Prof. Dr. Sinsi
|
Sünen-İ Nesai Namaz Vakitleri
17- YATSI NAMAZININ İLK VAKTİ
523- Câbir b Abdullah (r a) şöyle diyor: Cibril, güneş tepeden batıya kaydığı anda Rasûlullah (s a v)’e geldi ve: “Ey Muhammed kalk ve öğle namazını kıl” dedi Bir süre sonra gölgeler bir adam boyu olunca ikindi namazı için geldi ve: “Ey Muhammed kalk ve ikindi namazını kıl” dedi Biraz geçip gün batınca tekrar gelip: “Kalk akşamı kıl” deyince Rasûlullah (s a v) kalktı, güneş batarken namazını kıldı Sonra biraz vakit geçip ufuktaki kızıllık kaybolunca tekrar geldi ve: “Kalk yatsıyı kıl” dedi Rasûlullah (s a v) hemen kalktı ve yatsıyı kıldı Sonra tan yeri ağarınca geldi, sabah namazı için tekrar geldi ve: “Ey Muhammed kalk ve sabah namazını kıl” dedi Rasûlullah (s a v), kalktı ve sabah namazını kıldı Ertesi gün gölge bir adam boyu olunca geldi ve: “Kalk ey Muhammed! Namazı kıl” dedi Rasûlullah (s a v), öğleyi kıldı Sonra gölge iki adam boyu olunca geldi: “Ey Muhammed! Kalk namaz kıl” dedi Peygamber (s a v), kalkıp ikindi namazını kıldı Sonra akşam için aynı vakitte güneş batarken geldi ve: “Kalk namazı kıl” dedi Rasûlullah (s a v)’de akşam namazını kıldı Sonra yatsı namazı için gecenin üçte biri geçince geldi ve: “Kalk namazı kıl” dedi Peygamber (s a v)’de kalkıp yatsı namazını kıldı Sonra sabah namazı için ortalık iyice ağarınca geldi: “Kalk namazı kıl” dedi Rasûlullah (s a v)’de sabah namazını kılınca; Cibril: “Şu kıldığın iki namaz arasındaki vaktin tamamı namaz vaktidir” dedi (Tirmizî, Salat: 123; Buhârî, Bed-il Vahy: 6)
18- YATSI NAMAZININ ERKEN KILINMASI
524- Muhammed b Amr b Hasan (r a)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Haccac zamanında Câbir b Abdullah (r a)’a namaz vakitlerini sorduğumuzda şöyle anlatmıştı: Rasûlullah (s a v), öğle namazını güneşin batıya kaymasından sonra, ikindiyi güneş henüz parlak iken, akşamı gün batınca, yatsıyı bazen cemaatin toplandığını görünce ilk vaktinde, yani erkenden Bazen de cemaatin geç gelmesi karşısında geciktirerek geç olarak kılardı ” (Buhârî, Mevakît: 23; Dârimi, Salat: 3)
19- YATSI NAMAZI ÜÇ GÜNLÜK AY BATINCA KILINIR
525- Numan b Beşir (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: İnsanlar arasında son kılınan namaz olan yatsının ne zaman kılınacağını en iyi bilen benim Rasûlullah (s a v), üç günlük ay battığı anda yatsı namazını kılardı (Ebû Davud, Salat: 7; Tirmizî, Salat: 123)
526- Numan b Beşir (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Allah’a yemin olsun ki bir günde kılınan son namaz olan yatsı namazının vaktini en iyi bilen benim Rasûlullah (s a v) yatsı namazını üç günlük ay battığı anda kılardı ” (Ebû Davud, Salat: 7; Tirmizî, Salat: 123)
20- YATSI NAMAZINI GECİKTİRMENİN MÜSTEHABLIĞI
527- Seyyar b Seleme (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Ben ve Babam, Ebû Berze el Eslemî’nin yanına girmiştik Babam ona demişti ki: “Rasûlullah (s a v)’in kıldığı farz namazları bize anlatır mısın?” Ebû Berze şöyle anlattı: “İlk namaz dediğiniz öğle namazı güneş tepeden batıya dönünce kılardı İkindi namazını kıldıktan sonra güneş parlaklığını kaybetmeden Medine’nin en uzak bölgesine gidip gelebilirdik Akşam namazı hakkında ne dediğini unuttum Ateme adını verdiğiniz yatsı namazını geç kılmayı severdi Yatsıdan önce uyumayı, yatsıdan sonra konuşmayı hoş karşılamazdı Sabah namazı kılındıktan sonra bir kimse arkadaşını tanıyabilecek kadar ortalık aydınlık olurdu Sabah namazında altmış ile yüz ayet kadar okurdu ” (İbn Mâce, Salat: 12; Tirmizî, Salat: 123)
528- İbn Cüreyd (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Ata’ya; “Yatsı namazını tek başıma veya imam olarak hangi vakitte kılmamı tavsiye edersin?” dedim Ata’da: İbn Abbas şöyle derken işittim dedi: Rasûlullah (s a v), yatsı namazını o kadar geciktirdi ki, insanlar uyudular uyandılar, yine uyudular uyandılar Ömer, kalkıp namaz dedi İbn Abbas’tan aktararak Ata dedi ki: Peygamber (s a v) -Sanki şimdi görür gibiyim- başından sular damlıyarak elini başının sağ tarafına koymuş vaziyette odasından çıktı ve: “Ümmetime zor gelmeseydi yatsıyı böyle geç kılmalarını emrederdim” buyurdu (Buhârî, Mevakît: 25; Dârimi, Salat: 20)
529- İbn Abbas (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Peygamber (s a v), bir gün gece hayli ilerleyinceye kadar yatsı namazını geciktirdi Bunun üzerine Ömer: “Ey Allah’ın Rasûlü! Namaza kadınlar ve çocuklar uyuya kaldılar” diye seslendi O esnada Rasûlullah (s a v) başından sular akarak odasından çıktı ve: “Ümmetime zor gelmeseydi yatsı namazının vakti bu vakit olurdu” buyurdu (Buhârî, Mevakît: 25; Dârimi, Salat: 20)
530- Câbir b Semure (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v), yatsı namazını son vakte kadar geciktirirdi (Müslim, Mesacid: 39; Müsned: 19910)
531- Ebû Hüreyre (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v): “Ümmetime zor gelmeseydi yatsı namazını geç kılmalarını ve her namazda misvak kullanmalarını emrederdim” buyurdu (Ebû Davud, Tahara: 25; Tirmizî, Tahara: 18)
21- YATSI NAMAZININ SON VAKTİ
532- Aişe (r anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Bir gece Rasûlullah (s a v), Ateme denilen yatsı namazını geciktirmişti de, Ömer: “Çocuklar ve kadınlar uyuyakaldı” diye seslendi Bunun üzerine Rasûlullah (s a v) odasından çıktı ve: “Bu namazı; bu Medine’de, sizden başka bekleyen yok” dedi (Yani o günlerde Medine’den başka bir yerde namaz kılan yoktu ) Ve şöyle devam etti: “Yatsı namazını ufuktaki kızıllığın kaybolmasından, gecenin üçte biri geçinceye kadarki zaman içersinde kılınız ” (Buhârî, Mevakît: 25; Müslim, Mesacid: 39)
533- Mü’minlerin anası Aişe (r anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Bir gece; Rasûlullah (s a v), yatsı namazını gecenin büyük bir kısmı geçinceye kadar geciktirdi de mescidde olanlar uyuya kaldılar Sonra Rasûlullah (s a v) çıktı yatsıyı kıldı ve şöyle buyurdu: “Ümmetime zor gelmeseydi yatsı namazı bu vakitte kılınırdı ” (Ebû Davud, Salat: 7; Dârimi, Salat: 19)
534- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Bir gün yatsı namazı için Rasûlullah (s a v)’i bekledik Gecenin üçte biri yahut daha fazlası geçince yanımıza çıktı ve şöyle buyurdu: “Siz namazı bekliyorsunuz, sizden başka hiçbir din mensubu bu namazı beklemiyor Ümmetime ağır gelmeseydi namazı onlara bu saatte kıldırırdım” dedi Sonra müezzine kamet getirmesini emretti ve namazı kıldırdı ” (Ebû Davud, Salat: 7; Dârimi, Salat: 19)
535- Ebû Said el Hudrî (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v), bize akşam namazını kıldırdıktan sonra gecenin bir bölümü geçinceye kadar yanımıza çıkmadı, gece yarısına doğru çıkıp yatsıyı kıldırdıktan sonra şöyle buyurdu: “İnsanlar namazlarını kıldıktan sonra uyudular Sizler namazı beklediğiniz sürece namazda sayılırsınız Eğer zayıflar ve hastalarınız olmasaydı bu namazı gece yarısına kadar geciktirmesini emrederdim ” (Dârimi, Salat: 19; Müslim, Mesacid: 39)
536- Humeyd (r a)’ten rivâyete göre, Enes’e: “Rasûlullah (s a v), yüzük takar mıydı?” diye sordular Enes: “Evet” dedi ve sözünü şöyle sürdürdü: Rasûlullah (s a v), bir gün yatsı namazını gece yarısı yaklaşıncaya kadar geciktirdi Namazı kıldırıp yüzünü bize çevirdikten sonra şöyle buyurdu: “Sizler namazı beklediğiniz sürece namazda sayılırsınız ” Enes diyor ki: O esnada; Rasûlullah (s a v)’in parlayan yüzüğünü sanki görür gibiyim (Dârimi, Salat: 19; Müslim, Mesacid: 39)
22- YATSI NAMAZINA “ATEME” DE DENİLİR
537- Ebû Hüreyre (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Eğer insanlar ezan okumaktaki ve birinci safta namaz kılmanın değer ve kıymetini bilmiş olsalardı ve bu işi yapabilmeleri ancak kur’a çekmek ile mümkün olsaydı kur’a çekerlerdi Eğer insanlar namaza erken gelmekteki bereket ve mükafatı bir bilselerdi bu konuda yarış ederlerdi Eğer Ateme (yatsı) ve sabah namazındaki bereket ve sevabı bilselerdi sürünerek de olsa bu namazlara mutlaka gelirlerdi ” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
23- YATSI NAMAZINA “YATSI” DEMEK DAHA UYGUNDUR
538- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Bedeviler size üstün gelerek bu yatsı namazının adını “ateme” diye değiştirmesinler Çünkü onlar develerle meşguliyetlerinden dolayı karanlığa kaldıkları için o ismi verirler, halbuki o yatsı namazıdır Siz bu ismi kullanınız ” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
539- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v)’i minberde şöyle derken işittim: “Bedeviler size üstün gelerek namazın ismini değiştirmeye kalkmasınlar o namaz, yatsı namazıdır ” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
24- SABAH NAMAZININ İLK VAKTİ
540- Câbir b Abdullah (r a)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (s a v), sabah namazını şafak sökerken kıldırdı ” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir )
541- Enes (r a)‘den rivâyete göre, bir adam, Peygamber (s a v)’e gelerek sabah namazının vaktini sordu Rasûlullah (s a v) ertesi gün fecr vakti kamet edilmesini emretti ve bize namaz kıldırdı Bir sonraki gün ortalık iyice ağarınca kamet getirtti ve bize namaz kıldırdıktan sonra: “Sabah namazının vaktini soran kimse nerededir? Bu iki vaktin arası sabah namazının vaktidir” buyurdu (Müsned: 12410)
25- YOLCULUK DIŞINDA SABAH NAMAZININ ERKEN KILINMASI
542- Aişe (r anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (s a v), sabah namazını kıldırdıktan sonra örtülerine bürünmüş kadınlar namazdan dönerken karanlık oluşundan dolayı fark edilmezlerdi ” (Ebû Davud, Salat: 8; Dârimi, Salat: 20)
543- Yine Aişe (r anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Kadınlar dış örtüleriyle birlikte Rasûlullah (s a v)’in arkasında sabah namazını kılarlardı Dönüşlerinde karanlıktan dolayı kimse onları tanımazdı ” (Ebû Davud, Salat: 8; Dârimi, Salat: 20)
26- YOLCULUKTA DA SABAH NAMAZI ERKEN KILINABİLİR
544- Enes (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v), Hayberin fethedildiği günün sabahı sabah namazını düşmana yakın bir yerde ortalık karanlık iken kıldırdı ve Hayber üzerine hücum etti ve: “Allahû ekber Hayber harabolsun” diye iki defa beddua etti ve Saffat sûresi 177 ayetine benzer şekilde şöyle dedi: “Bir kavmin toprağına savaş için indiğimizde uyarılanların sabahı ne kötü olacaktır ” (Buhârî, Megazî: 40; İbn Mâce, Zebaih: 13)
27- SABAH NAMAZININ ORTALIK AĞARINCA KILINMASI
545- Rafi b Hadîc (r a)’ten rivâyete göre, Rasûlullah (s a v): “Sabah namazını ortalık ağarınca kılın” buyurdular (İbn Mâce, Salat: 2; Tirmizî, Salat: 117)
546- Ensar’dan bazı kimselerin rivâyetine göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Sabah namazını ortalık aydınlanınca kılmak sûretiyle daha büyük mükafatlar elde edersiniz ” (İbn Mâce, Salat: 2; Tirmizî, Salat: 117)
28- SABAH VE İKİNDİ NAMAZLARINA YETİŞMEK NASIL OLUR?
547- Ebû Hüreyre (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Kim sabah namazının bir rekatını güneş doğmadan kılmış olursa o namaza yetişmiş sayılır Kim de gün batmadan ikindi namazının bir rekatına yetişirse o namaza yetişmiş olur ” (Dârimi, Salat: 22; Ebû Davud, Salat: 5)
548- Aişe (r anha)’dan rivâyete göre, Peygamber (s a v) şöyle buyurdu: “Kim güneş doğmadan önce sabah namazının bir rekatına yetişirse o namaza yetişmiş sayılır Kim de güneş batmadan önce ikindi namazının bir rekatına yetişirse o namaza yetişmiş ve vaktinde kılmış sayılır ” (Ebû Davud, Salat: 9; Dârimi, Salat: 20)
29- SABAH NAMAZININ SON VAKTİ
549- Enes b Malik (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v), öğle namazını güneş batıya kayınca kılar İkindi namazını, sizin kıldığınız öğle namazı ile ikindi arasında kılardı Akşam namazını, gün batınca, yatsı namazını da; ufuktaki kızıllık kaybolunca kılar ve sabah namazını da görüş mesafesi uzayınca kılardı (Tirmizî, Salat: 116; Müsned: 11862)
30- NAMAZIN BİR REKATINA YETİŞEN O NAMAZA YETİŞMİŞ OLUR
550- Ebû Hüreyre (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Namazın bir rekatına yetişen kimse o namaza yetişmiş ve vaktinde kılmış sayılır ” (Dârimi, Salat: 21; Muvatta', Mevakît: 2)
551- Yine Ebû Hüreyre (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Herhangi bir namazın bir rekatına vaktinde yetişen kimse o namaza yetişmiş ve vaktinde kılmış sayılır ” (Dârimi, Salat: 21; Muvatta', Mevakît: 2)
552- Yine Ebû Hüreyre (r a)’den rivâyete göre, Peygamber (s a v) şöyle buyurdu: “Bir namazın bir rekatına vaktinde yetişen kimse o namazı vaktinde kılmış sayılır ” (Dârimi, Salat: 21; Muvatta', Mevakît: 2)
553- Yine Ebû Hüreyre (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Kim bir namazın bir rekatına vaktinde yetişirse o namaza yetişmiş ve vaktinde kılmış sayılır ” (Dârimi, Salat: 21; Muvatta', Mevakît: 2)
554- Sâlim (r a)’in babasından rivâyetine göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurmuştur: “Cuma namazı ve diğer namazların bir rekatına vaktinde yetişmiş olan kimsenin namazı tamamdır ” (İbn Mâce, İkametü’s Salat: 91)
555- Yine Sâlim (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Herhangi bir namazın bir rekatına yetişen kimse o namaza yetişmiş sayılır Fakat kalan kısmını kendi kendine tamamlar ” (Dârimi, Salat: 22; Muvatta', Mevakît: 3)
31- NAMAZ KILINMASI YASAK OLAN VAKİTLER
556- Abdullah es Sunabihî (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Güneş doğarken şeytan güneşi boynuzlarının arasına getirecek şekilde güneşe yaklaşır, güneş biraz yükselince ondan uzaklaşır Tam tepe noktasına gelince tekrar yaklaşır Batıya kayınca tekrar uzaklaşır Gün batarken tekrar yaklaşır, batınca uzaklaşır ” Rasûlullah (s a v), bu vakitlerde namaz kılmayı yasakladı (İbn Mâce, İkametü’s Salat: 91; Müsned: 18290)
557- Ukbe b Amir el Cühenî (r a)’den rivâyete göre, şöyle diyordu: Üç vakit vardır ki; Rasûlullah (s a v) o vakitlerde namaz kılmamızı ve ölülerimizi defnetmemizi yasakladı: “1- Güneş doğup biraz yükselinceye kadar, 2- Güneş tepeden batıya dönmedikçe, 3- Güneş batmaya yaklaştığı vakitten batıncaya kadar ” (Ebû Davud, Cenaiz: 54; İbn Mâce, Cenaiz: 30)
32- SABAH NAMAZINDAN SONRA NAMAZ KILINMAZ MI?
558- Ebû Hüreyre (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v), ikindiden sonra güneş batıncaya kadar; Sabah namazından güneş doğuncaya kadar nafile namaz kılmayı yasakladı (Tirmizî, Salat: 135; Buhârî, Mevakît: 31)
559- İbn Abbas (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v)’in ashabından pek çok kimseden duydum Onlardan biri de en çok sevdiğim Ömer’dir Rasûlullah (s a v), fecirden sonra güneş doğuncaya kadar, ikindi namazından sonra güneş batıncaya kadar nafile namaz kılmayı yasaklamıştır (Buhârî, Mevakît: 31; Tirmizî, Salat: 135)
33- GÜNEŞ DOĞDUĞU VE BATTIĞI ANDA NAMAZ KILINMAZ
560- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Hiçbiriniz bekleyip bekleyip güneş doğarken ve güneş batarken namaz kılmasın ” (Buhârî, Bed-il Halk: 11; Müslim, Salat-ül Müsafirin: 53)
561- Yine İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) güneşin doğuşu anında ve batışı anında nafile namaz kılmayı yasakladı (Müslim, Salat-ül Müsafirin: 53; Buhârî, Bed-ül Halk:11)
34- GÜNEŞ TAM TEPE NOKTASINDA İKEN NAMAZ KILINMAZ
562- Ukbe b Amir (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Üç saat vardır ki: Rasûlullah (s a v), o vakitlerde nafile namaz kılmamızı ve ölülerimizi defnetmemizi bize yasaklamıştı Güneş doğup biraz yükselinceye kadar, güneş tam tepede iken, güneş batmaya yaklaşıp batıncaya kadar (Müslim, Salat-ül Müsafirin: 53; Ebû Davud, Cenaiz: 54)
35- İKİNDİDEN SONRA NAFİLE NAMAZ KILINMAZ MI?
563- Ebû Said el Hudrî (r a)’den rivâyete göre, şöyle diyordu: Rasûlullah (s a v), sabah namazından sonra güneş doğuncaya kadar, ikindi namazından sonra gün batıncaya kadar nafile namazı kılmayı yasakladı (Tirmizî, Salat: 135; Buhârî, Mevakît: 31)
564- Yine Ebû Said el Hudrî (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v)’den işittim şöyle diyordu: “Sabah, güneş doğuncaya kadar ikindi namazından sonra güneş batıncaya kadar nafile namaz kılmak yoktur ” (Buhârî, Mevakît: 31; Tirmizî, Salat: 135)
565- İbn Abbas (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v), ikindi namazından sonra nafile namaz kılmayı yasakladı (Müslim, Salat-ül Müsafirin: 53; Ebû Davud, Cenaiz: 54)
566- Aişe (r anha)’dan rivâyet edilmiştir, Ömer (r a), Rasûlullah (s a v)’in; “Bekleyip bekleyip te güneş doğacağı ve batacağı zamanlara namaz kılmayı denk getirmeyiniz Çünkü güneş şeytanın boynuzları arasından doğar ve batar” buyurduğunu vehmediyor (Yani sadece bu iki saatte namaz kılınmayacağını zannediyor ) (Müslim, Salat-ül Müsafirin: 51; Ebû Davud, Salat: 5)
567- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Güneşin ucu görünüp iyice doğuncaya kadar kılacağınız namazı geciktirin Güneş batmaya başlayıp iyice batıncaya kadar yine namaz kılmanızı geciktiriniz ” O vakitler, güneşe tapanların ibadet anlarıdır (Müslim, Salat-ül Müsafirin: 51; Ebû Davud, Salat: 5)
568- Amr b Abese (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v)’e: “Ey Allah’ın Rasûlü! Vakitler içerisinde araştırmaya değer, Allah’a yakın olunacak bir an var mıdır? Veya ibadet için tercih olunacak bir saat var mıdır?” diye sordum Rasûlullah (s a v)’de: “Evet” dedi ve şöyle devam etti: “Kulun, Allah’a en yakın olduğu vakit; gecenin sonlarına doğru olan vakittir O saatlerde Allah’ı zikredenlerden olmak istersen ol Çünkü güneş doğuncaya kadarki o vakitlerde kılınacak namaza melekler gelir ve özellikle şahitlik yaparlar Güneş, şeytanın iki boynuzu arasından doğar, o saat güneşe tapan kafirlerin dua ve ibadet saatidir Güneş bir mızrak boyu yükselip iyice ışık saçmaya başlayıncaya kadar namaz kılmayın Sonra gündüzün ortasında mızrak boyu güneş yükselinceye kadar kılınan namazda melekler hazır olur ve şahitlik yaparlar Güneş tepede iken Cehennem kapıları açılır ve ateşin şiddeti artar O anlarda da namaz kılmayı bırakın, güneş batı tarafına kayıp gölgeler uzayıncaya kadar kılmayın Ondan sonraki güneş batıncaya kadar kılınan namazlara melekler hazır olur ve şahitlik ederler Çünkü güneş şeytanın boynuzları arasından batar, o saat güneşe tapan kafirlerin ibadet ve dua saatleridir ” (İbn Mâce, İkametü’s Salat: 182; Müslim, Salat-ül Müsafirin: 52)
36- İKİNDİ NAMAZINDAN SONRA NAFİLE NAMAZ KILINIR
569- Ali (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v): “Ancak güneş parlak, bembeyaz olur ve fazla yükselmemiş (batacak noktaya gelmemiş) ise kılınabilir İkindi namazından sonra namaz kılmayı yasakladı ” (Yani mevsimlere göre değişen bir vakittir bu ) (Dârimi, Salat: 143; Ebû Davud, Salat: 299)
570- Aişe (r anha)’dan rivâyete göre, şöyle diyor: Rasûlullah (s a v) yanımda olduğu vakitlerde ikindiden sonra iki rekat namaz kılmayı hiç terk etmedi (Ebû Davud, Salat: 299; Dârimi, Salat: 143)
571- Yine Aişe (r anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v), ikindiden sonra yanıma her girdiğinde mutlaka o iki rekatı kılardı (Ebû Davud, Salat: 299; Dârimi, Salat: 143)
572- Mesruk ve Esved (r anhüma)’dan rivâyete göre, şöyle demişlerdir: Aişe’nin şöyle dediğine şahitlik ederiz: “Rasûlullah (s a v) yanımda olduğu sürece ikindiden sonra o iki rekatı mutlaka kılardı ” (Ebû Davud, Salat: 299; Dârimi, Salat: 143)
573- Aişe (r anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (s a v) yanımda olduğu günlerde iki namazı asla bırakmazdı; gizli de olsa aşikar da olsa mutlaka kılardı Sabah namazından önceki iki rekatla ikindi namazından sonraki iki rekat ” (Ebû Davud, Salat: 299; Dârimi, Salat: 143)
574- Ebû Seleme (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Aişe (r anha)’dan, Rasûlullah (s a v)’in ikindiden sonra kıldığı iki rekat namazdan sordum Aişe dedi ki: Rasûlullah (s a v) o iki rekatı ikindiden önce kılardı Bir gün onu bir meşguliyet sebebiyle unuttu da ikindiden sonra kıldı Rasûlullah (s a v), bir namaza başladı mı onu kılmayı alışkanlık haline getirip devam ederdi (Ebû Davud, Salat: 299; Dârimi, Salat: 143)
575- Ümmü Seleme (r anha)’dan rivâyete göre, Peygamber (s a v), bir defa odamda ikindiden sonra iki rekat namaz kılmıştı Bu namazın ne namazı olduğunu kendisine sormuştum da şöyle cevap vermişlerdi: Bu iki rekatı öğleden sonra kılmaktaydım meşguliyetten dolayı kılmaya vakit bulamadım da ikindiden sonra kıldım (Ebû Davud, Salat: 299; Dârimi, Salat: 143)
576- Ümmü Seleme (r anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (s a v), fazla meşguliyetten dolayı ikindiden önce kılamadığı iki rekatı ikindiden sonra kıldı ” (Ebû Davud, Salat: 299; Dârimi, Salat: 143)
|