22) Gözübüyük vdı, s ![]() (23) Anayasa, m ![]() (24) Anayasa, m ![]() (25) Anayasa, m ![]() (26) Anayasa, m ![]() 2-) Yargıtay Yargıtay, adliye mahkemelerince ve kanunun başka bir adli yargı merciinde bırakmadığı karar ve hükümlerin son inceleme merciidir ![]() ![]() Yargıtay üyeleri, birinci sınıfa ayrılmış adli yargı hakim ve Cumhuriyet savcıları ile bu meslekten sayılanlar arasında coğunluğu ile ve gizli oyla seçilir ![]() ![]() 3-) Danıştay Danıştay, idari mahkemelerce verilen ve kanunun başka bir idari yargı merciine bırakmadığı karar ve hükümlerin son inceleme merciidir ![]() ![]() Danıştayın görevli olduğu davalar Danıştay Kanunu’nda belirtilmiştir ![]() a) Bakanlar Kurulu kararlarına b) Başbakanlık ve bakanlık müsteşarları, müsteşar yardımcıları, genel müdürleri ve kurul başkanları; diğer kamu kurum ve kuruluşlarının müsteşar, başkan ve genel müdürleriyle ilgili müşterek kararnamelere, c) Bakanlıkların düzenleyici işlemleri le kamu kuruluşları veya kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarınca çıkarılan ve ülke çapında uygulanacak düzenleyici işlemlere, d) Danıştay İdari dairelerince veya İdari İşler Kurulunca verilen kararlar üzerine uygulanan eylem ve işlemlere, e) Birden çok idare veya vergi mahkemesinin yetki alanına giren işlere, f) Danıştay Yüksek Disiplin Kurulu kararları ile bu kurulun görev alanı ile ilgili Danıştay Bakanlığı işlemlerine, Karşı açılacak iptal ve tam yargı davaları ile tahkim yolu öngörmeyen kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan idari davaları karara bağlar ![]() 4-) Askeri Yargıtay Askeri Yargıtay, askeri mahkemelerden verilen karar ve hükümlerin son inceleme merciidir ![]() ![]() Askeri Yargıtay üyeleri birinci sınıf askeri hakimler arasından Askeri Yargıtay Genel Kurulunun üye tam sayısının salt çoğunluğu ve gizli oyla her boş yer için göstereceği üçer aday içinden Cumhurbaşkanlığınca seçilir ![]() Askeri Yargıtayın kuruluşu, işleyişi, mensuplarının disiplin ve özlük işleri, mahkemelerin bağımsızlığı, hakimlik teminatı ve askerlik hizmetlerinin gereklerine göre kanunla düzenlenir ![]() 5-) Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Askeri Yüksek İdare Mahkemesi, askeri olmayan makamlarca tesis edilmiş olsa bile, asker kişileri ilgilendiren ve askeri hizmete ilşkin idari işlem ve eylemlerden doğan uyuşmazlıkların yargı denetimi yapan ilk ve son derece mahkemesidir ![]() ![]() (27) Anayasa, m ![]() (28) Anayasa, m ![]() (29) Gözübüyük vdı, s ![]() (30) Anayasa, m ![]() (31) Anayasa, m ![]() Askeri Yüksek İdare Mahkemesi, görevleri kurul biçimde çalışarak yerine getirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Askeri Yüksek İdare Mahkemesinde görev yapan başkan ve üyeler ile başsavcı yargıç durumunda olan ve yargıç güvenliğine sahip kişilerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Başkanlığına, Başsavcılığına, daire başkanlığına atamalar, seçilen üyeler arasından rütbe ve kıdem sırasına göre, ortak kararname ile yapılır ![]() ![]() 6-) Uyuşmazlık Mahkemesi Uyuşmazlık mahkemesi adli, idari ve askeri yargı merciileri arasındaki görev ve uyuşmazlıklarını kesin olarak çözümlemeye yetkilidir ![]() Uyuşmazlık Mahkemesinin kuruluşu, üyelerinin nitelikleri ile seçimleri ile işleyişi kanunla düzenlenir ![]() ![]() c-) Özel Yargı Yeri (Sayıştay) Bir Anayasa kurumu olan Sayıştay; Anayasa’nın da belirttiği gibi sorumluların hesap ve işlerini kesin hükme bağlayan bir özel idari yargı kuruluşudur ![]() ![]() 1-) Sayıştayın Yapısı Sayıştay, görevlerini kurul olarak yerine getirir ![]() ![]() ![]() a) Daireler, birer hesap mahkemesi niteliğinde olup bir başkan ve altı üyeden oluşur ![]() ![]() b) Temyiz kurulu Sayıştay’da dairelerin verdiği yargı kararlarını temyiz yoluyla incelenmesini sağlamak üzere kurulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-) Hesap Mahkemesi Olarak Sayıştay’ın İşleyişi Hesap mahkemesi olarak Sayıştay, saymanların, ikinci derecedeki ita amirlerinin ve tahakkuk memurlarının mali sorumluluğunu (32) Gözübüyük, Yüksek İdari, s ![]() (33) Candemir, s ![]() (34) Anayasa, m ![]() ![]() (35) Lütfi Duran, Bir Yüksek Mahkeme Daha Sayıştay, Ankara 1970, s ![]() (36) A ![]() ![]() (37) Afet İnan, “Sayıştay Yargılaması ve Sayıştayın Yargı Düzeyindeki Yeri”, Danıştay Dergisi, (Ankara 1985) sayı 56-57, s ![]() saptarken, başka bir değişle hesaplarını yargılarken işleri üç aşamada yürütmektedir ![]() ![]() a-) Ön İnceleme Aşaması: Sayıştay’da hesaplar üzerinde ön inceleme Sayıştay denetçileri tarafından yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b-) Yargılama Aşaması: Sayıştay’da hesapların yargılanması daireler tarafından yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() c-) Temyiz Aşaması: Daire kararları, Sayıştay içinde bulunan Temyiz Kurulu’na başvurarak temyiz edilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() 3-) Sayıştay Kararları Sayıştay’ın almış olduğu yargısal kararlar kesindir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|