![]() |
Namazı Kasten Terk Edenin Kafir Olacağı Görüşü İle Bu Görüşün Değerlendirilmesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Kasten Terk Edenin Kafir Olacağı Görüşü İle Bu Görüşün DeğerlendirilmesiNamazı kasten terk edenin kafir olacağı görüşü ile bu görüşün değerlendirilmesi İslami ibadet sistemi içinde namaz en yüksek ve en önemli konumdadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namaz ibadetini yerine getirmekle büyük manevi dereceler kazanan insanın, bu ibadeti ihmal ya da büsbütün terk etmekle, ölüm ötesi hayatta aynı oranda cezaya çarptırılması tabiidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam'ın temel esaslarından biri olan namazın farz olduğuna inanmayarak kılınmayışının, kişiyi dinden çıkaracağı konusunda İslam bilginleri görüş birliği içindedirler ![]() ![]() ![]() ![]() Farziyetini inkar etmeksizin, sırf ihmal ve tembellik sebebiyle namazı terk eden hakkında hükmün ne olacağı konusunda İslam bilginleri farklı görüşlere sahip olmuşlardır ![]() ![]() Ahmed b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() en-Nehaî (ö ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmed b ![]() ![]() "Allah teala, `Haram aylar çıkınca müşrikleri bulduğunuz yerde öldürün ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namazı kasten terk edenin kâfir olacağına delil olarak gösterilen rivayetlerin başlıcalarını da şöyle zikretmek mümkündür: "Onlarla bizim aramızdaki ahit namazdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü üzere bu rivayetler namazı terk etmenin kişiyi küfre sokacağını açıkça ifade etmektedir ![]() ![]() ![]() Namazı kasten terk edenin kâfir olacağı ve öldürüleceği görüşünü böylece ortaya koyduktan sonra şimdi de bu görüşü değerlendirmeye çalışacağız ![]() Buraya kadar görüldüğü üzere, Ahmed b ![]() ![]() ![]() Namazı terk etme suçuna öngördükleri ceza konusunda ayrılsalar da, bu suçun kişiyi kâfir yapmayacağında birleştikleri için, Ebu Hanife ile eş-Şafiî ve Mâlik b ![]() ![]() ![]() Tacuddîn es-Sübkî (ö ![]() -Ahmed, sen, "Namaz kılmayan kâfir olur", mu diyorsun? -Evet ![]() -Eğer kâfir olursa ne ile tekrar müslüman olur? -Lâ ilâhe illallah Muhammedün Resülüllah, diyerek ![]() -Adam bu sözü söylemeye zâten devam ediyor, onu bırakmış değil ki ![]() ![]() -Namaz kılarak müslüman olur -Kâfirin namazı geçerli olmaz ![]() ![]() Ahmed b ![]() ![]() es-Sübkî şöyle demektedir: "Bu diyaloğu mezhebimiz (şafiî mezhebi) âlimlerinden el-Hasan b ![]() ![]() ![]() eş-Şafiî'ye nisbeti doğru olsa da olmasa da, namazı terk edenin kâfir olmadığı noktasında bu yaklaşım tarzının oldukça sağlam bir zemine sâhip olduğu izlenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() el-Cassas (ö ![]() ![]() ![]() ![]() "Mâlumdur ki, ayette geçen `Müşrikleri öldürün' emrinin ortadan kalkması için kaçınılmaz şart, şirkten tevbe etmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görülüyor ki, et-Tevbe, 5 ayeti, namazı terk edenin kâfir olacağı konusunda delil olmaktan uzaktır ![]() Namazı terk edenin kâfir olacağını ifâde eden hadislere gelince, İslam ulemâsının çoğunluğu bunlarda söz konusu edilen küfrü, "küfrân-ı nîmet" (nîmetin görmezlikten gelinmesi)169; "Namazı, farz olduğunu inkâr ederek terk etmek"170 şeklinde yorumlamakta ya da; tehdit ve sakındırma amacına yönelik olduklarını, "namazı ihmal etmek, kişiyi küfre götürecek davranışlara sürükleyebilir" anlamını taşıdıklarını söylemektedirler ![]() Belirtmek gerekir ki "Onlarla bizim aramızdaki ahit namazdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer hadislerin ise yukarıda belirttiğimiz biçimlerde yorumlanmasını zorunlu kılan gerekçelere sahip bulunmaktayız ![]() Her şeyden önce Kur'an, "Şüphesiz Allah kendisine şirk koşulmasını affetmez ![]() ![]() ![]() "Allah beş vakit namazı kullara farz kılmıştır ![]() ![]() ![]() buyurmuştur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Kasten Terk Edenin Kafir Olacağı Görüşü İle Bu Görüşün Değerlendirilmesi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Kasten Terk Edenin Kafir Olacağı Görüşü İle Bu Görüşün DeğerlendirilmesiAynı paraleldeki başka bir hadis de şudur: "Kulların kıyamet günü ilk hesaba çekilecekleri amel namazdır ![]() ![]() ![]() Tıpkı yukarıdaki gibi bu hadis de, namazı terk edenin kafir olmadığını göstermektedir ![]() ![]() Olayın bir de pratik yönü vardır ![]() ![]() ![]() Kısaca, İslam ulemasının çoğunluğunca da kabul edilmeyen bu görügörüş, yeterli delil ve dayanaklardan yoksundur eş-Şâfiî ve Malik b ![]() ![]() Görüldüğü üzere, Ahmed b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() eş-Şâfiî, namazı kasten terk eden kimseye uygulanacak prosedürü şöyle ifâde etmektedir: "Müslüman olanlardan farz namazı terk eden kimseye "niçin namaz kılmıyorsun?" diye sorulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mâlik b ![]() ![]() Ahmed b ![]() ![]() Namazı terk etmenin kişiyi dinden çıkarmayacağı görüşünde olanların (Ebû Hanife, eş-Şâfiî ve Mâlik b ![]() ![]() ![]() ![]() eş-Şâfiî, namazı kasten terk edenin -kâfir olmaksızın- öldürüleceği yönündeki görüşünü belirttikten sonra şöyle devam etmektedir: " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() eş-Şâfiî'nin bu ifâdesinden anlaşıldığına göre zekât; vermemekte direnenleri öldürmeden alınabiliyorsa, bunların öldürülmesi câiz olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() "Çünkü Allah teâlâ kâfirlerin kanlarını bütün usullerle mübah kılmış,186 sonra da üç şeyin; küfürden tevbe etmenin, namazı kılmanın ve zekâtı vermenin bir arada bulunması kaydı ile onların kanlarını haram kılmıştır ![]() ![]() el-Kurtubî de eş-Şâfiî'ye atıf yapmaksızın et-Tevbe, 5 ayeti ile ilgili olarak hemen hemen aynı şeyleri söylemiştir: "Bu ayet üzerinde iyi düşünmek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbnu Dakik el-`İd (ö ![]() ![]() "Bizim de zamanına ulaştığımız müteahhirîn ulemâsından biri 190 konuya açıklık kazandırmak ve hükmü desteklemek amacıyla, "Allah'tan başka ilâh olmadığına, benim de Allah'ın Resülü olduğuma inanıncaya, namazı kılıp zekâtı verinceye kadar insanlarla savaşmam bana emredildi",191 hadîsini delil olarak göstermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Namazı terk edenin kafir olmayacağı fakat öldürüleceği görüşünü ortaya koyduktan sonra şimdi de bu görüşü değerlendirmeye çalışacağız ![]() Namazı terk edenin kafir olmayacağı görüşü dört fıkıh mezhebi planında eş-Şafiî ve Malik b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Kasten Terk Edenin Kafir Olacağı Görüşü İle Bu Görüşün Değerlendirilmesi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Kasten Terk Edenin Kafir Olacağı Görüşü İle Bu Görüşün DeğerlendirilmesiZekât vermek istemeyenlere savaş açan Hz ![]() ![]() ![]() eş-Şâfiî bu olayı kendi görüşü yönünde delil olarak kullanırken şöyle bir mantık yürütmektedir: Savaşmak öldürmek demektir ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() eş-Şâfiî'nin bakış açısı bu ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısaca, Hz ![]() ![]() ![]() Yukarıda da belirttiğimiz gibi Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zekât vermeyenlerden bir kısmı şöyle diyordu: "Allah Teâlâ `Ey Muhammed! onların mallarından, onları kendisiyle temizleyip arındıracağın bir sadaka al ve onlara dua et ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() el-Cassâs (ö ![]() ![]() ![]() ![]() Bu insanların, yukarıda aktardığımız batıl yorumları ışığında değerlendirildiğinde, el-Cassâs'ın yorumunun sağlam bir zemine dayanmakta olduğu kabul edilebilir ![]() ![]() ![]() Şu halde kısaca ifâde etmek gerekirse, zekât vermeyenler mürted oldukları ve isyancı konumuna düştükleri için öldürülmüşlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() "Her ne kadar namaz kılmayan kimse elimizde bulunsa ve bize karşı koyacak durumda olmasa da namaz kılmadığı taktirde onu öldürürüz ![]() ![]() ![]() Görüldüğü üzere burada eş-Şâfiî zekâtla namazı birbirine kıyaslayarak karşılaştığı açmazdan kurtulmaya çalışırken bir başka açmazla karşı karşıya gelmekte ve kalbî bir durum olan iman ile hem fizîkî, hem kalbî eylem olan namazı aynı düzlemde ele almaktadır ![]() Olayı bir de, `mürtedleri' tek bir kategori olarak değil de, iki ayrı kategoride değerlendiren el-Hattâbî'nin bakış açısıyla değerlendirelim: Eğer zekât vermek istemeyenler `mürted' değil de `bâğî' (isyancı) iseler, bu takdirde öldürülmelerinin sebebi küfür ve isyan değil de, yalnız isyan olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Kasten Terk Edenin Kafir Olacağı Görüşü İle Bu Görüşün Değerlendirilmesi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Kasten Terk Edenin Kafir Olacağı Görüşü İle Bu Görüşün DeğerlendirilmesiBir başka konu da, zekat vermek istedikleri halde, liderlerinin engellemesi yüzünden bunu gerçekleştiremeyenlerin durumudur ![]() ![]() ![]() Daha önce gördüğümüz üzere, Fahruddîn er-Râzî; eş-Şâfiî'nin, et-Tevbe, 5 ayetini, namaz kılmayanın öldürüleceği konusunda delil getirmiş olduğunu söylemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Önce söz konusu ayet ile hadîsi hatırlayalım: "Haram aylar çıkınca, müşrikleri bulduğunuz yerde öldürün, onları yakalayın, hapsedin ![]() ![]() ![]() İbnu Ömer (r ![]() ![]() "Allah'tan başka ilâh olmadığına, Muhammed'in, Allah'ın Resülü olduğuna şehadet edinceye, namazı kılıncaya ve zekâtı verinceye kadar insanlarla savaşmam bana emredildi ![]() Belirtmek gerekir ki, eş-Şâfiî, namazın terki meselesini de ele aldığı `el-Ümm' adlı eserinde konu ile ilgili olarak, ne yukarıdaki âyeti ne de hadîsi delil olarak kullanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki ayet ile hadis karşılaştırıldığında içeriklerinin sonuç olarak aynı olduğu görülecektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hal böyle olmasına rağmen biz, ayet ile hadisin temelde müşriklere yönelik olduğunu dikkate almadan; müslüman olup namaz kılmayanlara (ve zekât vermeyenlere) yönelik olduklarını var sayarak bu "deliller"i değerlendireceğiz ![]() Yukarıdaki ayet ile hadisin, namaz kılmayanın öldürüleceğine delil gösterilmesi sırasında iki noktaya vurgu yapıldığına değinmiştik ![]() ![]() Hatırlanacağı üzere eş-Şafiî, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kirmânî (ö ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbnu Dakîk el-`Îd (ö ![]() ![]() "Kıtal (savaş); bu emri alan kimsenin, hasmını her zaman öldüreceği/ öldürebileceği anlamına gelmez ![]() ![]() ![]() ![]() et-Tevbe, 5 ayeti ile " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayette ve hadiste `tevbe'den sonra yer alan namaz ve zekât imânın kayıtlayıcı şartı niteliğinde değil, imânın belirtisi, işâreti niteliğinde olmak üzere zikredilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buraya kadar söylenenler namaz kılmayan müslümanların, pasif durumda olsalar da öldürüleceği şeklindeki görüşün yeterli delillerden yoksun olduğunu ortaya koymaktadır ![]() ![]() Namazı kasten kılmamanın cezalandırılması gerektiği yönünde en ılımlı yaklaşım Hanefî ekolüne âittir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namaz kılmayanın kâfir olmayacağı yönünde Şâfiî, Mâlikî ve Hanefî ekolleri görüş birliği hâlinde olduklarından, bu yöndeki delil ve mülâhazalar, karşı görüşün değerlendirilmesi sırasında ifâde edilmişti ![]() ![]() Namaz kılmayanın öldürülmeyeceği görüşünde olanların temel dayanağı şu hadistir: "Muhsan (başından nikâh geçmiş) zinakar, kasten adam öldüren ve (müslüman) topluluğu terk eden (ve mürted olan) kimseler hâriç; Allah'tan başka ilâh olmadığına ve benim Allah'ın Resülü olduğuma şehâdet eden hiçbir müslümanın kanı helal olmaz ![]() İbnu Dakîk el-`Îd, yukarıdaki hadisin hangi yönüyle bu konuda delil olduğunu şu şekilde açıklamaktadır: "Namazı terk etmek, hadiste belirtilen sebeplerden (muhsanın zinâsı, haksız yere adam öldürme ve irtidat eylemlerinden) biri değildir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Kasten Terk Edenin Kafir Olacağı Görüşü İle Bu Görüşün Değerlendirilmesi |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Kasten Terk Edenin Kafir Olacağı Görüşü İle Bu Görüşün DeğerlendirilmesiNamazı terk edenin öldürülmeyeceği konusunda yukarıdaki hadisi delil olarak kullanan Hanefî ekolüne karşı Hanbelî ekolü tarafından şu itirazda bulunulmaktadır: "Bu hadis aslında, namaz kılmayanın öldürülmeyeceğinin değil, öldürüleceğinin delilidir ![]() ![]() ![]() Bu karşı çıkış, namaz kılmayanın gerçekten kafir olması durumunda haklı olurdu ![]() ![]() Hanefî kaynaklarında rastlamadığımız, ama onlar adına diğer kaynakların zikredip cevapladığı bir delil de şudur: "Namazı kılmayanın öldürülmesi, namazın bütünüyle terk edilmesine (ileride kılınması ümidinin ortadan kalkmasına) sebep olur ![]() Bu delile şöyle karşılık verilmektedir: "Bu gerekçe yersizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısaca, namaz kılmayanın kafir olmayacağı ve öldürülmeyeceği yönündeki Hanefî ekolü görüşü bizce doğru görüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O halde ne yapmak gerekir? Yapılması gereken şey her konuda olduğu gibi burada da Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Namaz kılmayanı öldürmek, hapsetmek, dövmek yerine onun namaz kılmasını sağlayacak önlemlerin alınmasına özen gösterilmelidir ![]() ![]() Zaten namaz kılmayanın hapsedilip dövülerek tazir edileceği görüşü Hanefî mezhebinin konuyla ilgili tek görüşü değil, "müftâbih" görüşüdür ![]() ![]() ![]() ![]() eş-Şâfiî de, isim zikretmeden, Hanefî mezhebinde konuyla ilgili rivayet edilen görüşleri şöyle ifade etmektedir: "Namaz kılması söylendiği halde `kılmıyorum' diyen kimseye yapılacak işlem hakkında bazı kimseler bize muhalefet etmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Yine Zeydî alimlerden es-Seyyâğî (ö ![]() ![]() ![]() Gerek eş-Şâfiî'nin aktardığı en son rivayet, gerek es-Seyyâğî'nin aktardığı ikinci rivayet; namaz kılmayanın hapsedilip dövüleceği şeklindeki görüşün konu etrafında Ebû Hanife'ye ait tek görüş olmadığını ortaya koymaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu itirazı kabul etmek kolay değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şartlarını taşıyan müslümanların, sahip oldukları malların belli bir kısmını Kur'an'ın belirlediği cihetlere vermeleri diye tanımlanabilecek olan zekât, İslam toplumunda ekonomik ve sosyal açıdan taşıdığı önem dolayısıyla diğer ibadetlerden farklı bir konumdadır ![]() ![]() "Onların (mü'minlerin) mallarından zekât al ki, onunla kendilerini (malın mânevî kirinden) temizlemiş (mallarını) bereketlendirmiş olasın ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Kasten Terk Edenin Kafir Olacağı Görüşü İle Bu Görüşün Değerlendirilmesi |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Kasten Terk Edenin Kafir Olacağı Görüşü İle Bu Görüşün Değerlendirilmesiİşte bu özel durumu sebebiyle zekât konusunda, yükümlülere yaptırım uygulanması tabii bir şeydir ![]() ![]() ![]() ![]() " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hadiste zekât ile ilgili olarak şu önemli esaslar yer almaktadır: Prensip olarak zekât; mükafatı Allah'tan beklenerek verilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zekâtı ödemeyen kimseden zekâtın zorla alınmasından başka, maddi ceza olarak malının yarısının da alınacağı hükmünün; İslam'ın ilk dönemlerine ait olduğu, bu hükmün daha sonraları nesh edildiği bazı alimlerce ifade edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam eş-Şâfiî de önceleri, cimrilik ederek zekât vermeyen yükümlüden zekâtın zorla alınacağı, ayrıca malının yarısına el konacağı görüşünde iken sonradan malına el konma yerine tazir edileceği görüşüne ulaşmıştır ![]() el-Beyhakî, "Ashabımızın ta'liklerde rivayet ettiği `malda zekâttan başka hak yoktur' hadisine ait bir isnad bilmiyorum," demektedir ![]() er-Râfiî (ö ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer ibadet görevlerini yerine getirilmemesi halinde mükellefe maddi ceza uygulanmadığı gibi, zekât ibadetini yerine getirmeyene de maddi ceza uygulanmayacağı iddiası da dayanaksızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan önce, namazın terki konusu ile ilgili olarak ta detaylı biçimde ifade ettiğimiz üzere, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı zamanda bir ibadet oluşundan hareketle zekâtın zorla alınması, din hürriyeti açısından bir zorlama olarak ele alınamaz ![]() Namazı kasten kılmamanın cezalandırılması gerektiği yönünde en ılımlı yaklaşım Hanefî ekolüne âittir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namaz kılmayanın kâfir olmayacağı yönünde Şâfiî, Mâlikî ve Hanefî ekolleri görüş birliği hâlinde olduklarından, bu yöndeki delil ve mülâhazalar, karşı görüşün değerlendirilmesi sırasında ifâde edilmişti ![]() ![]() Namaz kılmayanın öldürülmeyeceği görüşünde olanların temel dayanağı şu hadistir: "Muhsan (başından nikâh geçmiş) zinakar, kasten adam öldüren ve (müslüman) topluluğu terk eden (ve mürted olan) kimseler hâriç; Allah'tan başka ilâh olmadığına ve benim Allah'ın Resülü olduğuma şehâdet eden hiçbir müslümanın kanı helal olmaz ![]() İbnu Dakîk el-`Îd, yukarıdaki hadisin hangi yönüyle bu konuda delil olduğunu şu şekilde açıklamaktadır: "Namazı terk etmek, hadiste belirtilen sebeplerden (muhsanın zinâsı, haksız yere adam öldürme ve irtidat eylemlerinden) biri değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Namazı terk edenin öldürülmeyeceği konusunda yukarıdaki hadisi delil olarak kullanan Hanefî ekolüne karşı Hanbelî ekolü tarafından şu itirazda bulunulmaktadır: "Bu hadis aslında, namaz kılmayanın öldürülmeyeceğinin değil, öldürüleceğinin delilidir ![]() ![]() ![]() Bu karşı çıkış, namaz kılmayanın gerçekten kafir olması durumunda haklı olurdu ![]() ![]() Hanefî kaynaklarında rastlamadığımız, ama onlar adına diğer kaynakların zikredip cevapladığı bir delil de şudur: "Namazı kılmayanın öldürülmesi, namazın bütünüyle terk edilmesine (ileride kılınması ümidinin ortadan kalkmasına) sebep olur ![]() Bu delile şöyle karşılık verilmektedir: "Bu gerekçe yersizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazı Kasten Terk Edenin Kafir Olacağı Görüşü İle Bu Görüşün Değerlendirilmesi |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazı Kasten Terk Edenin Kafir Olacağı Görüşü İle Bu Görüşün DeğerlendirilmesiBu itirazı kabul etmek kolay değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısaca, namaz kılmayanın kafir olmayacağı ve öldürülmeyeceği yönündeki Hanefî ekolü görüşü bizce doğru görüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O halde ne yapmak gerekir? Yapılması gereken şey her konuda olduğu gibi burada da Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Namaz kılmayanı öldürmek, hapsetmek, dövmek yerine onun namaz kılmasını sağlayacak önlemlerin alınmasına özen gösterilmelidir ![]() ![]() Zaten namaz kılmayanın hapsedilip dövülerek tazir edileceği görüşü Hanefî mezhebinin konuyla ilgili tek görüşü değil, "müftâbih" görüşüdür ![]() ![]() ![]() ![]() eş-Şâfiî de, isim zikretmeden, Hanefî mezhebinde konuyla ilgili rivayet edilen görüşleri şöyle ifade etmektedir: "Namaz kılması söylendiği halde `kılmıyorum' diyen kimseye yapılacak işlem hakkında bazı kimseler bize muhalefet etmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Yine Zeydî alimlerden es-Seyyâğî (ö ![]() ![]() ![]() Gerek eş-Şâfiî'nin aktardığı en son rivayet, gerek es-Seyyâğî'nin aktardığı ikinci rivayet; namaz kılmayanın hapsedilip dövüleceği şeklindeki görüşün konu etrafında Ebû Hanife'ye ait tek görüş olmadığını ortaya koymaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() diyanet ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|