|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
gelişim, içinde, mezopotamya, sanatı, tarihi |
![]() |
Mezopotamya (Tarihi Gelişim İçinde Mezopotamya Sanatı) / Mezopotamya |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mezopotamya (Tarihi Gelişim İçinde Mezopotamya Sanatı) / MezopotamyaTarihi Gelişim İçinde Mezopotamya Sanatı Not: Metinleri ve onlara eşlik eden görselleri bağlamında değerlendirmek için, genel tabloyu dikkate almanızı öneriyoruz Mezopotamya Avcılıktan çobanlığa ve tarıma geçiş, 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mezopotamya�nın genel görünüşünde en eski olanı Sakçegözü kültürüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tel Halaf �in kültürü (5500- 4500) yayılır ve bütün Yakın-doğu�da etkisini gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mezopotamya�nın bu çağdaki resimlerinde, avcılık kültürünün sembolleri kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu çağ içinde, tarım kültürünün en eski sembolleri de görülmektedir ![]() ![]() Bu silindir mühürler mülk damgaları, işaretli muskalar ve nazarlıklardır ![]() ![]() El-Obeyd kültürü (4500-3750), basit geometrik desenli, standartlaştırılmış ve seri üretim halindeki çömleğin yayılmasıyla dikkat çekmektedir ![]() ![]() ![]() Tell-Halaf kültürünü El Obeyd kültürü izler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Turnikede yapılan bu kapların biçim güzelliği ilgi çekmektedir ![]() ![]() Uruk dönemi (3750-3200), bu dönemden sonra gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() El Obeid kültürünü Uruk kültürü izler (3l00-2900) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mezopotamya�nın yüksek kültürü, kent, ve yazının icadı ile ticaretin başladığı Cemdet-Nasr çağıdır (2900-2600)(3300-2900) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Madenlerden, altın, gümüş ve bakırdan döğme işleri de yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Sümer Çağı (Mesilim Çağı) (2600-2500 M ![]() ![]() Cemdet � Nasr ile Akkad kültürü arasındaki dönemi kapsar ![]() Krallık ilk olarak 2600 ile 2350 arasında görülüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Keramik kaplar Mezopotamya�nın ilk sanat hareketi, muhtemel olarak M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Erken Hanedanlar Dönemi Bir sarayın veya bir tapınağın bulunduğu her yerde, bir düşünce veya sanat hareketi başlıyor ve gelişiyordu Mimari ve plastik sanatlar benzer ölçütlere göre gelişiyor, ve zamanın, güneyde Sümer Ur, Nippur ve Lagaş çevresinde ve kuzeyde Sami (Kiş, Man, Ebla çevresi ve Diyale Vadisi) olmak üzere çift karakterli uygarlığına bir birlik karakteri kazandırıyordu ![]() ![]() Mimari, dışbükey tuğla planının kullanılmasıyla kendini gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Seramiklere gelince, en azından 2600�lere kadar, özellikle de �lal rengi vazolar�ın imali dikkati çeker ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oymacılık sanatı zenginleşmiş, süslemelerin yerini savaş veya büyük şölen sahneleri almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Bir sitenin hayatı, Ur�da bulunmuş olan ünlü iki pano (bugün British Museum�dadır) üzerinde, hayranlık uyandıracak şekilde, birkaç çarpıcı çizgiyle özetlenmiş durumdadır; deniz kabuklarından mozaikle kaplı tahta çekmece üzerinde, sırasıyla savaş ve barış adına yapılan işleri göstermektedir ![]() Sahneler yaşamdaki sırayla işlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mezopotamya (Tarihi Gelişim İçinde Mezopotamya Sanatı) / Mezopotamya |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mezopotamya (Tarihi Gelişim İçinde Mezopotamya Sanatı) / MezopotamyaMezopotamya�nın sanat hayatında, dağ kavimlerinin göçleri, her defasında kabarıntılı formlu, görüntüye uygun hareketli, anatomiye düşkün bir sanatın ortaya çıkmasına sebep olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarihi olarak tesbit edilmiş olan ilk Sami halkı Akkad�lardır ![]() ![]() Akkad devletinin başında, tanrılaştırılmış mutlak bir kral bulunurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Heykel anlayışının, form ve heykel anlatımı bakımından da Cemdet Nasr�a benzeyen yanları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Fetih anıtlarından biri, çok tanınmış �Naramsin Dikili Taşı�dır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Esasen bu şekildeki kutlamalar, Cemdet Nasr�da büyük rol oynuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yani yüksek rölyef olarak şekillendirilmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rölyefteki figürlerin vücutlarını belirten çıkıntılılık ve yuvarlaklık aynen Gebel-el Arak Bıçağı�nı hatırlatmaktadır ![]() ![]() ![]() Akkad devrine ait bulunan bütün rölyeflerde, esirlere yapılan işkence, önem kazanan bir konu olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayak, bacak ve başın profilden, vücudun cepheden oluşu, bütün rölyeflerde korunan bir anlatım şeklidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Figür olarak çevresiyle bağımsız, ayakta duran bir heykel, bu çağda Mezopotamya�da çok az görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Halen Irak müzesinde olan bu baş, uzun sakallı, dar çehreli, yani uzun yüzlü bir adama aittir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (�) Akkad sanatının, Sümer sanatının bir devamı olduğunu düşünmek yanlıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zengin bir şekilde stilize edilmiş olan sakal ve saçın kıvırcık ifadesi, Akkadlar tarafından Sümerlerden alınmış bir biçimlendirme şeklidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Enerjik anlatımın bu yeni görünüşü, kitlenin içten dışa doğru canlandırılışı, vücudun organik olarak teşkili ve uzuvlandırılması, bu çağ sanatını yeni bir anlatım düzeyine götürmekte gecikmedi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mezopotamya (Tarihi Gelişim İçinde Mezopotamya Sanatı) / Mezopotamya |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mezopotamya (Tarihi Gelişim İçinde Mezopotamya Sanatı) / MezopotamyaBir İran halkı olan Guti�ler Mezopotamya�dan atıldıktan sonra, Akkad çağından önceki Sümer geleneklerinin canlanmağa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akkad egemenliğinin sona erişi, aynen Cemdet-Nasr�ın sonuna benzemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Guti�lerin ülkeden sürülüşünden sonra, Sümerlerin Mezopotamya�ya egemen olduklarını ve dolayısıyla onlara ait kültürlerin özelliklerini görüyoruz ![]() ![]() ![]() Biz bütün bu özellikleri, Gudea�nın oturan ve ayakta duran heykellerinde görüyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() Rölyeflerde derinlik belli edilmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mühürlerde de Yeni Sümer çağına kadar çok sevilmiş olan kuvvetli insan ve boğuşan hayvan motifleri ortadan kalkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapılan binaların duvarlarına, tesisin yapılışını gösteren rölyef plaklar yerleştirilmesi gelenek halini alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dekoratif bir anlayış ile yılanlar, canavarlar ve köpek başları işlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat normal oran ve ölçülerde heykeller de yapılmıştır ![]() ![]() Gudea ve oğlu sakalsız şekillendirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() �Gudea�nın başı�nda da saç tuvaleti ayni olup, yuvarlak formdan köşeliliğe, organik madde anlatımından kübik-blok anlatımına yönelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mezopotamya (Tarihi Gelişim İçinde Mezopotamya Sanatı) / Mezopotamya |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mezopotamya (Tarihi Gelişim İçinde Mezopotamya Sanatı) / MezopotamyaNot: Metinleri ve onlara eşlik eden görselleri bağlamında değerlendirmek için, genel tabloyu dikkate almanızı öneriyoruz BABİL ![]() Ur�daki III ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genel olarak Mezopotamya sanatının gelişimini göz önüne alırsak, Mezopotamya uygarlığı içinde Sümer kültürü, Yeni Sümer çağı�nda incelmiş ve mükemmel bir bütünlük göstermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sümer egemenliği ile Babil egemenliği arasındaki İsin-Larsa devrini, göçebe bir kavim olan (muhtemel olarak Batı Sami kavimlerinden) Amurru�ların doldurduğu sanılmaktadır ![]() ![]() Babil sülâlesi içinde tarih bakımdan büyük önemi olan ilk kişi Hamurabi�dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Güneş Tanrısı Şamaş�ın önünde bulunan Hamurabi, başı üstünde kenarları köşeli bir başlık ya da peruka taşımakta, üstünde de bir omuzunu açıkta bırakan bir elbise bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hamurabi çağında, Sümer anlayışının alçak rölyef geleneğini, kasabalarda yapılan işlerde görüyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() Hamurabi çağından sonra, istilâ devrinde oluşan karışıklıkların bu ülkeye huzur vermediği görülüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mezopotamya (Tarihi Gelişim İçinde Mezopotamya Sanatı) / Mezopotamya |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mezopotamya (Tarihi Gelişim İçinde Mezopotamya Sanatı) / MezopotamyaAsurlular tarihte askeri teşebbüsleri ile savaşçı bir millet olarak görülmektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Orta Asur Dönemi Hamurabi zamanında ve sonra gelen hükümdarlar, hep dünyaya egemen olma düşüncesindeydiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() bu rölyeflerde dikkatle ifade edilmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ile bir dağ halkı olarak ayırdedilmektedir ![]() Asurbanipal�in bir kaleyi nasıl kuşattığını gösteren rölyefden, Asurluların savaş tekniklerini ayrıntıları ile anlıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berlin�de Devlet Müzesi�nde bulunan rölyefte, bir Asur askeri karargah tasvir edilmiş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsana heyecan veren av sahnelerinde, beynine ok yemiş, duyduğu acı ve vücudunun gerilmiş adalelerinden belli olan aslanlar gene önem kazanmış konulardandır ![]() ![]() ![]() ![]() Özellikle, atlı bir savaş arabasına karşı saldıran aslan, ayrıntılı çizgiye dayanan alçak rölyefli bir eserdir ![]() ![]() ![]() Savaş yapan askerler ve bilhassa krallar, resmi ve savaş elbiseleriyle gösterilmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asurluların sanatı daha çok halka hitap eden, yaşama telkin eden, örnek olucu, süsleyici bir fatih sanatıdır ![]() ![]() ![]() Korsabad Sarayı İki anlayışın birbirlerine etkileri ile Asurda, donmuş kukla suniliği içinde biçimlendirilmiş figürlerin ortaya çıktığı görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelenekçi Mezopotamya sanatı, yani Sümer sanat anlayışı, daha Naramsin ve ondan sonraki Hamurabi zamanında, etkisini devam ettirmiş ve Akad-Babil sanatının fizyonomisini Hamurabi�den sonra da tayin etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dağ kavimlerinden aldıkları öteki etkiler, rölyeflerde bulunan ortadaki figürlerin frontal gösterilmesi ve onların yanlarına gelenlerin birbirlerine simetrik olmalarıdır ![]() ![]() ![]() Fakat bundan kısa bir zaman sonra yeniden Akad ve Sümer�lerin gelişmiş, olgun sanatına bir bağlanma dikkatimizi çekiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asur sanatının son çağı olarak kabul edilen M ![]() ![]() ![]() ![]() Bir çeşit janr (genre) resmi olan bu tasvirlerde askeri karargâh ile halkların nakledilişleri gösterilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk zamanların sembolik olarak resmedilmiş olan hayvanları, bu eserlerde daha gerçekçi bir gözleme dayanmaktadır ![]() ![]() İşte Asur�un ünlü asma bahçeleri bu zamanlarda yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mezopotamya (Tarihi Gelişim İçinde Mezopotamya Sanatı) / Mezopotamya |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mezopotamya (Tarihi Gelişim İçinde Mezopotamya Sanatı) / MezopotamyaM ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asur sanatı ile Babil sanatı arasındaki fark da açık olarak görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlgi çeken noktalardan biri, bu çağdan bize çok az insan tasvirlerinin kalmasıdır ![]() ![]() ![]() Fakat bu zamanda şehircilik bakımından Babil�in en muhteşem binaları yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adnan Turani, Dünya Sanat Tarihi ALINTI |
![]() |
![]() |
|