![]() |
İman Dinin Ruhudur, İslam Dinin Bedenidir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İman Dinin Ruhudur, İslam Dinin Bedenidirİman dinin ruhudur, İslam dinin bedenidir İman dinin ruhudur, İslam dinin bedenidir İman ve İslam kavramlarının eşanlamlı olduğunu söyleyenler olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() قَالَتِ الْاَعْرَابُ اٰمَنّاَ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلٰكِنْ قُولُوۤا اَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْا۪يمَانُ ف۪ي قُلُوبِكُمْ وَاِنْ تُط۪يعُوا اللّٰهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُمْ مِنْ اَعْمَالِكُمْ شَيْئًا اِنَّ اللّٰهَ غَفُورٌ رَح۪يمٌ “Bedeviler ‘İman ettik’ dediler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âyette “iman etmek” ile “İslam/teslim olmak” arasında fark olduğu vurgulanıyor ![]() ![]() ![]() Bu iki kavram birbirinin eşanlamlısı değildir, fakat birbirinden ayrı ve kopuk da değildir ![]() فَاَخْرَجْنَا مَنْ كَانَ ف۪يهَا مِنَ الْمُؤْمِن۪ينَ ﴿٣٥﴾ فَمَا وَجَدْنَا ف۪يهَا غَيْرَ بَيْتٍ مِنَ الْمُسْلِم۪ينَ ﴿٣٦﴾ “Derken müminlerden orada bulunanları çıkardık; zaten Müslümanlardan orada bir ev dışında hiç kimse bulamadık ![]() ![]() Bu durumda iman ile İslam arasında mülazemet ilişkisi olduğunu kabul etmek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bağlamda, iman ve İslam arasında şöyle bir bağ kurulabilir: Şahadet âleminin doğru bilgisiyle gayb âlemine iman/güven ve bu iman/güvenin en müşahhas ifadesi olarak İslam/teslimiyet ![]() İman tariflere sığmaz İman, “kalbin bir şeye yönelmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Dilciler, âmene (iman etti) fiili bâ ile geçişli yapıldığı zaman (kullun âmene billahi gibi) bu “tasdik” manasına gelir, bâ ile geçişli yapılmayınca bu farz ve vaciplerin edası manasına gelir derler ![]() ![]() Bu tahlilden yola çıkarak dil felsefesi yapacak olursak: Küllün âmene billâhi’deki gibi bâ ile geçişli yaptığımız zaman, iman öznenin üzerinde kalmayıp nesneye geçiyor demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Istılahta iman şöyle tarif edilmiştir: “Kalp ile tasdik, dil ile ikrar, uzuvlarla amel etmek” (et-tasdik bi’l-cenan, ve’ikrar bi’l-lisan, ve’l-‘amel bi’l-erkân) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sual: İmanın yeri neresidir? Cevap: Kur’an’a göre imanın yeri kalptir: “Allah, size imanı sevdirdi ve onu kalplerinizde süsledi ![]() ![]() ![]() İmanın mahiyeti üzerine İman bir ağaca benzetilmiştir: Kökü marifet ![]() Gövdesi tasdik ![]() Dalları ikrar ![]() Meyvesi amel ![]() İman ağacının kökü olan marifet akleden kalbin hakikate dair bilgisidir ![]() ![]() ![]() Hıristiyan ilahiyatı “İman doğrulanamaz” der ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() يَاۤ اَيُّهَا الَّذ۪ينَ اٰمَنُوۤا اٰمِنُوا بِاللّٰهِ وَرَسُولِه۪ وَالْكِتَابِ الَّذ۪ي نَزَّلَ عَلٰى رَسُولِه۪ وَالْكِتَابِ الَّذ۪يۤ اَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللّٰهِ وَمَلٰۤئِكَتِه۪ وَكُتُبِه۪ وَرُسُلِه۪ وَالْيَوْمِ الْاٰخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَع۪يدًا “Siz ey iman edenler! Allah’a, O’nun Elçisi’ne, O’nun Peygamberi’ne peyderpey indirdiği ilahî kelama ve daha önce indirdiği mesaja katıksız iman edin! Zira kim Allah’ı, meleklerini, vahiylerini, peygamberlerini ve Ahiret Günü’nü inkâr ederse, işte o derin bir sapıklığı boylamış olur ![]() ![]() Kur’an, Nisâ 136 ve onu teyit eden Bakara 284-285’de olduğu gibi, iman esasları konusunda 5 başlık açmış ve açtığı bu başlıkları tadat etmiştir: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() İslam imanı, Hıristiyan imanının aksine doğrulanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an’ın “kâfirler” diye hitap ettiği inanç gurupları arasında, hiçbir şeye inanmayan herhangi bir gurup bulunmamaktadır ![]() ![]() ![]() İmanın özünü “gaybî hakikatler” oluşturur ![]() ![]() Kur’an’ın iman hakkında açtığı beş başlığın beşi de tamamen veya kısmen gayba iman ile alakalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmanın değeri Fıtrat açısından değeri: Fıtrat iman üzerine kodlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahlak açısından değeri: Ahlakın temeli fıtrat, referansı Allah olmak zorundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İman Dinin Ruhudur, İslam Dinin Bedenidir |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İman Dinin Ruhudur, İslam Dinin BedenidirTakva açısından değeri: İman ile taçlanmış bir takva, sağlam bir şirkete sigorta ettirilmiş görkemli bir saraya benzer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlim açısından değeri: Bilgi haşyet, iman ise güvendir ![]() ![]() ![]() İman ve inkâr nedir? İman en büyük imkândır ![]() ![]() ![]() İman bir önbilgidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İman sevgiye benzer, inkâr ise nefrete ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İman hatırlamak, küfür unutmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() İman bir bağlanış, inkârsa bir kopuştur ![]() ![]() ![]() İman sebattır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İman haddi bilmek, küfür haddi aşmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İman şükürdür, inkâr nankörlük ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İman vefadır, inkâr vefasızlık ![]() ![]() ![]() İman yüzünü dönmektir, küfür sırt çevirmek ![]() ![]() ![]() İman, kaynağa yönelmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İman ilgidir, küfür kayıtsızlık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İman, bilinci bilinç üstüne bağlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İman Dinin Ruhudur, İslam Dinin Bedenidir |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İman Dinin Ruhudur, İslam Dinin Bedenidirİslam nedir? İslam kelimesinin üç mastardan üretildiği söylenir: “Barış” manasındaki silm, “kayıtsız şartsız teslimiyet” manasındaki teslimiyet ve “kurtuluş” manasındaki selamet ![]() ![]() ![]() İslam imanın dıştaki tezahürüdür ![]() ![]() ![]() İslam’ın değerleri insanlığın değişmez değerleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam, Allah’ın kâinatı yönettiği sistemin öteki adıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam bir ideoloji değildir, fakat İslam’ın bir ideolojisi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam, hakikati teslim alanların değil hakikate teslim olanların yoludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan endişe edecekse, İslam için değil kendisi için endişe etmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslüman olmak, canının istediğinin yerine Allah’ın istediğini koymaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Gayrimüslim ile kâfiri karıştırmamak lazımdır ![]() ![]() ![]() Sözün özü: İman Allah’a güvenmek, İslam güvendiği Allah’ın kendisi için olan tüm hükümlerine samimi bir inkıyad ile teslim olmaktır ![]() Mustafa İslamoğlu |
![]() |
![]() |
|