![]() |
Üstbiliş - Biliş Ötesi Nedir?, Üstbiliş - Biliş Ötesi Tanımı, Anlamı Hakkında |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Üstbiliş - Biliş Ötesi Nedir?, Üstbiliş - Biliş Ötesi Tanımı, Anlamı HakkındaÜstbiliş - Biliş ötesi Eski bir Japon masalına göre, kavgacı bir samuray günün birinde bir Zen ustasını cennet ve cehennem kavramlarını açıklamaya davet eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Samuray, kapıldığı öfkeyi ima eden ustanın doğru sözleri karşısında irkilir ve sakinleşerek kılıcını yerine koyar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Samurayın nasıl bir sinire kapıldığını birden fark etmesi, duygunun rüzgarına kapılıp gitmekle bunun bilincinde olmak arasındaki önemli farkı sergiliyor ![]() ![]() İlk bakışta duygularımızın zaten ortada olduğu düşünülebilir, ancak üzerinde daha dikkatlice durduğumuzda, çoğu kez bir şey hakkında ne hissettiğimizi pek hatırlayamadığımızı, ya da hissettiğimiz şeyi olup bitenden sonra fark ettiğimizi görürüz ![]() ![]() Üst biliş genel olarak bireyin kendi biliş sistemi, yapısı, çalışması hakkındaki bilgisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üst biliş, bireyin kendi biliş yapısı ve öğrenme özelliklerinin farkında olmasıdır (Goge ve Berliner, 1988; Klausmeier, 1985) ![]() İnsanların kendi biliş makineleri ve bu makinenin nasıl çalıştığının farkında olmalarıdır (Meichenbaum,1985) ![]() Çok temel düzeyde bilişsel farkındalık, çok basit olarak birinin kendi düşünmesinin farkında olması demektir (Doğanay ve Kara, 1995; s ![]() ![]() İnsanların öğrenme ve bellek kapasitelerini artırmak için kendi öğrenme ve bilişsel süreçlerinin farkında olmalarına denir (Drmrod,1990;s ![]() ![]() Yukarıdaki tanımların ortak yönlerine bakacak olursak, üstbiliş; Düşünme hakkında düşünme Neyi bilip neyi bilmediğimizi bilme Düşüncenin değişik yönlerinin farkındalığını ifade ettiği görülmektedir ![]() Biliş (Cognition) ve Üst Biliş (Metacognition) arasındaki fark Biliş: Herhangi bir şeyin farkında olma, onu anlama Üst biliş: Herhangi bir şeyi öğrenmeye, anlamaya ek olarak onu nasıl öğrendiğinin de farkında olma, nasıl öğrendiğini bilme Üst Biliş Bilgisi (Mmetacognivite Kknowledge) Aşağıdaki türden soruları kendi kendimize sorabilmemizi ve cevaplayabilme özelliğimizi kapsar ![]() ![]() •Bu konuyu öğrenmedeki amacım nedir? Nasıl bir ürüne ulaşmam beklenmektedir ![]() •Bu konu hakkında ne biliyorum? (Kendi öğrenme düzeyini test etme ![]() •Bu konuyu öğrenmek için ne kadar zamana ihtiyaç duyarım? •Bu konuyu en etkili bir şekilde öğrenmek için nasıl bir plan yapmalıyım; Nasıl bir yol izlemeliyim? •Plandaki aksaklıkları gidermek için yeniden nasıl gözden geçirip düzeltmeliyim? •Hata yaptığım taktirde, hatamı nasıl bulmalıyım? •Bu işlemler sonucunda elde edeceğim ürün beklentime uygun mu? Uygun değilse planlamamı nasıl değiştirmeliyim? Üst biliş becerileri ya da bilgisi, öğrenme sırasında etkin olarak, öğrenmeyi izleme becerileridir ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanlar farklı üst biliş, bilgi ve becerisine sahip olduklarından, öğrenme düzey ve hızları da farklılık göstermektedir (Woolfolk, 1993) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapılan çalışmalar üst biliş bilgisinin gelişimle yakından ilişkisi olduğunu, üst biliş becerilerinin beş-yedi yaş civarında gelişmeye başlayıp, okul yıllarında giderek güçlenmekte olduğunu göstermektedir ![]() ![]() ![]() Araştırmacılar genel olarak üst biliş bilgilerinin kullanımını üç döneme ayırmaktadırlar ![]() Bunlar; 1-Üst biliş bilgilerinin hiç kullanılamadığı ve öğretilemediği aşama ki yaklaşık beş yaş ve daha aşağısını kapsamaktadır ![]() 2-Üst biliş bilgilerinin kullanılabildiği fakat üretilemediği aşama, yaklaşık altı ve dokuz yaşı kapsar ![]() ![]() ![]() 3-Bu aşama yaklaşık dördüncü sınıf düzeyinde oluşmaktadır ![]() ![]() Birey, belli bir öğrenme birimine ilişkin amaçlara ulaşmak için, biliş yaşantılarına dayalı olarak edindiği üst biliş doğrultusunda hangi öğrenme stratejilerini kullanması gerektiğine karar verir ve uygular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Flavell’e(1979) göre, bireyin üst biliş bilgisi; bireyin kendine, öğrenme birimine ve bilişsel stratejilere ilişkin bilgilerinin etkileşimi sonucunda meydana gelir ![]() ![]() Üst biliş Bilgisini Oluşturan Değişkenler Bireyin Kendi Öğrenme Özellikleri ile İlgili Bilgisi Bireyin, öğrenici olarak kendisi hakkındaki bilgisi: Belli bir öğrenme birimini, öğrenme yeteneğini (Örn: Kavramları, olguları, problem çözmeyi, psiko-motor becerileri vBulletin ![]() Öğrenme biriminin bireyin kendisi için güçlük derecesi de dahil olmak üzere, öğrenilecek konu hakkındaki bilgisi Bireyin kendisi için uygun olan bilişsel stratejiler ve belli bir konuyu öğrenme bakımından her bir stratejinin muhtemel etkililiği hakkındaki bilgisi Yukarıdaki üç değişkenin etkileşimleri sonucunda üst biliş bilgisi oluşmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Temel Üstbiliş Stratejileri 1)Yeni bilgileri önceki bilgi kalıbı üzerine toplama 2)Düşünme stratejileri üzerine düşünme 3)Düşünme becerisini, planlama, zihinde şekillendirme ve değerlendirme (Dirkes, 1985) Düşünen bir insan davranışlarından sorumludur ![]() ![]() ![]() ![]() Üstbiliş Davranışlarını Geliştirme Stratejileri 1)”Ne bildiğini” ve “Ne bilmediğini teşhis etmek Araştırma aktivitesinden önce, öğrencilerin bilgileri hakkında bilinçli tercihler yapmaları, “şu anda neyi biliyorum” ve “neyi bilmek istiyorum” un kararını vermiş olmaları gereklidir ![]() 2)Düşünme üzerine konuşma Düşünme üzerine konuşma önemlidir çünkü, öğrencinin düşünme hazinesine ihtiyacı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3)Düşünce defteri tutma Üstü bilişi geliştirmede kullanılacak bir başka yöntemdir ![]() ![]() 4)Planlama ve kendine uydurma Öğrenci planlama ve öğrenmelerini kendine uydurma konusundaki artan sorumluluğu üzerine almalıdır ![]() ![]() ![]() 5)Debriefing the thinking process 6)Kendini değerlendirme Düşünme becerisi üzerine check-listler oluşturulabilir ![]() ![]() Yürütücü Bellek Şeması (Metamemory Schema) Üst biliş bilgisinin depolandığı şemaya denir ![]() ![]() ![]() Örnek “Yapılan bir deneyde; okul öncesi ve ilkokul çocuklarından oluşan bir grup çocuğa, bir dizi madde verildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki deneyden hareketle, okul öncesi çocukların şu anki bellek kapasitelerini tutarlı ve doğru olarak değerlendiremedikleri çıkarımında bulunabiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() Üstbiliş kavramı ile ilişkili diğer bir kavram da üstbellek kavramıdır ![]() ![]() Üstbiliş kavramının kullanılmasının nedeni özündeki anlamın "biliş hakkındaki biliş"olmasındandır ![]() Üstbilişsel beceriler, bilişsel faaliyetlerin birçoğunda önemli rol oynamaktadır ![]() Sözü edilen bilişsel faaliyetlerin bazıları şunlardır: •Bilginin sözel iletişimi •Sözel ikna •Sözel anlama •Okuduğunu anlama •Yazma •Dil kazanımı •Algı •Dikkat •Bellek •Problem çözme •Sosyal biliş Üstbiliş kavramı aşağıdaki alanlara girmiş bulunmaktadır: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() Değişik kuramcılar üstbiliş konusunu değişik şekillerde sınıflandırmaktadır ![]() ![]() Üstbilişsel Bilgi Üstbilişsel bilgi, bilişsel konularla ilgili kazanılmış bilgilerimizi ifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin;"Oldukça zayıf bir belleğim var ![]() ![]() Diğer üstbilişsel bilgiler, ifadesel olmaktan çok, işlemseldir ![]() Örneğin; "Alışveriş listesi veya hatırlamamıza yardımcı olacak şeyleri kullanarak , zayıf belleğimize ne zaman ve nasıl yardımcı olabileceğimizi bilme "bir işlevsel bilgidir ![]() Üstbilişsel bilgiyi kabaca üçe ayırabiliriz: 1 ![]() ![]() a)Kişinin kendi içindeki bilişsel farkındalığı (within-people): Örnek; "Psikoloji dersinde fizik dersinden iyi olabilirsiniz ya da arkadaşınızın dinleme yerine,okuyarak daha iyi öğrendiğini düşünebilirsiniz ![]() b)Kişiler arasındaki bilişsel farkındalık (between-people): Örnek; ebeveyninizin, çevresindeki kişilerin duygu ve ihtiyaçlarına komşularınızdan daha duyarlı olduğunu düşünebilirsiniz ![]() c)İnsanların bilişsel benzerliklerinin farkındalığı (all-people): insan zihninin evrensel özelliklerini ifade eder ki üç grubun en ilginç olanıdır ![]() 2 ![]() ![]() a)Herhangi bir görevle uğraşırken karşılaştığımız bilginin doğası: Örneğin;deneyimlerimizden biliyoruz ki,bize yabancı olan bilgileri anlamak ve hatırlamak hem güçtür hem de çok zaman alır ![]() b)Görevin gerekleri: Üzerinde çalışmamız için aynı bilgiler verilse bile, bazı görevlerin daha zor ve çaba gerektirdiğini biliriz ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Acaba bilişsel strateji ile üstbilişsel strateji arasında ne gibi farklılık vardır?Bilişsel stratejinin ana fonksiyonu, herhangi bir bilişsel teşebbüsü başarıyla sonuçlandırmaya yardımcı olmaktır ![]() ![]() Üstbilişsel yaşantılar, daha önce kazandığımız üstbilişsel bilgiler tarafından şekillendirilebilir ![]() ![]() Üstbiliş Konusunda Yapılan Araştırmalar Üstbiliş konusunda yapılan ilk çalışmalar daha çok tanımlayıcı (descriptive) çalışmalardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 1 ![]() ![]() İnsanların kendi bilgi ve bilgi süreçlerini izleyebilme becerisi oldukça önemli bir konudur ![]() ![]() ![]() ![]() Bilişsel görüntüleme konusunda yapılan araştırma sonuçlarına göre; a) Anaokulu çocukları bile tutarlı olarak sahip oldukları bilgileri görüntüleyebilirler ![]() b) Yaşla birlikte insanların bellekte tutabildikleri bilginin miktarı da artmaktadır ![]() c) Yine yaşla birlikte bilgileri tutarlı olarak görüntüleme oranı da artmaktadır ![]() d) Eğer bellek görüntüleme işi basit ve çalışan belleği (working memory=shortterm memory)aşırı yüklemiyorsa ,okul öncesi çocukları ile ilkokul çocukları arasında küçük farklılık bulunabilir ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Bu çalışmalarda hem strateji öğretimi hem de öğretilen stratejinin değişik alanlarda kullanılması (transfer)öğretilmektedir ![]() 3 ![]() ![]() Eğitimde Üstbilişi Araştıran Çalışmalar Son zamanlarda 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Paris ve Miinograd (1990) “öğrencilerin okulda okurken, yazarken ve problem çözerken kendi düşüncelerinin farkında olmayı öğrenerek başarılarını arttırabileceklerini” belirtmişlerdir ![]() Öğretmenler bu farkındalığı, doğrudan etkili problem çözme stratejileri hakkında öğrencileri bilgilendirerek arttırabilir ![]() ![]() Eğitim alanında yapılan çalışmalarda genel olarak şu sorudan hareket edilmektedir ![]() ![]() - Alıntıdır / Eylem Pınar Akdoğan |
![]() |
![]() |
![]() |
Üstbiliş - Biliş Ötesi Nedir?, Üstbiliş - Biliş Ötesi Tanımı, Anlamı Hakkında |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Üstbiliş - Biliş Ötesi Nedir?, Üstbiliş - Biliş Ötesi Tanımı, Anlamı HakkındaÜstbiliş - Biliş Ötesi "Üstbiliş kavramı ilk olarak Flavell tarafından kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ÜSTBİLİŞ ( metacognition ) Yapılan bir deneyde; okul öncesi ve ilk okul çocuklarından oluşan bir grup çocuğa, bir dizi madde verildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÜSTBİLİŞİN ÖZELLİKLERİ 1- Kişinin kendi öğrenmesinin , belleğinin ve hangi öğrenme görevlerinin gerçekçi bir şekilde tamamlanacağının farkında olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üstbiliş kavramı ile ilişkili diğer kavramlar da şunlardır: Üstbellek ( Metamemory ); bellek ve süreçleri hakkındaki bilgi , kişinin degişik bellek sistemleri hakkindaki bilgisini de kapsayan ( fakat bununla sinirli olmayan ) bellek ve süreçleri hakkindaki bilgi ve farkindalik ![]() İzleme ( Monitoring ): kişinin şu anki bilgi ve bilgi süreçlerinin durumunu izleyebilmesi , kişinin şu anki bilgi ve bilgi süreçleri hakkindaki yargilari ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünmenin bu yönü işlemler üzerinde işlemler gerçekleştirmeyi içerir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üstbilişsel bilgiyi kabaca üçe ayirabiliriz ; 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 1 ![]() ![]() Kişiler hakkindaki üstbilişsel bilgilerimizi de üç alt gruba ayirabiliriz ![]() a) - Kişinin kendi içindeki bilişsel farkindaligi ( within- people ): Örnek; psikoloji dersinde fizik dersinden iyi olabilirsiniz ![]() ![]() b) - Kişiler arasindaki bilişsel farkindalik ( between- people ): Örnek; ebeveyninizin, çevresindeki kişilerin duygu ve ihtiyaçlarina komşularinizdan daha duyarli oldugunu düşünebilirsiniz ![]() c) - Insanlarin bilişsel benzerliklerinin farkindaligi ( all - people ): insan zihninin evrensel özelliklerini ifade eder ki üç grubun en ilginç olanıdır ![]() 2 ![]() ![]() a) - Herhangi bir görevle uğraşırken karşılaştığımız bilginin doğası: örneğin; deneyimlerimizden biliyoruz ki , bize yabancı olan bilgileri anlamak ve hatırlamak hem güçtür, hem de çok zaman alır ![]() b) - Görevin gerekleri: üzerinde çalışmamız için aynı bilgiler verilse bile , bazı görevlerin daha zor ve çaba gerektirdiğini biliriz ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Paris ve Winograd, üstbilişin iki ana yönü olduğunu belirtmişlerdir: 1 ![]() 2 ![]() 1 ![]() ![]() a- Kendini Verme (commitment ) : Sezgiyle öğretmenlerin çoğu, öğrencilerin akademik bir konuya karşı kendilerini vermelerini onların başarılarının temel bir belirleyicisi olarak görür ![]() ![]() ![]() b- Tutumlar ( attitudes): Birinin bir konuya karşı geliştirdiği tutumları kendini verme ile yakından ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c- Dikkat ( attention ) : Kendini vermede olduğu gibi, dikkat genellikle bir uyarıcıya karşı gösterilen tepki olarak düşünülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() a- Bilginin çeşidi b- Davranış kontrolü a- Bilginin çeşidi: Bilgi ifadesel ( declarative ), işlemsel ( procedural ) ve şarta bağlı ( conditional ) olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b- Davranış kontrolü: Davranış kontrolü, değerlendirme, planlama ve düzenlemeden oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÜSTBİLİŞ KONUSUNDA YAPILAN ARAŞTIRMALAR Üstbiliş konusunda yapılan ilk çalışmalar daha çok tanımlayıcı ( descriptive ) çalışmalardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sınıflandırmalar arasında bazı farklılıklar olmasına rağmen, 3 genel kategori görülmektedir ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilişsel görüntüleme konusunda yapılan araştırma sonuçlarına göre; a- Anaokulu çocukları bile tutarlı olarak sahip oldukları bilgileri görüntüleyebilmektedir ![]() b- Yaşla birlikte insanların bellekte tutabildikleri bilginin miktarı da artmaktadır ![]() c- Yine yaşla birlikte bilgileri tutarlı olarak izleyebilme oranı da artmaktadır ![]() d- Eğer bellek görüntüleme işi basit ve çalışan belleği ( working memory = short-term memory ) aşırı yüklemiyorsa, okul öncesi çocukları ile ilkokul çocukları arasında çok küçük farklılık bulunmuştur ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÜSTBİLİŞSEL STRATEJİLER 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() a) Neyi bilip neyi bilmediğimizi belirleme b) Düşünce hakkında konuşma c) Bir düşünce ajandası tutmak d) Planlama ve öz- denetim e) Düşünce süreçlerini sorgulama f) Kendini değerlendirme Üstbilişsel Çevre Oluşturma ( Hacker, 1998; ss ![]() ![]() OKULÖNCESİ ÇOCUKLARI ve UNUTKANLIK Özellikle son zamanlarda tartışılan konularda birisi de, cinsel istismara maruz kaldığını ifade eden küçük çocuklara ne kadar güveneceğiz ve Mahkemelerde vermiş oldukları ifadeler ne kadar gerçeği yansıtıyor, konularıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KAYNAKLAR Berk, L ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hazırlayan: Uzman Psikolog Sezai KALAFAT |
![]() |
![]() |
|