|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
boyunca, demokratik, gelişmeler, tarihi, türk, yaşanan |
![]() |
Türk Tarihi Boyunca Yaşanan Demokratik Gelişmeler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Tarihi Boyunca Yaşanan Demokratik Gelişmelertürk tarihi boyunca yaşanan demokratik gelişmeler nelerdir - türk tarihi boyunca yaşanan demokratik gelişmeler konu anlatimi - türk tarihi boyunca yaşanan demokratik gelişmeler hakkinda bilgiler Türkiye'de demokrasi tartismalari özel1ikle darbe dönemlerinde yogunlasir ![]() ![]() ![]() ![]() Türk demokrasisini, Türk siyaset geleneginden bagimsiz düsünemeyiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanli'nin Son Döneminde Siyaset II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() II ![]() ![]() ![]() ![]() Bati hayranligi ve Batililasma hareketi Bati'yla iyi geçinme (özellikle Rusya'ya karsi) Bati'ya dayanmayi, giderek de Osmanli üzerinde gün geçtikçe baskisini artiran Bati taleplerini, dayatmalarini karsilamayi getirmistir ![]() ![]() Genç Osmanlilar (Jön Türkler), Ittihat ve Terakki çizgisi Osmanli padishinin mutlakiyetçi iktidarina karsi örgütlü muhalefeti temsil eder ![]() ![]() Jön Türkler bu ittifakla 30 Mayis 1876'da Abdülaziz'e karsi bir saray darbesi gerçeklestirirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mithat Pasa önderliginde gerçeklestirilen bu ilk darbe "darbelerle gelen anayasalar" geleneginin baslangicidir ![]() ![]() 23 Aralik 1876'da Kanun-u Esasi (I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapilan seçimlerde Ittihat ve Terakki' nin adaylari çogunlugu sagladi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milli Mücadele Dönemi Milli Mücadele döneminde yerel direnis hareketlerini genelde ittihatcilar örgütlemekteydi ![]() ![]() ![]() ![]() Damat Ferit Pasa hükümetinin yerine Anadolu'daki hareketle daha iyi iliskiler kurabilecegi düsünülerek getiririlen Ali Riza Pasa baskanligindaki yeni hükümet Sivas Kongresi'ni ve Temsil Heyeti'ni tanidi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Hakimiyet ve saltanat hiç kimse tarafindan hiç kimseye ilim icabidir diye, müzakere ile, münakasa ile verilmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konusma halk adina yapilmis! Milletin haklarinin kendisinin oldugu söylenmistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tek Parti Dönemi 17 Kasim 1924'te TBMM'nin ilk muhalefet partisi Milli Mücadele kahramanlarindan Kazim Karabekir, Ali Fuat Cebesoy, Cafer Tayyar, Rauf Orbay ve Meclis'ten 28 üye tarafindan kurulur ![]() ![]() 1925 Subati'nda Dogu illerinde tek partinin hilafeti kaldirmasi, ümmet anlayisinin terkedilerek yerine irkçi, milliyetiçi bir anlayisini idame ettirilmeye çalismasina bir tepki olarak Seyh Said Isyani basladi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhalefetin tamamen tasviye edildigi böyle bir ortamda M ![]() ![]() Tek parti diktasinin yogunlugu gittikçe artiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Aziz vatandaslarim, Cumhuriyet Halk Firkasi namina bütün memlekete TBMM azaligi için tespit ettigim zevatin heyeti umumiyesini ittilaniza (bilginize) arzedi-yorum ![]() ![]() ![]() ![]() Insan, bu sekilde olusturulan bir meclisten nasil muhalefet çikabildigine sasiriyor ![]() 1930'lu yillardan itibaren, 1929 dünya ekonomisi bunaliminin Türk Ekonomisine de yansimasi, toplumsal hayatta yapilan devrimler, tek partinin halka karsi baskici uygulamalan gibi nedenlerle halk arasinda derin bir hosnutsuzluk basladi ![]() ![]() ![]() SCF'na halkin ilgisi büyüktür, firka kisa sürede Istanbul, Izmir, Aydin, Samsun ve Trabzon gibi illerde örgütlendi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SCF'na halkin gösterdigi bu ilgi, onu iktidara alternatif olacak güce ulastirir ![]() ![]() ![]() ![]() 1930, Belediye seçimlerinde oylarina çogunun SCF'na gittigini gören CHP'liler bütün devlet mekanizmasini harekete geçirirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SCF'nin kapatilmasindan bir ay sonra 23 Aralik 1930 günü Menemen'de meydana gelen provakasyon bahanesiyle basta Naksibendiler'in önde gelen isimleri ve son muhalifler de ortadan kaldirilir ![]() ![]() Türkiye'nin iç politikasindaki degisiklikler disardaki degisimlerden bir ölçüde de olsa etkilenmekteydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demokrat Parti ve Çok Partili Hayat II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sartlar altinda Bati ile iliskileri gelistirmek için çok partili hayata geçilmek zorunda kalindi ![]() ![]() Adnan Menderes, Celal Bayar, Fuat Köprülü ve Refik Koraltan tarafindan demokratiklesme taleplerini içeren bir önergenin CHP meclis grubunca reddedilmesi üzerine 7 Ocak 1946 tarihinde önerge sahiplerince Demokrat Parti kuruldu ![]() ![]() II ![]() ![]() ![]() DP' nin önceden gerekli demokratik düzenlemelerini yapilmamasi halinde boykot edecegini söyledigi, fakat sonradan katildigi 21 Temmuz 1946'daki CHP'nin baskin seçiminde CHP 390, DP 65 ve bagimsizlar da 7 milletvekili ile mecliste temsil edildi ![]() ![]() CHP 1950'ye kadar geçen dönem içinde ilimli politikalar takip etmeye çalisti ![]() ![]() ![]() ![]() 14 Mayis 1950'deki seçimlerde DP 408, CHP 69 sandalye kazandi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DP, iktidarinin ilk bir kaç yilinda hava sartlarinin uygun olmasiyla hasadin bollasmasi, ekonominin iyilesmesi DP için nüfusun büyük bir kisminin yasadigi kirsal kesimin oylarini garantiledi ![]() ![]() ![]() 2 Mayis 1954 seçimlerinde DP 503, CHP sadece 31 sandalye kazandi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() CHP'liler seçimle iktidar olamayacaklarinai anlayinca seçim disi yollarla iktidara gelme yollarini aramaya basladilar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DP iktidarina karsi ögrenci eylemleri basladi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milli Birlik Komitesi, Istanbul Üniversitesi Rektörü Siddik Sami Onar baskanliginda ögretim üyelerinden mütesekkil birAnayasa Komisyonu kurdu ![]() ![]() ![]() ![]() 31 Agustos'ta parti liderleri askerlerin gözetiminde toplanarak bir deklerasyon yayinladi ![]() 1) 27 Mayis Devrimi'ni siyasal amaçlarla sorgulamamak ve istismar etmemek ![]() 2) Atatürk Reformlari'ni korumak ![]() 3) Islam'i siyasi amaçlarla istismar etmemek ![]() 4) Yassiada Mahkemesi kararlarini istismar etmemek ![]() Menderes, Fatih Rüstü Zorlu ve Hasan Polatkan'in idamini onayladi ![]() ![]() 15 Ekim 1961'de seçimler yapildi ![]() ![]() Sonuçlar içeride ve disarida, Menderes'in bir zaferi ve 27 Mayis rejimine karsi halkin bir kinama oyu olarak yorumlandi ![]() Solun neredeyse tamami 27 Mayis' i "ilerici" olarak degerlendirmis, sahiplenmistir ![]() ![]() ![]() ![]() Seçim sonuçlari ortadaydi ![]() ![]() ![]() 1965 seçimlerinde bir partinin meclise hakimiyetini engellemek için nisbi seçim sistemi uygulandi ![]() ![]() ![]() 1965' ten sonra muhalefet sokaga tasti ![]() ![]() 12 Mart 1971 12 Mart 1971'de ordu komutanlari Demirel'e bir muhtira verdiler ![]() ![]() Nihat Erim baskanliginda sivil bir hükümet kuruldu ![]() ![]() ![]() 12 Mart Muhtirasi'yla devlet otoritesini tesis etmeyi amaçlayan uygulamalar sonuç vermedi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 12 Eylül 1980 Darbeyle birlikte anayasa degisikligi de geldi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ordunun özellikle Kenan Evren'in bütün karsi propagandalarina ragmen Turgut Özal'in liderliginde ANAP 1983 seçimlerinde tek basina iktidar oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 28 Subat 1997 Refah Partisi ile halkin özellikle Islami taleplerle siyaset sahnesine çikmasi, Islam'in insanlarina bireysel ve toplumsal hayatlarinda belirleyiciliginin artmasi, ABD'nin Yeni Dünya Düzeni'nde Islam'i tehtid olarak görmesi, halkin iktidar seçkinlerinden yüz çevirmesi, halkin destegini yitiren partilerin sirtlarini devlete dayayarak ayakta durabilmeleri, ekonomide Anadolu sermayesinin yükselerek devlet destekli büyük sermaye ile rekabete girmesi, Susurluk kazasiyla iktidar seçkinlerinin kirli iliskilerinin gözler önüne serilmesi egemenlerin yeniden "irtica nöbetlerine" yakalanmasina yol açti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 28 Subat sürecinin zeminini, alt yapisini olusturan Basbakanlik Kriz Yönetmeligi ve Milli Güvenlik Siyaset Belgesi'nin Refah-Yol tarafindan imzalanmasidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Tarihi Boyunca Yaşanan Demokratik Gelişmeler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Tarihi Boyunca Yaşanan Demokratik Gelişmeler28 Subatin bilançosu * * Refah-Yol hükümeti düsürüldü ![]() * 8 yillik kesintisiz egitimle IHL'lerin orta kesimleri kapatildi, üniversiteye yönelik sinirlamalarla lise kisimlari islevsiz hale getirildi ![]() * Kamu kurum ve kuruluslarinda, üniversitelerde, imam-hatiplerde basörtüsü yasaklandi ![]() * Kur'an kurslari kapatildi ![]() * Devlet kadrolarinda dindar memurlar tasviye edildi ![]() * Refah Partisi kapatildi ![]() * Parti yöneticileri, Refahli belediye baskanlari yargilandi, tutuklandi, siyaset yap-malari yasaklandi ![]() * Vakif ve dernekler üzerinde baski kuruldu, yöneticileri kovusturuldu ![]() * Anadolu sermayesine ambargo ilan edildi ![]() * YAS kararlariyla ailesi, esi dindar, basörtülü olan, içkili toplantilara katilmayan subaylar ihrac edildi ![]() * Çok sayida insan, yazarlar gazeteciler de dahil gözaltina alindi, iskence ve tutuklamalar oldu ![]() Seçime gidilen bir süreçte küstürdükleri, copladiklari halki tekrar kazanmak icin PKK-Apo kozunu kullaniyorlar ![]() ![]() Ordu-Siyaset Iliskisi Milli mücadele döneminde Genelkurmay Baskani, Milli Savunma Bakani'yla ayni düzeyde hükümete alinirdi ![]() ![]() ![]() ![]() Mustafa Kemal kendi döneminde askerlerin ordu ile meclis arasinda seçim yapmasini istedi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1961 anayasaslyla Milli Güvenlik Kurulu kuruldu ![]() ![]() zaman bu görevi Basbakan yapar ![]() ![]() ![]() 12 Mart 1971 Muhtirasi' nin ardindan 1972'de " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1982 Anayasasi MGK'nin etkinligini ayrinatilariyla vurgulamis, katilacak hükümet üyelerinin sayilarini azaltarak asker üyeleri artirmistir ![]() ![]() "Milli Güvenlik Kurulu, Cumhurbaskanin baskanliginda, Basbakan, Genelkurmay Baskani, Milli Savunma, Içisleri, Disisleri Bakanlari, Kara Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlari ve Jandarma Genel Komutani' ndan kurulur ![]() ![]() ![]() 60 ve 80 darbeleriyle getirilen anayasalarla olusturulan kurumlarla TSK özerklesmis, toplumdan soyutlanmistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() çalismaktadir ![]() ![]() ![]() En son Basbakanlik Kriz Yönetmeligi ve Milli Güvenlik Siyaset Belgesi' nin de dönemin hükümetine imzalattirarak TSK dogaüstü yetkileriyle vesayet rejimini yasallastirmis oldu ![]() Sonuç Tanzimat, islahat, mesrutiyet ve cumhuriyet ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demokrasi bu sartlar altinda göstermelik, makyaj olmaktan öteye gidemiyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Tarihi Boyunca Yaşanan Demokratik Gelişmeler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Tarihi Boyunca Yaşanan Demokratik Gelişmeler1960-1980 Arasındaki Gelişmeler Sanayileşmenin ürünü olan sosyal demokrasi marksist kökenli bir düşünce akımıdır ![]() ![]() Ülkemizdeki sosyal demokrat hareket, uzun bir geçmişe sahip değildir ![]() ![]() ![]() 1961 Anayasasının getirdiği özgürlükler ortamında, siyasal yelpazenin solundaki gelişmeler hızlanmaya başlamıştı ![]() ![]() ![]() CHP Genel Başkanı’nın, parti içerisinde önemli gelişmelere yol açan bu ünlü çıkışı, bir tartışma ve gelişme sürecinin sonucu olarak yapılmamıştır ![]() ![]() ![]() İNÖNÜ’nün, sözkonusu açıklamasında : “CHP, bünyesi itibariyle devletçi bir partidir ve bu sıfatıyla ortanın solunda bir anlayıştadır” (1) diyerek başlatmış olduğu Ortanın Solu hareketi, başlangıçtan itibaren, hem ülke kamuoyunda hem de parti içerisinde kavram karmaşasına ve yoğun tartışmalara yol açtı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1970’lere kadar geçen süre, yeni kavramın içini doldurmaya yönelik yoğun çabalar ve parti içi tartışmalarla geçirildi ![]() ![]() ![]() CHP’de, ortanın solunun benimsenmesi ve bu solun sınırının belirlenmesi kolay olmadı ![]() ![]() “… ![]() ![]() Ortanın solu konusundaki tartışmaların parti içerisinde yarattığı dalgalanmalar, zaman içerisinde önemli kadroların CHP’den ayrılmasına ve iki partinin kurulmasına yol açtı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kayıplar, bir anlamda, ortanın solu sloganı ile başlatılan dönüşüm hareketinin, sonradan ödenmiş bedeli olarak nitelendirilebilir ![]() *** Ortanın solu hareketi ile parti içerisinde başlatılan sola yönelme çabalarına başından beri sahip çıkan en önemli isim, Genel Sekreter Bülent ECEVİT olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Ortanın solu ile başlatılmış olan dönüşüm sürecinde CHP, geleneksel tabanını genişletmeyi hedeflemiş, çalışan kesimlerle ilişkilerini geliştirmiş, örgütlü toplum kesimlerinin ve özellikle sendikaların yakın desteğini almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (CHP 1974 Tüzüğü –AMAÇ Madde 2: İnsan haklarına saygılı, milli demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkesine bağlı,demokratik sol bir parti olan Cumhuriyet Halk Partisi’nin amacı, ülkenin güvenliğine, ulusun mutluluğuna ve refahına, sosyal adaletin yaygınlaşmasına ve insan kişiliğinin serbestçe gelişmesine, özgürlükçü parlamenter demokrasi kuralları içinde ve bu rejimi güçlendirecek biçimde hizmet etmektir) Böylece, 1965’te başlayan dönüşüm çabaları, dokuz yıl sonra, CHP’nin demokratik sol bir parti olarak tanımlanmasıyla sonuçlanmış oldu ![]() Tüzük değişikliği öncesinde, partinin, sosyal demokrat ya da demokratik sol olarak tanımlanması konusunda da bir parti içi tartışma yaşanmıştır ![]() ![]() ![]() Genel Başkan Bülent ECEVİT’in, tartışmalar sırasında, CHP için sosyal demokrat kavramını uygun görenlerin yanında yer almış olması, günümüzde de bu konuda sürdürülmekte olan tartışmalara ışık tutması açısından anlamlıdır ![]() *** CHP, 27 Kasım 1976’da yaptığı Tüzük ve Program Kurultayında, bir adım daha atarak, tüzüğün kuruluş maddesinde yaptığı değişiklikle, partinin altıokla temsil edilen ilkelerine sosyal demokrasinin evrensel ilkelerini de ekledi ![]() (CHP 1976 Tüzüğü Madde 2–KURULUŞ : Cumhuriyet Halk Partisi, Programındaki anlamları ile Cumhuriyetçilik, Milliyetçilik, Halkçılık, Devletçilik, Laiklik ve Devrimcilik ilkelerine bağlı özgürlük, eşitlik, dayanışma, emeğin üstünlüğü, gelişmenin bütünlüğü ve halkın kendini yönetmesi kurallarına dayalı demokratik sol bir siyasal kuruluştur) ![]() 5 Kasım 1978’de Sosyalist Enternasyolan’e üye olan CHP merkez soldaki yerini uluslararası platformlarda da tescil etmiş oluyordu ![]() *** CHP, 1977’de büyük bir başarı elde ederek seçimlerden, % 41,3 oy oranıyla, birinci parti olarak çıktı ![]() ![]() ![]() CHP’nin 1978 yılında bağımsızların desteğiyle kurmuş olduğu hükümet, günün iç ve dış koşullarında yeterince başarılı olamadı ve parti, 1979’daki Senato Üçte Bir Yenileme Seçimleriyle birlikte, 5 milletvekilliği için yapılan ara seçimi de kaybetti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() CHP’nin, 12 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak, 1965-1980 dönemi Türkiye’de sosyal demokrat hareketin başlama ve gelişme dönemi oldu ![]() ![]() ![]() 1980 Sonrasındaki Gelişmeler 12 Eylül sonrasında yeniden partileşme hareketi başladığında -CHP’nin bırakmış olduğu boşluğu doldurmak üzere- merkez solda yeni partiler kuruldu ![]() ![]() 25 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna karşılık DSP’nin dışındaki partiler, başından beri, sosyal demokrasi ve demokratik sol arasında bir kavram farkı olduğunu kabul etmemektedir ![]() ![]() ![]() *** SODEP’in seçimlere girmesi 12 Eylül yönetimince engellenince, merkez solda tek başına kalan Halkçı Parti, seçimlerden % 30 ![]() ![]() ![]() Merkez solun tabanındaki solda birleşme isteklerinin sonucunda SODEP ve HP 3 ![]() ![]() ![]() 9 Eylül 1992’de CHP’nin yeniden açılmasıyla birlikte soldaki parti sayısı, yeniden üçe çıktı ![]() ![]() DSP, kurulduğu günden itibaren solda birleşme çabalarına karşı olumsuz tavır almış ve birleşme hareketlerinin dışında kalmaya özen göstermiştir ![]() *** DSP’nin ilk kez seçimlere girdiği 1987’den itibaren, siyasal yelpazenin merkez sol kanadı seçimlerde sürekli olarak iki partiyle temsil edilmiştir ![]() Bu partilerden DSP, sürekli büyüme çizgisi içerisinde olmuş, 1987’de % 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1995 seçimlerine kadar merkez solun küçük partisi olan DSP, 1995 seçimlerinde, CHP’yi geride bırakarak, merkez solda birinci parti konumuna gelmiştir ![]() ![]() 1980 sonrasındaki seçimlerde merkez sol partilerin, toplam oyu, ortalama % 30 dolayında gerçekleşmiştir ![]() ![]() 1980 öncesindeki başarılarını yineleyemeyen merkez sol partilere, seçmenin sunduğu ortalama % 30 dolayındaki oy desteği, hareketin geleceği için önemli bir güç kaynağını oluşturmaktadır ![]() Ülkenin İçinde Bulunduğu Koşullar Sosyal demokrasi, demokratik düzen içerisinde; çalışanlardan, ezilen ve dışlanan toplum kesimlerinden yana bir iktidarın oluşmasını amaçlayan bir düşünce akımıdır ![]() Ülke koşulları, sosyal demokrasinin temel iddialarını oluşturan, toplumculuk ve demokratikleşme alanlarında ciddi bir sosyal demokrat harekete ihtiyaç olduğunu göstermektedir ![]() *Ülkemizde 1980’lerden bu yana egemen olan yüksek enflasyon ortamında, dar ve sabit gelirliler aleyhine sürekli olarak bozulan gelir dağılımının, toplumsal dengesizliklere yol açtığı bilinmektedir ![]() *Ülkenin ortalama gelir düzeyi gelişmiş ülkelere göre çok düşüktür ![]() ![]() *Gelir dağılımı sürekli olarak bozulmaktadır ![]() ![]() *Coğrafi bölgeler arasında da büyük gelir farklılıkları oluşmuştur ![]() ![]() *Ekonomik ve toplumsal koşullar yalnız işçi ve memur gibi kesimleri değil esnaf, köylü ve emekli vb ![]() ![]() *Ülkedeki demokratikleşme çabaları henüz amacına ulaşmamış, insan haklarına dayalı demokrasi, bütün kurum ve kurallarıyla işler hale getirilememiştir ![]() Merkez Solun İçinde Bulunduğu Koşullar Günümüzde, sosyal demokrat ya da demokratik sol olarak tanımlanan merkez solun içinde bulunduğu koşullar şöyle özetlenebilir : *1980 öncesinde tek bir partiyle temsil edilen merkez sol hareketin, 1980 sonrasındaki bölünmüşlüğü sürmektedir ![]() ![]() *Merkez sol oyların ülke coğrafyasındaki dağılımı dengesizdir ![]() Son seçimlerde DSP ve CHP, ülkenin en düşük gelirli yöreleri olan Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da % 10’ un altındaki ortalama oy oranları ile ancak 6 ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi, merkez sol partiler, güçlerini gelişmiş yörelerde yoğunlaştırmış, kendilerine en çok ihtiyaç duyulan yörelerde varlık gösterememiştir ![]() ![]() Büyük şehirlerdeki oy dağılımında da benzer durum yaşanmaktadır ![]() ![]() Sonuç 1-Temel sorunlarını çoktan çözmüş, refah düzeyi bizden çok yüksek ve gelir dağılımı daha düzgün olan Batı Avrupa ülkelerinde sosyal demokrat partiler -1970’lerdeki kayıplarının ardından- 1980’lerden başlayarak, yeniden toplumun desteğini almış, birbiri ardına seçim kazanmaya başlamıştır ![]() ![]() Bu partiler, gerekli değişimi sağlayarak, iktidara gelme hedeflerini ciddi bir proje olarak tasarlamış, hedefe yönelik önlemlerin belirlenmesi ve uygulanmasını, örgütlerinin ve geniş kitlelerin katılımı ile hayata geçirmiştir ![]() 2-Aynı dönem, Türkiye’de sosyal demokrasinin gerileme dönemidir ![]() 1980’lerden itibaren Türkiye’de ve dünyada yaşanan hızlı değişime ayak uyduramayan merkez sol partiler, düşünce yapılarını, programlarını, örgütlenme biçimlerini çoğulcu toplumun koşullarına ve sosyal demokrasinin gereklerine göre yenileyememiş o yüzden gerçek bir sosyal demokrat parti kimliğine kavuşamamıştır ![]() 1980’lerden bu yana, sürekli seçim kaybetmekte olan sosyal demokrat partilerde ciddi bir özeleştiri ve değerlendirme çalışması bir yana seçim kayıplarının nedenleri bile tartışmaya açılmamıştır ![]() Bu partilerin aldıkları destek, kanımızca, sosyal demokrat kimliklerinden ve politikalarından ötürü alınmış olmaktan ziyade, kendini merkez solda sayan, o nedenle sağ partilere yönelemeyenseçmenlerin oylarından oluşmaktadır ![]() Merkez sol partiler, ülkenin içinde bulunduğu koşullarda, kendilerinden beklenen görevleri yerine getirebilmek için, 1970’lerde CHP’de, 1980 sonrasında Batı Avrupa’da yaşanmış olan dönüşüm sürecini gerçekleştirmek zorundadır ![]() 3-Mevcut düzenin ezdiği toplum kesimlerinin durumunu düzeltmeye ve demokratikleşmenin gerçekleştirilmesine yönelik ciddi bir merkez sol hareket, toplumun desteğini almakta zorlanmayacaktır ![]() 21 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|