Dua Ayetleri / Semine&Amp;Senai Demirci |
07-28-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Dua Ayetleri / Semine&Amp;Senai DemirciDua Ayetleri / Semine&Senai Demirci Dua Ayetleri / Semine&Senai Demirci Saffat 99-100 "Ben doğrusu Rabbime gidiciyimO bana hidayet ediyorRabbim bana salihlerden ihsan eyle" Saffat 99-100 Seni senden çok bilen Rabbine güvenRabbinin sonsuz merhametinin seni boş yere üzmeyeceğinden emin olRabbinin sonsuz hikmetinin seni anlamsız işler peşinde koşturmayacağına kanaat getirİbrahim[as] gibi,teslim olAteşe atsalar da,"Ben doğrusu Rabbime gidiciyim"deSalihlerden olmayı dileRabbine giden yol salihlerin yürüdüğü yoldurSalihlerden ol ki,ömründen sana kalan salih emel ve salih evlat olsun --- o --- Kamer 10 "Ben mağlubum, hemen nusretini ver" Kamer 10 Sen de dua et ki,günahların ve isyanların tufan gibi yağdığı bu çağda, kendine bir "Nuh'un Gemisi" bul Çoklarının günahı benimsediği zamanlarda, sende kendini yalnız ve terkedilmiş hissedebilirsin Nuh[as] gibi "mağlubum" diyebilirsin Unutma ki, Rabbin Kur'an'da azları över; çokları ise bilmediğini, anlamadığını söyler Şimdi hissettiğin o mağlubiyet hali, azlardan olmanın bedelidir Sen de Nuh[as] gibi azlardan olmaya gayret et Rabbin sonunda rahmetini ve yardımını eriştirir --- o --- Mümtehine 5 "Rabbimiz, bizi küfür ehli için fitne eyleme,bize mağfiret eyleMuhakkak ki Sen Azizsin Hakimsin" Mümtehine 5 Olur a, bir halin mümin olmana yakışmıyordur Bilmeden yada istemeden iman edenlerin yapmayacağı bir işi yapıyor olabilirsin O halinle seni böyle gören bir küfür ehli, inanmaktan vazgeçebilir; senin ve inanların her hali böyle sanabilir Sende olması gereken güzelliği hemen göremeyebilir Görmediği için de kendi haklılığına inanabilir Böylece onu bilmeden iman etmekten alıkoymuş olabilirsin Onun senin bu halini aşarak inanması gerekir artık Bunu bilerek imanını hakkıyla temsil etmeye çalış Bir mümine yakışmayan hallere girebileceğin için en başından mağfiret ve bağışlanma dile --- o --- Fatır34 "Hamd Allah'a ki bizden hüznü giderdi Muhakkak ki Rabbimiz [dilediğini bağışlayan] Gafurdur, [şükrün karşılığını fazlasıyla veren] Şekurdur" Fatır34 Cennet ehlinin,cennete girince yaptıkları hamdde, işte bu sır saklıdır: "Hamd Allah'a ki bizden hüznü giderdi Muhakkak ki Rabbimiz [dilediğini bağışlayan] Gafurdur, [şükrün karşılığını fazlasıyla veren] Şekurdur" Bu hamdin içinde seni cennete taşıyacak iki kapıda gösterilir: bağışlanma dilemen ve şükretmen Her halukarda günah işleyeceğini bilerek, Rabbinden seni temizlemesini, hatalarını bağışlayıp seni aklamasını dile ki, cennetin kapısına yanaşasın Ve şükret ki, senin şükrünü işiten ve şükrüne karşılık sana yeni nimetler lutfeden bir Rabbin var --- o --- Sebe 1 "Hamd O Allah'a ki semalarda ve arzda olanlar O'nundurAhirette de hamd O'nundurO Hakimdir; Habirdir"Sebe 1 Ku'an'da hamd ile başlayan beş sure vardırBunların ikisi En'am ve Kehf suresidirEn'am'da "Hamd O Allah'a ki, semaları ve arzı halk eder, zulumatı ve nuru var kılar O'dur sizi balçıktan yaratan ve sonra bir ömür tayin eder" buyurularak ilk yaratılışını hatırlatır Kehf'de, var edilmenden sonra üzerindeki nimetin devamını hatırlatır Sebe'de ise göklerde ve yerde olanların kendisine ait olduğunu belirttikten sonra "ahirette hamd onundur der" Buna göre Sebe'nin "Elhamdulillah"ı ahirette yeniden dirilme nimeti içindir Fatır'da ise, meleklerin elçiliğinden bahisle ebediyen var edilişine, yani üzerindeki dördüncü nimete işaret vardır Fatiha'nın hamdi ise, bu dört tür nimetin dördünü içerir --- o --- Ahzab 56 "Muhakkak ki Allah ve melekleri nebiye salat ederlerEy iman edenler, siz de ona salat edin,teslim olarak ona selam verin"Ahzab 56 Tam bir teslimiyetle selam ederek, o elçinin sana getirdiklerinin eksiksiz olduğunu onaylıyorsun Rabbinin senden o elçinin diliyle istediklerini hiç itirazsız kabul ettiğini söylüyorsun "Senin elçinin sözü doğrudur,o senin vahyettiğini bana söylüyor, ben de razı oluyorum" diye cevap veriyorsunÖyleyse her duanın başına da sonuna da hatırı pek yüce olan o kutlu elçiye, peygamberimize[asm] salat ve selam etmeyi unutma Unutma ki, iki makul duanın arasındaki dua da makbuldur --- o --- Kasas 21 "Ey Rabbim, beni zalim kavimden kurtar"Kasas 21 HzMusa[as]'nın duası Hicret görünüşte bir mekandan bir mekana göçmektir; ama aslında yanlıştan doğruya, zulumden adalete doğru yaklaşma çabasıdır Rabbinin mülkü geniştir; O'nun dilediğin gibi yaşayabileceğin o kadar çok yer var ki Gerçeği kabul etmeyen bir topluluktan gerek fiziksel olarak gerekse duygusal olarak kendini uzaklaştırman gerekir Sen istersen, Rabbin seni doğru yola çıkarır; sana O'nun dilediği gibi yaşayabileceğin ortamlar bahşeder --- o --- Şuara 83-89 Rabbim, bana [doğruyu ve yanlışı birbirinden ayıracak] hikmet bahşet ve beni salihler arasına kat[Benden] sonrakiler için de,benim için bir "lisan-ı sıdk"verBeni na'om cennetinin varislerinden kılBabamı da bağışla Çünkü o dalalete düşenlerdendirİnsanların diriltildiği gün beni rezil rüsvay eyleme O gün ki ne mal fayda verir ne evlat - ancak Allah'a "kalb-i selim" ile gelenler başka" Şuara 83-89 İbrahim Aleyhisselam'ın bu duası,sonsuz mutluluğun ve kurtuluşun için ihtiyaç duyduğun her şeyi kapsar İbrahim Aleyhisselam, öncelikle doğruyu ve yanlışı birbirinden ayırt etmene yarayacak hikmeti ister; bununla kastettiği ilimdir İlmi kazandıktan sonra isteyeceğin ise, ilmine göre amel etmek, yani doğru bildiğine göre yaşamaktır Ancak böylece Rabbinin salihler olarak tarif ettikleri arasına katılabilirsin Hemen bunun ardından ise yaşayışının, senden sonra yaşayan ya da senden sonra iman edenler için doğruluğun temsilcisi olarak görülmesini arzu etmelisin Çünkü her insan başkası için bir ayet olabilir; başkalarının doğruyu bulmasına vesile olabilir İbrahim Aleyhisselam'ın "lisan-ı sıdk" dediği, başkaları için de hem diliyle hem haliyle doğruyu konuşan bir dil olmaktır Ancak böylece nimetlere boğulmuş cennetin varisi olabilirsin Bu ifade de, amelinle Rabbinden cennet alacaklı olmadığını , aksine O'nun lütfu ve dilemesi sayesinde cennet nimetlerine kavuşabileceğini anlatır İbrahim Aleyhisselam'ın dalalette olduğu halde, babası için yaptığı duayı senin de ebebeynlerin için yapman gerekir Şu dünyada en büyük derdin kabrinden kaldırılıp diriltildiğin gün, nasıl bir halde olacağın olmalıdır Asıl gelecek kaygını "din günü"nde nasıl bir akıbetle karşılaşacağın oluşturmalıdır Geleceğin adına mal ve evlatlarını çoğaltmaya değil, kalbini Rabbine olduğu gibi teslim edebilmeyi dert edin Senin en sahici servetin kalbinin selametidir; başka her şey geçici ve faydasızdır Şimdi sen de İbrahim'in[as] duasını diline yerleştir, kalbine bitiştir Rabbinden onun istediklerini iste --- o --- Mü'minun 29 "Rabbim, beni mübarek bir menzile indir; menzilde konuklayanların en hayırlısı Sensin"Mü'minun29 Şu halde, Nuh Aleyhisselam'a gemideyken öğretilen bu duanın senin diline de değmesi gerekirSen de hayat gemisinde bir yolcusun; hep gelip gitmeler içindesin Bir yerden bir yere erişmeye kudretin yetmiyor,seni yolda tutacak ışığında yok Seni nefsinin fırtınalarından, şeytanın tuzaklarından, dünyanın dev dalgalarından kurtarıp sahil-i selamete eriştirecek yine Rabbinin dilemesidir O'nun lutfu ve rahmeti sayesinde menzile varırsın Kendine güvenirsen yolda kalırsın, menzile erişemezsin Sana yolunu gösteren, sana yolda yürüyecek mecal veren, sana yolu açan ve yolun sonuna hayırlı bir menzil koyan Rabbindir Yol O'nundur, yolcu O'nundur, yolun sonu da O'na aittir İçten açıktır senin yelkenlerin Yollar içindedir senin Yollara çıkmadan yürü --- o --- İbrahim 37 "Rabbimiz, soyumdan bir kısmını "kutlu ev"inin yanına, ekin bitmez bir vadiye yerleştirdim ki,ey Rabbimiz,namazlarında devamlı olsunlar; bundan böyle insanlardan bir takım gönülleri onlara doğru akıt ve onları meyvelerden rızılandır ta ki şükretsinler" İbrahim 37 Çocukları sırf Allah emretti diye hi ekin bitmez bir vadiye bırakan İbrahim Aleyhisselam,Rabbine teslim olma örneği sergiler Şu halde namazlarda yöneldiğin kıbleni,alnını koyduğun seccadeni, ekin bitmez bir kuru vadiye yapılmış "kutlu ev" olarak gör Gönlünü her daim oraya akıt --- o --- İbrahim 12 "Biz neyimize Allah'a tevekkül etmeyelim ki, O bize yollarımızı dosdoğru gösterdi Elbette bize ettiğiniz ezalara karşı sabredeceğizHep Allah'a tevekkül etmelidir mütevekkiller"İbrahim 12 Her işin O'ndan geldiğini bilirsin; O ise kötülük yapmaz; sonsuz şefkat sahibidir Hayatta omuzuna yüklendiğin bütün ağırlıkları O'nun kudret eline bırakırsın; yükünü hafifletirsin Şu halde sana eza verenler, cefa çektirenler kim olursa olsun, buna yine Rabbinin izin veridğini bilirsin Ne kahrı ve kötülüğü düşmandan bil, ne de lutfu ve iyiliği dosttan bil Sen sana düşeni yaptıktan sonra işlerinin hepsini Allah'a teslim et ve hepsini Allah'tan bil İnanmak her şeyi Allah'a verip Allah'ı bir bilmeyi gerektirir Allah'ı bir bilmek ise O'na her halukarda teslim olmayı gerektirir O'na teslim olmak ise her işinde O'nu vekil tutmayı sonuç verir O'nu her işine vekil tuttuktan sonra ise her iki dünyanın mutluluğu gerçekleşir --- o --- Yusuf 33 Ey Rabbim , benim için zindan o[kadı]nların benden istediklerinden daha hayırlıdırOnların tuzaklarını benden uzak tutmazsan, ben onlar[ın ayartmaların]a kapılır, cahillerde olurum"Yusuf 33 Yusuf Aleyhisselam sana nefsine güvenmeme dersi veriyor"Nefsim hep kötülüğü ister,Rabbim merhamet ederse başka!"diyerek her nefis sahibini uyarıyorSakın ola,sınanmadığın sınavları geçtiğini düşünmeNefsinin şiddetli bir sınama karşısında ne yapacağını bilemezsinBu yüzden, Yusuf Aleyhisselam gibi,Rabbinden seni kimi tuzaklardan uzak tutmasını isteYoksa, nefsin yeni ayartmalara kapılabilir,doğru ve yanlışı birbirinden ayırt edemez bir şaşkınlığa düşebilirİşte o zaman asıl zindana düşersinDiğer zindanlardan nasılsa birgün çıkarsın;onlar taş ve demirle çevreler seniBekçileri uyuyabilir, gaflete düşebilirAma nefsinin zindanı öyle taştan demirden değildirÜzerinde her an bekçilik ederGözünü üzerinden ayırmazNefsinin seni süreklediği zindan, çıkılması zor bir zindandırNefsinin tutsağı olman sıkı parmaklıklar ardında kalmandan daha zorlu bir hapistirNefsine aldanman,bütün aldanmaların aslıdırÖyleyse,Yusuf Aleyhisselam gibi dua edecek bir dilin olsunÖyleyse,taşlarla çevrili zindanları nefsinin ayartmalarıyla çevrili zindanlardan daha hayırlı bil --- o --- Yunus 10 "Onların oradaki duası, "Ey Allah'ım Subhansın Sen, [Seni noksan sıfatlardan tenzih ederiz]", birbirlerine temennileri "Selam!" ve dualarının sonu da,"Hamd Allah'a,alemlerin Rabbine" diyedir" Yunus 10 Cennet ehlinin dillerinde dolaşan sözleri anlatan bu ayet, aslında şu dünyadaki dilini koyacağın cenneti ifade ederHer duanın başı,Rabbini, aklına gelen şüphelerden,inanmayanların iftira ve zanlarından tenzih etmek olmalıdırHer işi hikmetle yapan,abes ve boş iş yapmayan,her dilediği güzel ve hayırlı olan bir Rabbin terbiyesi altında olduğunu bilmek seni sonsuz huzur sahibi yapar;kalbini endişe ve kaygılardan, hüzün ve elemlerden kurtarırBöylece,her şeyle kardeş olduğunu da anlarsınÇünkü diğer yaratılışlar da senin gibi hikmetli ve merhametli bir Rabbin terbiyesi altındadırBöylece,sadece insanlar arasında değil,cansızlara arasında bile bir selamlaşma olduğunu fark edebilirsin Duaların, seni ve diğer kardeşlerini böylesine hikmetle ve şefkatle terbiye eden, seni yaratılmışlara tanıdık ve dost eyleyen Allah'a, "alemlerin Rabbi" olarak şükranını ve minnettarlığını ifade etmekle tamamlanır:Velhamdulillahirabbi'lalemin --- o --- Tevbe 31 "İlah yok ancak Allah [var]; Onların ortak koştuklarından münezzehtir O" Tevbe 31 Allah'tan başkası kulluk edilmeye layık değildir"İlah" bildiklerin sonsuz acizdir,sonsuz yoksuldurBu yüzden,Allah'ı birlerken,önce "ilah yok!"demen istenir,çünkü evvela onlar görünür gözüne; onların aczine medet edeceğini sanırsın,onların fakrına çare olacağını sanırsınOysa kendi kendilerine bile faydaları olmadığı gibi, senin ihtiyaçlarını bilmekten sonsuz uzaktırlar;bilseler bile sana acıyacak şefkat ve merhametten yoksundurlarŞefkat ve merhametleri olsa bile sana çare olacak kudretten ve kuvvetten yoksundurlarÖyleyse "la ilahe" de ki onların ilahlıklarını aş,ondan sonra "illallah" deİlahların hepsini inkar ettiğinde ancak Allah'a hakkıyla inanmış olursunBu inanma süreci bütün bir ömrünü alır,ömrün "ilahları" reddetmekle geçerÖylece Allah'a ortak sandıklarından O'nu tenzih edersinAllah'ı birlemek ve sözde ortaklardan tenzih etmek bir ömürlük bir çabadırHer gün bu çabanın bir yerindesinBir ömrü bu yolda harcamaya değmez mi? --- o --- Araf 143 "Musa, tayin ettiğimiz vakitte gelip Rabbi onunla konuşunca, Musa: "Rabbim! Bana Kendini göster, Sana bakayım" dedi Allah: "Sen Beni göremezsin ama dağa bak, eğer o yerinde kalırsa sen de Beni göreceksin" buyurdu Rabbi dağa tecelli edince onu yerlebir etti ve Musa da baygın düştü; ayılınca: "Yarabbi, münezzehsin, Sana tevbe ettim, ben inananların ilkiyim" dedi" Araf143 Musa'nın[as] "Ey Rabbim göster bana [Kendini] ki Seni göreyim"diye yakarışına cevap olarak,Rabbin Tur dağına tecellisini görünür kıldıBu tecelli karşısında,Musa[as] kendinden geçtiAslında senin kalbin de bir Tur'dur;Rabbin kendi tecellilerini kalbin üzerinde her an görünür kılmaktadırYeter ki sen Musa[as] gibi, O'ndan kendini görünür kılan tecelliler dileAllah'ın seni gördüğünü bilmek,senin O'nu görür gibi yaşaman için yeter --- o --- Bakara 238 "Namazları ve özellikle [hayatınızı] orta[layan] namazı [üzerlerine düşerek;vaktinde ve eksiksiz olarak] muhafaza ediniz; Allah için kalk[ıp divan dur]unuz"Bakara 238 Sen de hayatının akışını bu vakitlerde durdur;dünyanın gürültüsü susturNe zamandır ruhunu yanına çağırHayatının çok önemli kırılmalarını simgeleyen bu özel vakitlerde, Rabbin seni huzuruna çağırır;herkese ve her şeye meydan okuyup,kendisine kulluk etmeni,kendisinden yardım dilemeni isterBu anlamıyla namaz hayatının ortasına dikilmiş altın sütunlara benzer;yaşama akışını böler,yeniden yönlendirirNamaz kılan her mümin bilir ki hayatının her anı iki namaz arasındadırHep bir namazı kılmış olarak,bir namazı da bekliyor olarak yaşarNamaz hayatını ortalarO kadar ki ölümünde de iki namaz arasında olurUnutma ki, öldüğünde bir namazı kılmış,bir sonraki namazı da bekler halde öleceksinNamazı hayatınn ortasına al ki,hayatın da ölümünde namazların ortasında kalsın --- o --- Bakara 156 "Biz Allah içiniz ve O'na dönücüyüz" Bakara 156 Başına bir musibet geldiğinde,böylece söylemeni ister Rabbin:"Biz Allah içiniz ve O'na dönücüyüz"Başına istemediğin,hoşlanmadığın bir hal geldiğinde,"Biz Allah'a aitiz" diyerek, varlığından eksilme olabileceğine,mülkünden kayıplar olabileceğine razı olduğunu hatırlarsınMadem ki "Biz Allah'a aitiz",öyleyse,kaybettiğine,yitirdiğine,elinden eksilene üzülmemelisinO sana hiç yoktan var ettiği gibi, dilerse yeniden de verebilirÜstelik bu konuda defalarca söz vermiştir --- o --- Bakara 131 "Teslim oldum Rabbine alemlerin" Bakara 131 İbrahim[as],"Teslim oldum!" derken, benlik duygusuyla sahiplendiklerini terk ettiğini, mülkü asıl sahibine teslim ettiğini söylerTeslim olduğu ise "Alemlerin Rabbi"dirİnsan dış dünyasındaki her şeyin, her alemin terbiye altında olduğunu görünce,çok geçmeden kendisininde terbiye edilenlerden olduğunu fark ederTerbiye edilene ise,sahiplenmek değil,teslim olmak yakışır --- o --- Bakara 67 "Sığınırım Allah'a öyle cahillerden olmaktan" Bakara 67 Büyük Sahra'nın bir parçası olan Mısır toprakları, Nil nehrinin feyziyle bereketli tarlalara dönüşmüştü Etrafı oldukça verimsiz ve cehennem gibi sıcak olan bu toprakların böylesine verimli ve cennet gibi yeşil olması, orada yaşayanlar için ziraatçılığı vazgeçilmez bir geçim kaynağı haline getirmişti Bu da tarlaların sürülmesinde çalıştırdıkları inek ve öküzü neredeyse kutsal hale getirmişti Rabbin, Musa'nın[as] kavmine inek boğazlamayı emrederek, rızkı Allah'tan bilmelerine en büyük perde olan ineğin kutsallığına ve dokunulmazlığına Musa[as] eliyle bıçak çekti Ancak onlar Musa'ya[as] "Sen bizimle alay mı ediyorsun dediler" Musa[as] ise "Allah'a sığınırım öyle cahillerden olmaktan" diye karşılık verdi Yani, sebepleri vazgeçilmez kabul etme gafletinden, Allah'ı sebeplere muhtaç zannetmek cahilliğinden Allah'a sığındı Öyleyse şimdi kendine sor: benim "ineklerim" neler? Neleri vazgeçilmez görüyorum geçinmek için? Neler için "olmazsa olmaz" diyorum? Bu soruların cevabını veriesen, seninde boğazlanacak ineklerin olduğunu fark edersin Musa[as] gibi sen de "ineklerine" dokundurtmayanların cahilliğine düşmekten, kutsallaştırıp dokunulmaz eylediklerinin tuzağına düşmekten Allah'a sığınmalısın Dua Ayetleri / Semine&Senai Demirci |
|