Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
meali, meryem, süresi

Meryem Süresi Meali

Eski 07-27-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Meryem Süresi Meali






Meryem Süresi Meali Mumine Sitesi
019-MERYEM 19-MERYEMMeryem sûresi, 98 (doksansekiz) âyet olup Mekke'de nâzil olmuştur Bazı tefsircilere göre 58 âyet, bazılarına göre de 71 âyet Medine'de nâzil olmuştur Bu sûre, diğer bahisler yanında, özellikle Hz Meryem'den ve onun Hz İsa'yı dünyaya getirmesinden bahsetmesi sebebiyle "Meryem sûresi" adını almıştır Rahmân ve Rahîm (olan) Allah'ın adıyla1 Kâf Ayn Sâd 2 (Bu,) Rabbinin, Zekeriyya kuluna rahmetinin anılmasıdır 3 Hani o, gizli bir sesle Rabbine niyaz etmişti: 4 Rabbim! dedi, benden (vücudumdan), kemiklerim zayıfladı, saçım başım ağardı Ve ben, Rabbim, sana (ettiğim) dua sayesinde hiç bedbaht olmadım 5 Doğrusu ben, arkamdan iş başına geçecek olan yakınlarımdan endişe ediyorum Karım da kısırdır Tarafından bana bir veli (oğul) ver6 Ki o bana vâris olsun; Ya'kub hanedanına da vâris olsun Rabbim, onu rızana lâyık kıl!7 (Allah şöyle buyurdu Ey Zekeriyya! Biz sana bir oğul müjdeleriz ki, onun adı Yahya'dır Daha önce ona kimseyi adaş yapmadık

Ayetin son cümlesi “Daha önce hiç kimseyi onun benzeri kılmadık” şeklinde de anlaşılmıştır Zira Hz Yahya’nın kısır bir anneden doğması eşsiz bir olay, yani mucizedir
8 Zekeriyya: Rabbim! dedi, karım kısır olduğu, ben de ihtiyarlığın son sınırına vardığım halde, benim nasıl oğlum olabilir?9 Allah: Öyledir, dedi; Rabbin: O bana kolaydır Daha önce, sen hiçbir şey değilken seni de yaratmıştım, buyurdu 10 O: Rabbim! dedi, (çocuğum olacağına dair) bana bir işaret ver Allah: Sana işaret, sapasağlam olduğun halde üç gün insanlarla konuşamamandır, buyurdu11 Bunun üzerine Zekeriyya, mâbetten kavminin karşısına çıkarak onlara: "Sabah akşam tesbihte bulunun" diye işaret verdi

“Mabet”ten şeklinde tercüme edilen “mihrap” o zamanlarda ibadet edilen yer veya Beyt-i Makdis içinde yüksek bir yerdeki hücre manasına kullanılıyordu
Allah Teala, yaşlı Zekeriyya ile kısırlaşmış olan eşinden bir çocuk dünyaya göndermekle kudretinin sınırsızlığını ortaya koymuştur Yukarıdaki ayetlerde buna işaret buyurulduktan sonra şimdi, doğumu mucizeli bir şekilde gerçekleşen Yahya (as)a hitap ediliyor:
12 "Ey Yahya! Kitab'a (Tevrat'a) vargücünle sarıl!" (dedik) ve henüz sabi iken ona (ilim ve) hikmet verdik 13 Tarafımızdan ona kalp yumuşaklığı ve temizlik de (verdik) O, çok sakınan bir kimse idi 14 Ana-babasına çok iyi davranırdı; o, isyankâr bir zorba değildi15 Doğduğu gün, öleceği gün ve diri olarak kabirden kaldırılacağı gün ona selam olsun!

Yahya (as)’ın mucizevi doğumundan sonra Hz Meryem’in yine mucize olarak Hz İsa’ya hamile kalması ve onu dünyaya getirmesi olayına geçiliyor
16 (Resûlüm! ) Kitap'ta Meryem'i de an Hani o, ailesinden ayrılarak doğu tarafında bir yere çekilmişti

Buradaki “doğu tarafı”, müfessirlerce Mescid-i Aksa’nın, doğu yanı, yahut Meryem’in evinin doğu tarafı şeklinde tefsir edilmiş, bu sebeple hıristiyanların, kıble olarak doğuya yöneldikleri ifade edilmiştir
17 Meryem, onlarla kendi arasına bir perde çekmişti Derken, biz ona ruhumuzu gönderdik de o, kendisine tastamam bir insan şeklinde göründü

Müfessirlerin çoğunluğuna göre ayetteki ruhtan maksat, Cebrail (as)dir Hz Meryem korkmasın ve sözünü anlasın diye Allah Teala, Cebrail’i, bir insan kılığında göndermiştir Bak Bakara 2/87
18 Meryem dedi ki: Senden, çok esirgeyici olan Allah'a sığınırım! Eğer Allah'tan sakınan bir kimse isen (bana dokunma) 19 Melek: Ben, yalnızca, sana tertemiz bir erkek çocuk bağışlamam için Rabbinin bir elçisiyim, dedi20 Meryem: Bana bir insan eli değmediği, iffetsiz de olmadığım halde benim nasıl çocuğum olabilir? dedi 21 Melek: Öyledir, dedi; (zira) Rabbin buyurdu ki: Bu bana kolaydır Çünkü biz, onu insanlara bir delil ve kendimizden bir rahmet kılacağız Bu, hüküm ve karara bağlanmış (ezelde olup bitmiş) bir iş idi22 Meryem ona hamile kaldı Bunun üzerine onunla (karnındaki çocukla) uzak bir yere çekildi 23 Doğum sancısı onu bir hurma ağacına (dayanmaya) sevketti "Keşke, dedi, bundan önce ölseydim de unutulup gitseydim!" 24 Aşağısından (İsa yahut melek) ona şöyle seslendi: "Tasalanma! Rabbin senin alt yanında bir su arkı vücuda getirmiştir"

Ayete şu mana da verilmiştir: “Tasalanma! Rabbin senin altındakini (yani İsa’yı) şerefli bir lider olarak yaratmıştır
25 "Hurma dalını kendine doğru silkele ki, üzerine taze, olgun hurma dökülsün" 26 "Ye, iç Gözün aydın olsun! Eğer insanlardan birini görürsen de ki: Ben, çok merhametli olan Allah'a oruç adadım; artık bugün hiçbir insanla konuşmayacağım"

Rivayete göre Meryem’in kavmi, yememek, içmemek suretiyle oruç tuttukları gibi, konuşmamak suretiyle de tutarlarmış Yahut oruçlu iken yeme-içmeden kaçındıkları gibi konuşmaktan da kaçınırlarmış Hz Meryem de bunu uygun olarak sükut orucu adamış olmaktadır
27 Nihayet onu (kucağında) taşıyarak kavmine getirdi Dediler ki: Ey Meryem! Hakikaten sen iğrenç bir şey yaptın!28 Ey Harun'un kız kardeşi! Senin baban kötü bir insan değildi; annen de iffetsiz değildi

Ayette anılan Harun, Hz Musa’nın kardeşi ve peygamber Harun değildir Bu Harun’un kimliğiyle ilgili görüşlerin doğruya en yakın olanına göre o, Hz Meryem’in hakiki kardeşidir Ana-babası gibi o da iffetli ve salih bir kimse idi Bu yüzden işin iç yüzünü bilmeyenler, böyle birinin kızkardeşi olan Meryem’e zina etmeyi asla yakıştıramadıklarını belirtmek istemişlerdir
29 Bunun üzerine Meryem çocuğu gösterdi "Biz, dediler, beşikteki bir sabî ile nasıl konuşuruz?"

Allah’ın müstakbel elçisi olan çocuk, O’nun verdiği konuşma kabiliyeti ile dile geldi ve:
30 Çocuk şöyle dedi: "Ben, Allah'ın kuluyum O, bana Kitab'ı verdi ve beni peygamber yaptı" 31 "Nerede olursam olayım, O beni mübarek kıldı; yaşadığım sürece bana namazı ve zekâtı emretti" 32 "Beni anneme saygılı kıldı; beni bedbaht bir zorba yapmadı" 33 "Doğduğum gün, öleceğim gün ve diri olarak kabirden kaldırılacağım gün esenlik banadır" 34 İşte, hakkında şüphe ettikleri Meryem oğlu İsa -hak söz olarak- budur

Müfessirler, bu ayete şu manayı da vermişlerdir: “İşte Meryem oğlu İsa, (onun hakkındaki bu beyan), hak sözdür ki, onlar bunda şüpheye düşerler” Metindeki manaya göre İsa’nın hak söz olması, Allah’ın “kün=ol” emrinin eseri olmasındandır
35 Allah'ın bir evlât edinmesi, olur şey değildir O, bundan münezzehtir Bir işe hükmettiği zaman, ona sadece "Ol!" der ve hemen olur 36 (İsa şunu da söyledi Muhakkak ki Allah, benim de Rabbim, sizin de Rabbinizdir Öyle ise O'na kulluk ediniz İşte doğru yol budur 37 Sonra guruplar kendi aralarında ayrılığa düştüler Büyük güne şahit olunduğu zamanda vay o kâfirlerin haline!

Tefsirciler, aralarında ayrılığa düşen bu gurupların, yahudiler ile hıristiyanlar veya hıristiyanların kendi içindeki mezhepler olduğunu, bunlardan kiminin Hz İsa’ya “Allah’ın oğlu”, kiminin “Allah’ın kendisi”, bir kısmının “üç uknumdan biri”, bazısının da “Allah’ın kulu ve resulü” dediklerini, böylece ihtilafa düştüklerini belirtiyorlar
38 Onlar, bizim huzurumuza çıkacakları gün (başlarına gelecek olanları) ne iyi duyarlar ve ne iyi görürler (bir görsen)! Fakat o zalimler bugün açık bir sapıklık içindedirler39 (Resûlüm!) Sen onları pişmanlık ve üzüntü günü hakkında uyar Çünkü onlar bir gafletin içine dalmış oldukları halde ve henüz iman etmemişken (bakarsın) iş olup bitmiştir

Yani, herkesin hesabı görülmüş; bu hesap sonunda cennete gideceklerle cehennemi boylayacak olanlar birbirinden ayrılmıştır
40 Yeryüzüne ve onun üzerindekilere ancak biz vâris oluruz (her şey gider, biz kalırız) ve onlar ancak bize döndürülürler 41 Kitap'ta İbrahim'i an Zira o, sıdkı bütün bir peygamberdi 42 Bir zaman o babasına dedi ki: Babacığım! Duymayan, görmeyen ve sana hiçbir fayda sağlamayan bir şeye niçin taparsın? 43 Babacığım! Hakikaten sana gelmeyen bir ilim bana geldi Öyle ise bana uy ki, seni düz yola çıkarayım44 Babacığım! Şeytana kulluk etme! Çünkü şeytan, çok merhametli olan Allah'a âsi oldu45 Babacığım! Allah tarafından sana azap dokunup da şeytanın yakını olmandan korkuyorum46 (Babası Ey İbrahim! dedi, sen benim tanrılarımdan yüz mü çeviriyorsun? Eğer vazgeçmezsen, andolsun seni taşlarım! Uzun bir zaman benden uzak dur! 47 İbrahim: Selâm sana (esen kal) dedi, Rabbimden senin için mağfiret dileyeceğim Çünkü O bana karşı çok lütufkârdır 48 Sizden de, Allah'ın dışında taptığınız şeylerden de uzaklaşıyor ve Rabbime yalvarıyorum Umulur ki (senin için) Rabbime dua etmemle bedbaht (emeği boşa gitmiş) olmam 49 Nihayet İbrahim onlardan ve Allah'tan başka taptıkları şeylerden uzaklaşıp bir tarafa çekildiği zaman biz ona İshak ve Yâ'kub'u bağışladık ve her birini peygamber yaptık

Hz İbrahim’in, kavminden uzaklaşarak hicret ettiği beldenin, Şam veya Filistin olduğu rivayet edilir Beyzavi’nin naklettiğine göre, Hz İbrahim Şam’a müteveccihen yola çıktığında önce Harran’a gitmiş, orada Sara ile evlenmiş ve bu evlilikten Hz İshak dünyaya gelmiştir Hz Ya’kub ise, İshak’ın oğlu ve İbrahim’in torunudur
50 Onlara rahmetimizden bağışta bulunduk; kendilerine haklı ve yüksek bir şöhret nasip ettik 51 (Resûlüm!) Kitap'ta Musa'yı da an Gerçekten o ihlâs sahibi idi ve hem resûl, hem de nebî idi

Yaygın anlayışa göre sadece eski peygamberlerden birinin kitap ve şeriatını devam ettiren peygamber “nebi”, kendisine yeni bir kitap indirilmiş olan ve yeni bir din tebliğ eden peygamber ise hem “nebi” hem de “resul” dür Hz Musa’ya Tevrat inzal buyurulduğundan, yukarıdaki ayette nebi ve resul olarak anılmıştır
52 Ona Tûr'un sağ tarafından seslendik ve onu, fısıldaşan kimse kadar (kendimize) yaklaştırdık53 Rahmetimizin bir sonucu olarak ona kardeşi Harun'u bir peygamber olarak armağan ettik

Hz Musa, ailesi efradından Harun’un, kendisine vekil ve yardımcı tayin edilmesi için Allah’a niyazda bulunmuş, Allah Teala da onun bu dileğini kabul etmişti
54 (Resûlüm!) Kitap'ta İsmail'i de an Gerçekten o, sözüne sâdıktı, resûl ve nebî idi 55 Halkına namazı ve zekâtı emrederdi; Rabbi nezdinde de hoşnutluk kazanmış bir kimse idi56 Kitapta İdris'i de an Hakikaten o, pek doğru bir insan, bir peygamberdi57 Onu üstün bir makama yücelttik

Müfessirlerin belirttiğine göre, Hz İdris’in asıl adı Uhnuh’tur; Hz Nuh’un üçüncü batından dedesidir Kendisinden önce insanlar hayvan postları giydikleri halde o, elbise dikmeyi icad etmiş, ayrıca ilk defa kalem kullanan, yıldızlar ve hesap ilmi üzerinde düşünen insan olmuştur Kendisine 30 sayfa vahiy inmiştir
58 İşte bunlar, Allah'ın kendilerine nimetler verdiği peygamberlerden, Âdem'in soyundan, Nuh ile birlikte (gemide) taşıdıklarımızdan, İbrahim ve İsrail (Ya'kub) 'in soyundan, doğruya ulaştırdığımız ve seçkin kıldığımız kimselerdendir Onlara, çok merhametli olan Allah'ın âyetleri okunduğunda ağlayarak secdeye kapanırlardı 59 Nihayet onların peşinden öyle bir nesil geldi ki, bunlar namazı bıraktılar; nefislerinin arzularına uydular Bu yüzden ileride sapıklıklarının cezasını çekecekler60 Ancak tevbe edip, iman eden ve iyi davranışta bulunan kimseler hariçtir Bunlar, cennete, girecekler Ve hiç bir haksığlağa uğratılmayacaklardır 61 O cennet, çok merhametli olan Allah'ın, kullarına gıyaben vâdettiği Adn cennetleridir Şüphesiz O'nun vâdi yerini bulacaktır

Ayetin son cümlesi şöyle de anlaşılmıştır: “Muhakkak ki Allah’ın iyi kulları, O’nun vadettiği cennete kavuşacaklardır
62 Orada boş söz değil, hoş söz duyarlar Ve orada, sabah-akşam kendilerine ait rızıkları vardır 63 Kullarımızdan, takvâ sahibi kimselere verdiğimiz cennet işte budur

Abdullah b Abbas’ın bir rivayetine göre Resulullah (sa) Cebrail’e: “Ey Cebrail, bizi şimdi yaptığın ziyaretlerden daha fazla ziyaret etmenden seni engelleyen bir şey mi var?” diyerek Cebrail’in kendisini daha çok ziyaret etmesini istemiş; bir başka rivayete göre, inanmayanlar Hz Peygamber’e bazı konularda sorular sormuşlar; Hz Peygamber, kendilerine yakında bilgi vereceğini söylemiş, fakat Cebrail beklediği zamanda gelmediği için gerekli bilgiyi edinmekte gecikmiş; bu fırsatı kaçırmayan müşrikler: “Muhammed’in Rabbi kendisini unuttu” gibi laflar edince o, buna çok üzülmüştü Bunun üzerine Cebrail’in sözünü nakleden şu ayet indi:
64 Biz ancak Rabbinin emri ile ineriz Önümüzde, arkamızda ve bunlar arasında olan her şey O'na aittir Senin Rabbin unutkan değildir65 (O) göklerin, yerin ve ikisi arasındaki şeylerin Rabbidir Şu halde O'na kulluk et; O'na kulluk etmek için sabırlı ve metânetli ol O'nun bir adaşı (benzeri) olduğunu biliyor musun? (Asla benzeri yoktur)

Müşrik Araplar, Allah ismini sadece, en büyük yaratıcı olan Cenab-ı Hak için kullanırlar, O’nun dışında taptıkları putlara, Allah demeyip “ilah” derlerdi
66 İnsan der ki: "Öldüğüm zaman sahi diri olarak (kabrimden) çıkarılacak mıyım?" 67 İnsan düşünmez mi ki, daha önce o hiçbir şey olmadığı halde biz kendisini yaratmışızdır?68 Öyle ise, Rabbine andolsun ki, muhakkak surette onları şeytanlarla birlikte mahşerde toplayacağız; sonra onları diz üstü çökmüş vaziyette cehennemin çevresinde hazır bulunduracağız69 Sonra her milletten, rahman olan Allah'a en çok âsi olanlar hangileri ise çekip ayıracağız

Allah’a en çok asi olanların ayrılması, müfessirler tarafından şöyle yorumlanmıştır: İsyankarların bir kısmı ayırdedilip cehenneme atılacak; isyanı daha hafif olan ve durumu uygun düşenler ise bağışlanacaklar Ancak, eğer ayet bütünüyle kafirlere dair ise, o takdirde bu ayrılma, herkesin, inkarcılık ve isyan derecesine göre çeşitli guruplara ayrılmasıdır ki, buna göre her gurup, sırasıyla, cehennemde durumuna uygun bir tabakaya atılacaktır
70 Sonra, orayı boylamaya daha çok müstahak olanları elbette biz daha iyi biliriz 71 İçinizden, oraya uğramayacak hiçbir kimse yoktur Bu, Rabbin için kesinleşmiş bir hükümdür

Bir rivayete göre,iyi veya kötü her insan cehenneme uğrayacak, ancak Allah, iyileri yakmayacak, oradan kurtaracaktır Cabir (ra)in naklettiği bir hadise göre, cennetteki müminler, daha önce cehenneme uğrayacaklar, fakat cehennemde onların uğradığı yerlerin ateşi sönecektir Bir diğer rivayete göre, cennetlik müminlerin cehenneme uğramaları, Sırat’tan geçmelerinden ibarettir
72 Sonra biz, Allah'tan sakınanları kurtarırız; zalimleri de diz üstü çökmüş olarak orada bırakırız 73 Kendilerine âyetlerimiz ayan beyan okunduğu zaman inkâr edenler, iman edenlere: İki topluluktan hangisinin (hangimizin) mevki ve makamı daha iyi, meclis ve topluluğu daha güzeldir? dediler 74 Onlardan önce de, eşya ve görünüş bakımından daha güzel olan nice nesiller helâk ettik75 De ki: Kim sapıklıkta ise, çok merhametli olan Allah ona mühlet versin! Nihayet kendilerine vâdolunan şeyi -ya azabı (müminler karşısında yenilgiyi), veya kıyameti- gördükleri zaman, mevki ve makamı daha kötü ve askeri daha zayıf olanın kim olduğunu öğreneceklerdir 76 Allah, doğru yola gidenlerin hidayetini artırır Sürekli kalan iyi işler, Rabbinin nezdinde hem mükâfat bakımından daha hayırlı, hem de âkıbetçe daha iyidir

Müfessirler, aşağıdaki ayetin inmesine sebep olan olayı şöyle anlatırlar: Fakir bir müslüman olan Habbab (ra)ın, müşriklerin ileri gelenlerinden biri olan As b Vail’de alacağı vardı Habbab alacağını istediğinde As ona şöyle dedi: “Muhammed’i inkar etmedikçe borcumu vermeyeceğim” Habbab: “Allah’a yemin ederim ki, ben Peygamber’imi hem hayatım ve ölümüm süresince hem yeniden dirildiğim zaman asla inkar etmeyeceğim” deyince, As şöyle demişti: “Öyle ise, dirildiğin zaman bana gelirsin; o zaman malım ve çocuğum olacağına göre sana olan borcumu öderim!”
77 (Resûlüm!) Âyetlerimizi inkâr eden ve "Muhakkak surette bana mal ve evlât verilecek" diyen adamı gördün mü? 78 O, gaybı mı bildi, yoksa Allah'ın katından bir söz mü aldı? 79 Kesinlikle hayır! Biz onun söylediğini yazacağız ve azabını uzattıkça uzatacağız 80 Onun dediğine biz vâris oluruz, (malı ve evlâdı bize kalır); kendisi de bize yapayalnız gelir 81 Onlar, kendilerine bir itibar ve kuvvet (vesilesi) olsun diye Allah'tan başka tanrılar edindiler 82 Hayır, hayır! (Taptıkları), onların ibadetlerini tanımayacaklar ve onlara hasım olacaklar 83 (Resûlüm!) Görmedin mi? Biz, kâfirlerin üzerine, kendilerini iyice (isyankârlığa) sevkeden şeytanları gönderdik 84 Öyle ise onlar hakkında acele etme Biz onlar için (günlerini) teker teker sayıyoruz85 Takvâ sahiplerini heyet halinde çok merhametli olan Allah'ın huzurunda toplayacağımız gün 86 Günahkârları da susuz olarak cehenneme süreceyiz87 O gün Rahmân (olan Allah)'ın nezdinde söz ve izin alandan başkalarının şefâata güçleri yetmeyecektir88 "Rahmân çocuk edindi" dediler 89 Hakikaten siz, pek çirkin bir şey ortaya attınız90 Bundan dolayı, neredeyse gökler çatlayacak, yer yarılacak, dağlar yıkılıp düşecektir! 91 Rahmân'a çocuk isnadında bulunmaları yüzünden92 Halbuki çocuk edinmek Rahmân'ın şanına yakışmaz 93 Göklerde ve yerde olan herkes istisnasız, kul olarak Rahmân'a gelecektir94 O, bunların hepsini kuşatmış ve sayılarını tesbit etmiştir95 Bunların hepsi de kıyamet gününde O'nun huzuruna tek başına (yapayalnız) gelecektir96 İman edip de iyi davranışlarda bulunanlara gelince, onlar için çok merhametli olan Allah, (gönüllerde) bir sevgi yaratacaktır 97 (Resûlüm!) Biz Kur'an'ı, sadece, onunla Allah'tan sakınanları müjdeleyesin ve şiddetle karşı çıkan bir topluluğu uyarasın diye senin dilinle (indirilip okutarak) kolaylaştırdık98 Biz, onlardan önce nice nesilleri helâk ettik Sen, onlardan herhangi birinden (bir varlık emâresi) hissediyor veya onlara ait cılız bir ses işitiyor musun?

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.