![]() |
Niçin İmtihan Ediliyoruz? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Niçin İmtihan Ediliyoruz?Niçin İmtihan Ediliyoruz? Niçin İmtihan Ediliyoruz? Cenâb-ı Hakk bu âlemi kendisini tanıtmak için yarattığına göre, bu dünya hayatında hiç hastalık ve musibet olmasaydı, Allah’ı tanımamız yine gerçekleşmez miydi? O halde, böyle bir takdirin hikmeti nedir? Cevap: Bir hadis-i kutsîde şöyle buyruluyor: “Ben gizli bir hazine idim, bilinmek istedim (bilinmeye muhabbet ettim) ve kâinatı yarattım ![]() Kâinatın ömrü milyarlarca yıl ile ifade ediliyor; insanlık âleminin ömrü ise on binlerce seneyle ![]() verilen haber, öncelikle melekler âlemine bakıyordu ![]() eserlerini temaşa ve tefekkür eden, Ona isyandan uzak bu mübarek varlıklar, hadis-i kutsîde verilen haberi ibadetleriyle, tespihleriyle, itaatleriyle, marifet ve muhabbetleriyle tahakkuk ettirmiş oluyorlardı ![]() yaratılış gayelerine tam uygun bir hayat sürmekle, ruhları yönüyle, melekleri andırıyorlardı ![]() itaat ile vazife görüyorlardı ![]() “Hiç bir şey yoktur ki Allah’ı tespih ve Ona hamd etmesin,” mealindeki âyet-i kerimede geçen “şey” tabiri, canlı-cansız her varlığı içine alır ![]() şey Onu tespih eder ve Ona medih ve senada bulunur ![]() Cenab-ı Hak, bütün bu tespih ve ibadetlerin çok daha ileri derecesini icra etmeye kabiliyetli bir başka mahiyet daha yaratmayı irade buyurdu: İşte bu ulvi mahiyet, arzın halifesi olacak olan insandı ![]() insan yaratacağını meleklere haber verdiğinde, yukarıdakine benzer bir soru, meleklerden de gelmiş ve onlara cevaben, “Siz benim bildiklerimi bilemezsiniz ![]() ![]() İmtihana tabi tutulan ve kazanmaları halinde melekleri geçecek olan bu yeni misafirler, âyet-i kerimede de haber verildiği gibi, ancak Allah’a ibadet için yaratılmışlardı ![]() “Ben, cinleri ve insanları ancak bana ibadet etsinler diye yarattım” (Zariyat Sûresi, 56) Âyette geçen “ibadet” kelimesine bir çok tefsir âliminin “marifet” mânâsı verdiği dikkate alındığında, bu insanın, Allah’ı tanımak, varlığını, birliğini bilmek, sıfatlarının sonsuzluğuna inanmak, mahlûkat âlemini de hikmet ve ibret nazarıyla temaşa ve tefekkür etmekle vazifeli olduğu anlaşılıyordu ![]() Bu mümtaz mahlûk, sadece cemal tecellilerine muhatap olmayacak, Cenab-ı Hakk’ın hem cemal, hem de celal tecellileri ile ayrı ayrı imtihanlara tabi tutulacaktı ![]() Nitekim öyle oldu ve öylece devam ediyor ![]() güzellikler, sıhhat, afiyet, ferah gibi haller hep cemal tecellileridir ![]() insanoğlu bunlara karşı şükredip etmeme şıklarından birini tercihle karşı karşıya bulunur ![]() tecellileriyle sarhoş olup bu imtihanı kazanamıyorlar ![]() İmtihanın diğer yönü, hastalık, musibet, bela, afet, ölüm gibi celal tecellileridir ![]() tabi tutulur ![]() birincilere nispetle çok daha fazladır ![]() Bundaki hikmet şu olsa gerek: Musibet ve hastalıklar, insana kul olduğunu, aciz bir varlık olduğunu çok iyi hatırlatıyor, ders veriyorlar ![]() Külliyatından konumuza ışık tutacak cümle: “Fâtır-ı Hakîm, insanın mahiyet-i maneviyesinde nihayetsiz azîm bir acz ve hadsiz cesîm bir fakr dercetmiştir ![]() Rahîm ve gınası nihayetsiz bir Ganiyy-i Kerim bir zâtın hadsiz tecelliyatına câmi’ geniş bir âyine olsun ![]() İbadet ve marifet için yaratılan insan, bu vadide mertebe kat edebilmek için aczini ve fakrını hissedecek, sürekli olarak Rabbine sığınacak ve Ondan medet dileyecektir ![]() ![]() Bunlar ise dünya hayatında insanı, medet dilemeye ve sığınmaya götüren her türlü musibet, hastalık, çaresizlik ve sıkıntılarla mümkün ![]() Çaresizlik içinde kalıp Rabbine sığınan ruhlar, bu dünya imtihanını kazanma noktasında müspet bir puan almış oluyorlar ![]() gibi tecellilerde insanoğlu, aczini anlamak yerine, bunlara meftun olup, kul olduğunu unutup, gaflete dalabiliyor ![]() Marifetullah, yani Allah’ı tanıma denilince, bütün isim ve sıfatları dikkate almak gerekiyor; sadece cemalî isimleri değil ![]() Allah, Rahman olduğu gibi Kahhar’dır da ![]() çektiren de ![]() bunlara muhatap olsa idi marifeti noksan kalırdı ![]() insanoğlu Allah’ı hem celal, hem de cemal sıfatlarıyla tanımak durumundadır ![]() Ahirette ise, yollar ayrılacak ![]() amel ve güzel ahlâklarına mükâfat olarak, cennete girecek ve lütuf, kerem, ihsan gibi nice cemal tecellilerine, azamî ölçüde ve ebediyen muhatap olacaklar ![]() celal, izzet ve kahır tecellileriyle karşılaşacaklar ![]() Böylece, ahiret yurdunda, Allah’ın hem cemalî hem de celalî isimleri en ileri mânâda tecelli etmiş olacak ![]() Alaâddin Başar (Prof ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|