![]() |
Su Tulumunun Ağzından Su İçilmemesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Su Tulumunun Ağzından Su İçilmemesiSu tulumunun ağzından su içilmemesi SU TULUMUNUN AĞZINDAN SU İÇİLMEMESİ SU TULUMU GİBİ KAPLARIN AĞZINDAN SU İÇMENİN DOĞRU OLMADIĞI, BUNUN HARAM DEĞİL MEKRUH OLDUĞU Hadisler 763 ![]() Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem ağzı kırık su tulumlarından su içmeyi yasakladı ![]() Buhârî, Eşribe 23; Müslim, Eşribe 110, 111 ![]() ![]() 765 numaralı hadisle birlikte açıklanacaktır ![]() ` 764 ![]() Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem su tulumu yahut kırbanın ağzından su içmeyi yasakladı ![]() Buhârî, Eşribe 24; Müslim, Müsâkât 136 (Buhârî’deki rivayetin benzeri) ![]() ![]() 765 numaralı hadisle birlikte açıklanacaktır ![]() ` 765 ![]() Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem evime geldi ![]() ![]() ![]() Tirmizî, Eşribe 18 Ümmü Sâbit Kebşe Binti Sâbit Ümmü Sâbit künyesiyle ve Kebşe’cik anlamında Kübeyşe diye de anılan bu hanım sahâbî, Peygamber Efendimiz’in şâirlerinden Hassân İbni Sâbit’in baba bir kız kardeşidir ![]() ![]() ![]() Allah ondan razı olsun ![]() Açıklamalar İlk iki hadiste Peygamber Efendimiz, deriden yapılan su tulumu, kırba, güğüm, testi gibi şeylere ağzını dayayıp su içmeyi yasaklamış; üçüncü hadise göre ise, kendisi duvara asılı kırbadan içerek, mecbur kalınca bu tür su kaplarının ağzından su içilebileceğini göstermiştir ![]() ![]() Müellifimiz Nevevî de, bu üç hadis arasındaki farklı durumu şöyle açıklamaktadır: İlk iki hadis, kırbadan su içmemenin daha uygun ve yerinde bir davranış olacağını belirtmekte, üçüncü hadis ise onlardan içmenin câiz olduğunu ortaya koymaktadır ![]() Acaba Resûl-i Ekrem Efendimiz ağzı kırık su tulumlarından, yahut su tulumu veya kırbanın ağzından su içmeyi niçin yasaklamıştır? Bu yasaklar tamamen sağlıkla ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ağzını testi ve tulum gibi su kaplarına dayayarak su içen bazı kimselerin bu kapların içine soluması veya ağızlarındaki yemek artıklarının bu kapların içine kaçması mümkündür ![]() ![]() Peygamber Efendimiz’in kırba veya su tulumuna ağzını dayayarak ayakta içmesi, o sırada su bardağının bulunmaması veya bir başka durum sebebiyledir ![]() ![]() Ayakta su içme meselesi, iki hadis sonra, “Ayakta Su İçilebileceği” bahsinde ele alınacaktır ![]() Kebşe Binti Sâbit’in, Peygamber Efendimiz’in su içtiği kırbanın ağzını kesmesi ise, onun hayatından söz ederken de belirtildiği gibi, Allah’ın Resûlü’nün dokunduğu bir şeyi saklayarak bu güzel hâtırayı canlı tutmak ve bunun kendisi için hayır ve bereket getireceği ümidinden kaynaklanmaktadır ![]() Hadislerden Öğrendiklerimiz 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Riyazüs Salihin |
![]() |
![]() |
|