![]() |
İliim Dindir,Din İlimdir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İliim Dindir,Din İlimdirİliim dindir,Din ilimdir İlim nedir? Bir önceki konu olan takva, bir “bilinçlilik” hali idi ![]() ![]() ![]() ![]() Bir medeniyeti, o medeniyetin kurucu aklı üretir ![]() ![]() Bu sualin İslam tefekküründeki üç bilgi sistemine nazaran üç ayrı cevabı vardır ![]() ![]() ![]() Dilci İbn Faris Mekâyîs’inde, illî değil gâî bir tarif yapar: el-İlmu yedullu ‘alâ eserin bi’ş-şey’i yetemeyyezu bihi ‘an ğayrihi: “İlim bir şeyi ondan olmayandan ayıran iz, alamet ve işarete delalet eder ![]() ![]() ![]() Kelamcı Cürcani, et-Ta’rifât’ında ilmi şöyle tarif eder: el-i’tikâdu’l-câzim mutabık li’l-vakı’: “Vakıaya uygun kesin kanaat ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rey ehli fıkıhçı Ebu Hanife “ilim, kendisiyle amel edilen bilgiden başka nedir ki?” der ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beyan ehlinin tarifleri arasında ortak bir nokta bulamadım ![]() ![]() Farabi, Fususu’l-Hikem’inde, Yeni Eflatunculuğa yakın bir tarif yapar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Rüşd ilme net bir tarif getirir: Zannun lâ yeteğayyer: “Değişime uğramayan zan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam Burhan semasının son büyük yıldızı “hareket-i cevheri” okulunun kurucusu Molla Sadra ilmi şöyle tarif eder: “Boyut sahibi maddeden bağımsız olarak mücerret varlıktan ibarettir ![]() ![]() ![]() İrfan bilgi sisteminin temsilcilerinden Hâkim Tirmizi, kendisinden beklendiği gibi ilim ile keşif arasında bağ kurar: “İlim ru’yet ile birleşince gayb sahibi için ayan açık olur ![]() ![]() ![]() ![]() Bu meslek erbabından kimileri ilme sembolik izahlar da getirmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi her üç bilgi sistemi mensupları da, kendi durdukları yerden ilmi tarif etmektedirler ![]() ![]() ![]() Konuyu ilmin lugavi tarifini yaparak toparlayalım: ‘Ilm (ilim), tasavvur ya da tasdik, kesin veya değil, düşüncede kalsın veya dile gelsin; mutlak olarak bir şeyi idrak etme halidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlim tasnifleri 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Bilgi huduri ve husuli olarak da tasnif edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konularına göre ilim şer’i ve akli diye ikiye ayrılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah Alîm’dir Kur’an’da yer alan esma-i hüsna içerisinde ‘ılm kökünden üç mübarek isim yer alır: Alîm, Âlim, Allam ![]() ![]() “Allah’ın ilmi” ile “kulların ilmi” arasında Allah ile kul arasındaki fark kadar fark vardır ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İliim Dindir,Din İlimdir |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İliim Dindir,Din İlimdirAllâme mübalağası, bilgisinin çokluğunu ifade için kullandığımız bir övgü kalıbıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muallim de Allah için kullanılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah için ârif ismi de kullanılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlim ile yakîn arasında da fark vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlim ile şuur arasında da fark vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an’da ilim İlim (‘ılm) Kur’an’ın birkaç merkezi kavramından biridir ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an’ın ilme verdiği değer, gerçekten de üzerinde önemle durulması gereken bir durumdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an’ın ilme verdiği değeri görmek için o kadar derin araştırma yapmaya gerek yok ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ma’rifet, şuur, idrak, ihsas, ‘akıl, va’y, der’ gibi Arapça kelimeler de “bilgiye dair kelimeler” gurubuna girer ![]() ![]() Kur’an’ın ilim tarifini Fatır Sûresi’nin 28 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fatır 28’i teyit eden bir âyet de Zümer 9’dur ![]() ![]() ![]() ![]() Öyle anlaşılıyor ki Kur’an akleden kalpte damıtılıp, ahlaka dönüşmeyen bilgiye “ilim”, sahibine de “âlim” demiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an haşyet’i esas almakla, ahlaki davranışı sadece ilmin sonucu olarak sunmadı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an meleklerin insana ‘secdesinin’ sebebini ‘talimu’l-esma’ olarak gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kilise bilgiye Âdem’i cennetten kovduran “yasak meyve” olarak baktı ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İliim Dindir,Din İlimdir |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İliim Dindir,Din İlimdirSünnette ilim Buhari’nin dediği gibi Hz ![]() ![]() 13 yıllık Mekke döneminde her türlü baskı şiddet ve saldırıya rağmen Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlmin zıddı cehl idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhalefette yapılan iktidarda da sürdürüldü ![]() ![]() ![]() İslam medeniyetinde ilim ve âlim Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an, indiği toplumu sözlü kültürden yazılı kültüre taşıdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sahabe hayattayken Kayravan’a 10 öğretmen gönderiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ama sonradan ümmetin üzerine bir ölü toprağı serpiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç: ilim mukaddes bir emanettir Modern dünyada bilgi ahlaktan ve Allah’tan koparıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilgiyi ahlaka, ahlakı Allah’a arz etmek Müslümanların görevidir ![]() ![]() ![]() Cahil dindarlık taassup ve dalalet üretir ![]() ![]() ![]() ![]() Mustafa İsalmoğlu |
![]() |
![]() |
|