|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bilmen, hilali, hilallerin, ile, nasuhi, ramazan, subutuömer |
![]() |
Ramazan Hilali İle Diğer Hilallerin Subutu-Ömer Nasuhi Bilmen |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ramazan Hilali İle Diğer Hilallerin Subutu-Ömer Nasuhi BilmenRamazan hilali ile diğer hilallerin subutu-Ömer Nasuhi Bilmen 45-Ramazan ayı, kamerî aylardandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla beraber Şaban ayının hilâlini de, Receb ayının yirmi dokuzunda araştırmak uygundur ![]() ![]() 46- Ramazan ayının yirmi dokuzuncu günü de, güneşin batışından itibaren Şevval ayının hilâli araştırılır ![]() ![]() 47- Kamerî aylar, bazan otuz, bazan da yirmi dokuz gün olur ![]() ![]() ![]() 48- Her kamerî ayın başlangıcı, ya hilâl görmekle veya ondan önceki ayın günleri otuza tamamlanmakla tesbit edilir ![]() Hilâl'in çoğulu "Ehille"dir ![]() ![]() Hilâl görülünce üç kez tekbir ve tehlilden sonra üç kez şöyle demeli: Sonra da: şöyle dua etmelidir ![]() 49- Hilâlin güneş batışı arkasından görülmesi geçerlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Üç İmama göre, gündüzün görülen hilâle itibar edilmez ![]() ![]() ![]() ![]() 50- Hava kapalı olunca, Ramazan hilâlinin görüldüğüne müslim, âkil, baliğ ve âdil bir kimsenin şehadeti yeterlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 51- Hilâli görenin bunu açıklaması, yani: "Ben beldenin şu yerinden veya dışından baktım, hilâli, ufkun şu tarafında bulutun hemen kenarında veya iki bulutun açık bulunan kısmında şu şekilde gördüm," diye açıklaması gerekir mi, gerekmez mi? Bazı zatlara göre lâzımdır ![]() ![]() ![]() 52- Ramazan hilâlini gören bir müslüman için hemen o gece şehadette bulunmak lâzımdır ![]() ![]() 53- Hilâli gören kimse, eğer hâkimi bulunan bir şehirde ise hemen hâkimin huzuruna çıkar ve şahidlikte bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() (Şafıîlere göre, hâkimin hükmü ile bütün insanlara oruç tutmak farz olur ![]() ![]() ![]() 54- Hilâlin görülmesi, ayın girmesi doğrudan doğruya değil, bir olaya bağlı olarak hüküm altına alınabilir ![]() ![]() ![]() Hilâl isbat için bu şekilde dava açılması, İmam Azam'a göre uygundur ![]() ![]() 55- Yalnız başına hilâli gören kimsenin şahidliği kabul edilmese de, kendisinin oruç tutması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 56- Hava kapalı olmayınca, Ramazan, Şevval ve Zilhicce hilâlleri hususunda bir iki kimsenin değil, onlarla beraber kuvvetli bir zan meydana gelecek başka çok kimselerin şehadetleri kabul edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Azam'dan rivayete göre de, bu durumda taşradan gelmiş veya gelmemiş olsun, iki adil şahidin şehadeti ile yetinilir ![]() Deniliyor ki, zamanımızda herkes hilâli araştırma görevini yerine getirmek için çalışmadığından, şimdi böyle iki şahidin şehadetine güvenmek uygundur ![]() 57- Hava kapalı olunca, Şevval ve Zilhicce hilâlleri hakkında adil iki erkeğin veya bir erkek ile iki kadının şehadetleri kabul olunur ![]() ![]() ![]() ![]() Hakim ve valisi bulunmayan bir yerde hava kapalı olduğu halde, iki adil kimse Şevval hilâlini gördüklerini haber verecek olsalar, insanların iftar etmesinde bir sakınca yoktur ![]() 58- Kapalı bir havada Ramazan hilâlini yalnız hakim görecek olsa, dilerse yerine birini vekil tayin ederek onun huzurunda hilâli gördüğüne şehadet eder, dilerse doğrudan doğruya insanlara oruç tutmalarını ilân eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 59- Şevval ayının hilâli, Ramazanın yirmi dokuzuncu günü, güneşin batışı arkasından araştırılır ![]() ![]() ![]() ![]() 60- Bir kimsenin şehadetine dayanarak Ramazan orucuna başlamış olanlar, otuzuncu günü Şevval hilâlini görmeseler de, sahih olan görüşe göre, oruca son verirler ![]() ![]() (Şafiîlere göre, Şevval için de bir adil şahidin şehadeti yeterlidir, tercih edilen görüş onlarca budur ![]() ![]() 61- Hava kapalı olduğu halde, iki kimsenin şehadetini hakim kabul ederek otuz gün oruç tutulduktan sonra Şevval hilâli görülmese, bakılır: Eğer hava yine kapalı ise, ertesi gün iftar ederler ![]() ![]() ![]() ![]() 62- Bir belde halkı yirmi dokuz gün oruç tuttuktan sonra iki adil kimse; "Biz Ramazan hilâlini, sizin oruca başlamanızdan bir gün önce görmüştük," diye şehadette bulunsalar, bakılır: Eğer bunlar, o belde halkından iseler, uygun olan şahidliklerinin kabul edilmesidir; çünkü bunlar, Allah için yapılacak olan bir şehadeti önceden terk etmişlerdir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ramazan Hilali İle Diğer Hilallerin Subutu-Ömer Nasuhi Bilmen |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ramazan Hilali İle Diğer Hilallerin Subutu-Ömer Nasuhi Bilmen63- Ramazan ayından başka ayların sübutu için, hava kapalı ise, en az iki adil erkeğin veya bir erkekle iki kadının şehadetleri gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 64- Bir belde halkı hilâli görmeksizin yirmi sekiz gün oruç tutup da, sonra Şevval hilâlini görecek olsalar, bakılır: Eğer Şaban hilâlini görüp onu otuz gün saymışlarsa, yalnız bir gün kaza ederler ![]() ![]() ![]() Fakat bu belde halkı yirmi dokuz gün oruç tutup da sonra Şevval hilâlini görseler, üzerlerine kaza gerekmez ![]() ![]() 65- Bir beldede Ramazan orucu, hilâlin görülmesi ile yirmi dokuz gün tutulmuş olsa, o beldedeki hastalar da ileride bu Ramazan orucunu yirmi dokuz gün olarak kaza ederler ![]() ![]() 66- Ayın ve güneşin doğmuş oldukları yerler, beldelere ve arazi parçalarına göre değişik bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 67- Oruç hususunda ayın doğuş yerlerinin çeşitli oluşuna ve bunun hesapla belirlenmesine itibar edilmemesi, şu hadîs-i şerîf ile aynı manayı taşıyan başka hadislere dayanmaktadır ![]() "Hilâli gördüğünüz zaman oruç tutunuz ve hilâli görünce de iftar ediniz ![]() Bu hadîs-i şerîfe göre oruç ile iftar, hilâlin görülmesine bağlanmıştır ![]() ![]() ![]() Dinin bu hükümleri, hilâlin değişik beldelerde farklı zamanlarda doğuşuna itibar edilmesini veya hesab ehlinden sorulmasını emretmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Yine, hilâli haber veren iki haberciden birinin fenne dayanarak haberini, diğerinin rüyete (görüşe) dayanarak haberini tercih etmek de çok kere uygun olamaz ![]() ![]() (Malikî ve Hanbelîlerin mezheblerine göre de doğuşun değişik olmasına itibar olunmaz ![]() ![]() ![]() 68- Hilâlin doğuş yeri değişikliklerine itibar edilmediğine göre, bir belde halkı Ramazan hilâlini görüp yirmi dokuz gün oruç tuttuktan sonra bayram yapsalar, diğer bir belde halkı da yine hilâli görerek otuz gün oruç tuttukları meydana çıksa, önceki belde halkının bayramdan sonra kaza olarak bir gün oruç tutmaları gerekir ![]() ![]() ![]() 69- Hanefi fıkıh alimlerinden bazılarına göre, doğuş yerlerinin değişik olması geçerlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 70- Ramazan orucuna başlanması veya bayram yapılması için astronomi ilmini bilen adalet sahibi vakit uzmanlarının sözlerine baş vurulup vurulamayacağı hususunda fıkıh alimleri arasında iki görüş vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla beraber, her yerde böyle ince hesablar yapılabilecek insanlar bulunamayacağından bunların sözlerine başvurmak gereği, özellikle sahra gibi yerlerde ve dağınık bir halde yaşayan müslümanlar için zorluğu gerektirir ![]() ![]() "Hilâli gördükten sonra oruç tutunuz ve hilâli gördükten sonra iftar ediniz (bayram yapınız) ![]() ![]() Anlaşılıyor ki, şeriaat orucu, hiç bir zaman değişmeyecek temelli ve basit olan, herkes tarafından anlaşılıp kabul edilecek olan bir delile bağlanmıştır ki, o da hilâlin görülmesidir ![]() Gerçekten müneccimlerin sözleri hesab kurallarına dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() Azınlık olanlara ait diğer bir görüşe göre, bu konuda vakit uzmanlarının ve müneccimlerin sözlerine başvurulabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Memleketimizde bir müddetten beri, bu görüşe uygun olarak kamerî aylar Rasathane tarafından bir belge halinde tayin edilmektedir ![]() (Malikî ve Hanbelî fıkıh alimlerine göre müneccimlerin sözlerine güvenilmez ![]() ![]() ![]() ![]() Şafiîlerce de müneccimin sözü, kendi hakkında ve kendisini doğrulayan kimse hakkında geçerli ise de, tercih edilen görüşe göre, bütün insanlar için geçerli değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (*) "Hilâle hayrin ve rüşdin! Amentü billâhillezî halekake ![]() Elhamdü lillâhillezî zehebe bişehrin keza ve cae bişehrin keza ![]() ![]() Anlamı: "Ey hayır ve salah hilâli? Seni yanatan Allahü Teâlâ'ya iman ettim ![]() ![]() Kaynak :Ömer Nasuhi Bilmen |
![]() |
![]() |
|