![]() |
Avrupa Mimarisi - Barok Mimari |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Avrupa Mimarisi - Barok MimariAvrupa Mimarisi tarihi - Avrupa Mimarisi bilgi - Barok Döneminde Bilim ve Sanat - Barok nedir 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rönesans… ![]() ![]() ![]() Maniyerizm…1530 -1600 Barok……… ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rokoko…… ![]() ![]() ![]() ![]() BAROK ÖNCESİ DÖNEMDE İTALYAN MİMARİSİ (15 ![]() ![]() ![]() Rönesans Mimarisi ![]() 15 ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan Tarihi’ni tanrının takdiri değil insan başarılarının belirlediği ardışık dönemler olarak kabul ettiler ![]() Kilise geleneklerine dayanmayan, matematiksel kesinliği ve akla uygunluğu ifade eden yeni mimari(sanat) anlayışı oluşturdular ![]() Rönesans Döneminde İtalya’nın Siyasi Durumu Bu dönemde İtalya dükalıklar, cumhuriyetler ve krallıklardan oluşuyordu ![]() Bu dönemde İtalya dükalıklar, cumhuriyetler ve krallıklardan oluşuyordu ![]() Papalık Eyaletleri … Papa Milano …………… ![]() ![]() Ferrara …………… ![]() Floransa ………… ![]() ![]() Venedik 10 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rönesans Sanatı ve Mimarisi’nin Kardinaller ve Papalar yanında asıl müşterisi kilise değil tüccarlar ve bankerlerdi ![]() Hümanizm Rönesans’ın ilgisi, Cicero ve Vergilius gibi Romalı yazarların ve Aristo ve Platon gibi düşünürlerin Latince çevirilerinin okunmasıyla Antik Çağ’a yöneldi ![]() Yeni düşünürler kuşağı Antik Çağ düşünürlerinin “ortaçağ” yorumunu değil orijinal eserleri okumak istiyordu ![]() ![]() ![]() Hümanizm, dinsel dogmadan ayrı olarak insan değerlerini ve başarısını vurgulayan bir felsefi görüştü ![]() ![]() ![]() Francesco Petrarca(1304-1374) Giovanni Bocaccio(1313-1375) Deciderius Erasmus(1466-1536) Thomas Moore(1478-1535) Rönesans’ın Genel Özellikleri 1-Rasyonel olarak kavranabilen açık sayısal orantılara göre düzenlenmiştir ![]() 2-Antik Mimari’den etkilenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() 3-Yere bağlılık ve yataylık vurgulanır ![]() ![]() ![]() 4-Merkezi plan öne çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5-Kilise Mimari’sinde kare ve daire tercih edilmiştir ![]() ![]() Vitruvius Mimarlık Üzerine On Kitap M ![]() ![]() Leon Batista Alberti Gerçek Yapı Sanatı Üzerine 1450’de hazırlandı ![]() ![]() Andrea Palladio Mimarlığın Dört Kitabı 1570 Antonio Averlino(filarete) Merkezi plana göre ideal şehir çizimi ![]() ![]() Leonardo Da Vinci Vitruvius Adamı(1485-1490) İdeal insanın daire ve kare içinde konumlanışı ![]() Filippo Brunelleschi Öksüzler Yurdu Hastanesi(1419-1424)Floransa Sütunların yüksekliği ve sütunlar arasındaki boşluk kare oluşturur ![]() ![]() ![]() Floransa Katedrali(santa maria della fiore)(1420-1436) İnşaatına 1296’da* başlanan yapının transept karesi kapatılamamıştır ![]() ![]() Leon Batista Alberti San Andrea Kilisesi(1470-1493)Montova Latin haçı planlı ![]() Giuliano Sangallo Santa Maria della Carceri(1485-1491)Prato Donato Bramante Tempietto,San Pietro in Montorio(1500-1502)Roma Cola da Caporola Santa Maria dele Consolazione Donato Bramante San Pietro Kilisesi(1505-1506)Roma** Buanorrati Michelangelo San Pietro Kilisesi(1546) *Yapının inşasına Gotik dönemde başlanmış, transept karesinin kapatılabilmesi Rönesans’ta mümkün olabilmiştir ![]() ![]() **Bramante’nin kare merkezi planlı olarak tasarladığı San Pietro Kilisesi’nin inşaatı hem Bramante’nin hem de siparişi veren Papa 2 ![]() ![]() ![]() Rönesans dönemin de tüccar prenslerin yaptırdığı konutlara “palazo” denir ![]() ![]() Michelozzo di Barthelokomeo Palazzo Medici-Ricardi, 1444-1460, Floransa Cosimo Medici tarafından yaptırıldı ![]() Birinci katta kaba yüzlü taş(rustik), ikinci katta derzlenmiş taşlar, üçüncü katta tamamen düz yüzeyli taş kullanılmıştır ![]() ![]() Leon Batista Alberti Palazzo Rucellai, 1452, Floransa Giovanni Rucellai tarafından yaptırıldı ![]() Geleneksel duvar düzeni pilastrlarla hareketlendirilmiştir ![]() ![]() Antonio da Sangallo Palazzo Farnese, 1515, Roma Alessandro Farnese(sonradan 3 ![]() ![]() ![]() Andrea Palladio Villa Capra(villa rotonda), 1566, Vicenza Emekli papalık danışmanı Paolo Almerico tarafından yaptırılmıştır ![]() ![]() ![]() Maniyeriz (1530-1600) Rönesansın kusursuz formlara ulaştığı 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1517 Luther’in, Protestan Manifestosu’nu yayınlaması ![]() 1527 Roma’nın Yağmalanması ![]() 1545 Trent Konsili’nin toplanması ![]() Veba salgını ![]() Michelangelo Buonarroti Laurenziana Kütüphanesi Vestibülü(girişi), 1524-1550, Floransa (tasarım) Campidoglio Meydan, 1569, Capitoline Tepesi-Roma (michelangelo’nun tasarımına göre düzenlenmiş olarak ![]() Giulio Romano Kendi evi, 1544, Montova Giacomo Barozzi da Vingola –Giacomo della Porta Gesu Kilisesi, 1568-1577, Roma Cizvit Tarikatı’nın en önemli kilisesi ![]() Vingola mimariyi, Porta iç dekorasyonu üstlenmiştir ![]() Barok Mimari(1400-1530) ![]() İtalya’da Roma ve Bologna şehirlerinde ortaya çıktı ![]() ![]() ![]() 1544-1563 Trento Konsili’nin Toplanması 1643-1715 Fransa’da 14 ![]() 1648 Westphalia Antlaşması Barok Sanat’ın en önemli müşterisi Katolik ülkelerde kilise ve monarşi, Protestan ülkelerde tüccarlar ve orta sınıf olmuştur ![]() ![]() Papa 5 ![]() ![]() 1536 Floransa, Accademia della Arti del Disegno 1582 Bologna, Accademia di İncomminati 1593 Roma, Roma Akademisi Merkantalizm Bir devletin zenginliği sahip olduğu değerli madenlere bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Barok Dönemde Bilim ve Sanat Galileo(1564-1642) Kepler(1571-1630) Pascal(1623-1662) Newton(1642-1727) Barok’un Genel Özellikleri 1-Amaç insanları dine döndürmek, imanı alevlendirmek ![]() ![]() ![]() ![]() 2-Barok mimarlar görsel etkiyi artırmak için sütun, korniş gibi mimari öğeleri Rönesans’tan daha dolgun ve zengin biçimde kullandılar ![]() ![]() 3-Rönesans’ta olduğu gibi sakinlik yerine coşkulu…(?) 4-Süslemeye önem verilmiştir ![]() ![]() ![]() 5-kubbe ve tonozların yüzeylerinde göz yanıltıcı freskler kullanılarak, illüzyonik bir etki yaratılır ![]() ![]() 6-Kubbeye önem verilir ![]() ![]() 7-Işık-gölge etkilerine önem verilir ![]() ![]() 8-Hareketli dinamik bir görünüme sahiptir ![]() ![]() 9-Yapıların cephesi heykelsidir ![]() ![]() ![]() 10-Ovalin dinamik formu dairenin yerini alır ![]() 11-Tanrının yarattığı doğal dünya yerine insan yaratısı dünyaya odaklanır ![]() ![]() 12-Saraylar, gösterişte diğer yapıları aşar ![]() ![]() ![]() ![]() 13-Antik dönemden beri ilk kez tiyatro binaları yapılmaya başlanır ![]() ![]() Roma’da Barok Mimarisi-Carlo Maderno, Gianlorenzo Bernini Carlo Maderno Santa Susana, 1597-1603 Roma’da ilk gerçek Barok cephe tasarımı ![]() San Pietro, 1606-1612 Grek haçı planı, Latin haçı plana dönüştürdü ![]() ![]() Gianlorenzo Bernini Davut Heykeli Apollo ve Daphne Heykel grubu Baldaken, 1624-1633, San Pietro Papanın siparişi, bronz malzeme ![]() *Apsidde Cathedra Petri adlı bölümü tasarladı ![]() *Kubbeyi taşıyan ayakları tasarladı ![]() *San Pietro Piazzası, 1656-1667 Cornaro Şapeli, 1647-1652, Santa Maria dele Vittoria Venedikli Kardinal Federico Cornaro’nun siparişi ![]() Azize Teresa’nın Vecdi, 1647-1652, Santa Maria dele Vittoria Dört Nehir Çeşmesi, 1648-1651, Piazza Navona (Nil, Ganj, Tuna, Plata nehirleri ) San Andrea al Quirinale, 1658-1678 Kardinal Camilio Pamfili’nin Cizvit çömezler için verdiği sipariş ![]() |
![]() |
![]() |
|