![]() |
İslam'da Yasaklar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam'da Yasaklarİslam'da Yasaklar İSLAM'DA YASAKLAR Allahu Tealâ’nin kullarina son derece merhametli ve sefkatli oldugunu biliyoruz Hz Peygamber AS’in ifadeleriyle, “bir annenin kucagindaki bebegine sefkatinden daha sefkatli” Böyleyken niçin kurallar koyuyor? O kurallar bütünü içindeki yasaklarla insanlari neden kisitliyor? Yasaklarin amaci ne olabilir? “Yasak” her ne kadar olumsuz bir kavram ise de, dinimizdeki yasaklar olumlu sonuçlar elde etmek için konulmustur Yasak olumsuz bir kavramdir dedik, çünkü ilk bakista bütün yasaklar hürriyet ve özgürlükleri kisitlayan, insanoglunun faaliyetlerini daraltan unsurlar gibi gözükür Zihnimizde uyandirdigi bu ilk çagrisimlara ragmen biliyoruz ki, yasaklar bir taraftandan da büyük felaketlerin, feci akibetlerin önlerine çekilen setler gibidir Bu nedenle hem egitimde, hem de her türlü mevzuat ve yasal düzenlemelerde mutlaka yasaklar vardir Toplum ve kültürlere göre bu yasaklarin türü ve sinirlari degisse de, neticede mutlaka vardir Yani yasaksiz bir dünya hayali sadece bir ütopyadir Islâm’in koydugu yasaklara gelince; insanoglu bu ilâhî engeller sayesinde aslî yaradilis gayesinden uzaklasmaz, tehlikeli ve sonu olmayan çikmazlara düsmekten kurtulur Böylece hem dünya hayati hem de ebedi hayati bir huzur ve mutluluk iklimine dönüsür Dinimiz fert ve toplumu muhafaza edebilmek, huzur ve mutluluga ulastirabilmek için bes ana unsuru korumayi prensip edinmistir Dinimizde yasak olarak sunulan her seyin bu bes unsuru koruma amaci ile muhakkak ilgisi bulunur Bu bes unsur: 1- Din, 2- Can, 3- Akil, 4- Nesil, 5- Maldir Bu bes unsuru korumak için konulan yasaklari örnekleyelim Dini muhafaza için konulan yasaklar: Hz Muhammed AS’in peygamber olmasindan sonra Allah katinda geçerli tek din “Islâm”dir Allah’in dininin ögrettigi ve insani sorumlu tuttugu ari-duru imani yok edecek veya bozacak durumlar yasaklanmistir Bunlar küfür, sirk ve nifak’tir Küfür: Allahin varligini ve birligini, Hz Muhammed AS’in Allah katindan getirdigi kesin olarak bilinen seyleri inkâr etmektir Kur’an-i Kerim’de ve Hz Peygamber AS’in sahih sünnetinde bildirilen iman esaslarindan sadece birini bile reddetmek, inanmamak küfürdür Baslangiçtan bugüne Islâm alimleri bu iman esaslarinin neler oldugunu ayrintili olarak izah etmislerdir Bu konuyu izah eden kitaplara akaid kitaplari denir Sirk: Rab olarak Allah’i tanidigi halde, O’na ibadet ve taatte ortak kosma durumudur Bu da hiristiyanlardaki üç baba-ogul-kutsal ruh inanci veya müsriklerdeki putçuluk sekillerinde olabildigi gibi, kimi zaman insanlari ilâh gibi görerek Allah’a ortak kosma seklinde de olabilir Sirk konusu da akaid kitaplarinda detayli olarak anlatilir Nifak: Inanmadigi halde maddi çikar veya prestij kazanma gibi çesitli sebeplerle inanmis gibi görünme durumudur Böyle insanlara münafik denir Münafik, imansizlarin yaninda onlardanmis gibi, müminlerin yaninda ise inaniyormus gibi davranarak her iki tarafta birden gözükmeye çalisir Müslümanlari sevmez, onlari aldatmaya, aralarini bozmaya ve inançlarini sarsmaya çalisir Bu üç durum bir müslümanin dinine kastedecek en tehlikeli hallerdir ve Allah tarafindan yasaklanmistir Her mümin bunlardan uzak durmaya çalismali ve dinini muhafaza etmelidir Cani muhafaza için konulan yasaklar: Islâm, insanin yasam hakkina ve can emniyetinin korunmasina büyük önem verir Bunun için cana zarar verebilecek her durum yasaklanmistir Bu nedenle fikih kitaplarinda izah edilen haram veya mekruhlarin önemli bir bölümü insan sagligini korumaya yöneliktir Dinimizde can kutsaldir Ona kiymak en büyük cinayettir Kiyamet gününde en önce görülecek davalar öldürmekle ilgili olanlardir Dinimiz savas sirasinda dahi çocuk ve kadinlarin öldürülmelerini yasaklamis, öldürmeyi ancak saldirganlari bertaraf etmek veya serlerinden kurtulmak için ancak savas sirasinda mesru kilmistir Ayrica sadece insani degil, zarar vermeyen hayvanlari öldürmek, canli bir varligi hedef yaparak atis yapmak dahi yasaktir Müslüman bos yere hiçbir cana kiyamaz Muhammed Ekrem Çaylar |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam'da Yasaklar |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam'da YasaklarAklı muhafaza için yasaklananlar: İnsanı insan yapan unsurların en önemlilerinden biri akıldır Akıl, Allah’ın insana verdiği kutsal bir cevherdir Aklın sağlam ve sağlıklı olabilmesi için ona bozukluk ve zarar veren maddelerden korunması gerekir Bu nedenle dinimiz, aklı düşünmekten, tedbir almaktan, doğru hareketten alıkoyan içkiyi yasaklamıştır Aynı şekilde geçici bir süreyle bile olsa aklın kontrolünü yok eden veya zayıflatan bütün uyuşturucu ve benzeri maddeleri de haram kılmıştır Nesli muhafaza için konulan yasaklar: Nesil insanoğlunun devamlılığı için esas, her yeni nesil bir öncekinin vekilidir İslâm toplumunu devam ettirecek, Rabbi’ne ibadet ve taat edecek ahlâk ve irfan sahibi genç nesiller yetiştirilmesi esastır Bunun için dinimiz evliliği ve aile kurmayı teşvik etmiş; yaygınlaştığında aile kurumunu çürüten ve yok eden zinayı ise yasaklamıştır Zina, nesillerin aidiyetlerinin yok olmasına, ailelerin dağılmasına, akrabalık bağlarının kopmasına ve toplum ahlakının yok olmasına sebep olmakta, böylece toplum yapısının bozulması sonucunu doğurmaktadır Bu büyük etkisinden dolayı zinaya götüren ortam ve yollar da yasaktır Malı muhafaza için yasaklar: Mal, insan hayatının devamını ve kalitesini etkileyen çok önemli bir unsurdur Onsuz hayatı düşünmek neredeyse mümkün değildir Bunun için dinimiz malı ve mülkiyet edinmeyi bozan unsurların önünü kesmeyi hedefler Haksız kazanç yolları yasaktır Kumar, faiz, rüşvet, karaborsa, hırsızlık ve gaspın her türlüsü reddedilmiştir Kısaca açıkladığımız: dini, canı, aklı, nesli ve malı koruma prensipleri İslâm toplumunun direklerini oluşturur Dinimizin koyduğu bütün yasakların ve dolayısıyla günah kavramının, bu beş prensiple mutlaka bir ilgisi vardır Şunu rahatça söyleyebiliriz: Allah’ın koyduğu bütün yasakların faydası ve menfaati mutlaka insana yöneliktir; mutlaka kulun yararınadır Yasaklar hayatı kısıtlamak için değil, yaşanılır kılmak içindir Hedefi insanın mutsuzluğu değil, mutluluğudur Bir hadis-i kudsîde Rabbimiz şöyle buyurur “Ey kullarım! Sizin hepinizin kalbi, içinizdeki en takva sahibi olanınızın kalbi gibi olsa, bu benim mülkümü arttırmaz Ey kullarım! Sizin hepinizin kalbi içinizdeki isyankâr olanınızın kalbi gibi olsa, bu da benim mülkünden bir şey eksiltmez Ey kullarım! Bütün bu yaptıklarınız sizin amellerinizdir Ben onları sizin için saymaktayım Sonra yaptıklarınızın karşılığını size tam olarak vereceğim Kim benim katımda bir iyilik bulursa hamd etsin Kim de iyilikten başkasını bulursa, ancak kendini ötülesin”(Müslim, Tirmizî) Bizler bu dünyaya imtihan için geldik Hepimizi ve her yaptığımızı gören ve işiten bir Rabbimiz var Bizim imanımızın, müslümanlığımızın, O’nun emirlerine boyun eğişimizin ve yasaklarından kaçınmamızın O’na kazandıracağı hiçbir şey yok Bütün ibadetler, bütün emredilenler ve bütün yasaklar hep bizim iyilik ve menfaatimiz için Bu yasaklamalar iki büyük kâra yönelik: Biri dünya, diğeri ahiret hayatı Dünyadaki kâr, huzur ve saadetle geçecek bir hayat |
![]() |
![]() |
|