Prof. Dr. Sinsi
|
Hindistan'da Dinler
Hindistan'da Dinlerin tanimi
Dini Yapı
Hindistan’da bulunan çeşitli dinler ve inançlar, bu karmaşık yapı içinde birarada yaşama savaşı vermektedir Dünyanın bütün büyük dinlerinin burada temsil edilmesinin yanısıra Hindistan, Hinduizm ve Budizm gibi iki büyük dinin ve Yoga felsefesi gibi önemli felsefi akımların da doğum yeridir Dünyanın en eski dinlerinden biri olan Zerdüştlük de burada gelişmiştir Jainism de Hindistanda doğarak gelişmiş bir dindir
Kast sistemi
Yabancıların Hindistan’da en çok ilgilerini çeken konuların başında kast sistemi gelmektedir Bu sistemin kökeninin ne olduğu tam olarak bilinmemektedir Çok eski zamanlarda Brahmin rahipleri kendi durumlarını kalıcı hale getirebilmek için üst sınıf olduklarını iddia etmişler, daha sonra Aryan’lar kendilerinin daha önceki Hintli’lerden üstün olduklarını iddia etmişler ve giderek bu sistem dört temel kasta bölünmüştür
Kast sitemine göre, en tepede, din ve kast kurallarına göre, neyin doğru ve neyin yanlış olduğuna karar veren Brahmin’ler bulunur Onların altında, askerlerin ve yöneticilerin Ksatriya’lar sınıfı vardır Zanaat erbabının ve tüccarların oluşturduğu Vaisya’lar ile işçi ve köylülerin oluşturduğu Shudra’lar toplumun en alt kastlarını meydana getirir Bu dört kastın ötesinde, beşinci kast olan dokunulmazlar sınıfı vardır Toplumun tabanını oluşturan bu sınıf hiç bir kasta ait olmayanlardır Eğer yukarı kasta ait bir Hindu’ya bir “dokunulmaz” temas ederse, hatta gölge teması bile yaşansa, üst kasttaki kişinin arınmak için birçok ritüelden geçmesi gerekir
Günümüzde bu kast sistemi iyice zayıflamış olmakla beraber, gelir ve eğitim düzeyi düşük alt sınıflarda ve kırsal kesimde varlığını sürdürmektedir Gandhi, dokunulmazlar kastına “Harijan’lar” yani “Tanrının çocukları” ismini vererek onları topluma dahil etmeye çalışmıştı Hindistan’daki kastların yapısı değiştirilemez değildir Aşağı kasta ait olan bir kişi, kurallara aykırı olsa da mücadele ederek yukarı kastlara çıkabilmektedir Birçok Brahmin’in fakir ve kırsal kökenli olması, yüz yıl kadar önce yaşamış olan büyük Maratha lideri Shivaji’nin bir Shudra kastı üyesi olması gibi uç örnekler kast değiştirmenin mümkün olduğunu göstermektedir Bunun dışında Hindu olmayanların örneğin Sikh veya Müslüman bir Hint’linin kastı yoktur
Hindu Dini
Hindistan nüfusunun yüzde 80’i olan 600 milyon kişinin kabullendiği Hinduizm, bu ülkedeki en yaygın dindir Hindistan’dan başka Nepal’de ve Endonezya’nın bir bölümünde de izlenmesi nedeniyle Hinduizm, Asya’nın en büyük dini niteliğindedir
Tarihte, İndüs ırmağı çevresinde gelişen uygarlığın Hinduizm’e çok benzeyen bir din geliştirdiği bilinmektedir Bu din, daha sonra güneydeki Dravidyanlar ile kuzey Hindistan’ı işgal eden Aryan’ların birleşmesiyle Hinduizm’e dönüşmüştür M Ö 1000 yıllarında Veda’ların yazılmasıyla bu dinin ilk yazılı kaynakları ortaya çıkmıştır Hinduizm’in günümüzdeki önemli kitapları: Krishna’yı anlatan Bhagavad Giita bölümüyle ünlü Mahabharata Destanı, Rama’nın hikâyesini anlatan Ramayana Destanı, Veda’lar, Upanishad’lar ve Purana’lardır
Hinduizmin temel inanışına göre insanlar, bir seri enkarnasyon yolu ile dünyaya birçok kez gelip gider Bu geliş gidişlerin sonunda “yeniden doğma” zincirinin kırılması ile “moksha” -özgürlük- seviyesine ulaşılır Her yeniden doğuşla bu ebedi sona biraz daha yaklaşılır, burada belirleyici faktör; sebep ve sonuç yasasını oluşturan “karma”dır Yaşam boyunca yapacağınız kötü davranışlar kötü karma oluşturmanıza, sonuçta da aşağı bir beden almanıza sebep olacaktır Aksine, bu yaşamınızdaki iyi davranışlarınız iyi bir karma oluşturarak bir sonraki yaşamınızda tekrar doğma zincirinden kurtulmanızı ve özgür kalmanızı sağlayabilir
Hinduzm’de Dharma adı verilen doğa yasaları, yaşamın sosyal, ahlaki ve ruhsal uyumunu gösterir Üç tip Dharma vardır Birincisi tüm evren ile ilgili evrensel uyumu belirler İkincisi kastları ve kastlar arası ilişkileri anlatır Üçüncüsü ise bireyin uygulaması gereken ahlakî kuralları oluşturur
Hindu dininde üç temel uygulama vardır Puja denilen ibadet biçimi, ölülerin yakılması ve kast sisteminin yasa ve kuralları Toplumsal yaşamda dört temel kast ve bunların altında yüzlerce alt sınıf bulunur Bütün alt gruplar kendilerine özgü tanrı, tanrıça, ve putlara ibadet ederler Batılıların Hindu dinini anlamakta karşılaştıkları en büyük güçlük, bu kadar çok sayıda tanrıyı ve kutsal varlığı sınıflandırmaktır Bunu kolaylaştırmak için bütün farklı tanrıların, ana tanrının çeşitli durumlarda yeniden biçimlenen farklı ifadeleri olduğu düşünülebilir En üstün gücü sembolize eden, her şeye gücü yeten ve her zaman var olan yüce Tanrı; Brahma’dır Brahma’nın üç fiziksel ifadesi vardır Bu ifadelere göre; Brahma - yaratıcı, Vişnu - koruyucu ve Şiva - yokedici ve yeniden yaratıcıdır Brahma’nın her yeri görme özelliği nedeniyle dört yöne bakan dört kafası vardır Dört Veda’nın bu dört ağızdan yayıldığına inanılır
Tanrılar, ayrıca bazı hayvanlarla birlikte gösterilir, bu hayvan, o tanrının kullandığı araçtır Her tanrı, elinde bir de sembol taşır Bu sembole ve araca bakarak tanrının hangi konu ile ilgilendiği anlaşılabilir
Brahma’nın temel enkarnasyonlarından birisi, öğrenme tanrıçası olan Sarasvati’dir Bir kuğu üzerinde ve elinde vina adlı bir müzik aleti ile birlikte gösterilir
Sarasvati
'Koruyucu' olan Vişnu, yeryüzüne enkarne olduğunda aldığı biçimlerden biriyle gösterilir Vişnu, yeryüzüne dokuz kez gelmiştir Onuncu bedenlenişinde Kalki isminde ve at üstünde geleceğine inanılmaktadır Eski enkarnasyonlarında çeşitli hayvan bedenlerinde ya da Narsingh ismiyle bilinen yarı aslan - yarı insan şeklinde biçimlenmişti Ramayana destanına göre yedinci enkarnasyonunda, ideal insanın ve bir kahramanın olması gereken şeklini gösteren Rama şeklinde belirdi Rama, aynı zamanda Hanuman gibi ikincil derecedeki tanrıları da oluşturdu Günümüzde Hanuman, uğur getirici özelliğiyle çok popüler tanrılardan birisidir
Vişnu
Rama
Hanuman
Vişnu, sekizinci ziyaretinde bir köylü olarak doğup büyüyen Krshna şeklinde enkarne olduğu için çalışan sınıfların en çok sevdiği tanrı olmuştur Krshna, eşleri Radha, Rukmani ve Satyabhama ile çok iyi tanınır Resimlerde mavi bir ten renginde ve flüt çalarken gösterilir Vişnu’nun dokuzuncu ve son enkarnasyonu Buda olmuştur Bu kabul, Budist’leri Hindu’ların etkisi altına almaya yönelik bir taktik olarak da yorumlanmaktadır
Krishna
Vişnu, Vişnu olarak gösterildiğinde sarmal şekilde oturmuş bir yılanın üzerinde bulunur; elinde deniz kabuğundan yapılma bir düdükle metal bir disk tutmaktadır Vishnu’nun kullandığı araç, yarı insan yarı kartal olan Garuda’dır Vishnu’nun karısı denizden gelen ve varlık ve zenginliğin tanrıçası olan güzel Laksmi’dir Laksmi, son zamanlarda para tanrısı olarak isimlendirilmeye başlanmıştır
Vişnu
Laksmi
Şiva’nın yaratıcı rolü, erkek cinsel organı şeklinde gösterilen “lingam” ile sembolize edilir ve buna ibadet edilir Şiva, öküz Nandi’yi araç olarak kullanır Nandi’nin karışık saçları Ganj nehrinde yaşayan Ganga isimli tanrıçayı taşır Şiva, hayatı boyunca Himalaya’larda yaşamış ve esrar kullanmıştır İki kaşının arasında üçüncü bir göz taşır, bu nedenle üç çatallı bir mızrak ile birlikte sembolize edilir Şiva, aynı zamanda dansçı Nataraja olarak da bilinir Nataraja kozmik dansı ile bütün evreni titreştirmektedir
Siva
Siva - Nataraja
Parvati - Sivanin karısı
Şiva’nın eşi, güzel Parvati’dir Parvati, Durga şekline girdiğinde karanlık bir görünüm alır Bu rolde iken on tane koluyla çeşitli silahlar tutar ve bir kaplana biner Şiva’nın yokedici kişiliğini gösteren Kali ise tanrıçaların en vahşisidir, insanlardan kurbanlar ister, belindeki kemerde kafatasları asılıdır
Şiva ve Parvati’nin iki çocukları vardır: Birinci çocukları olan Ganeş fil başlı tanrıdır Ganeş, varlığın ve bilgeliğin tanrısıdır ve bütün tanrılar içinde en çok bilinenidir Baba Şiva, uzun bir yolculuktan döndükten sonra karısının yanında ilk kez gördüğü Ganeş’in kendi oğlu olduğuna inanmamış ve kafasını kesivermiştir Karısı Şiva’ya oğlunu yaşatması için baskı yapınca Şiva, Ganeşh’in ormanda karşılaşacağı ilk canlının kafasını alırsa yaşayacağını söylemiştir Böylece Ganeş ormanda ilk karşılaştığı hayvan olan filin kafasını almıştır Ganeş’in kullandığı araç ise bir faredir! Şiva ve Parvati’nin öbür çocukları, savaş tanrısı olan Kartikkaya’dır
Ganeş
Kayıp tanrı ve tanrıçalar ortaya çıktıkça sınıflandırma yapmak iyice zorlaşmaktadır Bu kadar çok tanrı için pek çok da tapınak yapılması gerekmektedir Birçok Hindunun genelde Vaişnavit (Vişnu’yu izleyen) veya Şivait (Şiva’yı izleyen) olduğu söylenebilir Kutsal inek bütün Hindular için dokunulmazlığı olan bir hayvandır
Delhi sokaklarında bir kutsal inek
Hindu dinine sonradan geçmek mümkün değildir Yani Hindu olabilmek için Hindu anne ve babadan doğmak gerekmektedir Günümüzde Hinduizm, batılı hayranlarını eli boş çevirmemek için Guru’lar ihraç etmeye başlamıştır Bir Guru, sadece bir öğretmen veya ruhsal rehber değildir O, yolunu izleyecek olan öğrencilere kendi kişiliğini örnek olarak gösterir Ruhsal yolda ilerleyebilmek için öğrencinin bir Guru’ya daima ihtiyacı vardır
Sadhular ruhsallığı arayış yolunda yalnız ilerleyen Dervişlerdir Genellikle yarı çıplak gezer, üstü başı tozlu, ve saçı sakalına karışmış halleriyle kolaylıkla tanınırlar Şiva’yı izleyen Sadhu’lar ellerinde üç çatallı bir mızrak taşır
Sadhu’lar normal ailesi olan ve toplum için elinden gelen her şeyi yaptığına inanan, ancak sahip oldukları her şeyden vazgeçerek ruhsal gerçekliğe ulaşmaya çalışan kişilerdir Benliklerini aşabilmek için çeşitli yollar kullanarak inanılmaz acılara katlanıp bütün Hindistan’ı dolaşırlar Çeşitli zamanlarda ve çeşitli yerlerde düzenlenen dini toplantılarda biraraya gelirler Birçok Sadhu pis bir dilenci gibi görünmelerine karşın genellikle samimi bir arayış içinde olan saf kişilerdir Gerçek bir Sadhu bahşiş olarak verseniz bile sizden para kabul etmez Birçok Sadhu, bu parayı gerçekten saf ve temiz yardım duygularınızın bir ifadesi olduğunu hissederse belki kabul edebilir
Yogiler çivili tahtada yaşar
HİNDU SEMBOLLERİ  
ÇAKRA
Mutlak tamlığı sembolize eder Hinduizm’de Vişnu ve Krishna’nın doğaüstü güçlerini ifade eder Budizm’de ise 8 kanadı ile kurtuluşa ulaşmanın 8 katlı yolunu gösterir Dört temel gerçeğin her birisi için üç aşamada oniki kez döndüğü düşünülür
OM
Hinduizmin en tanınmış sembolü ve en kutsal mantradır Yaradılış, gelişme ve ölüm çarkını temsil eder Nokta şekli kozmik bilinci, ay şekli bireyin zihnini, ucu açık halka yaradılış sürecini gösterir Budistler bu mantrayı sürekli tekrar ederek konsantrasyonlarını artırırlar
YANTRA
Görünen ve bilinen şeylerin çekirdeğini sembolize eder Ona konsantre olunduğunda enerjiye ulaşılır Yantraların en yükseği Sri Yantradır Ötekiler bundan türetilmiştir En iyi Yantra kaya kristalinden yapılır Işığı yansıtırken açığa çıkan şekillerde çeşitli Yantralar oluşur
|