![]() |
Ebced, Hevez, Hutti Ve Rastgelelik |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ebced, Hevez, Hutti Ve RastgelelikEbced, Hevez, Hutti ve Rastgelelik Ebced, Hevez, Hutti ve Rastgelelik Yazar: Niyazi Beki (Yrd ![]() ![]() ![]() Ebced hesabının menşei hakkında farklı rivâyetler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Tâhirü'l-Mevlevî'ye göre, Arap ebcedinin İbranî ve Arâmî alfabesinden alındığına şüphe yoktur ![]() ![]() Ebced düzenini, 'Arap alfabesinin ilk tertibi; harflerin taşıdığı sayı değerlerine dayanan hesap sistemi ' şeklinde tarif eden Türkiye Diyanet Vakfı tarafından çıkarılan İslâm Ansiklopedisinin verdiği bilgiler de, bu sistemin, İbrânîce ve Ârâmîce'nin de etkisiyle Nabatîce'den Arapçaya geçmiş bulunduğu ve Hz ![]() ![]() Keşfu'z-Zünûn'da, cifir ve ebced ilminin, konunun uzmanları olan mânevî ilimlerde derinleşen simalar için bir çok esrarın anahtarı hükmünde bulunduğu ve Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı oryantalistler tarafından tertip edilen ve Mısır'da tercüme edilerek neşredilen "Dairetü'l-Mearifi'l-İslâmiyye"de belirtildiğine göre, harflerin, rakamlara delâlet etmek üzere kullanılma geleneği, İbrânî ve Arâmîlerde de vardı ![]() ![]() Kur’an’da Ebced hesabının varlığını kabul eden Ebu’l-Aliye gibi alimlerin görüşlerine yer veren Kadı Beydâvî, onların dayandıkları Ebcedle ilgili meşhur hadisi kabul etmiştir ![]() ![]() ![]() “Her ne kadar ebced hesabı, yabancı kaynaklıdır, fakat, Araplar dahil insanlar arasında, o kadar meşhur bir yere sahip olmuştur ki, âdetâ, yabancı kökenli olan mişkât, siccîl, kıstas kelimeleri gibi artık Arapçalaşmıştır ![]() ![]() İbn Aşûr gibi bazı âlimlerin bildirdiğine göre, ebced hesabı, kadim zamandan beri kullanılagelen bir sistemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Aşûr, mukattaat harfleri ve ebcedle ilgili rivâyet edilen hadîsi anlatırken "Hz ![]() ![]() ![]() Ancak kendisi, hadîsin sıhhati konusunda bir şey söylemediği gibi, ebced hesabını inkâr ettiğini gösteren bir ifadesi de sözkonusu değildir ![]() Hâkim'in Müstedrek adlı hadis kitabının tahkikli neşrini gerçekleştiren Yusuf Abdurrahman Maraşlı, söz konusu kitap için hazırladığı fihristin mukaddemesinde "ebced" konusuna da değinmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Muhammed Hamidullah'ın görüşü de şu merkezdedir: Ayın 28 menzili gibi, Arap alfabesi de 28 tanedir ![]() ![]() ![]() Güzel bir tevafuktur ki, Ebced sisteminin asıl adı olan “Ebû câd” kelimesinin matematik değeri, 17’dir ![]() ![]() Annemarie Schimmel'in bildirdiğine göre, müselles diye bilinen bütün yatay ve düşey satırlarda olduğu gibi, çapraz hatlarda da rakamlarının toplamı 15'i veren bir maharetli karenin İslâmî gelenekte çok yaygın bir yeri vardır ![]() ![]() Bu maharetli karede yer alan harfler, "B-Tı-D-keskin Z-H-C-V-elif-noktasız Hı” harfleridir ![]() ![]() 2+9+4=15 7+5+3=15 6+1+8=15 Söz konusu maharetli kare, İmam Gazalî tarafından da kabul görmüş, “tesiri tecrübe ile sabit olduğu” ifade edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tevafuk ve Ebced hesabının ilmî değeri TEVAFUK Tevafuk penceresinden gösterilen sayısal mucize tablolarına geçmeden önce, sık sık başvuracağımız "Tevafuk" kavramı üzerinde, kısaca durmakta fayda vardır ![]() "Tevafuk" kelimesinin sözlük anlamı, iki veya daha çok şeyin birbirine uygun ve muvafık olmasıdır ![]() ![]() ![]() Kur'an'daki tevafuklar ise Allah'ın sonsuz ilmini gösteren bir münasebet zinciri içerisindeki denk düşme, bilinçli bir rastlantı ve iradeye bağlı olduğunu gösteren bir gerçekler silsilesidir ![]() Kur'an'daki tevafukların pek çok çeşitleri vardır ![]() ![]() ![]() Kullanılan kelimelerin, ayetin manasına uygun bir anlam ifade etmesi; harflerin, ayetin maksadına uygun seçilmesi; ayet numaralarının, manasına uygun hakikatler ifade etmesi; ayet, kelime ve harflerin tekrar sayıları ile, manaları arasında bir münasebetin bulunması; aynı veya ayrı sahifelerin içerisinde yer alan "Allah" lafza-i celâli gibi, ilk göze çarpan önemli kelimelerin birbirine bakması; ayet veya sure sayılarının belli bir olayın tarihine denk gelmesi, yine bir ayet bir cümle veya bir kelimenin anlamı ile, ebced değerinin birbirine uygunluk göstermesi gibi, tevafukun bir çok çeşidini saymak mümkündür ![]() ![]() Kur'an'daki tevafuklarınilmî değeri Tevafuklar, bir kast bir irade ve bir ilmi gösterdikleri ölçüde bir değer ifade edecekleri açıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mesela; bir kimse, bir hadis-i şerife yanlış bir mana verse, hadisi inkâr mı, yoksa hadisin asıl manasını göstererek onun haysiyetini ve şerefini korumak mı gerekir? Elbette bu sorunun cevabı müspettir ![]() ![]() ![]() Bazıları da hak bildikleri bir takım gerçekleri, ehliyetsiz ve yanlış bir yolda gidenlerin elinde gördükleri için, onu inkâr etmekte bir beis görmezler ![]() ![]() ![]() ![]() Âlimlerin bu konuda dedikleri şudur: Eğer bir tevafuk, değişik yönlerden bir hadiseye baksa, ona uygun düşse, makam ve manaya münasip olsa, böyle bir tevafuk işaret derecesine çıkar ![]() ![]() ![]() Örneğin: Hazırlanmış bir sofranınüzerinde, söz gelişi, 10 çatal, 10 kaşık, 10 tabak gördüğümüzde, bu sofraya 10 kişinin oturacağını yüzde yüze yakın, kesin bilgi ifade eden bir tahmin yürütürüz ![]() ![]() ![]() ![]() Yine, bir ifadenin içerisinde yer alan kelimelerin diziliş şekilleri ve harfleri, o ifadenin anlamına ne kadar yakınsa, münasebet ipçikleriyle ne kadar bir örgü kurabiliyorsa, o ifadenin ulvileşmesine o ölçüde katkı sağlar ![]() ![]() ![]() Şu var ki dikkatsiz olanlar, bu manevî trafik lambalarını görmeden geçebilecekleri için, manevî kazalara sebebiyet verebilirler ![]() ![]() Bediüzzaman'ın da ifade ettiği gibi, Kur'an-ı Kerim'in pek çok açıdan mucizevî yönleri olduğu gibi, kelimelerinde, cümlelerinde ve nazmındaelbette o ayet ve kelimeleri teşkil eden harflerinde de onun mucizevî işaretleri olacaktır ![]() Kudret sıfatının kelimeleri olan moleküller ve harfleri olan atomlar, Allah'ın birliğini ve sonsuz kudretinin mucizelerini gösterdiği gibi, elbette Kelâmsıfatından gelen Kur'an'ın moleküller hükmünde olan kelimeleri ve atomlar hükmünde olan harfleri de çok mânidar icaz işaretlerini göstereceklerdir ![]() ![]() Çünkü Kur'an, her şeyi kuşatan bir ilimden geldiği için, ifadesinden anlaşılabilen bütün manalar, kastedilmiş olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Tevafuklar, kâinat çapında güzelliği görülen düzenin temel unsularından biridir ![]() ![]() Kudret sıfatından gelen kâinat, Allah’ın isim ve sıfatlarının bir yansıması olduğu gibi, Kelam sıfatından gelen Kur’an’da da Allah’ın isim ve sıfatlarının yansıması söz konusudur ![]() Varlıkların güzelliklerini, uygunluklarını, güzel bir düzen içinde, bir ahenk içerisinde olmalarını isteyen Allah’ın hangi isim ve sıfatları ise Kur’an’ın da her yönüyle, mükemmel, güzel, ahenkli olmasını isteyen de, aynı isim ve sıfatlardır ![]() Meselâ: biyolojik ihtiyaçları gidermek için, tek ambalajda, gereken gıdaları koymak, tek tip bir gıda ve meyve kutusunu oluşturmak, daha az masraflı olmasına rağmen, bin bir çeşit gıda ve meyvelerin var edilmesi, ancak, onların, damak ve dimağa hitap eden estetik yönlerinin de, müşteriler tarafından görülmesini arzu eden bir irade ile izah edilebilir ![]() Demek rızkın/gıdaların varlığı, yalnız Rezzak isminin bir yansıması değil, aynı zamanda, mükemmelliği ve güzelliği isteyen bütün celal ve cemal sıfatlarının da birer yansımasıdır ![]() Kâinat kitabının ezelî bir tercümesi olan Kur’an'da da, Allah’ın celalli ve cemalli, bin bir isim ve sıfatlarının yansımaları vardır ![]() “Şüphesiz o (Kur’an), âlemlerin Rabbinin indirdiği (bir kitap)tır ![]() “Kur’an, Azîz ve Rahîm olan Allah’ın indirmesidir” [Yasin/5] “Kur’an, Aziz ve Hakîm olan Allah’ın indirdiği bir kitaptır” [Ahkaf/2] gibi ayetler, bu farklı yansımaların birer belgesidir ![]() Demek, Allah’ın sonsuz ilmi; Kur’an’ın yanılmaz bir ilim hazinesi olmasını gerektirdiği gibi, O’nun Mütekellim ismi, Kur’an’ın bütün insan ve cinleri aciz bırakacak derecede, üstün bir beyana sahip olmasını gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() “O bütün gizlilikleri bilendir ![]() Gaybına/sırlarına kimseyi muttali kılmaz ![]() Ancak, dilediği/razı olduğu herhangi bir elçi bunun dışındadır ![]() Çünkü O, bunun önünden ve ardından gözcüler salar ![]() ![]() Allah onların nezdinde olup bitenleri çepeçevre kuşatmış Ve her şeyi bir bir saymıştır ![]() ![]() Zemahşerî’nin ifade ettiği gibi, kum taneciklerini, yağmur damlalarını, ağaçların yapraklarını bilen ve tek, tek sayan Allah’ın, kendi vahyinin ifadelerini, kendi sözlerini bilmemesi, onları bir, bir saymaması mümkün müdür? İbn Atiyye’nin, konumuzla ilgili şu sözleri oldukça anlamlıdır: Kur’an’ın tehaddîsi (meydan okuması), onun nazmına/harika düzen ve dizaynına, manalarının sağlamlığına, lafızlarının fesahatine dayanır ![]() ![]() ![]() Kâinatta hiçbir nesne ve insanda hiçbir nokta hikmetsiz, gayesiz ve maslahatsız olarak takdir ve tensip edilmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an-ı Kerim’in40 vech-i icazından birisi de gözle görülen ve müşahede edilebilen i’caz nakşıdır ![]() ![]() Keza bir lider, bir şair, bir edip veya ihtisas sahibi bir insanın konuşmasında kullandığı kelimeler, vurgular, üslup, tarz, ifadelerin yeri ve tanzim şekli, sözkonusu konuşmacının bilgi seviyesine uygun olarak değişik manaların, hakikatlerin, bilgilerin ve sırların tereşşuhuna ve idrakine vesile olup o maksada hizmet ettiği gibi, Allah’ın kitab-ı akdesi olan Kur’an-Hakim'de, bu sır daha hakikattar ve sonsuz ilimden gelen ilahî kelamın şanına yakışacak tarzda geniş bir muhtevayı saklaması ve muhafaza etmesi, i’cazının gereğidir ![]() ![]() Bazı kimselere göre, ebced hesabının doğru olup olmadığı hususu ancak bir nass (âyet-hadis) ile isbat edilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() "Onlar, Kur'an üzerinde gereği gibi düşünmüyorlar mı? Eğer o Allah'tan başkası tarafından gelmiş olsaydı, onda birçok tutarsızlık bulurlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bediüzzaman'ın ifadesiyle; Kur'an çok yerlerde tâ'mim için hazf yapıyor ![]() ![]() Kur'an'ın değişik ihtimalleri ihtiva eden ifadelerinin mantûk, mefhûm, delâlet, imâ, işâret gibi yollarla anlaşılabileceği gibi, ebced hesabı yolu ile de anlaşılmasında bir mahzurun olmaması gerekir ![]() ![]() Kâinattaki Prensipler, Matematik Kanunları ve Tevafuk Ulûm-u riyaziye ulemasının [matematikçilerin] münasebet-i adediye [sayısal ilişkiler] içinde en latif düsturları ve avamca harika görünen kanunları, bu hesab-ı tevafukînin cinsindendirler ![]() ![]() Meselâ: Nasıl ki iki elin ve iki ayağın parmakları, a'sabları, kemikleri, hatta hüceyratları, mesamatları hesabca birbirine tevafuk ederler ![]() ![]() Ebced hesabının doğruluğu konusunda yukarıdaki delilleri ortaya koyan Bediüzzaman'ın vardığı sonuç şudur: İşte madem bu tevafuk-u cifrî ve ebcedî, bir kanun-u ilmî ve bir düstûr-u riyazî ve bir nâmûs-u fıtrî ve bir usûl-ü edebî ve bir anahtar-ı gaybî oluyor ![]() ![]() Kur’an ayetlerinin sıralanışı Son zamanlarda, bazı kimseler, Kur’an ayetlerine verilen rakamların yeni olduğunu, dolayısıyla, ayetlerin sayısı ile ilgili bilgilerin doğru olamayacağı iddiasını ortaya atmışlardır ![]() ![]() Kur’an ayetlerinin sayısı ve tertibi/sıralanışı, tıpkı elimizdeki mushaflarda olduğu gibi, vahiy ile tespit edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() “Cebrail bana şu: “Şüphesiz Allah, adalet ve iyiliği emreder” (mealindeki) ayeti, şu surenin şurasına [Nahl/90] koymamı emretti ![]() Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer bir rivayette ise “bu ayeti, riba ayeti ile deyn/müdayene ayetinin arasına koyun” ifadesine yer verilmiştir ![]() Hz ![]() Vasile b ![]() ![]() Ebu Hüreyre anlatıyor: Peygamber buyurdu ki: “Kur’an’da ayet sayısı otuz olan bir sure var; sahibine (onu okuyan bir kimseye) şefaat ederek onun bağışlanmasını sağladı ![]() ![]() “And olsun, biz sana tekrarlanan yedi ayeti ve yüce Kur’an’ı verdik” [Hicr/87] ayeti, Fatiha suresinin ayet sayısına dikkat çekmektedir ![]() ![]() ![]() “Kim bir gece Bakara Suresinin son iki ayetini okursa onun için yeterlidir ![]() Abdullah b ![]() ![]() ![]() “Kim Kehf Suresinin başından (bir rivayette sonundan) on ayet okursa, deccalın şerrinden korunmuş olur ![]() ![]() ![]() ![]() Surelerin sıralanışı Bu konuda farklı görüşler söz konusudur ![]() Elimizdeki mushaflarda yer aldığı şekliyle, bütün surelerin sıralanışı, ayetlerde olduğu gibi, vahiy ile tespit edilmiş, Hz ![]() ![]() a) Kurân, Allah tarafından koruma altına alınmıştır ![]() ![]() ![]() Bunu, Kur’an’ın yanlış yorumlardan uzak tutulma anlamında, manalarının muhafazasına yönelik bir koruma olarak algılamak uygun olmaz ![]() Çünkü böyle bir anlayış, insan iradesini kısıtlayıcı ve imtihan sırrına aykırı olduğu gibi, mevcut realiteye de uygun değildir ![]() ![]() ![]() Kur’an, 6236 ayetin içinde yer aldığı 114 sureden meydana gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Kur’an-ı Kerim'in bir araya getirilmesi de, onun manevî emrinin bir yansımasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah tarafından gönderilen bir peygamber, tertemiz sahifeler okuyor ![]() ![]() ![]() ![]() c) Nitekim, Hakim’in rivayet ettiğine göre, bir Vahiy kâtibi, Kur’an’ın gerek Ebubekir döneminde ilk defa bir araya getirilerek belli sahifelerde toplanması işleminde, gerek Osman döneminde bir Mushaf halinde istinsah edilmesinde olsun, komisyon başkanı olarak görev yapan Zeyd b ![]() “Biz Peygamber'in huzurunda, Kur’an’ı, değişik yazı malzemesinden (rika’) bir araya getirip düzenliyorduk” demiştir ![]() Bunun anlamı şudur: Sahabîler, Peygamber’in işareti doğrultusunda, Kur’an’ı, hem sure, hem ayetleriyle bir araya getirip, sıralamışlardır ![]() d) İbn Hacer’in de ifade ettiği gibi, Peygamber'in hayatında, surelerin büyük bir kısmının tertibinin bilindiğine şüphe yoktur ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() Sonra biz Peygamber'in arkadaşlarına: “Siz Kur’an’ı nasıl hiziplere ayırıyorsunuz?” diye sorduk ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Hacer, bu rivayete işaret ettikten sonra şu tespitte bulunur: “Bu hadis, bize elimizdeki mushaflarda yer alan surelerin sıralanışı, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Hacer’in sözkonusu açıklamasına değinen Suyutî, şu görüşlere yer vermiştir: Ha-Mim’lerin, Tâ-Sin’lerin kendi aralarında, peşpeşe sıralanması, buna karşılık, Müsebbihat (tesbihi ifade eden sözlerle başlayan surelerin) aralarına başka surelerin yer alması, yine üç Tâ Sin’lerden Neml suresi, daha kısa olmasına rağmen, iki uzun sure arasında yer alması, bu işin vahy ile olduğunu göstermektedir ![]() ![]() e) Buharî, İbn Mesud’dan şunu nakletmiştir: “Peygamber: Beni İsrail/İsra, Kehf, Meryem, Tâ Hâ ve Enbiya sureleri için, onlar ilk inen surelerdendir” diye buyurdu ![]() ![]() ![]() f) Gerek Ebu Bekir dönemindeki Kur’an’ın, değişik yazı malzemelerinden derlenip, sahifelere yazılarak bir araya getirilen şekli olsun, gerekse, Osman zamanında yapılan istinsah çalışmaları sonucunda yazılan ve İmam adı verilen Mushaf olsun, bütün sahabeler tarafından kabul edilmiştir ![]() ![]() ![]() g) Peygamber’in hayatında, bütün surelerin durumu biliniyordu ![]() ![]() ![]() Konuyu özetlersek, Kur’an ayetlerinin, elimizdeki Mushaflarda olduğu gibi, var olan tertibi/sıralanışı, vahiy ile tespit edildiğine dair, bütün ümmetin ittifakı vardır ![]() Bilindiği gibi, Hz ![]() ![]() ![]() Bakıllanî, İbn Enbârî gibi bir kısım alimler, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna göre, denilebilir ki - Ebubekr el-Enbarî ve el -Kirmanî’nin de dediği gibi- gerek sure ve gerek ayetler itibariyle olsun, elimizdeki Mushaf’ın tertibi, vahiy ile tespit edilmiş olup Levh-i Mahfuzdaki şeklinin aynısıdır ![]() “Kur’an’ın sure ve ayetlerinin tertibi, kesin kanaat verecek şekilde mütevatir bir nakille sabit olup, Hz ![]() ![]() İslam alimlerine göre, Kur’an’ın nüzul sırası, meydana gelen sorunlar, sorular ve olaylar hakkındaki açıklamalara göredir ![]() ![]() ![]() Evet, “Tevafukat, ittifaka işarettir; ittifak ise ittihada emaredir; vahdete alamettir; vahdet ise tevhidi gösterir ![]() ![]() Misâller Kelime ve Cümlelerin matematik değerleri ve ayetlerin tertibi “Allahumme Malike’l-mülk” [3/26] - Bu ayette söz konusu olan “Allah” ve “Malik” isimlerinin buraya kadar ki tekrar sayısı: 319’dur ![]() - Bunların ebced değeri de 319’dur ![]() - Bunların içinde yer aldığı ayet, Kur’an’ın 319 ![]() ![]() Bu tevafuk diyor ki: Mülkün maliki olan Allah, Kur’an’ın da sahibidir ![]() ![]() ![]() Allah’ın “Şehid” ismi - Her şeyi görüp bilen anlamındaki Allah’ın bu isminin matematik değeri 319’dur ![]() - Bu ismin, merfu (ötreli) şekliyle 9 ![]() ![]() ![]() Bu tevafuk şöyle diyor: İyi bilesiniz ki, Şehid kelimesini böyle harika bir tarzda yerine koyan Allah, her şeye şahittir ![]() ![]() “Hum bâliğûh” - “Biz, ulaşacakları bir müddete kadar onlardan azabı kaldırınca, hemen sözlerinden dönüverdiler ![]() ![]() - Bütün Kur’an’da yalnız bir defa kullanılan bu cümlenin geçtiği ayet, Kur’an’ın 1089 ![]() ![]() Sanki bu tevafuk diyor ki: İyi bilinsin ki, siz Kur’an’ı okurken, nasıl bu ayete ulaştınız, onlar da aynen söz verdiğimiz sürelerine ulaştılar; sonra cezaya çarpıldılar ![]() ![]() “haze’l-Qur’an” - Bu kelimenin matematik değeri de, 1089’dur ![]() - Bu kelimenin en son geçtiği yer, Haşir Suresinin 21 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tevafuk içinde bulunduğu ayetin penceresinden bir ibret dersi veriyor: “Eğer biz (şu harikalığını gördüğünüz) bu Kur’an’ı bir dağa indirseydik, muhakkak ki onu, Allah korkusundan baş eğerek, parça parça olmuş görürdün ![]() “el-Hayr” kelimesi - Bu kelimenin matematik değeri, 841’dir ![]() - Kur’an’ın sondan 841 ![]() ![]() Bütün Kur’an’da 13 defa zikredilen bu kelime, bu ayette 12 ![]() ![]() ![]() ![]() “Ebâbîl” kuşları - Ebrehe ordusunu darmadağın eden kuşlar, Kur’an’da “Ebâbîl” olarak ifade edilmiştir ![]() ![]() ![]() - Kur’an’da, “peşpeşe” anlamına gelen bu kelimeyi, sondan peşpeşe sıralanan ayetlerin 46 ![]() ![]() ![]() “Gaybı bilen Allah” - “Onlar bilmiyorlar mı ki, Allah onların gizli tuttuklarını da, fısıltılarını da bilir ![]() ![]() ![]() ![]() - Bu cümlenin bulunduğu ayet [Tevbe/78], Kur’an’ın 1313 ![]() ![]() - Cümlenin ebced değeri ile ayetin genel sırası, 13 sayısını gösterdiği gibi, ayetin suredeki numarası da 78 olup 6x13’tür ![]() - Ayet numarasının gösterdiği 78 rakamı, hem “aded”, hem de “Hakim” Bu tevafuk, “ve ennellahe allamu’l-ğuyûb” cümlesinin dediği gibi, Allah’ın bütün sırları/gizlilikleri bilen, sonsuz bir ilim sahibi olduğunu, Kur’an’ın ise bu sonsuz ilim sahibinin kitabı olduğunu göstermektedir ![]() ![]() ![]() Fatır Suresi - Surenin ismi olan Fatır’ın kök harfleri “ftr” nın matematik değeri: 289 olup 17x17’dir ![]() - Bu sure, mukattaat olmayan sureler sisteminde, 17 ![]() ![]() - Surenin ilk ayeti, içinde bulunduğu sistemde, 1598 ![]() ![]() ![]() - Surenin ilk kelimesi olan “elhamdulillah” ın buradaki tekrar sayısı, 17’dir ![]() Tarık Suresi - Bütün Kur’an’da, yalnız bu surenin ayet sayısı 17’dir ![]() - Surenin 17 ![]() ![]() ![]() - Surenin son kelimesi “Ruveydâ”nın matematik değeri, 221 olup 13x17’dir ![]() - Surenin ismi olan “el-Tarıq” kelimesinin matematik değeri, 340 olup 20x17’dir ![]() “Câe humu’l-hak” kelimesi - Bu ifadenin ikinci kelimesi olan “hum” kelimesinin matematik değeri, 45’tir ![]() ![]() - İfadenin matematik değeri, 289 olup 17x17’dir ![]() - Bu ayet [Zuhruf/29], mukattaat olan sureler sistemine göre, sondan 289 (17x17) ![]() ![]() - Bu ifadenin ilk kelimesi “câe” nin buradaki tekrar sayısı, 34 olup 2x17’dir ![]() Risaleti tasdik eden bazı tevafuklar “bel câe bi’l-hak” Bu cümlenin geçtiği ayette, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - “Resul” kelimesinin matematik değeri, 296 olup 8x37’dir ![]() - “Bilakis o hak ile geldi ve Resulleri /peygamberleri tastik etti ![]() ![]() - Bu ayetin içinde bulunduğu Saffat Suresinin sıra numarası da 37’dir ![]() - Surenin içinde yer alan sözkonusu ayetin sıra numararsı da 37’dir ![]() - İlginçtir, 37 ![]() ![]() ![]() - Ayrıca bütün Kur’an’da “bel” ile başlayan ayetlerin sayısı da 37’dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi, burada Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “İnneke le mine'l-mürselîn” Bilindiği gibi, Hz ![]() ![]() a/ Bakara suresinin 252 b/ Yâ-sin suresinin üçüncü ayeti ayeti: "Şüphesiz Sen gönderilmiş peygamberlerdensin ![]() "Şüphesiz Sen gönderilmiş peygamberlerdensin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Besmele Abdullah İbn Mesud şöyle diyor: Besmelenin harfleri, Cehennem zebanilerinin sayısı kadar olup 19 tanedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ebced, Hevez, Hutti Ve Rastgelelik |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ebced, Hevez, Hutti Ve RastgelelikKadir gecesi İbn Atiyye ve Savî gibi bazı müfessirlerin anlattığına göre: Kadir Suresinde, Ramazan ayının günleri sayısı kadar; 30 adet kelime yer almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı alimlere göre "Kadir gecesi" anlamındaki "leyletü'l-Qadr"9 harfi vardır ve bu terkip surede üç defa tekrarlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() İlginçtir; gayr-ı mukattaat olan Mekkî Sureler sistemine göre, Kadir Suresinin ilk ayeti, başında terkibinin “İnna” bulunan ayetlerin (27 ![]() ![]() Bu tevafuk, hem bu hususa işaret eden hadislerin sıhhatine, hem ümmetin bu konudaki teamülünün isabetli olduğuna, hem de Kur’an’ın nazmındaki işarî yollu i’caz parıltılarının varlığına parlak bir delildir ![]() Meleklerin sayısı Cemaatle namaz kılmakta olan bir kimse, rükûdan kalkınca, seslice "Rabbena ve leke'l-hamd ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âlimler, sözkonusu duanın harflerinin de otuz küsur olduğunu gözönünde bulundurarak, duanın harfleriyle, meleklerin sayısı arasında sayısal bir orantının varlığından sözetmişlerdir ![]() İbn Atiyye, bu çeşit tevafukların, ifadelerin lafzından doğrudan anlaşılan ilimler gibi kuvvetli olmamakla beraber, işarî tefsir açısından çok güzel tesbitler olduğunu söylemiştir ![]() Azamet benim örtümdür Bir kudsî hadiste, Allah: “Azamet benim örtümdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “abese” kelimesi Abese suresinin ilk iki ayetinin mealleri şöyledir: "A'mânın kendisine gelmesinden ötürü yüzünü ekşitti ve arkasını döndü ![]() İşte bu üslupta bir harikalık vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Şöyle ki; açıktan zikredilmeyen cümlenin faili, bizzat "Abese/Yüzünü ekşitti" fiilinin ebced değerinin içerisindedir ![]() ![]() Yine kendisinden yüz çevrilmiş adamın da ismi verilmemiş ancak, onu da, "el-A'ma" kelimesinin ebced değerinde şifrelemiştir ![]() ![]() Söz konusu adamın ismi "Abdullah"ın ebced değeri de 143'tür ![]() ![]() "Eğer seni vefat ettirirsek ![]() ![]() Kur'an'da, Peygambere hitaben "Eğer seni vefat ettirirsek ![]() ![]() Bunlardan ilki Yunus suresinin 46 ![]() ![]() Ayetin meali "Eğer onları tehdit ettiğimiz (azabın) bir kısmını sana (dünyada iken) gösterirsek (ne a'lâ); yok (onu göstermeden) eğer seni vefat ettirirsek nihayet onların dönüşü de bizedir ![]() ![]() ![]() Ayette azabın bir kısmının Peygamber'e gösterilebileceği hususu vurgulanmıştır ![]() ![]() Ayette ifade edilen Peygamber'in vefat haberi de çok harika bir tarzda ihbar-ı gaybi nevinden sözkonusu yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geçtiği üç sure ve ayet numaraları da Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Eğer seni vefat ettirirsek" cümlesinin harfleri 9 dur ![]() ![]() ![]() Bu da Hz ![]() ![]() VEDÂ şifresi Hadis kaynaklarının bildirdiğine göre, Mâide Suresinin, “Bu gün sizin için dininizi kemâle erdirdim ve üzerinizdeki nimetimi tamamladım ![]() ![]() - Peygamber, bir adı Vedâ’/Tevdî’ olan Nasr Suresi'nin inişinden sonra 81 gün yaşamıştır ![]() - Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Peygamber’in vedâ zamanına işaret eden Nasr Suresi'nin bir adı da Vedâ Suresidir ![]() ![]() surelerin arasında yer alan Nasr Suresinin, bu sistemdeki sırası da- Nasr Suresinin harf sayısı da 81’dir ![]() - Yine manidâr bir tevafuktur ki, Vedâ haccından 72 (8x9) gün sonra, Kur’an’ın en son ayeti olan “Allah’ın huzuruna varacağınız bir günden sakının” mealindeki ayet inmiştir ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ayet, sondan itibaren Kur’an’ın 5949 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Bakara Suresi, 80 kusur parça halinde inmiş, 9 yılda tamamlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kelimelerin tekrar sayıları ve ebced hesabı Hz ![]() - “Süleyman“ kelimesinde yer alan harflerin, okuyuşuna göre/tehecci usûlü (Sîn-lâm-yâ-mim-elif-nun) matematik değerleri: 510 olup 30x17’dir ![]() - Kur’an’da adı geçen peygamberler içerisinde, Hz ![]() ![]() - Mescid-i Aksayı yaparken, Hz ![]() ![]() - Kur’an’da, Süleyman isminin tekrar sayısı, 17’dir ![]() - Süleyman isminin ilk defa geçtiği ayet numarası, 102 (2/102) olup, 6x17’dir ![]() - Süleyman isminin ikinci defa tekrarlandığı ayet numarası 102 ( aynı yer)=6x17’idir ![]() - Bu ismin sondan 8 ![]() ![]() - Süleyman isminin 15 ![]() ![]() - Süleyman isminin 17 ![]() ![]() - Söz konusu 17 ayet içreisinde yer alıp, numaraları 17’nin katı olan üç ayet numarasının toplamı (102+17+34): 153’tür ![]() ![]() ![]() “er-Rahîm” kelimesi Bu kelimenin ebced değeri 289 olup 17x17’dir; Kur’an’daki tekrar sayısı, 34 olup 2x17’dir ![]() “ecel” Kelimesi Bu kelimenin matematik değeri ![]() ![]() ![]() “alâ” kelimesi Bu kelimenin matematik değeri, 34’ür ![]() ![]() “fe bi eyyi” kelimesi Bu kelimenin ebced değeri, 93 olup 3x31’dir ![]() ![]() “İshak” kelimesi Ebced değeri, 170 olup 10x17’dir ![]() ![]() “eyyuhâ” kelimesi Ebced değeri, 17’dir ![]() ![]() ![]() ![]() Kelimelerin tekrar sayıları ve realiteler Kur’an’da “yevm” (gün) kelimesi, bir yılın gün sayısı kadar (365 defa) geçmektedir ![]() Kur’an’da “şehr” (ay) kelimesi, bir yılda var olan ayların sayısı kadar (12 defa) tekrarlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu 12 kelimeden iki tanesi, Sebe suresinin 12 numaralı ayetinde geçmiştir ![]() Kur’an'daki sıraya göre, “şehr”in 12 ![]() ![]() ![]() İsrailoğullarından elçi olarak gönderilen “on iki (12) Nakîb” tabiri, bütün Kur’an’da yalnız, Maide Suresinin 12 numaralı ayetinde geçmektedir ![]() ![]() “Biz onları (İsrailoğullarını) oymaklar halinde on iki kabileye ayırdık ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an-ı Hakim, burada aynı ifadeler kullanmakla beraber, “on iki”on iki sayısını gösteren, güzel bir kaç tevafuk harikasını sergilemiştir ![]() tabirini açıkça kullanmamıştır ![]() ![]() İkincisi: Burada “on iki” ifadesi yerine, önceki ayette olmayan “fi’l-ard” (yeryüzünde) kelimesine yer verilmiştir ![]() ![]() ![]() Üçüncüsü: Söz konusu ayet, Kur’an’ın, 1122 ![]() ![]() ![]() Halife Kelimesi - Halife/hilafet kelimesi, “hilfet” [Furkan/62] kökünden gelir ![]() ![]() ![]() - Kur’an’da, “Halife” kelimesi, iki defa söz konusu edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() sayısında tevafuk etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Halife kelimesinin ikincisi, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ayetidir ![]() ![]() ![]() Bütün Kur’an’da yalnız iki defa geçen halife kelimesinin, her iki yerde de hilafet kelimesinin ebced değerine uygun olarak 37 sayısını göstermesi elbette manidardır ![]() Sultan Kelimesi - Kur’an’da değişik anlamda kullanılan “Sultan” kelimesinin tekrar sayısı, 37’dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - İslam aleminin tarihinde, en büyük kabul edilen iki devlet, Abbasî ve Osmanlı devletidir ![]() ![]() - Abbasî devletinde, geçen halife/sultanların sayısı, 37’dir ![]() - Abbasî devletinin 37 ![]() ![]() ![]() ![]() - Osmanlı devletinde de, sultan/halife sayısı, 37 sayısını tamamlasın diye, Abdülmecid Efendi’ye hilafet yolunu açmıştı ![]() - Ve bu zat da, 37 ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an’ın açık ifadesini pekiştiren bazı tevafuklar Nisa Suresi - “Ehl-i Kitap, senden, kendilerine gökten bir kitap indirmeni istiyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() Allah, Kur’an-ı Hakimin gökten inen bir kitap olduğunun kanıtı olarak, “gökten bir kitap” tabirini Nisa Suresinin 153 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Ayrıca, 646 rakamı, 38x17’dir ![]() ![]() ![]() - Bu ayette geçen kitab kelimesinin, buradaki tekrar sayısı, 76 olup 2x38’dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Ayette geçen Ehl-i Kitab kavramının tekrar sayısı 16’dır ![]() ![]() ![]() ![]() Yunus Suresi “O bir gerçek midir? diye senden haber istiyorlar ![]() - Ayette geçen “haber istiyorlar” mealindeki kelimenin kök harfleri “nbe” dir ![]() ![]() ![]() - “bir gerçek midir?” mealindeki “e hakkun?” ifadesinin matematik değeri, 109’dur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yusuf Suresi - Yusuf Suresinde, Melik’in gördüğü rüyada yedi semiz ve yedi cılız inek ile, yedi dolgun ve yedi zayıf başaktan söz edilmektedir ![]() ![]() - Söz konusu yedilerin geçtiği ilk ayete kadar, surede 42 (6x7) ayet geçmiştir ![]() - Yedilerden bahseden yedi ayetin sonuncusu, surenin 49 ![]() ![]() ![]() ![]() - Burada söz konusu edilen “yedi yıl” tabiri, 47 numaralı ayette geçmektedir ![]() ![]() - Bu yedi ayet numaralarının (43–44-45-46-47-48-49) toplamı: 32246x7’dir ![]() ![]() olup Sad Suresi “Bu kardeşimdir ![]() ![]() ![]() ![]() - 99 sayısı, 3x33’tür ![]() ![]() - Bu ayet, Kur’an’ın 3993 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Doksan dokuz sayısının Arapça ifadesinin gösterdiği 1122 rakamı, aynı zamanda, 17x66’dır ![]() ![]() ![]() - “Onun doksan dokuz koyunu var ![]() ![]() ![]() - Ebced değeri, 1683 olan bu cümle yalnız burada geçmektedir ![]() ![]() ![]() Şura Suresi Bu sure, vahyin durumunu, onun nasıl geldiğini ifade etmekle mümtaz bir yere sahiptir ![]() ![]() İlgili ayetin meali şöyledir: “Allah, bir insanla ancak vahiy yoluyla veya perde arkasından konuşur, yahut bir elçi gönderip izniyle ona dilediğini vahy eder ![]() ![]() - “Vahiy” kelimesinin matematik değeri, 24’tür ![]() - Söz konusu ayette “vahy” kelimesinin başına kadar geçen harflerin sayısı, 24’tür ![]() - Bütün Kur’an’da “Biz vahiy ettik ![]() ![]() kelimesinin tekrar sayısı, - Söz konusu vahyin 24 tekrarının, ilki de sonuncusu da, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() - Vahiy kelimesinden türemiş diğer fiillerin (geçmiş ve gelecek zaman kipinin) tekrar sayısı, 48 olup, 2x24’tür ![]() - Bir hadiste rivayet edildiğine göre, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Bilindiği gibi, Kur’an önce dünya semasına “Beytü’l-izze” denilen bir yere toptan indirilmiş, daha sonra, Vahiy meleği Allah’ın emirleri doğrultusunda, doğan ihtiyaca göre, oradan parça parça alıp Efendimize getirmiştir ![]() Toptan inişi ifade eden “inzal” kelimesinin delaletiyle, buradaki Kur’an’ın inzalinden maksat, onun dünya semasına toptan inmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() - Kur’an’ın indiği ilk Ramazan'dan son Ramazana kadar (40-63) 24 Ramazan geçmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - “evhayna” kelimesinin 24 ![]() ![]() ![]() - Bütün Kur’an’da “Vahy” kelimesi, altı defa kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Yukarıda geçtiği üzere, bütün Kur’an’da “Vahy” kelimesi, altı defa46 adet altı aylık bir süreden ibaret olduğunu” vurgulayan hadisin manasına uygundur ![]() kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Kur’an’da vahy kavramıyla ilgili geçen kelimelerinin toplamı (fiil:72; mastar:6), 78’dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Bilindiği üzere, 24 sayısı, 3x8’dir ![]() ![]() ![]() ![]() - Adı geçen vahy ayeti, mukattaat sisteminde, baştan itibaren, 2424 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ın, sonsuz ilmiyle her şeyi nasıl kuşattığını ve her şeyi nasıl bir bir saydığını gösteren tevafuk tablolarını ve kelimelerin aritmetik değerlerinin Kur'an nezdindeki değerini anlamak için Kur'an'ın kendisine bakmak yeterlidir ![]() Not: Konu ile ilgili daha geniş bilgi için yazarın, RUM SURESİ IŞIĞINDA BEDİR ZAFERİ, KUDÜS ve İSTANBUL’UN FETHİ adlı kitabına bkz ![]() |
![]() |
![]() |
|