![]() |
Türk Hikayeciliğinin Tarihsel Gelişimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Hikayeciliğinin Tarihsel GelişimiTÜRK HİKAYECİLİĞİ VECUMHURİYET DÖNEMİ HİKAYECİLİĞİ Cumhuriyet öncesi ve sonrası olmak üzere iki bölüm halinde ele alacağımız bu konudayeni bir araştırmaya girmeyerek bilinen ve güvenilir kaynaklardan hareketle meseleyi toparladık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet öncesi hikayemizde ilk akla gelen isimler Emin Nihat Bey ve Ahmet Mithat Efendidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hikayeyi romandan ve anlatıma dayalı diğer türlerden müstakil olarak ele alan Sami Paşazade Sezai'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anadolu nün ve köy hayatinin realist bir tarzda ele alındığı ilk eserdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kahramanlarım "acınmaya layık zavallı insanlar "arasından seçen Halit Ziya özellikle"şehir hayatinin mahalle içlerine ve fakir semtlerine yönelmiş bu çevrelerin herhangi bir bakımdan dikkati çekip tanınmış tipleri üzerinde durmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ömer Seyfeddin yazdığı hikayelerinde cemiyet meselelerim işlemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Sanatkar ise bütün bu olayların karşısında eseriyle "millî şuuru kuvvetlendirmek ve -aksak yönleri mizahî yollu tenkit ederek-"13 uyanışa hizmet ediyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dilin sadeleşmesi "Küçük Hikaye"nin Cumhuriyet dönemine ulaşması ve edebiyatımızın Anadolu'ya açılması hususunda Halide Edip Yakup Kadri ve Refik Halit bu dönemin hikaye türünde eser veren tanınmış diğer isimleridir ![]() ![]() ![]() "Maupassant tarzı" denilen "başlangıcı düğüm noktası sonu olan"15 hikayeler kaleme alan sadece Ömer Seyfeddin değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anadolu'ya açılan Anadolu insaninin hayatım kendi şartları içerisinde ele alan diğer bir yazarımız Refik Halit de ferdî gerçekleri sağlam bir gözlemle ortaya koymuştur ![]() "Memleket Hikayeleri" ile bu alandaki ününü artırır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hikayeciliğimizin gelişmesinde ve Cumhuriyet döne mine ulaşmasında adı geçen sanatkarlardan başka simalar da vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batıda "Küçük Hikaye" ile ilgilenen sanatkarları iki grupta toplayabiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet döneminde iki tarzın da örneklerim buluruz ![]() ![]() ![]() ![]() "Millî Edebiyat" devrinde bağlanılan gerçekçilik anlayışı Cumhuriyet döneminde de güçlenerek devam etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyal gerçekçiler cemiyetteki olumsuzlukları vermekte aşırıya gittiler ![]() ![]() ![]() Yeni hikayeciliğimizin temsilcisi olanlar bir taraftan sosyal gerçekçilik anlayışım güçlendirirken bir kısmı yeni arayışlara devam etmekteydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Maupassant tarzı"nın devam etmesiyle beraber "Çehov tarzı"nın da hikayeciliğimiz içerisinde yer aldığım yukarıda belirtmiştik ![]() ![]() ![]() Cemiyet içindeki ferdin ruh çözümlemesine bağlı olarak gelişen Çehov tarzında olaylara göre devam eden bir yaşama biçiminin yerini ferdin cemiyet içindeki durumu almıştır ![]() ![]() ![]() "Gerçekçi" ve "Sosyal Gerçekçi" anlayışlar ferdi ihmal ediyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Sait Faik'in bu anlayışı hikayeciliğimizde bir arayışın sonucu olarak karşımıza çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şu hususu da belirtelim ki Sait Faik son döneminde yazdığı hikayelerde "Sürrealizmi kayar ![]() ![]() Gerek tarz ve gerekse anlatım bakımından Cumhuriyet hikayeciliği otuz yıllık süre içerisinde hızlı bir gelişme gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Hikayeciliğinin Tarihsel Gelişimi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Hikayeciliğinin Tarihsel GelişimiSERVETİ FÜNUNA KADAR TÜRK HİKAYECİLİĞİ Cumhuriyet öncesi ve sonrası olmak üzere iki bölüm halinde ele alacağımız bu konudayeni bir araştırmaya girmeyerek bilinen ve güvenilir kaynaklardan hareketle meseleyi toparladık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet öncesi hikayemizde ilk akla gelen isimler Emin Nihat Bey ve Ahmet Mithat Efendidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hikayeyi romandan ve anlatıma dayalı diğer türlerden müstakil olarak ele alan Sami Paşazade Sezai'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anadolu nün ve köy hayatinin realist bir tarzda ele alındığı ilk eserdir ![]() |
![]() |
![]() |
|