![]() |
İnce Nakışlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İnce Nakışlarİnce Nakışlar İnce Nakışlar Yazar: Alaaddin Başar (Prof ![]() ![]() ‘BİR ŞEY mutlak zikredilince kemâline masruftur,’ yani, o şeye sahip olan, en mükemmel fert anlaşılır ![]() ![]() Bizim, diğer hayat çeşitleri hakkındaki bilgimiz özet bir bilgidir; tahminlere dayanır ![]() ![]() ![]() Hayat, ruhun bir sıfatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte hayatta bütün sıfatlar memzuç, yani birbiriyle mezc olmuş, karışmış, bitişmiş ve bir tek şey haline gelmiş olduğu içindir ki, İlâhî sıfatlar gibi, esma ve şuunat da hayat ile bilinmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Hayat sıfatı, Allah’ın ‘Hayy’ yani ‘hayat sahibi’ olduğunu açıkça gösterdiği gibi, O’nun ‘Kayyum’ olduğunu da bildirir ![]() Hayatın gitmesiyle, beden hiçbir vazife göremez hale gelir; yıkılıp dağılır ![]() ![]() Bu âlemdeki her mahlûk da, varlığını Allah’ın Kayyum isminin bir tecellisiyle devam ettirmektedir ![]() İnsanın bütün organları gibi, bütün duyguları ve bütün his dünyasının da faaliyet göstermesi, hayat sıfatı sayesindedir ![]() ![]() ![]() “Ruhumuzun işleri” diyebileceğimiz bütün bu faaliyetler, İlâhî “isimlerden ve şuunattan” haber verirler ![]() Konunun dahi iyi anlaşılmasına yardım eden bir başka Nur dersi: Hayat, bu kâinattan süzülmüş bir hülâsadır ![]() Bir ağacın özeti ve programı hükmünde olan çekirdek, diyebilir ki, “Ben tek başıma bütün ağaçta tecelli eden İlâhî isimlerin mânâlarını ifade edebilirim ![]() Kâinat ağacının da süzülmüş hülasası, yani meyvesi hayattır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah, meyveyi ağaçsız da yaratabilir ![]() ![]() ![]() İşte kâinat ağacının yahut kâinat tezgâhının bu şekilde yaratılması, aralarındaki harika ilgilerin böylece kurulması ve dokunması sonucu, kâinat bir “hayat fabrikası” halini almıştır ![]() Bu fabrikanın ilk mahsulleri, yarı canlı olan bitkilerdir ![]() ![]() Nur Müellifi bir eserinde, “kâinatı bir ağaca, elementleri onun dallarına, bitkileri yapraklarına, hayvanları çiçeklerine, insanları ise meyvelerine” benzetmiştir ![]() Hayat mahsulü veren şu kâinat tezgâhının en mükemmel neticesi insan hayatıdır ![]() ![]() Üstadımızın hayat için kullandığı şu ifadeler, konunun daha iyi anlaşılmasına ışık tutar: “Hem Rahman, Rezzak, Rahîm, Kerim, Hakîm gibi çok esma-i hüsnanın cilvelerini câmi’ ve rızk, hikmet, inayet, rahmet gibi çok hakikatları kendine tabi eden ve görmek ve işitmek ve hissetmek gibi umum duyguların menşei, madeni bir acube-i hilkat-i Rabbaniyedir ![]() Rızık, hayat sahiplerine lazımdır ![]() Hikmet, hayat sahibinin her hücresinde, her organında çok net olarak görülür ve okunur ![]() İnayet ve rahmet, ancak hayat sahiplerine yapılır ![]() Şifa ancak hayat sahipleri için geçerlidir ![]() Tövbe etmek ve affedilmek de yine günahkâr hayat sahipleri için söz konusudur ![]() Gazap, kahır ve ceza verme de yine hayat sahiplerinde bulunan özelliklerdir ![]() Şükür ve hamdi hayat sahipleri yaparlar ![]() İman, marifet, muhabbet gibi ulvî meziyetler ancak hayat sahiplerinde bulunabilir ![]() İlim, irade, görme, işitme gibi sıfatlar, hayat sahiplerine mahsustur ![]() İzzet ve zillet, tevazu ve kibir hayat sahiplerinde bulunur ![]() |
![]() |
![]() |
|