07-27-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Hayz Ezadır
Hayz Ezadır
7) Allahu Teâlâ şöyle buyurmuştur:
“Sana hayzdan soruyorlar De ki: O eziyettir Hayz halinde kadınlardan çekilin, temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın Temizlendikleri zaman Allah’ın emrettiği yerden onlara varın  ”
Bakara: 222
Birincisi: Hayz olma ve ondan kesilme yaşı:
Genelde hayz çağı, on iki ile elli yaş arasıdır Bazı kadınlar on ikiden daha erken hayz olurken diğer bazıları da elliden daha geç hayzdan kesilebilir Bu daha ziyade kadının yaşadığı coğrafya ve ırka bağlıdır
Bazı âlimler hayzın başlama ve kesilme müddeti hakkında şu yaşta başlar şu yaşta kesilir gibi sınırlayıcı görüşler ileri sürmüşseler de doğru olan hayzın başlama ve kesilmesinin tahdit edilmiş bir sınırı yoktur Allah ve Rasulü hayzın başlamasını ve kesilmesini her hangi bir yaşla sınırlamamıştır Yukarıda ifade edilen:
“Genelde hayz çağı, on iki ile elli yaş arasıdır” sözü çoğu kadınların halini açıklar bir ifadedir O çağ istisnasız her kadın için kesin hayz çağıdır anlamında değildir Dolayısıyla kız çocuğu ne zaman kanı görürse o çocuk buluğ çağına gelmiştir, kadın için cari hükümler onun için de cari olmaya başlamıştır
İkincisi: Her ayda mutat olan hayz günü:
Âlimler kadının her ay mutat olarak gördüğü hayz günlerinde ihtilaf etmiştir Bazısına göre hayzın en az müddeti bir gün bir gecedir Diğer bazısı onun en azı üç gün üç gecedir demiştir, diğer bazısı daha farklı bir şey söylemiştir Hayzın en fazlası için de yukarıdakine benzer değişik ifadeler söylemişlerdir Bunlar içerisinde en doğrusu İbnu’l-Münzir’in de naklettiği gibi onun azı ve çoğu için herhangi bir zaman tahdidin bulunmamasıdır
Üçüncüsü: Hamilenin hayz olması:
Genelde ve çoğunlukla kadın hamile olduğu zaman hayz kanı kesilir Âlimler: Kadının hamileliği hayz kanının kesilmesiyle anlaşılır demektedirler
Buna rağmen hamile, doğuma iki yahut üç gün kala talkla beraber kanı görürse bu kan hayz kanı değildir, aksine o, nifas kanıdır
Talk: Doğum sancısı manasına gelen bir tabirdir, bazen doğum suyu manasına da kullanıldığı olur
Hamile, kanı doğuma epeyce bir zaman varken yahut doğuma az bir zaman kalmışken talksız görürse o kan nifas kanı değildir Âlimler bu kan hakkında ihtilaf etmişlerdir Bazılarına göre bu kan hayz kanıdır, onun için hayzın hükümleri caridir Diğer bazılarına göre bu kan bünye bozukluğundan oluşan fasit kandır dolayısıyla onun için hayzın hükümleri cari olmaz Bu durumdaki kadın için tuhur hükümleri caridir
|
|
|