|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
arınma, ayı, ayında, güzellikleri, ile, oruç, ramazan, yardımlaşma |
![]() |
Ramazan Ayı İle Arınma - Ramazan Ayında Yardımlaşma - Oruç Ve Güzellikleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ramazan Ayı İle Arınma - Ramazan Ayında Yardımlaşma - Oruç Ve GüzellikleriRamazan ayı ile arınma - Ramazan ayında yardımlaşma - Oruç ve güzellikleri Ramazan ayı ile arınma - Ramazan ayında yardımlaşma - Oruç ve güzellikleri - Oruç ve manevi boyutu Oruç ve denge Oruç ve mizan Oruç ve teenni Oruç ve ölçülü olmak Oruç ve dünyanın dengesi Oruç ve ötekiler Orucun sayısız faydalarından, Ramazan ayının sayısız bereketlerinden ve orucun farz oluşunun pek çok hikmetlerinden bahsedilebilir ![]() Ben burada sadece bir tanesine vurgu yapmak istiyorum: Denge ![]() Ramazan/oruç insan ve toplum hayatında olması gereken dengenin kurulmasına yardımcı olabilecek ciddi bir güçtür, uygun bir zaman dilimidir ![]() Oruçla bütün bunların, hayatın dengesinin ne alakası var denilebilir? Fiziksel bir dengeden bahsediyorsak, doğru; bunlar arasında bir bağ yok gibi görünüyor ![]() Ama beşeri bir dengeden, toplumsal bir nizamdan, ölçülü olmaktan, ağırbaşlılıktan söz edersek; oruçla bu denge arasında önemli bir ilginin olduğunu görürüz ![]() Akıl ile hisler, ruh ile beden, iç âlem ile dış yapı, bedenin ihtiyaçları ile iştahlar (şehvetler), kazanma ile harcama, ihtiyaçlar ile hırslar arasında bir dengeden söz ediyorsak; oruçla ilgisi var ![]() Kur’an şöyle diyor: “Allah göğü yükseltti ve mizanı (dengeyi) koydu ![]() ![]() Yüce Yaratıcı kâinata; yani yere ve göklere, bütün cansızlar âlemine, hayvanlara ve bitkilere fiziksel ve kozmik anlamda muazzam bir denge yerleştirdi ![]() ![]() ![]() Daha doğrusu görevini yerine getiriyor ![]() ![]() İnsan, bu dengeyi, bu düzeni kainatın her parçasında görebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı dengenin müstesna bir örneğini de insan bünyesinde de görmekteyiz ![]() ![]() “Ve şu emin beldeye yemin olsun ki, Biz insanı en güzel biçimde yarattık ![]() Vücut azaları arasında hem biçim olarak hem de fonksiyon olarak olağanüstü bir denge vardır ![]() ![]() Kur’an’da bu dengeye dikkat çekilmesinin bir sebebi Allah’ın yüce Kudretine işaret edilmesi ise, ikinci bir sebebi de insanı “dengeli davranma”ya davettir ![]() Sanki şöyle deniliyor: “Ey insan, görüyorsun ki kâinatın ve insanın ontolojik yapısında bir tenakuz, çatlak, karmaşa, eksiklik yok ![]() ![]() ![]() ![]() Zira insan ve toplum hayatında olması gereken dengeyi koruyanlar; istikamet, güzellik, mutluluk, bereket üzere ve zararsız yaşarlar ![]() Böyleleri aynı zamanda toplum hayatının dengesine de yardımcı olurlar ![]() İnsan ve toplum bünyesindeki dengenin bozulmasına Kur’an ‘fesat’ diyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fesat; bozulma (tefessüh), kokuşma, orta yoldan ayrılma anlamlarına gelir ![]() ![]() Müfsit; bozan, bozgunculuk yapan, ifsat eden demektir ![]() Fesadın karşıtı sulh veya salah’tır ![]() ![]() ![]() ![]() Fesat, hem Allah’ın hakkını ihlâl etmek, hem kulların hakkına tecavüz etmektir ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu durum o kimse ve o kimsenin içinde yaşadığı toplum için bir fesattır ![]() Fesat, insan bünyesindeki dengeyi bozar, hayatı hedefinden saptırır ![]() ![]() ![]() Onun için Yüce Yaratıcı insanlara; “Sakın dengeyi bozmayın” (Rahman, 55/8), ya da “Islah olduktan sonra yeryüzünü ifsat etmeyin” (A’raf, 7/56, 85) diye buyurur ![]() Islah; yani düzelme, nizam ve intizam, denge ve adalet ancak ilâhî ölçülere uymakla gerçekleşir ![]() ![]() ![]() Kur’an müslümanlara “vasat ümmet” olarak tarif ediyor ![]() ![]() ![]() ![]() İlâhî ölçülerden yüz çevirenlerin tarihten beri kendilerini ve toplumları nasıl ifsat ettiklerini, insanlara daha bu dünyada iken cehennemi yaşattıklarını biliyoruz ![]() Bu gibi adamların hayatı kendilerine nasıl zehir ettiklerini, çevrelerine ne gibi zararlar verdiklerini, çevremize bakarak anlayabiliriz ![]() Bundan dolayı rahatlılka diyebiliriz ki; müslümanlar için iyi ki Ramazan ayı ve oruç var ![]() Ramazan ayı müslümanlar için bir açıdan denge ayıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Dengesiz adamlardan meydan gelen bir cemiyette dengeden, haktan hukuktan bahsedilir mi? Halk arasında yanlış iş yapanlar kakkında ‘dengesiz adam’ denilmesi boşuna değildir ![]() Sahih mi zayıf mı olduğunu tesbit edemediğim Peygambere nisbet edilen bir rivâyetten bahsetmek istiyorum ![]() ![]() “Dünyanın dengesi şu dört şeyle mümkün olur: *Alimlerin ilmi, *yöneticilerin adaleti, *zenginlerin cömertliği ve *fakirlerin duasıyla ![]() Alimlerin ilmi olmasa cahiller helâk olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dört şey toplum binasında denge sütunu gibidirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dikkat edilirse bunların her birinin bir yönüyle Ramazan ve oruçla ilgisi olduğu görülecektir ![]() * Alimlerin ilmi: Alimler olmazsa meydan cahillere kalır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünün ki insanların işi bu gibilere kaldı… O toplumun hali ne olur? İşini ve yönetimini cahillete emanet edenlere eyvahlar olsun ![]() ![]() * Yöneticilerin adaleti: Din diliyle ‘ulu’l-emr’ veya ‘veliyyü’l-emr’ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendisine bir iş ve sorumluluk yüklenen herkes yöneticidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumu ayakta tutan en önemli denge adalettir dense yanlış olmaz ![]() Ramazan müslümana âdil olma şuuru, adaletle davranma ahlâkı kazandırır ![]() ![]() ![]() Ramazan takva bilincinin artırıldığı bir zamandır ![]() * Zenginlerin cömertliği : İmkanı olanlar; ellerinde olanı ötekilerle paylaşırlarsa, yani infak ederlerse; geçinme ve dünyalıkları paylaşma konusundaki denge sağlanabilir ![]() Cimri zenginlerin çok olduğu bir belde halkına esef etmek gerekir ![]() Paylaşmak, aynı zamanda ötekini benimsemek ve değer vermektir ![]() ![]() ![]() ![]() Ramazan aynı zamanda infakı öğrenme veya infak etme ayıdır ![]() ![]() Ramazan helâlden kazanma, helâle sarfetme şurunun dirildiği aydır ![]() ![]() ![]() Paylaşmasını bilen; paylamayı, dışlamayı, tepeden bakmayı unutur ![]() ![]() * Fakirlerin duası: Dua, Allah’ı yardıma çağırmaktır ![]() ![]() ![]() Peygamber (sav) Hicretin 10 ![]() ![]() ![]() ![]() Ramazanda sevindirilen her fakir, kendisine infak edilen her bir muhtaç, kendisiyle imkanların/iftarların bölüşüldüğü her dost; ikram edilen her bir âdemoğlu, müslüman toplumda denge direğidir ![]() Bunların sayısının çok olması, dengenin güçlü olması manasına gelir ![]() Ramazan duaların arttığı ve çok çok kabul edildiği bir ibadet zamanıdır ![]() ![]() Birbirine dua eden insanlardan kurulu bir toplum da fesadın uzağındadır ![]() Ya bir de tersi olursa? Yani birbirine dua eden insanlar değil de, birbirine lânet edenlerden kurulu bir toplum ![]() ![]() ![]() Birbirinin dostu, kardeşi veya karındaşı değil de ; birbirinin kurdu olanlardam meydan gelen bir toplum ![]() ![]() ![]() Birbirine yardım etmeye, destek olmaya, açığını kapatmaya değil ; birbirini yemeğe hazır kimselerden kurulu bir toplum ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle bir toplumda güvenden ve hoşgörüden bahsedilemez ![]() Ramazan, kendini hakkıyla değerlendirenlere, kurt veya başkasına dert olmayı değil; mert olmayı öğreten bir aydır ![]() Oruç, yalnızca kendi çıkarını düşünen egoist bir fert olmayı değil ; Allah’ın vereceği karşılığı umarak cömert olmayı talim eder ![]() Ramazan ayı müslümanlara diğerleri için dua eden, onların iyiliğini isteyen, başkalarına dost olmayı tavsiye eden, başkalarına yüreklerinde yurt olmayı öğretir ![]() Ramazan’ı, inanarak ve karşılığını Allah’tan bekleyerek değerlendirenler, ondan; beden ve toplum bünyesinde dengeyi korumayı öğrenirler ![]() Hüseyin K ![]() |
![]() |
![]() |
|