Prof. Dr. Sinsi
|
Sünen-İ Nesai Namaz
7- BEŞ VAKİT NAMAZIN DEĞER VE KIYMETİ
458- Ebû Hüreyre (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurmuştur: “Herhangi birinizin kapısı önünde günde beş defa yıkandığı bir nehir olsa, o kimsede bir kir olabileceğini düşünebilir misiniz?” bunun üzerine sahabe: “Hiçbir kir kalmaz” dediler Bunun üzerine Rasûlullah (s a v): “İşte beş vakit namaz da böyledir, Allah bu namazlarla günahları yok eder ” (Müslim, Mesacid: 5,1; Tirmizî, Emsâl: 5)
8- NAMAZ KILMAYANIN DURUMU
459- Abdullah b Büreyde (r a), babasından rivâyet ederek şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Kafirlerle aramızdaki fark, kılmak için söz verdiğimiz namazdır Kim namaz kılmayı terk ederse kafir olur ” (İbn Mâce, İkametü’s Salat: 77; Tirmizî, İman: 9)
460- Câbir (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Kulu, kafir olmaktan kurtaran amel namazdır ” (Kul namazı terk ederse kafir olur ) (Tirmizî, İman: 9; İkametü’s Salat: 77)
9- ÖNCE NAMAZDAN SORULACAK
461- Hureys b Kabîsa (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Medine’ye vardığımda: “Allah’ım, bana salih bir arkadaş nasib et diye dua ettim ve Ebû Hüreyre’nin yanına oturdum ve ona şöyle dedim Bana salih bir arkadaş nasib etmesi için Allah’a dua ettim Rasûlullah (s a v)’den duyduğun hadislerden bana anlat Belki de bu hadislerden Allah beni faydalandırır Bunun üzerine Ebû Hüreyre dedi ki: Rasûlullah (s a v)’den işittim şöyle buyurmuşlardı: “Kıyamet gününde kul önce namazından hesaba çekilecek, namazı tamam ise kurtulur ve rahatı bulur Namazı bozuk ve eksik ise pişman olur ve sıkıntıya düşer (Hemmam diyor ki: Bu söz Katade’nin sözü mü yoksa hadisten mi bilmiyorum) Eğer o hesabı görülen kimsenin farz namazları eksik ise Allah: Bakın bakalım kulumun nafile namazları var mı? buyurur Bunun üzerine noksan olan farz namazları nafilelerle tamamlanır Diğer amelleri de aynen bu şekilde hesaplanarak tamamlanmış olur ” (İbn Mâce, İkametü’s Salat: 202; Müsned: 9130)
462- Ebû Hüreyre (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Kıyamet günü kula sorulacak ilk şey namazdır Namazı tamamsa tamam olarak yazılır Eğer namazında eksiklik varsa Allah, “Bakın bakalım nafile namazlarına” buyurur Farz namazlardaki eksikleri nafile namazlarıyla tamamlanır Sonra diğer amelleri de aynı şekilde hesaplanır (İbn Mâce, İkametü’s Salat: 202; Müsned: 9130)
463- Ebû Hüreyre (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Kulun ilk hesaba çekileceği şey namazdır Namazı tamam ise tamamdır değilse Allah: “Kulumun nafile namazlarına bakın” buyurur Nafile namazları varsa farzlardan eksikleri onunla tamamlanır ” (İbn Mâce, İkametü’s Salat: 202; Müsned: 9130)
10- NAMAZ KILMANIN SEVABI
464- Ebû Eyyub (r a)’den rivâyete göre, bir adam: “Ey Allah’ın Rasûlü! Beni Cennete sokacak bir amel haber ver” deyince; Rasûlullah (s a v): “Allah’a kulluk eder, hiçbir şeyi O’na ortak koşmazsın Namazı kılar zekatı verir akraba ile ilgiyi kesmezsin onları ziyaret edersin” buyurdu (İbn Mâce, İkametü’s Salat: 193; Müslim: İman: 4)
11- MEDİNE İLE ZULHULEYFE’DE NAMAZ NASIL KILINIR?
465- Enes (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (s a v) ile birlikte öğle namazını Medine’de dört rekat, Zulhuleyfe’de ikindi namazını iki rekat olarak kıldım (Müslim, Salat-ül Müsafirin: 1; Ebû Davud, Hac: 21)
12- MEDİNE CİVARINDA YOLCULUK NEREDEN BAŞLAR?
466- Ebû Cuhayfe (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (s a v), öğle vakti Medine’den çıktı -İbn-ül Müsenna diyor ki- Batha’ya varınca abdest aldı, öğle namazını iki rekat olarak kıldı İkindiyi de aynı şekilde iki rekat olarak kılmıştı, önüne de sütre olarak bastonunu koymuştu ” (Ebû Davud, Hac: 45; Müslim, Salat-ül Müsafirin: 51)
13- İKİNDİ NAMAZININ DEĞERİ VE KIYMETİ
467- Umara b Rüveybe es Sekafî (r a), babasından naklederek diyor ki: Rasûlullah (s a v)’den işittim diyor ki: “Güneş doğmadan önce kılınan sabah namazıyla güneş batmadan önce kılınması gereken ikindi namazını ihmal etmeyip kılan kimse asla Cehenneme girmez ” (Muvatta', Mevakît: 12; Müslim, Mesacid: 37)
14- İKİNDİ NAMAZINA DEVAMLI VE DUYARLI OLMAK
468- Peygamber (s a v)’in hanımı Aişe (r anha)’nın kölesi Ebû Yunus’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Aişe kendisine bir Mushaf yazmamı emretti, “Namazlara dikkat edin! Özellikle orta namaza ” (Bakara 238) ayetine gelince bana haber ver” dedi Ben de: O ayete geldiğimde kendisine haber verdim Bana şunu yazdırdı: “Tüm namazlarınıza, özellikle orta (ikindi) namazına devam edin ve Allah’ın huzurunda içten bir bağlılıkla durun” dedi ve şöyle devam etti: “Bunu; Rasûlullah (s a v)’den böylece duymuştum ” (Müslim, Mesacid: 36; Ebû Davud, Salat: 5)
469- Ali (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v): Hendek savaşında Müslümanların namazlarına engel olan müşrik ordusu için: “Güneş batıncaya kadar bizi oyaladılar ve orta (ikindi) namazını kılamadık” buyurdular (Müslim, Mesacid: 36; Dârimi, Salat: 28)
15- İKİNDİ NAMAZINI KILMAYANIN CEZASI
470- Ebû’l Melih (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Bulutlu bir günde Büreyde ile beraberdik Namazı kılmakta acele edin, geciktirmeyin, çünkü Rasûlullah (s a v) şöyle buyurmuştu: “İkindi namazını terk edenin ameli boşa gider ” (Buhârî, Mevakît: 16; Müslim, Mesacid: 35)
16- ÖĞLE VE İKİNDİ NAMAZLARINDA KIRAAT MİKTARI
471- Ebû Said el Hudrî (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (s a v)’in öğle ve ikindi namazlarındaki kıraat miktarını tahmin etmiştik; Öğle namazının kıyamında okuduğunu tahmin ettik, otuz ayetlik Secde sûresi kadar ilk iki rekatta okuyordu Son iki rekatta ise bu okuduğunun yarısı kadar okurdu İkindi namazının kıyamında ilk iki rekatta okuduğunu tahmin ettik, öğle namazının son iki rekatında okuduğu kadar son iki rekatında da bunun yarısı kadar okuduğunu tahmin etmiştik ” (Dârimi, Salat: 63; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 7)
472- Ebû Said el Hudrî (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (s a v), öğle namazını kılar her rekatında otuz ayet kadar okurdu Sonra ikindi namazını kılar her rekatında on beş ayet kadar okurdu ” (İbn Mâce, İkametü’s Salat: 7; Dârimi, Salat: 63)
17- İKİNDİ NAMAZINI KILMAYAN KİMSENİN DURUMU NASILDIR?
473- Enes b Malik (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v), Medine’de öğle namazını dört rekat, Zulhuleyfe’de ikindi namazını iki rekat kıldı (Ebû Davud, Menasik: 21; Müslim, Salat-ül Müsafirin: 1)
474- Nevfel b Muaviye (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v)’den şöyle işitmiştir: Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “İkindi namazını geçiren kimsenin durumu; malını ve ailesini kaybeden kimse gibidir ”
Arrâk diyor ki: Abdullah b Ömer’den nakledildiğine göre, Rasûlullah (s a v) şöyle derken işitmiştir: “Kim ikindi namazını geçirirse sanki çoluk çocuk ve malını kaybetmiş kimse gibidir ” (Ebû Davud, Salat: 56; Buhârî, Mevakît: 16)
475- Nevfel b Muaviye (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v)’den işittim şöyle diyordu: “Namazlardan bir namaz vardır ki onu geçiren kimsenin hali, ailesi ve malını kaybeden kimse gibidir ” İbn Ömer diyor ki: Rasûlullah (s a v)’den işittim şöyle diyordu: “O namaz ikindi namazıdır ” (Ebû Davud, Salat: 5; Buhârî, Mevakit: 16)
476- Nevfel b Muaviye (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Bir namaz vardır ki onu geçiren, çoluk çocuğunu ve mal varlığını kaybetmiş kimse gibidir İbn Ömer der ki: Rasûlullah (s a v)’den işittim şöyle diyordu: “O namaz ikindi namazıdır ” (Müslim, Mesacid: 35; Buhârî, Mevakît: 16)
18- AKŞAM NAMAZI
477- Seleme b Küheyl (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Said b Cübeyr’i, Müzdelife’de namazı cem ederken gördüm, Akşam namazını kamet edip üç rekat olarak kıldı Sonra kamet getirip yatsı namazını iki rekat olarak kıldı Sonra İbn Ömer’in de orada öyle yaptığını söyledi Onun da, Rasûlullah (s a v)’in orada öyle yaptığını söylediğini aktardı ” (Tirmizî, Menasik: 54; Buhârî, Hac: 97)
19- YATSI NAMAZININ DEĞER VE KIYMETİ
478- Aişe (r anha)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v), yatsı namazına biraz gecikince, Ömer; “Kadınlar ve çocuklar uyuyakaldı” dedi Bunun üzerine Rasûlullah (s a v), odasından çıktı ve şöyle buyurdu: “Bu namazı sizden başka kılacak kimse yoktur ” Yani namazı sadece siz kılarsınız o günlerde Medineliler dışında namaz kılacak kimse yoktu (Müslim, Mesacid: 39; Buhârî, Mevakît: 23)
20- YOLCULUKTA YATSI NAMAZI
479- Hakem (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Said b Cübeyr Müzdelife‘de akşam namazını üç rekat olarak kamet getirerek kıldırıp selâm verdi sonra yatsı namazını iki rekat olarak kıldı Sonra Abdullah b Ömer’in böyle yaptığını onun da Rasûlullah (s a v)’in aynı şekilde yaptığını söylediğini söyledi (Tirmizî, Hac: 56; Buhârî, Hac: 96)
480- Seleme b Küheyl (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Said b Cübeyr’den işittim şöyle demişti: Abdullah b Ömer’i, Müzdelife’de gördüm kamet getirip akşam namazını üç rekat olarak kıldı Sonra da yatsı namazını iki rekat olarak kıldı ve şöyle dedi: “Rasûlullah (s a v)’in de burada böyle kıldığını gördüm ” (Tirmizî, Hac: 56; Buhârî, Hac: 96)
21- CEMAATLE KILINAN NAMAZIN, DEĞER VE KIYMETİ
481- Ebû Hüreyre (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurdu: “Gece ve gündüz melekleri size nöbetlerini takip ederek gelirler Sabah ve ikindi namazlarında birleşirler Yanınızda geceleyen melekler Allah’ın huzuruna çıktıklarında Allah onlara: -durumlarını çok iyi bilmesine rağmen- şöyle sorar: Kullarımı ne yapar durumda bıraktınız onlar da derler ki: “Yanlarına vardığımızda da yanlarından ayrıldığımızda da namaz kılıyorlardı ” (Tirmizî, Salat: 161; İbn Mâce, Mesacid: 16)
482- Ebû Hüreyre (r a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s a v) şöyle buyurmuştur: “Cemaatle birlikte kılınan namaz kişinin kendi başına kıldığı namazdan yirmi beş kat daha üstündür Sabah namazı esnasında gece ve gündüz melekleri nöbetlerini değiştirmek için birleşirler Dilerseniz İsra sûresi: 78 ayetini okuyunuz: “… Sabah namazını da kılınız çünkü sabah namazı (İkindi namazı gibi) gece ve gündüz meleklerinin tanık olduğu bir namazdır ” (Tirmizî, Salat: 161; İbn Mâce, Mesacid: 16)
483- Umara b Ruveybe (r a), babasından aktararak diyor ki: Rasûlullah (s a v)’den işittim şöyle demiştir: “Güneş doğmazdan önceki namaz olan sabah namazıyla güneş batmazdan önceki ikindi namazını kılan hiç kimse Cehenneme girmez ” (Buhârî, Mevakît: 15; Müslim: Mesacid: 37)
22- KIBLE DEĞİŞMİŞ MİYDİ?
484- Bera (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (s a v) ile beraber Beyt-i Makdis (Kudüs)’e doğru on altı veya on yedi ay kadar süreyle namaz kılmıştık (on altı mı on yedi mi konusunda Süfyan şüpheye düşmüştür) sonra kıble yönü Kâbe’ye çevrilmişti ” (Müslim, Mesacid: 2; Muvatta', Kıble: 4)
485- Bera b Âzib (r a)’ten rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v), Medine’ye geldi, on altı ay kadar Beyt-i Makdis’e doğru namaz kıldı Sonra Kâbe’ye döndürüldü Rasûlullah (s a v) ile beraber (Kudüs’ten Kâbe’ye dönüldüğünde) Kâbe’ye karşı namaz kılan bir adam Ensar’dan bir topluluğun yanına uğradı ve: Rasûlullah (s a v)’in Kudüs’ten Kâbe’ye döndürüldüğüne şahit oldum dedi Bunun üzerine o cemaat de Kâbe’ye doğru döndüler (Müslim, Mesacid: 2; Muvatta', Kıble: 4)
23- NAFİLE NAMAZLAR KIBLE YÖNÜNE OLMAKSIZIN DA KILINABİLİR
486- Sâlim (r a), babasından aktararak şöyle demiştir: “Rasûlullah (s a v), binitinin üzerinde (biniti hangi yöne giderse gitsin) nafile ve vitir namazlarını kılardı Fakat farz namazlarını biniti üzerinde kılmazdı ” (Tirmizî, Salat: 260; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 127)
487- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s a v), Mekke’den Medine’ye doğru gelirken binit üzerinde namaz kılıyordu İşte orada: “Doğu da Batı da Allah’ındır Nereye dönerseniz dönün orada Allah’a dönmüş olursunuz…” (Bakara: 115) ayeti nazil oldu (İbn Mâce, İkametü’s Salat: 127; Buhârî, Vitr: 5)
488- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (s a v), yolculuğunda biniti üzerinde -biniti ne tarafa dönerse dönsün- nafile namazlarını kılardı Malik, Abdullah b Dinar’dan naklederek şöyle der: İbn Ömer de aynı şekilde nafile namazları binit üzerinde kılardı ” (İbn Mâce, İkametü’s Salat: 127; Buhârî, Vitr: 5)
24- KIBLENİN DEĞİŞTİRİLMESİ
489- İbn Ömer (r a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: İnsanlar Kuba mescidinde sabah namazını kılarken birisi gelerek şöyle dedi: “Bu gece Rasûlullah (s a v)’e bir ayet nazil oldu ve bundan sonra Kâbe’ye yönelerek namaz kılması emrolundu” dedi (yani sizler de Kâbe’ye doğru namaz kılınız) O esnada Şam’a doğru yönelerek namaz kılıyorlardı bu haber üzerine Kâbe’ye döndüler (Müslim, Mesacid: 2; Muvatta', Kıble: 4)
|