07-28-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
'Jetimam' Yahut Boşa Giden Terâvih Namazlari
'jetİmam' yahut boŞa gİden terÂvİh namazlari
'JETİMAM' YAHUT BOŞA GİDEN TERÂVİH NAMAZLARI
Her şeyin kendine mahsus bir usûl, adâp ve erkânı vardır İnsan, müsbet bir neticeye ancak bu adâp ve erkâna riâyet ederek ulaşabilir Başka türlü olan, usûle uymadan yapılan ameller- ibâdetler, boşa sarfedilen gayretten başka bir şey ifade etmez
Onbir ayın sultanı olan ve istisnâsız her mü'minin, ihlâs, gayret ve liyâkati nisbetinde istifade ettiği, mânen birşeyler kazandığı mübârek Ramazan ayının gelişiyle, her sene olduğu gibi, bu yıl da inşâallah câmiler dolup taşacak Ancak, büyük bir hızla câmilerden, bircok insanın 'bir an evvel bitse de çıksak' duygusu içerisinde oldukları da maalesef duyulan ve müşâhede edilen bir gerçek Hatta bundan dolayıdır ki, hızlı terâvihlerin kılındığı câmiler tercih ediliyor Bu câmilerin imamları da halk arasında 'jet imam' diye tanınıyor Halbuki câmide yarım veya bir saat duramayan insanın, câmi dışında, daha farklı bir yerlerde saatlerce durduğuna ve sıkılmadığına da başta kendisi şâhit
Dünyaya ait basit işlerde bile muayyen kâide ve düzen aranırken, Efendimiz (s a v )'in 'Gözümün nûru' dediği namazda belli kâide ve esaslar olmaz mı? Elbetteki vardır ve namazlar, kendi adâp ve erkânı üzere kılınmalıdır Bu hususta mü'munleri ikaz eden Allah Resûlü (s a v ), bir defasında namazda acele ile imamdan başını secdeye koyan birisi için, 'İmamdan evvel başlarını secdeye koyanlar, secdeden merkep başlı olarak kalkacaklarından korkmuyorlar mı? buyurarak işin vahâmetini ifade etmişlerdir
İnsan, azîz bildiği birisine bir hediye vereceği zaman nasıl kusursuz, hatasız olmasına dikkat gösteriyorsa, azîz olan Allah için kıldığı namazın da bilhassa tam ve kâmil olmasına dikkat ve hassasiyet göstermelidir  Huşû ve huzur içinde olmalı, tâdil-i erkâna mutlaka riâyet ederek kılmalıdır
Yine bir başka zamanda isa Allah Resûlü (s a v ), âdap ve erkâna riâyat etmeden namaz kılan birisini, 'Tavukların yem topladığı gibi acele acele kılmaması' için ikaz etmiştir Zira namazda tâ'dil-i erkan mühimdir, bütün fıkıh kitaplarında ehemmiyetle üzerinde durulmuştur Bununla beraber namazın fazla uzatılmaması, zira cemaat içerisinde hasta ve ihtiyarlarında bulunabileceği bildirilmiştir Bu bakımdan namaz; farz da olsa nâfile de olsa namazdır ve her hâlükârda edâ ediliş şekli ve şartları aynıdır Hiç kimse sünnetleri sünnet olduğu için hızlı-acele ve bilhassa terâvihi de çok olduğu için jet hızıyla kılayım diyemez Ölçü; ne kimsenin rahatsız olacağı kadar uzun, ne de namazın ifsad olacağı kadar hızlı ve süratli olmamalıdır
Hulâsa mü'min, bütün ibâdet ve amellerinde olduğu gibi namazında da, 'İhsan Şuuru' ile hareket etmeli  Yani, her ne kadar Allah'ı görmüyorsak da, o bizi görüyor şuuru ile huzura durmalıyız
Rabbimiz şu mübârek günler hürmetine bizleri 'ihsan şuuru'na erenlerden eylesin, ibâdetlerimizi de dergâh-ı izzetinde en güzel kabul ile makbul buyursun
Kaynak: Fazilet Takvimi 14-15 Ocak 1997
|
|
|