![]() |
İslam İlmihali |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam İlmihaliİslam İlmihali Önsöz Müslümanların her konuda bilgi sahibi olmaları bir görevdir ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında bütün insanlığın manevî ruhu yerinde olan dinden, din bilgisinden hiç kimse uzak kalamaz ![]() ![]() İnsanların gerçek mutlulukları ve saadetleri ilahî bir din yolu ile ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() Öyle ise, uyanık bir ruha, temiz bir vicdana sahib olan insan böyle gerçek bir dinden nasıl uzak kalabilir: Kendi benliğini, geleceğini ve mutluluğunu korumak isteyen bir insan, böyle yüce bir dinin inançlara, temizliğe, ibadete, helal ve harama, ahlaka dair kutsal hükümlerinden muhtaç bulunduklarını öğrenip uygulamak duygusundan nasıl habersiz kalabilir? O mübarek dinin yaşamasına, yükselmesine, yayılmasına, medeniyet saçan şanlı tarihine ait bazı bilgileri öğrenmek isteğinden, insan nasıl gafil bulunabilir? Hiç şüphe yok ki, benliklerini kaybetmeyen uyanık kişi ve cemiyetler bu ihtiyacı ruhlarında duymuşlardır ![]() ![]() İnsanların, yaratılışlanndaki meyilleri ve ruhî ihtiyaçları sebebiyle her asırda din bilginleri tarafından sayısız dinî eserler yazılmıştır ![]() ![]() İslam dininin kapsadığı hükümler esas bakımından dört kısma ayrılır: 1- İtikada air hükümler 2- İbadetlere ve amellere ait hükümler 3- Helal-haram olan şeylere, mubah ve mekruhlara ait hükümler 4- Ahlaka ait hükümler Bu dört kısım hükümler üzerinde çok geniş ve değerli kitablar yazıldığı gibi, özet halinde kolay anlaşılır kitablar da fazlasıyla yazılmıştır ![]() ![]() Biz aslında ayrıntılı eserlerden uzak kalamayız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çeşitli görev ve hizmetlere ayrılmış olan din kardeşlerimizin dini ihtiyaçlarını yeterince karşılayabilecek bir "İlmihal" kitabı yazılmasını çok kimseler benden isteyerek bana başvurmuşlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer bu eserim, din kardeşlerimin faydalanmalarına hizmet ederek hayırlı dualarını kazanmaya vesile olursa, kendimi bahtiyar sayarım ![]() ![]() ![]() ![]() Erzurumlu Ömer Nasuhî Bilmen Konu Başlıkları ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam İlmihali |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam İlmihaliİtikat Gerçek Dinin Esasları ve Başlıca Dinler Gerçek Bir Dinin Vasıfları ve Yararları İslam Dininin Genelliği ve Mutlu Sonuçları İman ve İslamın Niteliği İman ile İslamın Şartları Yüce Allah'a ve O'nun Sıfatlarına İman Peygamberlere İman Peygamberlere Olan İhtiyaç Semavi Kitablara İman Semavi Kitablara Olan İhtiyaç Kur'an'ın Nasıl Bir İlâhi Kitab Olduğu Kur'an-ı Kerimin Taşıdığı Gerçekler Meleklere İman Meleklerin Varlığındaki Hikmet Ahirete İman Kıyametin Oluşu ve Başlangıç Alâmetleri Ahirete Ait Olaylar Ahiretin Varlığındaki Hikmet Kaza ve Kadere İman Kaza ve Kadere İman Sorumluluğa ![]() ![]() ![]() İman'da Ehl-i Sünnet İmamları Gerçek Dinin Esasları ve Başlıca Dinler 1- Gerçek din, Yüce Allah'ın bir kanunudur ve birtakım sağlam hükümlerin kutsal bir mecmuasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Dinler başlıca üç kısma ayrılır: Birincisi: Hak dinlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkincisi: Asılları değişmiş ve bozulmuş olan dinlerdir ![]() ![]() Üçüncüsü: Batıl dinlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçek Bir Dinin Vasıfları ve Yararları 3- Gerçek bir dinin belirgin vasıfları, kendini diğer dinlerden seçkin kılan özel nitelikleri pek çoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç: İnsanlığa bu yüksek ruhu veren, bu güzel yaşayış şeklini öğreten, gerçek dinden başkası olamaz ![]() İslam Dininin Genelliği ve Mutlu Sonuçları 5- İslam dini, hak dinlerin en sonu ve en olgunudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah katında din İslam'dır ![]() 6- İslamiyetin ortaya çıkışından önce, bütün yeryüzü din bakımından cehalet karanlığı içinde kalmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat İslam güneşi doğmaya başlayınca, yeryüzünün birçok yerleri hemen aydınlanmaya başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak; İslam dini sayesinde gerçek bir medeniyet, sağduyulu insaniyet, yararlı bir ilerleme ve çok mutlu bir devrim oldu ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam İlmihali |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam İlmihaliİman ve İslamın Niteliği 7- İman, lügat manası bakımından, bir şeye inanmak ve bir şeyi doğrulamak demektir ![]() ![]() Din teriminde ise, Yüce Allah'ın dinini kalb ile kabul edip Rasûlüllah sallallahu aleyhi ve sellem'in bildirdiği şeyleri kesin olarak kalb ile doğrulamaktır ![]() İmanın aslı bu olmakla beraber bir engel hal bulunmadığı takdirde kalb ile kabul edilip inanılan bu hükümleri dil ile söylemek ve şahadette bulunmak lazımdır ![]() ![]() Kalb ile doğrulamak, dil ile söyleyip ikrar etmekle meydana gelen imanla beraber namaz kılmak ve oruç tutmak gibi ameller de gereklidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8- "İslam" sözüne gelince; Lügat manası bakımından İslam, teslim olmak, boyun eğmek ve itaat etmektir ![]() ![]() ![]() 9- Gerçek din ile İslam arasında esasta bir fark yoktur ![]() ![]() ![]() Allah Teala'nın dinine sadece "din" denildiği gibi, millet şeriat, İslam ve İslam dini de denir ![]() ![]() ![]() İman ile İslamın Şartları 10- İslam dininde Yüce Allah'a, meleklere, Allah'ın kitablarına, peygamberlere, ahiret gününe, kaza ve kadere iman etmek esastır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biz bu imanımızı; "Amentü billahi ![]() ![]() ![]() ![]() "Ben Yüce Allah'a, O'nun meleklerine, O'nun kitablarına, O'nun peygamberlerine, ahiret gününe, kaderin (iyi ve kötü her şeyin yaratılışı) Allah'dan olduğuna inandım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu beş şey İslam'ın şartıdır ![]() ![]() "Eşhedü en lâ İlâhe İllallah ve Eşhedü enne Muhammeden Abdühu ve Resûlühu = Allah'dan başka ilah olmadığına şahidlik ederim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "La İlâhe İllallah, Muhammed'ün Resûlüllah" sözüne de "Kelime-i Tevhid" denir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam İlmihali |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam İlmihaliYüce Allah'a ve O'nun Sıfatlarına İman 12- Yukarda yazılı olduğu üzere imanın temelini teşkil eden altı şart vardır ![]() ![]() "Allah Tealâ (Yüce Allah) diye ismini andığımız şanı büyük olan Yaratıcı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan başka mübarek sıfatları iki kısma ayrılır: Bir kısmı Selbi Sıfatlar'dır ki;[*]Kıdem, [*]Beka, [*]Havadise Muhalefet (hiç bir yaratığa benzer olmamak), [*]Kıyam Bizatihi (varlığı kendiliğinden oluş),[*]Vahdaniyet (ortağı olmamak) sıfatlarından ibaret olmak üzere beştir ![]() Diğer kısmı da Sübut Sıfatları dır ki, bunlar; [*]Hayat, [*]İlim, [*]İrade, [*]Kudret, [*]Semi, [*]Basar, [*]Kelâm, [*]Tekvîn sıfatları olmak üzere sekizdir ![]() ![]() İşte biz, böyle kemal sıfatları ile vasıflı bulunan şanı yüce bir Allah'a ve O'nun bu büyük sıfatlarına iman ederiz ![]() ![]() 13- Vücud: Allah Tealâ'nın varlığı demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biliyoruz ki, bu alemde hiçbir şey kendiliğinden var olacak bir durumda değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bütün bunları yokluktan var eden ve sonra yok eden, kuvvet ve hikmet sahibi Yüce bir yaratıcının varlığından asla şübhe edilemez ![]() 14- Yüce Allah'ın varlığını isbat için Kelam (Akaid) ilminde felsefe kitablarında pek çok delil yazılıdır ![]() ![]() "Şübhe yok ki, göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün değişmesinde akıl sahibleri için (Allah'ın varlığını, kudret ve azametini gösteren) büyük işaretler vardır ![]() (Ali İmran: 190) ayetini okuyup yüksek anlamını düşünmek yeterlidir ![]() Bu ayet-i kerîme güzelce düşünülürse, Yüce Allah'ın varlığına, kuvvet ve kudretinin büyüklüğüne dair sayısız deliller önümüze çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() İşte yukarda Türkçe anlamını verdiğimiz ayet-i kerîme, bu gerçekleri haber veriyor ve bizi uyarıyor ![]() "Akıl ve anlayış sahibleri o kimselerdir ki, ayakta iken, otururken, yanları üzere yatarken (her hallerinde) Allah'ı anarlar; göklerin ve yerin yaratılışı üzerinde düşünürler (ve derler): Ey Rabbimiz! Sen bunları boşuna yaratmadın ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bu ayetler, İslam dininde aklın ve düşüncenin ne kadar büyük önem taşıdığını da bize göstermiş oluyor ![]() "Düşünce gibi bir ibadet yoktur ![]() buyurulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte akıllı insanlar o kimselerdir ki, gökleri, arzı, gece ve gündüzleri, göklerde parıldayan ve her biri güneşten binlerce defa daha büyük yıldızların ihtişamını düşünürler, yeryüzündeki sayısız canlı ve cansız yaratıkları göz önüne alırlar ![]() ![]() ![]() Hatta böyle büyük varlıkları değil, bir zerreden küçük olduğu halde büyük bir duygu ile hayat ve görevini sürdürmeye çalışan bir mikrobu, yine bir zerreden küçük olduğu halde başlıbaşına bir kuvvet hazinesi olan bir atomcuğu düşünmek bile, gerçek akıl sahibi bir insan için Allah'ın yüce kudret ve hikmetini tasdik etmeye yeterlidir ![]() Büyük bir nizam ve intizam içinde yaratılan bütün bu güzel ve acaib varlıklar rasgele mi olmuştur? Bunlar bilgi ve hikmetten yoksun olan yahut hayal edilen bir tabiatın eseri midir? Asla böyle yanlış bir hükme hiçbir akıl sahibi varamaz ![]() 15- Yine tekrar ederek diyoruz ki, Yüce Allah'ın varlığını ve büyüklüğünü anlamak ve kabul etmek için, bundan önceki maddede anlamını yazdığımız ayet-i kerîmeyi güzelce düşünmek yeterlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah Kadîmdir, sonradan var olan şey Allah olamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 17- Beka: Ebediyet, sonu bulunmamak sıfatıdır ![]() ![]() Yüce Allah Beka sıfatı ile vasıflanmıştır; çünkü ebedidir, bakîdir, varlığının sonu yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 18- Havadise Muhalefet: Sonradan var olmuş şeylerden ayrı olmak sıfatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Mükevvenat ve mümkünat (yaratılan ve yaratılabilen) dediğimiz şeyler değişirler, başkalaşırlar, birbirine benzeyebilirler ve sonunda yok olurlar ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanların ve diğer yaratıkların birçok ihtiyaçları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başkasına muhtaç olan ve yaratıkların ölümlü vasıfları ile vasıflanan bir insan İlah olamaz ![]() ![]() ![]() 19- Kıyam Bizatihi: Varlığı ve durması kendi zatıyla olmak manasında bir sıfattır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak denilir ki, Yüce Allah'ı var eden bir varlık düşünülemez ve O'ndan başka bir yaratıcı varlık da olamaz ![]() "Allah'dan başka bir yaratıcı olur mu?" 20- Vahdaniyet: Birlik, yalnız başına olmak, benzeri olmamak; çoğalmaktan, parçalara ayrılmaktan ve eksilmekten beri bulunmak gibi manaları ifade eden bir sıfattır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahü Teala her yönü ile birdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah ulûhiyetinde, zatında ve mabudiyyetinde bir olduğu gibi, yaratıcı olmasında da birdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 21- Hayat: Dirilik demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sıfatlardan mahrum olan bir varlık, kendi kendine hiç bir şey yaratamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç şudur ki, kainatın yaratıcısı olan Allah, Hayat sıfatı ile vasıflanmıştır ![]() ![]() ![]() 22- İlim: Bilmek, idrak etmek sıfatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ın böyle her şeyi bildiğini güzelce düşünüp doğrulayan bir insan, elbette daima uyanık bulunur, her söz ve hareketini bir edeb üzere düzenler ![]() ![]() ![]() 23- İrade: Dileyebilmek, ihtiyar edebilmek sıfatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah bütün bu kainatı ezelî olan iradesi üzere yaratmıştır ![]() ![]() İşte bütün bunlar, Allah'ın irade sıfatı ile vasıflı bulunduğuna birer şahiddir ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah dilediğini hemen yapar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah dilerse bir anda binlerce alemi yoktan var eder ve dilerse onları bir anda yok eder ![]() ![]() Yüce Allah'ın bu büyük kudretini iyi düşünen bir mü'min, O'nun büyüklüğü önünde eğilir, O'nun kudretinden titrer, O'nun kutsal emirlerini yerine getirir ve yasaklarından sakınır ![]() "Allah her şeye kadirdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 26- Basar: Görme kuvveti demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kalbi iman dolu bir insan, Yüce Allah'ın kendisini görüp gözetmekte olduğunu bilir ve üzerinde düşünür ![]() ![]() "Biliniz ki, Allah bütün yaptıklarınızı görür ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah, kendi kadîm kelamını, dilediği zaman şanına uygun bir şekilde meleklerine işittirir, bildirir ve anlatır ![]() Allahü Teala'nın peygamberlerine dilediği şeyleri vahy ve ilham etmiş olması da bu kelam sıfatının bir tecellisidir ![]() ![]() ![]() 28- Tekvîn: Var etmek, yaratmak manasınadır ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın bu alemleri yaratıp yok etmesi, kullarını yaratıp yaşatması, onları beslemesi sonra da öldürüp başka bir aleme onları götürmesi, hep bu tekvîn sıfatının tecellisi ile olur ![]() "Allah bir şeyin olmasını dilediği zaman, ona "ol" der, o da oluverir ![]() ![]() ![]() Bir düşünelim: Bu kainatta hiç bir şeyin kendiliğinden var ve yok olamayacağını kendiliğinden kımıldanamayacağını ilim ve fen haber vermiyor mu? Biz ise, milyonlarca alemin, milyonlarca parlak yıldızların varlığını, bunların hareket ve sükun hallerini görüp biliyoruz ![]() Yine biliyoruz ki, bilgisi olmayan, kudret ve iradesi bulunmayan bir şeyin, bir gaye ve hikmete yönelik birtakım güzel ve üstün eserleri var etmesi mümkün değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Artık bu kadar yararlı olan bu güzel eserlerin, ilim, kudret ve hikmet sahibi olan ezelî bir yaratıcıya muhtaç olmadığını kim söyleyebilir? Şimdi biz, bütün bu dış alemdeki varlıklardan bakışlarımızı çevirip kendi nefsimize ve duygularımıza bakalım ![]() ![]() ![]() O halde şübhe yok ki, kendi varlığını ve sorumluluğunu yitirmedikçe, hiç kimse, Allah'a iman inancından, bir yaratıcının var olduğu düşüncesinden asla yoksun olamaz ![]() "Gökten ve yerden size rızık veren Allah'dan başka bir yaratıcı var mı?" |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam İlmihali |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam İlmihaliPeygamberlere İman 30- Bütün Peygamberlere iman etmek müslümanlıkta esastır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 31- Mucize: Başkalarının meydana getiremeyeceği olağanüstü şeylerdir ![]() ![]() 32- Keramet: Bir kısım olağanüstü işlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() 33- Meunet-İstidraç: Peygamberlik davasına kalkışmayan ve Peygamberin sünneti üzere yürümeyen bazı bayağı kimselerden meydana çıkan ve olağanüstü bir halde görülen birtakım olaylardır ki, o şahsın büyüklüğünü göstermez ve hiç bir zaman keramet ve mucize derecesine varamaz ![]() Fakat yalan yere peygamberlik davasına kalkışan kimselerin elinden ne mucize, ne keramet ve ne de başka olağanüstü işler çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() Yalan yere peygamberlik davasında bulunanların nasıl bir sonuçla karşılaştıkları, yalanlarının nasıl meydana çıktığı tarihlerde bellidir ![]() 34- Peygamberlere Nebî de denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 35- Yüce Allah'ın ilk Peygamberi Hazret-i Âdem aleyhisselâm'dır ![]() ![]() ![]() ![]() Âdem İdris[*]Nuh [*]Hud[*]Salih [*]İbrahim [*]Lût [*]İsmail [*]İshak [*]Yakub [*]Yusuf [*]Eyyüb [*]Şuayb [*]Musa [*]Harun [*]Davud [*]Süleyman [*]İlyas [*]Elyase [*]Zülkifl [*]Yunus [*]Zekerriya [*]Yahya [*]İsa [*]Muhammed (sallallahu aleyhi ve sellem)Bunlardan başka Kur'an-ı Kerimde adları geçen Üzeyr, Lokman ve Zülkarneyn isimli üç zat daha vardır ki, bunların Peygamber veya velî oldukları ihtilaflıdır ![]() ![]() ![]() 36- Peygamberler her türlü güzel sıfatlara sahibdirler ![]() ![]() ![]() 1- Peygamberler sadıktırlar; her hususta doğru sözlüdürler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün peygamberler şu yazdığımız beş sıfatı tamamen kendilerinde bulundurmuşlardır ![]() ![]() ![]() 37- Peygamberlerin insanları yola getirmek ve onların kötü hallerini düzeltmek için Yüce Allah tarafından görevlendirilmiş oldukları güzelce düşünülünce, onlara iman etmenin gereği ve önemi kendiliğinden anlaşılmış olur ![]() Gerçek şu ki, peygamberlere iman etmek, onların yüksek huy ve vasıflarını bilip doğrulamak, onlara son derece saygılı olmak bizim için kesin bir görevdir ![]() Peygambelere iman etmeyen bir kimse, Yüce Allah'a iman etmemiş sayılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamberlere Olan İhtiyaç 38- Bilindiği gibi, Yüce Allah, kendisinin kutsal varlığını ve birliğini bilmeleri, kendisine ibadet ve itaatta bulunmaları için insanları yaratmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat o Yüce yaratıcıyı hiç kimse şanına uygun bir şekilde bilemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamberlerin varlığından haberi bulunmayan veya peygamberlerin yoluna inanmayıp gerçekleri bozarak değiştiren nice milletler sapıtmışlar, insanlığa yakışmayan hallere düşmüşlerdir ![]() ![]() İşte insanları bu gibi çirkin hallerden kurtarmak, onlara din ile dünya görevlerini öğretmek ve böylece hem dünya, hem de ahiret mutluluğuna ermelerini sağlamak için Allah'ın elçileri olan peygamberlere ihtiyaç vardır ![]() Onun için Yüce Allah kendi ihsan ve ikramı ile insanlara peygamberler göndermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 39- Daha önce söylediğimiz gibi, peygamberlerin en büyüğü ve sonuncusu, bizim peygamberimiz Hazret-i Muhammed'dir (sallallahu aleyhi ve sellem) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç Beşeriyet öteden beri peygamberlere muhtaç bulunmuştur ![]() Eğer peygamberlerin varlığından habersiz bir bölgede yetişmiş bulunsaydı, kendisinde Allah'ın varlığı ve O'na karşı görevleriyle ilgili fikirler gerçek şekli ile bulunabilecek miydi? Din ve dünya işlerine ait görevleri belirleyebilecek miydi? Kendi vicdanında yüksek duygulara karşı bir çekicilik bulabilecek miydi? Zavallı İnsan! Kendi ruhunda sönük bir şekilde parıldamaya başlayan bazı yüksek fikirlerin kendisine nereden geldiğini hiç düşünmemektedir ![]() ![]() "Hiç bir ümmet yoktur ki, onlar içinden bir uyarıcı (peygamber) gelip geçmiş olmasın ![]() |
![]() |
![]() |
|