![]() |
Antikalar Rus Gümüş Sanatı Ve Genel Bilgiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antikalar Rus Gümüş Sanatı Ve Genel Bilgiler![]() Faberge Punch kasesi ![]() ![]() ![]() ![]() Gümüş, altın, platin gibi değerli madenlerden yapılan takıların, eşyaların kullanılması, geçmiş çağlarda da bir zenginlik, prestij simgesi olmuştur ![]() ![]() Gümüş, altın, bilindiği üzere dünyada en değerli madenler arasında ilk sıraları alır ![]() ![]() I- ORGANİZASYON VE YÖNETİM GRUPLARI Rusya'da gümüş ve kuyumculukla uğraşan sanatçı ve üreticilerin dönem dönem farklı gruplar altında toplandıkları ve yönetildikleri bilinir ![]() 17 ![]() ![]() Le Rang d'Argent: Moskova ve taşradaki kuyumcular ve gümüşçüler birliğiydi ![]() Çarşılarda, kuyumcular ve gümüşçüler bir sıra halinde dizilmiş ufaklı büyüklü dükkânlarda ticaret yaparlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu organizasyonun başında iki memur (Starosty) bulunurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() L'Oruzheinaya Palata: Moskova'daki Kremlin Sarayı'na bağlı atölyelerin, kuyumcuların oluşturduğu bir dernektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer taraftan bu bahsi geçen organizyonun (derneğin) başındaki yönetici kadronun iki önemli görevi vardı ![]() ![]() ![]() Zaman içinde, organizasyonlarda değişimler gözlendi ![]() ![]() ![]() ![]() Rus gümüş sanatı incelenirken, gümüş sanatçılarının pek çoğunun yabancı: Alman, İngiliz, Fransız sanatçılardan oluştuğunu görmekteyiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1714 yılında, St ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() II- RUS GÜMÜŞ SANATINDA KULLANILAN TEMEL SÜSLEME TEKNİKLERİ A-EKLENTİSİZ SÜSLEMELER: Gümüş eserin yüzeyine, herhangi bir malzemenin (gümüş, taş, mine) eklentisi yapılmaksızın yapılan dekorlara, eklentisiz süslemeler (dekorasyon) denir ![]() 1- Kalem İşçiliği İle Yapılan Süslemeler: Kalemkârın, elindeki sivri uçlu maden kalemle, gümüşün yüzeyinde yapmış olduğu desenler olarak kısaca tariflenir ![]() ![]() 2- Repousse (Kabartma) Süslemeler: Gümüş eserin dış yüzeyinden veya iç yüzeyinden veya her iki yüzeyden özel kalemler ve çekiç kullanılarak yapılan kabartma görünümlü süslemeler olarak özetlenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3-GUILLOCHE (Aznavur): Ülkemizde Aznavur olarak bilinir ![]() ![]() ![]() ![]() 4- AJUR: Kıl testeresinin kullanılmasıyla, gümüş parçanın kesilerek delikler şeklinde (yaprak, çiçek vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5- BASMA TEKNİĞİ VE PRES: Basma tekniği, bir motifin sert metal yüzeye işlendikten sonra, parçalar halinde bu metal yüzeyin, gümüş plaka üzerine basılması suretiyle yapılan süslemeler olarak açıklanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 2 ![]() ![]() ![]() Resim 2 ![]() ![]() ![]() Resim 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 7 ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 5 ![]() ![]() ![]() Resim 6 ![]() ![]() ![]() Resim 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 9 ![]() ![]() ![]() ![]() 6- TELKARİ (FİLİGREE): Tel şeklinde çekilmiş gümüş ipliklerin, belli şekillerde dolanıp, birbirlerine gümüş kaynağı yardımıyla sabitlenmesi suretiyle üretilen objelerdir (Resim 6) ![]() 7- DÖKÜM TEKNİĞİ İLE YAPILAN SÜSLEMELER: Bazı eserlerde kullanılan eklentiler (örneğin: kulp, tutamaç, bazı figürler vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() B- EKLENTİLİ SÜSLEMELER: Gümüş eser üzerine, gümüş, altın, mine, yarı değerli taş ve benzeri malzemelerin kullanılmasıyla yapılan süslemelerdir ![]() 1- TELKARİ (FİLİGREE) Tel şeklinde çekilmiş gümüş iplikleri, gümüş eserin yüzeyine çeşitli şekillerde dolamak ve sabitlemek suretiyle elde edilen bir süslemedir ![]() 2- SAVAT (NIELLO) Gümüş objenin gövdesi üzerine özel kalemlerle açılmış oyuklar içerisine (gümüş+kurşun+bakır+sülfür) alaşımının eritilip doldurulması ile elde edilen bir dekordur ![]() ![]() ![]() 3- MİNE Mine malzemesinin temeli cam'dır ![]() ![]() ![]() <H2>Metal Oksitler Verdikleri Renk Tonları Kalay Beyaz Demir Sarı-Mavi Bakır Turkuaz Magnezyum Mor Altın Kırmızı Gümüş Sarı İridyum Gri-Siyah Rus gümüşü eserlerde temel olarak 3 çeşit mine tekniği kullanılmak suretiyle eserlerin süslemeleri yapılmıştır ![]() *GLOISONNE FILIGRANE Gümüş eserin yüzeyine yapılması istenilen desen iplik haline getirilmiş gümüş malzeme ile bölümler halinde işlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *CHAMPLEVE Gümüş metal yüzey, savat tekniğindekine benzer şekilde, oyulur ve çukurlar oluşturulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *PLİQUE-A-JOUR=(FENETRE) Çok zor ve estetik bir görünümü olan bu mine süsleme tekniği, Rus sanatçıları tarafından üstün başarı ile eserlere uygulanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() antikalar |
![]() |
![]() |
![]() |
Antikalar Rus Gümüş Sanatı Ve Genel Bilgiler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antikalar Rus Gümüş Sanatı Ve Genel Bilgiler4- DEĞERLİ-YARIDEĞERLİ TAŞ VE BENZERİ MALZEMELERİN KULLANILMASI Çar ve sülalesi, meclis üyeleri için tasarlanmış eserlerde, değerli taşların, incilerin kullanıldığı gözlenir ![]() ![]() III- RUS GÜMÜŞ SANATINDA KULLANILAN DEKORLAR-SÜSLEMELER Sanatçıların yönetimi ve organizasyonu bölümünde Rus gümüş sanatının temelinde yabancı sanatkârların varlığından bahsetmiştik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Temel olarak gümüş ve mücevher sanatı Moskova St ![]() ![]() ![]() ![]() 17 ![]() ![]() Genelde bunlar sade görünümlü olarak karşımıza çıkıyor ![]() ![]() ![]() ![]() Bilindiği gibi bu dönemde üretilen gümüş eserlerin pek çoğu kiliselerde ayinlerde kullanılmak üzere üretilmiştir ![]() ![]() 17 ![]() ![]() ![]() 18 ![]() ![]() ![]() ![]() 1740-1770 yılları arasında eserler üzerinde ROKOKO stilinin etkisi gözlenir ![]() ![]() 1770'li yıllardan itibaren, NEOCLASISM'in etkisi gözlenmeye başlandı ![]() Yukarıda bahsedilen dönemde Rusya'da faaliyet gösteren bazı yabancı sanatçıların adları: Jean Pierre Ador, Jean François Boudde, Martin Charles Dubulon, Andreas Dahlberg, Johann Christian Kayser, Jacques François Metrot, David Rudolph, François Seguin ![]() ![]() 19 ![]() ![]() Bu arada tabiatıyle eserlerde, Rus sosyo-kültürel yapıyı yansıtan betimlemeler de kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rusya'da bu stil İmparator Alexander I (1777-1825) stili olarak bilinir (Çarlık süresi 1801-1825) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 10 ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 11 ![]() ![]() ![]() Resim 12 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 13 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rus mine sanatı bu dönem yavaş yavaş doruk noktasına erişmeye başladı ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rus gümüş sanatı 1917 Rus İhtilalinden sonra bir süre duraklama ve gerileme dönemine girmiştir ![]() ![]() Antika ve sanat piyasasından, ihtilal sonrası Rus gümüşlerine rağbet bu nedenle de yok gibidir ![]() ![]() Resim 14 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Votka servis seti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 17 ![]() ![]() ![]() ![]() IV- RUSYA'DA MÜCEVHER VE GÜMÜŞ SANATININ İCRA EDİLDİĞİ ÖNEMLİ MERKEZLER *MOSKOVA: Hükümdarlığın uzun yıllar merkezi olan Moskova, sanat ve kültür hareketlerinin de yoğun olduğu bir merkez olarak bilinir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *St ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *VELİKY USTYUG: 17 ve 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *TUBOLSK: Sibirya'nın hükümet merkezidir ![]() ![]() ![]() V- RUS GÜMÜŞ SANATINA ÖZGÜ BAZI ESERLERİN TANIMLANMASI 1- BRATINY=BRATINA: 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- CHALICE: Genelde, kilise ayinlerinde kullanılan ayaklı şarap bardaklarıdır ![]() ![]() ![]() 3- GOBELET: Kısaca, şarap bardağı olarak tariflenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4- CHOPE=TANKARD: 15 ila 20 cm yüksekliği olan kapakları kulp üzerine monte edilmiş bira bardaklarına verilen addır ![]() ![]() ![]() ![]() 5- TCHARKA: Kulplu veya kulpsuz olarak üretilmiş olan votka kadehidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6- KOVSH: Genel olarak, bazı çeşit içecekleri (şarap, kavas, balşerbeti, meyve suyu, votka) ölçmek veya bir bardağa doldurmak için tasarlanmış, kaz formunu anımsatan, kulplu, kayık şeklinde kaplardı® ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kovsh'un ilk olarak Rusya'da Novgorod şehrinde, 14 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bratina ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 21 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 27 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 20 ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 22 ![]() ![]() VI- RUS GÜMÜŞ DAMGALARI *Rus Gümüşlerinde Gözlenen Ayarlar: ZOLOTNIKS terimi 10 ![]() ![]() 1 Zolotnik = 1/72 pound ![]() 1 Zolotnik = 4,26 gr 84 Zolotniks = 875 ayar gümüş karşılığıdır ![]() 88 Zolotniks = 916,6 ayar gümüş karşılığıdır ![]() 91 Zolotniks = 947,9 ayar gümüş karşılığıdır ![]() Bu yukarıda özetlenen ayar damgaları 1925'e kadar kullannldı ![]() ![]() ![]() *Altında Gözlenen Ayarlar: 56 : 4 = 14 K (14 ayar altın) 72 : 4 = 18 K (18 ayar altın) 81 : 4 = 22 K (22 ayar altın) 96 : 4 = 24 K (24 ayar altın) *Damgaların Tarihsel Gelişimi: Ortaçağ Rusya'sında her manastırın kendi kuyumcusu ve gümüşçüsü vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 25 ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 26 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 29 ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 28 ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 23 ![]() ![]() ![]() ![]() antikalar-alıntıdır |
![]() |
![]() |
|