![]() |
Kur’An'ın İkliminde |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kur’An'ın İklimindeKur’an'ın Ikliminde KUR’AN'IN İKLİMİNDE BİSMİLLAHİR-RAHMANİR-RAHİM ![]() KUR’AN’IN İKLİMİNDE YAŞAMAK KUR’ANDAN MESAJLAR Hamd alemlerin Rabbine mahsustur ![]() ![]() ![]() Öldüren, Dirilten, rızıklandıran, Alim ve Hakim olan Allah (cc)’ın izni ile bu esere başlamak istiyorum ![]() sakınmak isteyen ve O’nun emir ve buyrukları doğrultusunda yaşamak isteyen mü’minlere Kur’an ikliminden bir nefeslik hava, bir müjdelik mesaj vermek amacıyla yazmayı düşünüyorum ![]() ![]() (30) “Hani Rabbin, meleklere: “Muhakkak Ben yeryüzünde bir halife (temsilci) var edeceğim” demişti ![]() (sürekli) takdis ederken, orada bozgunculuk çıkaracak ve kanlar akıtacak birini mi var edeceksin?” dediler ![]() bilirim” dedi ![]() ![]() meleklere yöneltip “Eğer doğru sözlüyseniz, bunları Bana isimleriyle haber verin” dedi ![]() hiçbir ilgimiz yok ![]() olansın ![]() ![]() O bunları onlara (Meleklere) isimleriyle haber verince de, dedi ki: “Size demedim mi, göklerin ve yerin gaybını (görünmezini) gerçekten Ben bilirim, gizli tuttuklarınızı ve açığa vurduklarınızı da ben bilirim ![]() meleklere: “Adem’e secde edin” dedik ![]() ![]() ise (İblis), diretti ve kibirlendi, (böylece) kafirlerden oldu ![]() dedik ki: “Ey Adem, sen ve eşin Cennette yerleş(iniz) ![]() neresinden dilerseniz bol bol yiyin; ama şu ağaca yaklaşmayın, yoksa zalimlerden olursunuz ![]() ![]() Fakat Şeytan, onlardan ikisinin ayağını kaydırdı ve böylece onlara içinde bulundukların (durumu)dan çıkardı ![]() inin, sizin için yeryüzünde belli bir vakte kadar bir yerleşim ve vardır” dedik ![]() Böylece ilk insan Adem (AS)’den başlayarak, insanların ve şeytanların savaşı başlamış oldu ![]() başlamış oldu ![]() mertebesine erişecek ya da Şeytanın vesvese vasıtasıyla kendisine açtığı savaşta yenilerek indiği bu sufli (aşağılık) alemde haps olacak ![]() Şeytanın insan üzerindeki tek etkisi vesvesedir ![]() doğasında yüce Yaratıcı bu güce karşı girdiği imtihan dünyasında kendisine insani özellikler bahşetmiştir ![]() ayırt etme gücü vermiştir ![]() muvaffak olmak için insana (38) dedi ki: “Oradan tümünüz inin binden sonra Ben’den bir hidayet geldiğinde, kim Benim hidayetime (Peygamberlerime ve Kitaplarıma) uyarsa, onlara korku yoktur ve onlar mahsuz olmayacaklardır ![]() Böylece Yüce Yaratıcı tarafından bir rahmet vesilesi olarak Resul’lerle ve Semavi Kitaplarla, Şeytanla girdiğimiz savaşla donatıldık ![]() bir yanda vesvese, bir yanda İlahi hitaba dayalı uyarı ve hidayet ikisinden birini seçme durumu ![]() meşguldur ![]() ![]() aynı seçme durumu söz konusudur ![]() Ahiretimizi mahvedeceğiz, ya da doğru olan hidayeti seçip hem dünyada ve hem de Ahirette mahzun olmayacağız ![]() İşte bu keskin noktada, doğru ve yanlışın ters yüz edildiği bu karanlık çağda doğruyu seçmek kolay değildir ![]() ikliminde bulabiliriz ![]() gayret edeceğiz ![]() çalışacağız ![]() “Hidayeti” yakalamaya çalışacağız ![]() Bu çerçevede meseleye yaklaştığımızda, Kur’an-ı Kerim’in toplumu ele alış tarzından başlamak lazımdır ![]() Şerifi okuyarak Bakara Süresine geçmek lazımdır ![]() bahçe, Nur’dan bir pencere açılıyor insanın kalbine ![]() El-Fatiha ![]() ![]() ![]() ![]() (35, 36, 37, 38 Bakara Süresi ayetleri ![]() ![]() BİSMİLLAHİR-RAHMANİR-RAHİM ![]() (1)Elif, Lam, Mim, (2)Bu kendisinden şüphe olmayan, muttakiler (sakınanlar) için yol gösterici olan bir kitaptır ![]() ![]() Namazı dos doğru kılarlar ve kendilerine rızık olarak verdiklerimizden infak ederler ![]() ![]() ![]() vermek ![]() (önceki İlahi Kitap ve Suhuflara) iman ederler ve Ahirete de kesin bir bilgi ile inanırlar ![]() üzeredirler ve kurtuluşa erenler bunlardır ![]() uyarsanda, uyarmasan da onlar için farketmez ![]() ![]() kalplerini ve kulaklarını mühürlemiştir ![]() ötürü) perdeler vardır ve büyük azap onlaradır ![]() vardır ki; “biz Allah’a ve Ahiret gününe iman ettik” derler; oysa onlar inanmış değildirler ![]() ![]() onlar yalnızca kendilerini aldatıyorlar ![]() ![]() (10)Kalblerinde hastalık vardır ![]() ![]() söylemekte olduklarından dolayı, onlar için acı bir azab vardır ![]() (11)Kendilerine: “Yer yüzünde fesat çıkarmayın” denildiğinde: “Biz sadece ıslah edicileriz”derler ![]() ama şuurunda değillerdir ![]() gibi sizde iman edin” denildiğinde; “Düşük akıllıların iman ettiği gibi mi iman edelim?” derler ![]() ama bilmezler ![]() derler, Şeytanlarıyla baş başa kaldıklarında ise derler ki: “Şüphesiz sizinle beraberiz” biz (onlarla) yalnızca alay ediyoruz” (15)(Asıl) Allah onlarla alay eder ve taşkınlıkları içinde şaşkınca dolaşmalarına (belli bir) süre tanır ![]() ![]() Fakat bu alış verişleri bir yarar sağlamamış, hidayeti de bulamamışlardır ![]() (17)Bunların örneği, ateş yakan adamın örneğine benzer; (ki onun ateşi) çevresini aydınlattığı zaman, Allah onların aydınlığını giderir ve göremez bir şekilde karanlıklar içerisinde bırakıverir ![]() dilsizdirler, kördürler, bundan dolayı dönmezler ![]() karanlıklar, gök gürültüsü ve şimşeklerle yüklü gökten şiddetli bir yağmur fırtınasına tutulmuş gibidirler ki, yıldırımların saldığı dehşetle; ölümün korkusundan parmaklarıyla kulaklarını tıkarlar ![]() ![]() kafirleri çepe çevre kuşatıcıdır ![]() kapıverecek; önlerini her aydınlattığında (biraz) yürürler, üzerlerine karanlık basıverende de kalakalırlar ![]() görmelerini de gideriverirdi ![]() ![]() (Bakara Süresi 4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 ![]() Bu aşriye ye (Onluğa) dikkat ettiğimizde Kur’an’ın kendisine muhatap aldığı üç tip insan topluluğunu görürüz ![]() ![]() Mü’minler ve kafirlerdir ![]() ![]() Peygamberimiz (SAV) ifadesiyle “iki sürü arasında kalmış olan şaşkın koyun” misali bir topluluk var ![]() ![]() Kur’an-ı Kerim’in ilk aşriyesinde neredeyse mü’min ve kafirlerin özelliklerini ele alan ayetlerin iki katından fazladır ![]() Kerim’in münafıklığı ne denli önemsediğini görüyoruz ![]() dikkatimiz çekilmek istenmektedir ![]() kerimeleri tek tek irdeleyerek almamız gereken mesaja doğru yol alalım ![]() Bakara Süresinin ilk ayeti olan “Elif, Lam, Mim” ayeti celilesi konusunda değişik rivayetler mevcuttur ![]() aktaracağız ![]() anlamı Allah (cc)’tan başka kimsenin bilemediği harflerden oluşan ve genellikle bazı sürelerin başında yer alan, bu ayeti kerimeler, kimilerine göre dikkat çekmek içindir, kimilerine göre Allah (cc) ve Peygamber (SAV) arasında bir tür şifredir, kimilerine göre ise Kur’an bu harflerden oluşmuştur ![]() bilinen) terkibi gibi bir anlam ifade eder” (Hak Dini Kur’an Dili ![]() ![]() ![]() Doğrusunu Allah bilir ![]() İkinci ayeti kerime ise, Kur’an-ı Kerim’in vasıflarını bize bildirir ![]() Allah (cc) Buyuruyor ki: “Doğru olduğu kuşkusuz olan bu kitap, takva sahipleri (sakınanlar) için hidayet kaynağıdır ![]() özü, hidayet, bu kitabın karekteristiği, hidayet; bu kitabın yapısı, hidayet, bu kitabın mahiyeti, fakat kimin için? Bu kitap kimin için hidayet ve ışık (Nur) kaynağı? Kimin için rehber, nasihatçı ve gerçeklerin açıklayıcısıdır? Takva sahipleri için elbette ![]() yeteneği veren özellik takvadır ![]() Kitabın içeri girip oradaki rolünü oynamasını sağlayan faktör takvadır ![]() Kalbi, yararlıyı almaya, benimsemeye ve kabul etmeye hazırlayan niteliktir takva ![]() olanlar için yol göstericidir bu kitap(Kur’an) ![]() aracı takvadır ![]() ![]() “Takva nedir?” Kaab cevap verdi ![]() diye sordu ![]() ![]() ![]() ![]() yaptın?” diye sordu ![]() ![]() özen gösterdim” deyince Ubey B ![]() ![]() Takva kalb duyarlılığıdır ![]() ve ayağının kaymasından sakınmaktır ![]() Kur’an’ın nur deryasından doya doya içerler ![]() olurlar ![]() vesilesidir ![]() hemen akabindeki ayeti kerimelerde zikredilmektedir ![]() Kur’an’ı azimüşşan şöyle hitap eder ![]() (görmediklerine) inanırlar, namazı dosdoğru kılarlar ve kendilerine verdiğimiz rızıktan infak ederler ![]() indirilene, Senden önce indirilenlere iman ederler ve ahirete de kesin bir bilgi ile inanırlar ![]() ![]() Ve kurtuluşa erenler bunlardır ![]() (1,2): Fi Zilal El Kur’an C ![]() ![]() ![]() “Onlar gaybe inanırlar” Gaybe inanmak imanın temel kriteridir (ölçüsüdür) insan ile hayvan arasındaki temel farkın ölçüsü olan düşünme yetisinin kapsadığı alanın boyutudur ![]() ![]() duyu organlarının algıladığı varlıkların ötesindeki varlığı kalb gözü ile algılamak ve kabullenmektir ![]() çevremizi algılamaktadır ![]() bin arası olan frekansları algılamaktadır ![]() üstü olan frekanslardaki sesleri algılamamaktayız ![]() yönlü duyu organları bizim duyu organlarımızdan daha gelişmiştir ![]() bazı hayvanlar depremleri olmadan önce duyarlar ![]() organlarımızın algılarıyla sınırlı bir inanca dayalı olursak, çevremizde var olan bir çok gerçeği de görmemiş oluruz ![]() olabilecek olan bilimlerin kapısını açarken, keza bize koskoca kainatın içinde var olan bir çok olgu olay ve gelişmenin de bilincine varma kapısını aralamaktadır ![]() Yaratıcımızın ve bizim aramızdaki perdeyi kaldırmaktadır ![]() keza ruhun sılasına varma yolunu bulmasıdır ![]() etmenin marifetidir gaybe iman ![]() “Namazı dosdoğru kılarlar” “Yani o takva sahipleri, ibadeti tek olan Allah’a yöneltirler ve böylece kullara ya da nesnelere tapma düzeyinin üzerine yükselirler ![]() Varlığa (Allah’a) yönelirler ![]() önünde eğerler ![]() İnsanın doğasında tapınma, bir şeylere bağlanma özelliği vardır ![]() gerçek mabuduna-Rabbine yöneldiği zaman ve bunu gereğince ifa ettiğinde, esaretine vesile olan her türlü beşeri bağlılıktan kurtulur ![]() insan gerçeğine ulaşır ![]() edilmesidir ![]() ilişkisinde kendisinden istenen beklenen gayret ve emeği sarf etmesi bir zorunluluktur ![]() olan ibadete de gerekli çaba ve emeği sarf etmesi bir zorunluluktur ![]() mideyi tatmin etmek için nasıl ki belli bir emek sarf etmek gerekiyorsa kalbi-ruhu tatmin etmek için de gerekli çaba ve emek sarfedilmelidir ![]() bu çaba ve emek doğru kaynağa yönelmelidir ![]() Yaratıcısına yönelmesidir ![]() kendisine muhtaç olduğu Yüce Allah (cc)’dır ![]() kontrol altına alınmasıdır ![]() disiplinize edilmesidir ![]() ![]() ““Onlar kendilerine verdiğimiz rızıktan infak ederler ![]() “Onlar her şeyden önce ellerinde bulunan malların kendileri tarafından kazanılmış şeyler olmadığını, aksine bunların Allah (cc) tarafından kendilerine bağışlandığını kabul ederler” Her şeyin Allah’ın olduğunun bilincinde olan mü’min, mal varlığına sahip olmak demek o malın varlığının tasarrufuna sahip olmak demektir ![]() tasarrufun ilkelerine göre hareket etme zorunluluğunun bilincindedir mü’min ![]() Bu sebeple infak etmek bu ilkelerin en temel şartıdır ![]() yardımlaşma ve dayanışma olgusu gelişir ![]() toplumsal birlik gerçeği oluşur ![]() değil, manevi inanç bağına dayalı olarak örülür ![]() karşılıksız bir sevgi ve saygının en üst derecesine ulaşır ![]() diyoruz, çünkü karşılığını Allah’tan bekler ve Allah (cc) iyi davranan kullarını ziyadesiyle mükafatlandırır ![]() yapısı dünyada insana verilen en büyük mükafat değil midir?! “Onlar gerek sana ve gerekse Senden önce indirilen Kitaplara inanırlar ![]() Mü’minler bu sıfatla, Adem (AS)’dan Peygamberimize (SAV)e dek gelmiş geçmiş tüm Peygamberlerin varisi olma konumuna geliyorlar ![]() tarihinin yegane temsilcisi oluyorlar ![]() bağışlanan büyük bir onurdur, büyük bir hazinedir ![]() “Sana indirilene”, Kur-an’a ve Peygamberin sünnetine, “Senden önce indirilene” önceki tüm Peygamberlere ve tüm Semavi Kitap ve Sahifelere iman etmek demektir ![]() “Elçi, kendisine Rabbinden indirilene iman etti, mü’minlerde (iman etti) tümü, Allah’a, meleklerine, Kitaplarına ve Elçilerine inandı ![]() elçileri arasında hiç birini (diğerinden) ayırt etmeyiz ![]() ettik ![]() ![]() ![]() ![]() (Bakara Süresi 285) “Böylece taş, kemik,” tarihinden alınan kırıntı ve çarpık insanlık tarihinden ilk insanın tarihinden Kıyamete kadar sürecek olan tüm insanlığın tarihine varistir, Mü’min ![]() hareket ettiğimizde, bu kadar geniş ve apaçık olan geçmiş bilinciyle hareket eden mü’min kuşkusuz geleceği daha yetkin belirler ![]() “(Onlar) Ahirete kesin bir bilgi ile inanırlar ![]() Bu inanç, mü’minin en son ve en temel imani sıfatlarındandır ![]() olan Adem (AS)’den başlayan uzun bir yolculuğun varış merkezidir Ahiret ![]() Başı ve sonu belli olan bir süreçtir ahiret inancı ![]() imtihanın değerlendirme merkezidir ![]() Ahiret ![]() ![]() cezalandırılacağı, mazlumun mükafatlandırılacağı yüce mahkemedir Ahiret ![]() Ahiret mü’minin Rabbiyle buluştuğu en onurlu ve en sevinçli andır ![]() sılaya varış durağıdır, Ahiret ![]() Ahiret inancı mü’minin dünyadaki cesaret ve başarı kaynağıdır ![]() inancı yok olmaya karşı var olmanın silahıdır ![]() inanç kaynağıdır ![]() kurtuluşa erenler bunlardır ![]() İşte hem dünyada hem de Ahirette mahzun olmayacak olan ve gerçek kurtuluşa erecek olanların kesin kanıtıdır bu sıfatlara sahip olmak ![]() celilede belirtilen sıfatlara sahip olanların ulaşacakları konum bu son ayeti kerimede belirtilmektedir ![]() belirtildikten sonra Kur’an kendisine muhattap olarak aldığı inatçı kafirlerin sıfatlarına geçiyor ![]() devam edeceğiz ![]() “Şüphesiz inkar edenleri (kafirleri) uyarsanda, uyarmasan da, onlar için fark etmez inanmazlar ![]() mühürlemiştir ![]() ![]() Mühürlenmesi konusunda Peygamberimiz (SAV) buyuruyor ki: “Günah ilk defa yapıldığı zaman kalpte bir siyah nokta kara bir leke olur ![]() pişman olur tevbe ve istiğfar ederse kalp yine parlar ![]() tekrarlanırsa o lekede artar ![]() kılıf gibi bütün kalbi kaplar ki mutaffifin süresinde “Hayır, onların işleyip kazandıkları şeyler, kalplerinin üzerine pas tutmuştur ![]() 83/14) Ayetindeki “Rayn” da budur ![]() Hatta bu günahları sebebiyle kalbleri pas tutmuş olanların hakikatleri idrak etmeleri mümkün değildir ![]() önüne perde çekilmişçesine gerçeği görmezler ![]() doğruyu işitmezler ![]() gözüyle dünyaya bakıyorlar ![]() ![]() Böylelerini “uyarsan da, uyarmasan da onlar için fark etmez ![]() idrak etme özelliklerini yitirmiş “insan suretindeki hayvanlardan aşağı bir mahluk olmuşlardır ![]() ![]() ![]() onlar yine de doymazlar ![]() doyurur ![]() ![]() Bu konuyu biraz daha irdelediğimizde şu ayeti kerimelerden gerekli mesajı alabiliriz ![]() yarattık ![]() “Cinleri ve insanları Bana ibadet etsinler (Beni bilip, emir ve yasaklarıma göre yaşasınlar) diye yarattım ![]() gayesini bilmesiyle anlam kazanır ![]() olmayan veya o bilinci kaybedenlere yönelik Kur-an’ı Kerim’e de Allah (cc) şöyle hitap etmektedir ![]() ![]() 95/5) Aşağılık alemi hayvanlardır ![]() vardır ![]() ![]() yaratılış gayesi dışında davrananlara “aşağıların aşağısına çevirdik” demesi bu sebepledir ![]() ![]() apaçık kafirlerdir ![]() “İnsanlardan öyleleri vardır ki: “Biz Allah’a ve Ahiret gününe iman ettik” derler ![]() değillerdir ![]() İşte Kur-an’ın muhatap aldığı üçüncü insan tipi bunlardır ![]() münafıklardır ![]() apaçık olan kafirlerde ne kadar aşikar bir şekilde karanlık vasıflara sahipse, münafıklarda bazen görülür, bazen görülmez vasıflarıyla kendilerini görmekteyiz ![]() nedeniyle kendilerini asla mü’minlerden gizleyememektedirler ![]() Kerim onları bir tablo gibi önümüze sermektedir ![]() “Sübhaneke La İlme Lena İllama allemtena inneke en tel alimulhekım ![]() Fi yemanallahı Teala Darul Cahiliyyeden 1996 Ağustos ![]() |
![]() |
![]() |
|