![]() |
Hayat Ve Ölüm |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hayat Ve ÖlümHayat Ve Ölüm İnsan için hayat ve ölüm kelimeleri iki ayrı doğumun isimleridir ![]() ![]() “Bir müminin ölerek bu dünyadan çıkıp gitmesini, bir çocuğun ana rahminden, o nemli karanlık yerden geniş dünya sahasına çıkmasından başka bir şeye benzetmem ![]() Nur Külliyatında ölüm için yapılan tariflerden birinde “terhis” ifadesi kullanılır ![]() Ölüm hiçlik olmadığına göre, ruhun bedende görev alması gibi, bu görevinden terhis olması da bir ilahi tasarruf, bir rabbani icraattır ![]() Bu iki ayrı fiilin icrası Allah’ın iki ayrı isminin tecellisiyle gerçekleşir ![]() ![]() Terhis olan kişi artık kışlasında yoktur, ama yeni bir beldenin sakini olmuştur ![]() Yine Nur Külliyatında Mümit isminin açıklaması yapılırken şu ifadelere yer verilir: “Mevti veren O’dur ![]() ![]() Bilim adamları hayatın ne olduğunu ve nasıl meydana geldiğini anlamak için nice ömürler tüketmişler ![]() Bu konuda İslam alimlerinin çok önemli bir tespitleri var: “Hakiki hakaik-i eşya esma-i ilahiyedir ![]() Buna göre, hayatın hakikatini ararken onun kaynağına bakmamız gerekiyor ![]() ![]() Şu ayet-i kerime konumuzla yakından ilgilidir: “Doğrusu Allah indinde İsa’nın meseli, Âdem meseli gibidir ![]() Bu “ol!” emrine, tefsir alimleri “canlı bir mahluk kesil” şeklinde mana veriyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın ana rahmindeki ilk dört aylık dönemi de bu safhayı andırıyor ![]() “Siz ölü iken sizi dirilten Allah’ı nasıl inkâr ediyorsunuz? Sonra sizi O öldürecek, tekrar sizi O diriltecek ve tekrar O’na döndürüleceksiniz ![]() Bu ayetteki “ölü iken” ifadesine, “insanı teşkil eden elementlerin henüz hücre haline gelmeden önceki durumları” şeklinde mana veriliyor ![]() ![]() Cenab-ı Hak hem Hayy (hayat sahibi), hem Muhyi’dir ![]() ![]() ![]() Hayatın menşei ile ilgili çalışmalarda maziye doğru gidildiğinde varılacak son nokta, ilk hücrenin yaratılmasıdır ![]() ![]() Şu var ki, biz “hayat” denilince hemen kendi hayatımızı ve çevremizi kuşatan canlıların hayatlarını hatırlarız ![]() ![]() “…Mukteza-yı hikmet, şu şecere-i hilkatin de bir çekirdekten yapılmasıdır ![]() ![]() Allah Resulünün, “Allah’ın ilk yarattığı şey benim nurumdur” hadisinden hareketle bu ilk varlığa Nur-u Muhammedî denilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Melekler de o nurdan yaratılmışlardı ![]() ![]() ![]() Hayat ve ruh kavramlarının aynı olup olmadığı sıkça sorulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şu gördüğümüz alemde, hayat özelliği ne güneşte var, ne ayda, ne de yıldızda ![]() ![]() Hayatın bir tek fonksiyonu olan görme sıfatını şöyle bir düşünelim ![]() ![]() ![]() Biraz da ölümden söz edelim: Meleklerde olduğu gibi, ruhlarda da ölüm yoktur ![]() ![]() “Beden ruhun hanesidir ![]() ![]() ![]() ![]() “Ölüden diriyi, diriden ölüyü O ç ıkarıyor ![]() Muhyi isminin tecellisiyle, ölü elementler diri hücreler haline gelirken, Mümit isminin tecellisiyle de o canlı hücreler yeniden cansız elementler halini alırlar ![]() Hayatın hakikatini bilemiyoruz; ona bir derece bakmak için ölümün hakikatini düşünmek gerekiyor ![]() ![]() Yolculuk, kemale doğrudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cansız eşyayı hayata sebep kılan, hayatsız elementlerden canlı hücreler yaratan, sonra o hücrelerin trilyonlarcasını akıl almaz bir bağ ile bir birine raptedip insan haline getiren, o harika bedene en üstün mahluku olan “insan ruhunu” misafir eden Allah, bu kemal tecellilerini insanın ölümünden sonra da devam ettirecek, kabir hayatını iman ehli için, Peygamberimizin ifadesiyle, “cennet bahçelerinden bir bahçeye” çevirecek ve bu yolculuk en mükemmel alem olan cennette, en ileri seviyede devam edecek ve öylece sürüp gidecektir ![]() Yine hayata dönelim ve konuyu şöylece noktalayalım: Önemli olan, hayatın menşeini bilmek değil, hayatı en güzel şekilde kullanmanın yollarını bulmaktır ![]() ![]() Hayatın menşei hakkında araştırma yapan nice kişiler şu anda kabir hayatını tatmakta ve hayatlarının hesabını vermekteler ![]() Konunun biyolojik yönü herkesi ilgilendirmiyor ![]() ![]() ![]() Ancak, bu yapılırken meselenin bütün insanları ilgilendiren yönü gözden ırak tutulmamalıdır: “Hayatımı nasıl değerlendireceğim ve nasıl öleceğim?” Dünya imtihanının bütünlemesi yoktur ![]() ![]() Hatalar ölüm gelmeden önce görülürse hemen düzeltilebilir ![]() ![]() ![]() “Dünya ahiretin tarlasıdır ![]() Bu fani hayatı, ebedî bir hayatın tarlası olarak gören ve ona göre değerlendirenlere ne mutlu! Alaaddin Başar (Prof ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|