|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
arası, edebiyat, harfleri, maklub, sıralandığında, sözlüğü, terimleri, tersten |
![]() |
Edebiyat Terimleri Sözlüğü | M - P Arası, Maklub: Harfleri Tersten Sıralandığında ... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebiyat Terimleri Sözlüğü | M - P Arası, Maklub: Harfleri Tersten Sıralandığında ...![]() MAKLUB Harfleri tersten sıralandığında yine aynı sözcük çıkan sözcükler ![]() ![]() MAZMUN Bir dizenin bir ifadenin taşıdığı ve onlardan herkesin anladığı gerçek ya da mecaz anlama, asıl anlamı yanında taşıyan bir isme, bir atasözüne, âyete, hâdise, olaya, bir şeyi onun özelliklerini çağrıştıracak sözcük ya da sözcük gruplarının veya dizelerin içine yerleştirmeye mazmun denir ![]() Çıhma yârim giceler ağyar te’nından sakın Sen meh-i evc-i melâhatsin bu noksândır sana Fuzulî (Sevgilim, gece yarıları dışarı çıkma, yabancıların ayıplarından sakın ![]() ![]() Fuzuli’nin bu beytinde sevgili, güzelliğin doruğundaki aya benzetiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MEKTUP Birbirinden uzakta bulunanların haberleşmesini sağlayan bir yazı türü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MELHAME Divan edebiyatında gelecek olayları anlatan nazım ya da nesir eserlerin ortak adı ![]() MENKUT Divan edebiyatında sözcüklerinin tümü noktalı harflerden oluşan şiirler ![]() MENSURE (Mensur şiir) Duygu, düşünce, yaşam ya da hayalleri şiir inceliğinde anlatan düzyazı türü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MESEL Atasözleri, öğretici, ahlaki özellikleri bulunan küçük hikayelerdir ![]() MEŞTÜR Divan edebiyatında dört cüzlü (yani 4 mefâ’ilün 4 müstef’ilün) ile yazılmış vezinleri ikişer cüze indirerek yazılmış şiirlerdir ![]() MONOGRAFİ Bir kişi ya da bir konu ile ilgili özel bir görüşle yazılmış incelemeler ![]() ![]() MONOLOG Tek kişinin konuşması, tiyatro oyunlarında kahramanlardan birinin sahnede kendi kendine yaptığı uzun konuşmaların tamamı ![]() ![]() MUAMMA Başta Esmâ’yı Hüsnâ (Allah’ın doksan dokuz güzel ismi) olmak üzere konusu insan ismi olan manzum bilmeceler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bende yok sab-ü sükun sende vefadan zerre İki yoktan ne çıkar fikr edelim bir kerre Nâbi MUAŞŞER Onar mısralık bendlerle kurulan musammatlar ![]() ![]() MUCEM Arap alfabesindeki noktalı harfler ![]() ![]() ![]() MUHAMMES Beş mısralık bendlerden oluşan divan edebiyatı nazım şekli ![]() ![]() ![]() MUKABELE Aralarında tezat ve karşıtlık bulunan kelime, tamlama ve sözleri birarada kullanmak ![]() Safa-yı aşkın dide gamınla pürnem Bir evde ayş u şâdî bir evde ye’s ü mâtem (Safa ile gam, ayş u şâdi ile ye’s u mâtem arasında karşıtlık bulunmasına rağmen birarada kullanılmıştır ![]() MUKATTA Arap alfabesinde kendisinden sonra gelen harfle bitişmeyen harfler (elif, dal, zel, rı, ze, vav) kullanılarak söylenen söz ![]() MUKTEZA-YI HÂL Uslûpta zamana, yere, duruma ve hitâp edilen kişilere göre dili ayarlama, sözün söylendiği yerin, zamanın gerçek ve gereklerine uygun olması ![]() ![]() MURAFAKAT Üslûbun, ele alınan konuya göre düzenlenmesi, dile getirilen düşünce, duygu ve hayallare uygun düşmesine, üslûp ile içerik arasında bir ilişki kurulması ![]() ![]() MURASSA Nesirde iki ibarenin, nazımda ise iki mısranın kelimelerinin sayıca denk, karşılıklarıyla vezin ve kafiye bakımından birlik olması ![]() Şâh melekût arş-pâye Mâh-ı ceberût perş-sâye Şeyh Gâlib MUSARRA Mısraları birbiri ile kafiyeli olan beyitler ![]() ![]() ![]() ![]() MUTABAKAT Anlatım içinde kullanılan kelime ve deyimlerin içeriğe uygun seçilmesi ![]() ![]() MUVAFAKAT Kelimenin anlamla, kelimenin vezinle, kelimenin kelimeyle, anlamın vezinle, anlamın anlamla uygunluğu ![]() MUVAZENE Nesirde seci, nazımda kafiye yerindeki sözcüğü yalnız vezin bakımından eşit olması ![]() Münderic nüsha-i zâtında kemâlat-i vücûd Mündemic tıynet-i pâkinde havass-i icâd Nâdî (Münderic ve mündemic kelimeleri arasında muvazene vardır ![]() MÜLEMMA Bir şiirin bazı mısraları, bölümleri veya bir mısranın bazı sözcüklerin değişik dillerde yazılması ![]() ![]() ![]() Eyyüha’r-rağibûne fi’l-evkat! Edrikûhâ fe-mâ madâ kad fât ![]() Fevt-i fursat me-kün çü vakt-i safâst, Ki besî hestder-cihân âfât ![]() İrdi bir dem ki behcetinden anın Sekiz Uçmâğ’a döndü Altı Cihât ![]() İş ke-mâ âşe âşikun va’lem! Tâvet in-nefsü tâbet il-evkat ![]() MÜNAKKAHİYET Gereksiz sözlerden arındırılmış özlü ifade, konuyu gerektiği kadar işleme; anlamlı sözcükler arasında eşitlik bulunması ![]() MÜNŞEÂT Mensur yazı veya mektupların bir araya getirdiği dergiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MÜNŞÎ Sanatlı düzyazı yazan kişiler ![]() ![]() MÜNTEHABÂT Seçilmiş şeyler ![]() ![]() MÜSTEŞRİK Doğulu milletlerin tarih, din, dil, edebiyat ve kültürlerini araştırıp inceleyen Batılı bilginler ![]() ![]() MÜŞAARE Karşılıklı şiir söyleme ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() MÜŞAKELE Birden fazla anlamı olan sözcüklerin art arda gelecek şekilde, iki anlamı ile kullanılması, birinin söylediği bir sözü bir başkasının değişik anlama gelmek üzere tekrarlaması ![]() ![]() ![]() "Tezer Yine mi kanmıyorsunuz sözüme Ne için bakmıyorsunuz yüzüme Beni bir kere okşasanız ne çıkar? Melik Sen çıkarsın ![]() ![]() ![]() Abdülhak Hâmid Tarhan MÜTAKARRİN Kafiyeleri birbirinin peşinden gelen ve iki kafiyeli olan şiir ![]() Hangi âkıl der ki ancak râh-i gülşenden geçin Bir de gafiller şu nâilgâh-i şîvenden geçin Muallim Naci MÜTEKERRİR Murabba, muhammes, müseddes gibi nazım şekillerinde bendlerin sonlarında tekrarlanan mısra veya beyitler ![]() MÜTELEVVİN Divan edebiyatında bir beytin okunuşu sırasında küçük bir değişiklikle veznin bir başka vezne çevrilmesi ![]() MÜZDEVİC Murabba, muhammes, müreddes benzeri nazım şekillerinde bendlerin sonundaki mısraların birinci bend ile kafiyeli olması ![]() ![]() NAKARAT Şiirlerde bendlerin sonunda tekrarlanan mısra veya mısralar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NÂME Mektup, kitap, risâle, ferman gibi anlamlar taşıyan Farsça bir kelime ![]() ![]() ![]() ![]() NÂT Hazreti Muhammed’i övmek için yazılan şiirler ![]() NAZIM Dizelerden oluşan vezinli ve kafiyeli anlatım şekli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NAZİRE Bir şairin şiirine başka bir şair tarafından aynı şekil, vezin, kafiye ve redifle yazılan şiir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fuzûlî’nin gazeli Hayret ey büt sûretin gördükte lâl eyler meni Sûret-i hâlim gören sûret hayâl eyler meni Mihr salmazsın mana rahm eylemezsin munca kim Sâye tek sevdâ-yı zülfün pây-mâl eyler meni Za’fı tâli mân-i tevfik olur her nice kim İltifâtın ârzû-mend-i visâl eyler meni Men gedâ şahâ yâr olmak yok ammâ neyleyem Ârzû ser-geşte-i fikr-i muhâl eyler meni Tir-i gamzen atma kim bağrım deler kanım döker Akd-i zülfün açma kim âşüfte-hâl eyler meni Dehr vakf etmiş meni nev-res civanlar aşkına Her yeten meh-veş esîr-i hatt u hâl eyler meni Ey Fuzûlî kılmazsam terk-i tarîk-i aşk kim Bu fazilet dâhil-i ehl-i kemâl eyler meni Fuzûlî Nedim’in Fuzuli’nin bu gazeline yazdığı nazire: Bûs-ı la’lin şöyle sîr-âb-ı zulâl eyler beni Kim gören âb-ı hâyât içmiş hayâl eyler beni Şâire söz bulmağa minnet yok amma neyleyim Âh kim hâyret seni gördükçe lâl eyler beni Sevdiğim câm-ı meye hâcet nedir la’l-i lebin Bir şeker handeyle mest-i bî mecât eyler beni Bağda zülf ü ruhun andıkça bu kimdür deyü Sünbül ü gül birbirinden sûal eyler beni Nükhet-î zülfünle geldikçe nesîm-i nev-bâhar Turra-i sünbül-sıfat âşüfte-hâl eyler beni Nâ-tüvânım şöyle çeşmin hasetinden kim gehî Sâye-i müjgân-ı âhü pây-mâl eyler beni Gerdişin gördükçe sâkî-mülâyım meşrebin Arzû ser-geşte-i fikr-i muhâl eyler beni Hasret-i çeşminle ben hâk-i siyâh olsam dahi Baht âhir sürme-i çeşm-i gazâl eyler beni Güldürür ya ağlatır ya lütf eder yâhud itâb Hâsılı neylerse ol ruhsâr-ı âl eyler beni Arz-ı hâlim çok efendim hak-i pây devlete Lütfun ammâ bî-niyâz-ı arz-ı hâl eyler beni Ben kulun lâyık değildir aslına ammâ yine İltifâtın ârzü mend-i visâl eyler beni Gûyyâ bilmez efendim bende-i dîrinesin Kim Nedîmâ bu mudur deyü suâl eyler beni Nedîm NESİR Duygu, düşünce ve hayallerin dilgilgisi kurallarına uygun cümleler içinde anlatılması şeklindeki edebi eser ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NİDA Divan edebiyatımızda bir sanat türü ![]() ![]() ![]() ![]() Ey mi’delerin zehr-i tekazası önünde Her zilleti bel’eyleyen efvâf kadide; Ey fazl-ı tabiatle en âmâde ve mün’im Bir fıtrata makrûn iken aç, âtıl ve âkim Her ni’meti, her fazlı, hep esbâb-ı rehâyı Gökten dilenen züll-ı tevekkül ki ![]() ![]() ![]() Mürâyî ![]() OTOBİYOGRAFİ Bir kimsenin kendi hayatını yazdığı eser ![]() ![]() OTOGRAF Yazarın kendi el yazısı ![]() ![]() OTTOVA RİMA Sekiz mısralı bir nazım şekli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (MAKBER’den) Bu makberdir o bâba makdem, Bilmem ne duyar girince, adem? Sûzişlerimin budur esâsı Hep şüphelerin bu en fenâsı Benlik acebâ kalır mı ol dem? Sönmüş erimekte o nûr-i dîdem ![]() Ben gözler idim bu hâli ey yâr Senden daha çok zaman akdem ![]() ![]() ![]() Abdülhak Hâmid OZAN Kopuzla türkü söyleyen en eski Türk şairleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖNSÖZ Eserin niçin ve ne amaçla yazıldığını belirtmek için kitabın başına eklenen yazı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PARAGRAF Bir fikrin işlendiği yazı bölümü ![]() ![]() ![]() PASTORAL Çoban ve kır hayatını, köylerdeki yaşayış şeklini anlatan şiir ![]() ![]() ![]() ![]() PELTEKNÂME Kekeleme şiiri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bu bugün gö gö gördüm yü yü yüzün dilberâ Ba ba baktım gö gö gönlüm oluptur ziyaâ Di di dilim pe pe peltek sö sö söyler zebanımı Ne ne ne derse de de desin dimesin tek sana Abdi İmam PLOT Roman, hikaye, tiyatro gibi eserlerde, baştan sona devam eden hareketlerin yapısı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() POETİKA Şiir üzerine düşüncelerin ve teorilerin bütünü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PROZODİ Kelimelerin taşıdıkları seslerin değerlerine ve hecelerin taşıması gereken seslere göre söylenmesi ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|