|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ayrıntılarıyla, bismarcksavaş, egzersizirheinübung, gemisi, harekatı, ren |
![]() |
Bismarck(Savaş Gemisi) Ve Ren Egzersizi(Rheinübung) Harekatı Tüm Ayrıntılarıyla |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bismarck(Savaş Gemisi) Ve Ren Egzersizi(Rheinübung) Harekatı Tüm Ayrıntılarıyla![]() Denize indirildiği zaman denizlerin en güçlü savaş gemisi olan Bismark sadece beş atışta İngilizlerin bayrak gemisi ve en büyük gururları Hood'u batırınca bir anda ününe ün kattı ![]() ![]() [youtube=425,350]rdZqQ5C7pN0[/youtube] Teknik Özellikleri * Tonaj: 39 ![]() ![]() * Uzunluk: 251 metre * Yükseklik: 36 metre * Hız: 30 ![]() * Menzil: 19 knot'da 8 ![]() ![]() * Uçak: 4 x Arado Ar 196 * Mürettebat: 2200 Zırh * Yan zırh üst kesimleri: 145 mm * Yan zırhlar: 320 mm * Ana taretler: 130-360 mm * Yardımcı taretler: 40-100 mm * Üst güverte: 50-80 mm * Kumanda Kulesi: 220-350 mm Silahlar * Ana batarya: 8 x 38cm/L47 Y * Yardımcı bataryalar: 12 x 15cm/L55 U * Uçaksavarlar: 14 x 10 ![]() ![]() Ren Egzersizi (Rheinübung) Harekatı 22 Ocak - 22 Mart 1941 tarihleri arasında hücum kruvazörleri Scharnhorst ve Gneisenau'nun 22 gemi batırarak Kuzey Atlantikte İngilizleri diz üstü çöktürdükleri Berlin operasyonu sonrası Alman Donanması Bismarck'ı da Atlantik seferine gönderip yenilmez bir Armada oluşturarak İngiltere ile Amerika arasındaki deniz trafiğini kesmeyi planlıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() 18 Mayıs sabahı Bismarck ve Prinz Eugen Gotenhafen limanından ayrılarak Z-16 ve Z-23 destroyerleri ile mayın tarama gemileri eşliğinde Baltık denizine açıldılar ![]() ![]() ![]() ![]() Amiral Lütjens komutasındaki Bismarck ve görev grubu kendi mayın tarlalarını geçtikten sonra mayın tarama gemilerini geri yolladılar ![]() ![]() ![]() ![]() Fiyortlarda demirlemiş olan Bismarck ve Prinz Eugen yeniden boyanırken yeni erzaklarını da gemilere yüklediler ![]() ![]() ![]() ![]() Alman keşif uçakları ve istihbarat ağının İngiliz Anayurt Filosu`nun hala Scapa Flow`da demirli olduğunu öğrenen Amiral Lutjens en uzun yol olan İzlanda ile Grönland arasındaki Danimarka boğazını kullanarak Atlantiğe açılmaya karar verdi ![]() ![]() 21 Mayıs akşamı saat 19:30`da Bismarck ve görev gücü Fiyortlardan ayrılarak Kuzey Buz denizinde Grönland`a doğru yol almaya başladılar ![]() ![]() ![]() 22 Mayıs sabahı Amiral Lutjens plana uygun olarak destroyerlerine geri dönmeleri emrini verdi ![]() ![]() İngilizler Bismarck`ı en son gördükleri fiyortta bulamadıklarından olası bütün fiyortlara keşif uçakları gönderdiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 23 Mayıs sabahı Bismarck ve Prinz Eugen Danimarka boğazına girdiler ![]() ![]() ![]() Akşam saat 19:22`de İngilizler Bismarck ile ilk teması sağlamayı başardılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bismarck`ın Norfolk`a ateş ettiği sırada oluşan patlamada ön radarı bozuldu, bu sebepten dolayı Lütjens Prinz Eugen`a öne geçmesini emretti ![]() Sabah saat 05:14`de Prinz Eugen Hood ve Prince of Wales ile Hidrofon temasını kurdu ![]() ![]() ![]() ![]() Saat 05:41`de Norfolk almanlar ile görsel teması 27 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İngilizler önden giden Prinz Eugen`ın Bismarck olduğunu düşünerek ateşi onun üzerinde yoğunlaştırma kararı almışlardı ![]() ![]() ![]() ![]() Ateş açıldığı sırada hala peşinde zırhlılar olduğunu farkedememiş olan Almanlar hem toplardan çıkan alevlerin şeklinden hemde etraflarına düşen topların oluşturduğu devasa su sütunlarından peşlerinde zırhlılar olduğunu farkettilerse de kesin olarak hala tanımlıyamıyorlardı ![]() ![]() ![]() Hood ise hala yanlış gemiye ateş ettiğini farkedememişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saat 05:55`de Önce Bismarck ardından da Prinz Eugen ilk salvolarını yolladılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Prinz Eugen`ın dört yarı salvosu ve Bismarck`ın iki yarı salvosu daha isabet kaydedemeden denizde su sütunları oluşturarak kayboldular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bismarck iki yarı salvo (yani 3 ![]() ![]() ![]() ![]() Prinz Eugen`ın 4 yarı salvosu yani 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saat 05:58`de Amiral Lutjens Prinz Eugen`e ateşini Prince of Wales üzerine yönlendirmesini istedi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saat 05:59 itibariyle Hood ve Prince of Wales birlikte Bismarck`a ateş ederlerken Bismarck ateşini Hood`a, Prinz Eugen ise Prince of Wales`e ateş ediyordu ![]() Bismarck 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bismarck ise önceden planlanıp atış emri verilmiş olan 6 ![]() ![]() ![]() Prince Eugen 4 yarı salvo (10 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Norfolk Hood havaya uçtuktan sonra iskele yönünde dümen kırarak Bismarck`a yaklaşma açısını düşürdü ![]() ![]() ![]() 06:01`de Hood batmaya devam ederken enkazına çarpmamaya çalışan Hood Alman gemilerine doğru tehlikeli bir dönüş gerçekleştirdi ![]() ![]() ![]() Ünlü İkinci Dünya Savaşı resmi Bismarck 360 mm lik toplarıyla Prens of Walles ' a ateş ederken Bismarck'ta artık Prince of Wales'a ana bataryaları ile ateş etmektedir 06:02`de Hood batmaya devam ederken Prince of Wales ağır ateş altında enkazın yanından geçiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Prinz Eugen 4 yarı salvo daha yollarken aradaki mesafe çok fazla olduğundan isabet yüzdesi çok düşük olacak olan torpidoların atış izni çıkmadı ![]() ![]() ![]() 06:03`de Hood tamamen batmış, Prince of Wales ise ateş edemez durumda çok büyük bir tehlike altındadır ![]() ![]() ![]() Prinz Eugen ise birkaç dakika içinde efektif olarak torpido kullanabileceği bir mesafeden ateş edebilecek bir pozisyona girecektir ancak tam bu sırada 220 derecede hidrofonlar torpido olabilecek bir ses algılar ve bu sebepten gemi hemen sancak tarafına dönerek kaçma manevralarına girişir ![]() Prince of Wales ise hala sis perdesi oluşturmaya çalışmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Prinz Eugen 4 yarı salvo daha Prince of Wales`in üzerine yolladı ve kıç bölgesi su altı seviyesinden bir isabet kaydetti ![]() Hood geride sadece 3 mürettebatını bırakarak batmış , Norfolk ateşi kesip savaşa alanından uzaklaşamaya çalışıyor ve Suffolk hala savaş bölgesinin dışında 28 ![]() ![]() 06:04 itibariyle Prince of Wales çok kötü bir durumdadır ![]() ![]() ![]() ![]() En tehlikeli durumu atlatan Prince of Wales güney doğu yönünde uzaklaşmaya başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Prince of Wales`in Y bataryası ikinci kez kendi imkanları ile ateş ettiyse de yine Bismarck`tan çok uzağa düştü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 06:06 itibariyle Prince of Wales Prinz Eugen`dan 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Savaşın sonu itibariyle; * Bismarck Prince of Wales`den üç isabet aldı ![]() * Prinz Eugen hiç isabet almadı ![]() * Hood Bismarck`dan aldığı isabet sonucu battı * Prince Of Wales 4`ü Bismarck`dan, 3`ü Prinz Eugen`dan olmak üzere 7 isabet aldı * Norfolk ve Suffolk hiç isabet almadılar ![]() Bismarck`ın aldığı yaralar savaş gücünü azaltmadı ise de hem maksimum hızının 28 knot`a düşmesine hemde ciddi oranda yakıt kaybetmesine yol açtı ![]() ![]() ![]() ![]() Lütjens Hood'u batırarak büyük bir zafer kazanmış bir şekilde Norveç`e dönebilirdi ama bu bir kez daha aynı yolu aşmaya çalışması ve İngiliz su üstü gemileri ile bir kez daha çarpışmaya girmesi anlamına geliyordu ![]() ![]() ![]() Prinz Eugen'in Ayrılması Saat 08:01 itibari ile Lütjens hem genel durumu bildirdi hem de Bismarck`ın bakıma alınıp Prinz Eugen`ın harekata bağımsız bir kruvazör olarak devam etmesi isteğini bildirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 24 Mayıs sabahı güzel hava koşulları sebebiyle İngilizler Bismarck ile radar temasının yanı sıra görsel temasta kurabiliyorlardı ![]() ![]() Saat 18:14`de Bismarck keskin bir manevra ile 180 derece dönerek ingiliz gemilerinin üstüne doğru ilerlemeye ve ateş etmeye başladı ![]() ![]() ![]() ![]() Akşam üzeri Amiral Tovey uçaklarının mesafesine giren Bismarck`a bir hava akını düzenlemeye karar verdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saldırı sonucu hasar gören Bismarck bazı tamiratları gerçekleştirebilmek için hızını 27 knot`dan 16 knot`a düşürdü ![]() ![]() ![]() ![]() Gece boyunca Bismack`ın mürettebatı İngiliz gemilerinin belirli aralıklarla denizaltılara karşı zikzak hareketi yaptıklarını fark ettiler ![]() ![]() ![]() ![]() Suffolk`un beklenilen manevrasına başlayıp radar temasını kaybettiği an Lütjens sancak yönünde (bu durumda batı) 90 derecelik ani bir dönüş emretti ![]() ![]() ![]() Bismarck`ı son gördükleri noktaya ulaşan ingiliz gemileri onu araştırmak için üçe ayrıldılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bismarck(Savaş Gemisi) Ve Ren Egzersizi(Rheinübung) Harekatı Tüm Ayrıntılarıyla |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bismarck(Savaş Gemisi) Ve Ren Egzersizi(Rheinübung) Harekatı Tüm AyrıntılarıylaBismarck`ın izini kaybeden İngilizler arasında Bismarck`ın gittiği yön hakkında birçok spekülasyon mevcuttur ![]() ![]() ![]() ![]() Amiral Tovey güney batı yönündeki ilerleyişine devam ederken Prince of Wales güney istikametindeki ilerleyişini sürdürdü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bismarck hala Suffolk`un radar sinyallerini alıyordu ancak bu sinyaller mesafe nedeniyle yansıyıp geri dönemediğinden Suffolk Bismarck`ı göremiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Suffolk`dan geçen geceden beri Bismarck ile ilgili hiçbir temas mesajı almamış olan Alman Deniz Yüksek Komutanlığı ise Bismarck`ın izini kaybettirdiğini fark ettiklerinden hemen Lütjens`e telsiz sessizliği emrettiler ![]() ![]() ![]() 25 Mayıs günü Bismarck yakıtını daha ekonomik kullanmak için hızını 28 knot`dan 20 knot`a düşürdü ![]() ![]() 26 Mayıs sabahı 03:00`da iki Katalina keşif uçağı Kuzey İrlanda`da ki üslerinden havalanarak arama faaliyetlerine başladılar ![]() ![]() ![]() ![]() 31 saati geçen bir süre sonunda artık Bismarck`ın yeri İngilizler tarafından yeniden biliniyordu ![]() ![]() ![]() Bismarck`ı durdurmak ya da en azından yavaşlatmak için İngilizlerin tek şansları kalmıştı, o da uçaklar ile isabet kaydetmek ![]() ![]() ![]() ![]() Swordfishler saat 15:40`da Bismarck zannettikleri Sheffield ile görsel teması kurdular ve saldırıya geçtiler ![]() ![]() ![]() ![]() Norveç`te yakıt depolarını doldurmamış ve Prince of Wales`in kaydettiği isabet sonucu yüksek oranda yakıt kaybetmiş olan Bismarck St ![]() ![]() ![]() Ark Royal`da ise İngilizler sadece son bir şanslarının kaldığının farkındaydılar ![]() ![]() Saat 20:47`de Swordfishler Bismarck`a saldırıya geçtiler ![]() ![]() ![]() ![]() Saldırı biter bitmez hemen dalgıçlar durumu düzeltmek için indirilmek istendiyse de çok dalgalı olan Atlantiğin suları buna müsaade etmedi ![]() ![]() Bismarck`ın daire çizmeye başlaması sonucu Sheffield ile olan mesafesi kapandı ve Bismarck 6 salvosunu Sheffield`ın üzerine yolladı ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sabah Bismarck üzerinde sinirler gerilmeye başlamıştı zira artık ağır su üstü gemileri ile temasın bir an meselsi olduğu biliniyordu ![]() ![]() Saat 08:43`de King George V ve Rodney Bismarck ile ilk teması kurdular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 08:54`de Norfolk`da savaşa katıldı ![]() 08:58`de Rodney`in ikincil bataryaları da savaşa katıldı ![]() Saat 09:02 itibari ile defalarca isabet alan Bismarck`ın ön batarya mesafe tespit cihazları artık çalışmaz halde idi ![]() 09:04`de Dorsetshire`da savaşa katıldı ![]() ![]() Bismarck`ın ön ateş kontrol sistemleri devre dışı kaldığından ateş kontrolü arka kumanda postalarına geçti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bismarck`a yeterince yaklaşmış olan Rodney Bismarck`a 6 torpido yolladı ama sabit rotada giden Bismarck`a bir tane isabet ettirmeyi başaramadı ![]() ![]() İnanılmaz bir şekilde yüksek oranda tahrip olmuş olan Anton ve Bruno bataryaları saat 09:27`de son bir kez ateş ettiler ve sustular ![]() Artık sadece birkaç tane ikincil batarya ateş edebilir durumdaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu mesafeden ıska geçmek neredeyse imkansız olduğundan İngiliz topları sürekli olarak Bismarck`a isabet kaydediyorlar her saniye değişik bir yerinde değişik kalibrede bir top patlıyordu ![]() Saat 10:00`da Norfolk 3600 metreden 4 torpido ateşledi ve biri isabet etti ![]() ![]() Saat 10:15`de Ark Royal`dan kalkan Swordfishler gökyüzünde belirdiler ![]() ![]() Saat 10:16`da Rodney ateşi kesip savaştan çekildi ![]() ![]() ![]() ![]() Saat 10:20`de Dorsetshire güvertesinden insanların atladığı ve ateş etmeyen gemiye iyice yaklaşarak iki torpido daha gönderdi ve ikiside isabet etti ![]() ![]() İskele tarafına doğru yatmış olan Bismarck`ın üst güvertesine kadar su yükselmişti ![]() ![]() Yaklaşık iki saat süren bu savaş sırasında Bismarck inanılmaz bir dayanıklılık örneği göstermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Savaş boyunca Bismarck üzerine 2876 top mermisi gönderilmişti, bunlar ; * Rodney`den 380 adet 40 ![]() * King George V`den 339 adet 35 ![]() * Norfolk`dan 527 adet 20 ![]() * Dorsetshire`dan 254 adet 20 ![]() * Rodney`den 716 adet 15 ![]() * King George V`den 660 adet 13 ![]() Bu derece yoğun bir ateş sebebiyle hiçbir zaman tam olarak kaç tanesinin isabet ettiği bilinemeyecektir ![]() ![]() ![]() Gemi batmadan önce 800 civarında mürettebatın gemiyi terk etmeyi başardığı tahmin edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlerleyen saatlerde U-74 3, ertesi gün hava gözlem gemisi Sachsenwald 2 denizciyi daha kurtardı ![]() ![]() Bismarck`ın batışı ve İngilizlerin kazazedeleri denizde bırakıp gittiğinin öğrenilmesinden sonra İspanyollar Canarias ağır kruvazörünü bölgeye arama kurtarma çalışmalarına katılmak üzere gönderdiler ![]() ![]() ![]() ![]() 2249 kişilik mürettebattan sadece 115 kişi hayatta kalmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
|